سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
اختصاص 2000 میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان/جشن پایان مدارس خشت و گلی در اول مهرماه
علمي
بزرگنمايي:
کرمان رصد - سرپرست وزارت آموزش و پرورش از جشن پایان مدارس خشت و گلی در اول مهرماه خبر داد و عنوان کرد: جشن پایان مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان در آبانماه خواهد بود اما 80 کلاس خشت و گلی در استان کرمان وجود دارد که با اعتباری بالغ بر 24 میلیارد تومان اعتبار در ابتدای مهرماه سال جاری همراه با سایر استانهای کشور جشن پایان این نوع مدارس را برگزار خواهد کرد.
به گزارش ایسنا منطقه کویر، "سید جواد حسینی" ظهر امروز هفتم شهریورماه در جلسه مشترک شورای آموزش و پرورش، مجمع نمایندگان استان و روسای آموزش و پرورش استان کرمان بر لزوم تشکیل کار گروهی برای تسهیلکار خیران در آموزش و پرورش تاکید کرد گفت: دو هزار میلیارد تومان برای طرح رتبهبندی معلمین در سال جاری اختصاص یافته که دو درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت و این اعتبارات در حالی محقق شده که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم.
وی با بیان این مطلب که در ساخت مدارس خوب پیش رفتهایم، عنوان کرد: در مجمع خیرین آموزشی حتما برای مناطق لازم التعلیم برنامهریزی صورت خواهد گرفت و از مدیران استانی می خواهیم در این راستا تمام تلاش و برنامه های خود را معطوف کنند..
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یک سوم مدارس کشور را خیرین میسازند به گونه ای که در استانی مانند کرمان در سال گذشته 61 مدرسه خیرساز با اعتبار بالغ بر 30 میلیارد تومان احداث شده است خطاب به مسئولین آموزش و پرورش استان کرمان، اظهار کرد: انتظار داریم برای ابتدای مهرماه انجمن خیرین مدرسه یار را در استان کرمان تشکیل دهید و همچنین از ابتدای مهر در انجمن اولیا و مربیان باید موضوع راه اندازی انجمن خیرین دانش آموزی مطرح شود تا فرهنگ مشارکت در مدارس کشور راه بیفتد.
حسینی با تاکید برآنکه آموزش و پرورش مسئول بازماندگان از تحصیل است، تصریح کرد: برونسپاری در استان کرمان بهخوبی انجام شده است.
وی طرح خرید خدمات آموزشی را بهترین راه حل موقت کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: تا سال 1401 حدود 255 هزار نفر معلم بازنشسته خواهد شد ضمن آنکه از سوی دیگر تا این بازه زمانی 17 درصد به جمعیت دانش آموزی افزوده و در مقابل آن 30 درصد نیروهای ما کاهش پیدا میکند و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ما این کمبود را نمیتواند جبران کند .
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هیچ نیرویی(معلم) حق رفتن به کلاس درس را ندارد مگر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی. و این 12 هزار نیرویی که به ما تحمیل شده اند نیز اعلام کردهایم که تا یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره نبینند، اجازه حضور در کلاسهای درس را ندارند.
وی با اشاره به مشکلات آموزش پرورش در مناطق دور افتاده کشور به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته در جنوب استان کرمان بیان کرد: طرحی به نام «بوم برای بوم»داریم که از نیروهای بومی در مناطق دور افتاده دارای تحصیلات دانشگاهی به آنها آموزشهای لازم میدهیم و به عنوان معلم در آن منطقه بکار گرفته میشوند.
حسینی از کمبود 40 هزار معلم در سطح کشور خبر داد و بیان کرد: مدارس غیردولتی یکی از شیوه های عدالت آموزشی است لذا بودجهای که از طریق این مدارس صرفهجویی میشود در مناطق کمتر توسعهیافته اختصاص میدهیم اما مدارس غیردولتی بخش خصوصی هستند که براساس استانداردها فعالیت میکند و باید هدایت، حمایت، کفایت و نظارت بر این مدارس داشته باشیم.
وی با بیان این مطلب که 11 درصد مدارس کشور غیر دولتی هستند که این مهم در استان کرمان 20 درصد است اظهار کرد: متاسفانه تعداد کمی از این مدارس چهره مدارس غیردولتی را مخدوش کردهاند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش از جشن پایان مدارس خشت و گلی در اول مهرماه خبر داد و عنوان کرد: جشن پایان مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان در آبانماه خواهد بود اما 80 کلاس خشت و گلی در استان کرمان وجود دارد که با اعتباری بالغ بر 24 میلیارد تومان اعتبار در ابتدای مهرماه سال جاری همراه با سایر استانهای کشور جشن پایان این نوع مدارس را برگزار خواهد کرد.
وی ادامه داد: همچنین 24 هزار کلاس درس که وسیله گرمایشی آنها بخاری نفتی است نیز در سطح کشور داریم این درحالی است که علمک گاز دارند که برای تجهیز این کلاسها به بخاری هوشمند گازی 400 میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم و در استان کرمان 750 کلاس از این نوع داریم که تا اول مهر به بخاری گازی هوشمند مجهز شود و برای تجهیز این مدارس استان کرمان 9 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.
حسینی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از 2 میلیون 600 هزار نفر بی سواد و کم سواد را به حلقه باسوادان بازگرداندیم و به همین سبب ایران سه بار از طرف یونیسکو مورد تشویق قرار گرفته است. 3 هزار و 109 نفر بازمانده از تحصیل در استان کرمان داریم و ما به لحاظ فضای آموزشی و معلم مشکلی برای آموزش به آنها نداریم و مشکل ما شناسایی آنها است که باید به آموزش و پرورش کمک کنید. همچنین برخی خانوداهها اجازه آموزش به فرزندان خود را نمیدهند که باید در این زمینه نیز اقدامات لازم صورت گیرد زیرا آموزش و پروش موظف است که دانش اموز بازمانده از تحصیل را تحت پوشش خود قرار دهد.
وی بیان کرد: 182 هزار دانشآموز عشایر در ایران داریم که حدود 12 هزار مورد آنها در استان کرمان هستند که باید در جهت عدالت آموزشی اعتبارات اختصاص یافته به دانش آموزان اعشاری 3 برابر بقیه دانش آموزان باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش استان کرمان را میناتوری از کل کشور دانست و گفت: در استان کرمان دانشآموز عشایر، اتباع، اقوام مختلف و ... وجود دارد.
وی با بیان اینکه 30 درصد دانشآموزان کشور در مناطق کمتر برخوردار هستند پیشنهاد کرد: میتوان از ظرفیت سایر دانشگاهها استفاده کنیم بهطوری که دانشجو سه سال دورههای تخصصی در رشته خاص ببینند و سپس یکسال آموزش نحوه تعلیم را در دانشگاه فرهنگیان ببیند و سپس وارد آموزش و پرورش شود.
حسینی اعلام کرد: از ابتدای هفته دولت تا اول مهرماه سال جاری 2 هزار پروژه در وزارت آموزش و پرورش که شامل 10 هزار کلاس درس، 108 سالن ورزشی و ... با اعتباری بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.
وی استان کرمان را مهد پرورش بزرگان دانست و بیان کرد: نظام تعلیم تربیت امروز از مشکلات زیادی رنج میبرد و آنها را انکار نمیکنیم و در این راستا سند تحول بنیادین تدوین کردیم. در این سند نگاهها علت محور نیست و از نگاه موقتی به سمت نگاه پایدار حرکت کردیم و همچنین نگاه در این سند بنیادی است نه سلیقهای
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سند بنیادین آموزش و پرورش دارای 4 لایحه است که از دو لایحه آن را عبور کردیم و دو لایحه آن باقیمانده است. 670 برنامه از این سند تا کنون تدوین شده است که در این راستا آموزش پرورش استانها باید برنامههای خود را بومی و تلفیق میکردند. 25 درصد این برنامهها تقویتی و 25 درصد آنها تلفیقی و 50 درصد نوآورانه هستند.
وی با بیان این مطلب که متاسفانه امروز با دستگاه پهن پیکر آموزش و پرورش روبرو هستیم افزود: برای تحقق سند بنیادی باید تقسیم کار داشته باشیم و باید همه اجزا و ارکان درگیر در آموزش و پرورش همکاری کنند.
حسینی بیان کرد: مصمم هستم که قانون خاص برای آموزش و پروش نوشته و تصویب شود زیرا آموزش و پرورش بیشتر از دانشگاهها نیاز به قانون خاص دارد.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ما در زیر بار سنگین درس آموزش ملی کمر خم کرده است که باید دانشآموزان را از زیر بار برنامه درسی خلاص کنیم اظهار کرد: هیچ وزارتخانهای به اندازه آموزش و پرورش نمیتواند خلق ثروت کند و باید با خلق قوانین و آئیننامه این لشکر بالقوه و نهفته را پویا و بالفعل تبدیل کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: کار آموزش و پرورش یادگیری است و رمز آموزش و پرورش نیز یا علی است.
انتهای پیام
-
جمعه ۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰:۳۲
-
۱۶۵ بازديد
-
ایسنا - علمی و آموزشی
-
کرمان رصد
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/95043/