کرمان رصد

آخرين مطالب

دست کشاورزان کرمانی در پوست گردو/ سکونشینی که دیده نمی‌شود مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – دومین قطب تولید گردوی کشور، بی نام و نشان در پی اثبات خود در صنعت تولید و فرآوری گردو به عنوان یکی از محصولات کشاورزی ارزآور و گرفتن سهم و اعتبارش در صادرات دست و پا می‌زند.

 ایران چهارمین کشور تولید کننده گردو در کشور محسوب می‌شود قطب اول تولید گردو همدان است و تویسرکان مهمترین بازوی تولید این استان می‌باشد اما نکته جالب اینجاست که استان کرمان با تکیه بر شهرستان بافت و رابر با بیشترین سطح زیر کشت باغ‌های گردو در کشور دومین تولید کننده گردو در ایران است اما وقتی دنبال رد و پای استان کرمان در بازار گردو در استان‌های محوری در بازار مصرف می‌گردیم هیچ نامی از کرمان در میان نیست.
کار به جایی رسیده که برای فروش این محصول موانع با ارسال گردو به استان همدان و استفاده از برند این استان رفع می‌شود.
اید دید در سایه فعالیت چند ساله انجمن گردو، خوشه‌های صنعتی و جهاد کشاورزی چه اقدامی برای برندینگ سومین محصول کشاورزی استان کرمان از نظر تولید و ارزش ریالی انجام شده است
حالا باید دید در سایه فعالیت چند ساله انجمن گردو، خوشه‌های صنعتی و جهاد کشاورزی چه اقدامی برای برندینگ سومین محصول کشاورزی استان کرمان از نظر تولید و ارزش ریالی انجام شده است.
جشنواره‌های گردو یکی پس از دیگری در استان کرمان سالهاست برگزار شده است اما برگزاری این جشنواره‌ها در استان کرمان مانند جشنواره گل محمدی و سیب و گلابی و … بیشتر به جشنواره‌های بومی محلی شبیه هستند و نتوانسته‌اند گامی مؤثر در راستای رفع موانع تولید و بازاریابی باشند.
مشکلات تولید گردو در استان کرمان
بازاریابی ضعیف به خصوص در بازارهای خارجی، عدم بسته بندی مناسب، فروش فله‌ای، هجوم آفت کرم خراط ، سرما زدگی، خشکسالی و حتی ورود گردو چینی به بازار کرمان و وجود ارقام کم بازده و برداشت دستی و عدم وجود کارخانه‌های فراوری مشکل عمده گردوی استان کرمان هستند.

در حالی که گردوی کرمان حداقل در این استان باید بی رقیب باشد اما به سادگی می‌توان مغز گردوهای تولید استان‌های غربی و گاه گردوهای چینی را در کرمان مشاهده کرد.
برداشتن گام‌های مؤثر در راستای دور زدن تحریم‌ها و استفاده از پتانسیل‌های بومی و محلی در راستای دور زدن تحریم‌ها بسیار مهم است و مهمترین ابزار در بازار چند بخشی گردو در استان کرمان؛ هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و ورود جدی بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی است.
تولید سالانه 20 هزار تن گردوی خشک در کرمان
در استان کرمان طی هر سال بیش از 20 هزار تن گردوی خشک تولید می‌شود که به ترتیب شهرستانهای بافت، رابر ، سیرجان، زرند، شهربابک و کرمان و برخی از شهرستان‌های جنوبی استان در تولید گردو در استان کرمان نقش تعیین کننده دارند.
گردو در استان کرمان زیر سایه سنگین پسته و خرما در حال فراموش شدن است
گردو در استان کرمان زیر سایه سنگین پسته و خرما در حال فراموش شدن است و یکی از مشکلات عمده در زمینه تولید گردو این است که چرخش مالی در این صنعت بسیار محدود است و حتی مدیران استان هم به این نتیجه نرسیده‌اند که سرمایه گذاری در تولید و فرآوری این محصول می‌تواند ارزش افزوده برای استان باشند و منتظر حضور بخش خصوصی در این زمینه هستند.
بیش از 18 هزار هکتار باغ گردو در شمال استان کرمان وجود دارد و این در حالیست که باغ‌های گردو در جنوب کرمان در این آمار لحاظ نشده است.
در استان کرمان از هر هکتار باغ گردو بین 1.5 تا 1.2 تن گردو برداشت می‌شود البته در سالهای اخیر کرم خراط و سرمازدگی و خشکسالی میزان تولید را بسیار کاهش داده است
آنچه که عجیب است اینکه هیچ آمار دقیقی در خصوص میزان دقیق تولید گردو در استان کرمان وجود ندارد اما بدون شک از میزان 25 درصد باغ‌های کشور که در استان کرمان قرار گرفته گردو نقش قابل توجهی دارد و بیشترین تمرکز نیز در بافت و رابر وجود دارد و سایر شهرستان‌ها تولید قابل توجهی به خود اختصاص نداده‌اند.
در استان کرمان از هر هکتار باغ گردو بین 1.5 تا 1.2 تن گردو برداشت می‌شود البته در سال‌های اخیر کرم خراط و سرمازدگی و خشکسالی میزان تولید را بسیار کاهش داده است.
محمد اسفندیاری یکی از تولید کنندگان گردو در شهرستان بافت است که به خبرنگار مهر می‌گوید: متأسفانه انجمن و یا تعاونی منسجمی که بتوان د در امور اجرایی و عملی در زمینه تولید و جهت دهی کشاورزان گامی مثبت بردارد وجود ندارد و تمام اقدامات در حد شعار و یا حرف است.

وی افزود: انجمن‌های پسته و خرما بسیار منسجم عمل می‌کنند و چون گردش مالی قابل قبولی در این زمینه وجود دارد عملاً جریان‌های اجتماعی و سیاسی را نیز با خود همراه می‌کنند و در نهایت تصمیم گیری برای حل مشکلات به خوبی انجام می‌شود.
انجمن‌های پسته و خرما بسیار منسجم عمل می‌کنند و چون گردش مالی قابل قبولی در این زمینه وجود دارد عملاً جریان‌های اجتماعی و سیاسی را نیز با خود همراه می‌کنند
اسفندیاری بیان کرد: میزان بارندگی در شهرستان‌های بافت و رابر به شدت کاهش یافته است به طوری که برخی روستاها و گاه شهر رابر برای تأمین آب شرب نیز با جیره بندی مواجه هستند و بسیاری از باغ‌های گردو با مشکل آبیاری دارند.
وی گفت: کرم خراط نیز به یکی از موانع جدی تبدیل شده بطوریکه این آفت که با هیچ سم شیمیایی از بین نمی‌روند را فقط می‌توان با قطع درختان آلوده و سوزاندن درختان رفع کرد.
وی ادامه داد: برای صادرات این محصول به خارج از کشور با مشکل زیادی در زمینه بازاریابی مواجه هستیم چون عملاً محصول کشورهای دیگر با هزینه تولید بسیار کمتر در دسترس قرار دارد و هزینه تولید در ایران بالاست.
این تولید کننده گردو افزود: عملاً در خصوص بسته بندی و برند در کرمان گام نخست هم برداشته نشده است و کارهایی که انجام شده بسیار کمرنگ است، در زمینه بازاریابی در استان‌های مختلف نیز اقدامی نشده و کمتر مصرف کننده‌ای با نام شهرستان بافت آشناست اما تویسرکان را همه می‌شناسند.
در زمینه کنترل خرم خراط عملاً اتفاق قابل توجهی روی نداده و بسیاری از باغ‌های قدیمی در حال نابود شدن است و باید گونه‌های جدید و مقاوم گردو در شهرستان کشت شود
وی بیان کرد: در زمینه کنترل خرم خراط عملاً اتفاق قابل توجهی روی نداده و بسیاری از باغ‌های قدیمی در حال نابود شدن است و باید گونه‌های جدید و مقاوم گردو در شهرستان کشت شود.
وی در خصوص عدم استقبال سرمایه گذاران برای ایجاد کارخانه‌های فراوری گفت: عملاً زمینه‌ای برای معرفی پتانسیل‌ها فراهم نشده و وقتی بازار مصرف، گردوی بافت را نمی‌شناسد ریسک سرمایه گذاری هم بالا می‌رود و در این زمینه باید همه دست به دست هم دهیم تا مشکلات رفع شود.
رئیس اداره جهاد کشاورزی بافت در گفتگو با مهر اظهارداشت : شهرستان بافت مهمترین تولید کننده گردو در استان می‌باشد و 7 هزار هکتار باغ گردو در این شهرستان وجود دارد که 12 هزار تن محصول از این باغ‌ها برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.
بافت جزو دو قطب اصلی تولید گردو در کشور است
احمد کریمی افزود: برداشت محصول از اواخر شهریور در شهرستان آغاز می‌شود و اشتغال بسیاری از مردم شهرستان بافت به برداشت گردو وابسته است.
وی تصریح کرد: بافت جزو دو قطب اصلی تولید این محول در کشور محسوب می‌شود که می‌توان در صورت سرمایه گذاری در صنایع بالادستی و پایین دستی بسیاری از مشکلات در بحث اشتغال را حل کرد.
وی به تغییرات عمده اقلیمی در شهرستان اشاره کرد و بیان کرد: طرح‌هایی همچون خرید لارو کرم خراط از کشاورزان به منظور تشویق آنها برای مقابله با این آفت در دستور کار است و آموزش‌های لازم در این زمینه به کشاورزان داده شده است.
کریمی گفت: یکی از اقدامات مورد نیاز در شهرستان بافت کشت ارقام با بازدهی مطلوب و مقاوم در مقابل تغییرات اقلیمی است.
وجود پتانسیل‌های عمده در استان کرمان که 25 درصد باغ‌های میوه کشور را در خود جای داده یکی از ضروریات انکار ناپذیر برای توسعه ارزآوری با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و منابع غیرنفتی است که با برنامه ریزی مناسب و توجه به داشته‌های بومی هر شهرستان امکان پذیر می‌باشد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/96223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

هشدار پلیس زرند به رانندگان وسایل نقلیه

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

فروش اقساطی تاکسی برقی آغاز شد + قیمت و شرایط فروش

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

شوخی محمدرضا گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی

مصوبات سفر رییس جمهوری در حوزه بنیاد شهید ایلام 100 درصد اجرا شد

راهیابی 10 ایده و طرح صنایع پایین‌دستی مس سرچشمه به مرحله سرمایه‌گذاری

آماده باش کامل دستگاه‌های اداری، اجرایی و خدمت رسان در زرند

راه‌اندازی واحد احیاء فولاد بافت کرمان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی

آغاز ثبت‌نام طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی برقی کرمان موتور

رادیو کرمان محبوب مخاطبان

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه های سرچشمه پیدا شد

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

١٠٠ هزار واحد صنفی در استان کرمان باید شناسه یکتا دریافت کنند

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

پوشش‌دهی موج FM در استان کرمان ارتقا یافت

بازدارندگی متعارف ایران

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

207 میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد

تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند

صنایع و معادن رفسنجان به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند باشند

پایان روز دوم مسابقات ورزشی کارکنان دولت در کرمان

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

نخستین پارک ورزش‌محور در کرمان افتتاح می‌شود

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند

ساخت 150 هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | 5500 خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند

اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای بارش باران و تگرگ در کرمان

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان پیدا شد؛ تحقیقات تکمیلی ادامه دارد

اولین پارک ورزش محور در کرمان افتتاح می‌شود

کی بود کی بود من نبودم؟!

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل

محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند

اهدای خون فرماندار و معاونان فرمانداری کرمان + تصویر