کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

سوالی که بی پاسخ ماند /نقش رهاسازی سدها در کم آبی کرمان بررسی شود مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – این روزها استان کرمان برای تامین آب شرب با مشکل جدی مواجه است و این در حالی ست که اوایل سال جاری هراس از سیل باعث شد بخشی از آب سدها رها سازی شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته 1.5 درجه سانتیگراد گرم‌تر است و استفاده از آب و برق طبق آمار ارائه شده از سوی دستگاه‌های متولی افزایش یافته است.
این در حالیست که بارش‌های سال جاری که 100 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است نتوانسته کمبود آب در استان کرمان را جبران کند.
این روزها در شهر کرمان مردم برخی از محله‌ها به خصوص در آپارتمان‌ها با قطعی مکرر آب مواجه هستند که دلیل این امر افت فشار آب عنوان شده است و کسری آب شرب شهر کرمان از هزار لیتر بر ثانیه به هزار و 200 لیتر بر ثانیه رسیده است.
استان کرمان در میان استان‌های کشور یکی از کم بهره ترین استان‌ها از آب‌های سطحی و سدها به شمار می‌رود
هر چند که استان کرمان در میان استان‌های کشور یکی از کم بهره ترین استان‌ها از آب‌های سطحی و سدها به شمار می‌رود و بیشترین میزان برداشت آب از منابع زیر زمینی انجام می‌شود اما پس از بارندگی‌های سهمگین در غرب و شمال کشور و به هنگام عبور سامانه بارشی از کرمان بخشی از آب سدهای استان تخلیه شد که البته در مقابل بارندگی‌ها در استان در حدی نبود که نگرانی در خصوص سرریز شدن سدها ایجاد کند.
در حالی که کرمان همچنان دو ماه گرم را پیش روی خود دارد و بارشها در سال جاری به دلیل تغییرات شدید اقلیمی مشخص نیست چه زمانی آغاز می‌شود اما منابع موجود آبی در استان محدودتر از همیشه است.
کشاورزی مهمترین عامل هدر رفت آب در کرمان
هم اکنون مهمترین مشکل پیش روی مردم استان کرمان بی آبی است و این در حالی است که 90 درصد از آب موجود در کرمان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که به دلیل استفاده عمده از روش‌های آبیاری سنتی 70 درصد از آب‌های موجود هدر می‌رود.
محمد مهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در گفتگو با مهر یک بار دیگر نسبت به کاهش شدید منابع آبی در استان هشدار داده و بیان کرد: مسئولان در سطح ملی باید یک چاره جویی اساسی برای این مشکل انجام دهند.

وی تصریح کرد: اینکه بنشینیم و دست روی دست بگذاریم راه حل مناسبی نیست هم اکنون آب محله‌های مختلف شهر کرمان در طول روز قطع می‌شوند و مردم آب لازم برای مصرف روزانه را ندارند.
زاهدی بیان کرد: با ادامه این شرایط و عدم اجرای طرح‌ها استان کرمان طی سه تا چهار سال آینده با مشکل جدی در زمینه تأمین آب مواجه می‌شود.
نماینده مردم کرمان گفت: هم اکنون چالش اصلی مردم شهر کرمان تأمین آب شرب است و در این بخش باید مسئولان در سطوح مختلف در زمینه تأمین اعتبار و انجام سریع کار برای رسیدن آب به شهر با جدیدت بیشتری ورود کنند.
وقتی به منابع آب اختیار آباد کرمان می‌نگرید یک فاجعه زیست محیطی را مقابل خود می‌بینید، آب آنقدر برداشت شده که زمین کیلومترها نشست کرده است
پژوهشگر و اقلیم شناس کرمانی، محمد حسن زاده در خصوص وضعیت فعلی استان کرمان می‌گوید: استان کرمان جزو محدود استان‌های کشور است که بیشترین تمرکز خود را برای تأمین آب کشاورزی بر روی منابع آب زیر زمینی گذاشته است که اکثراً این منابع تجدید پذیر هم نیستند.
وی افزود: وقتی شما به منابع آب اختیار آباد کرمان می‌نگرید یک فاجعه زیست محیطی را مقابل خود می‌بینید، آب آنقدر برداشت شده که زمین کیلومترها نشست کرده و یک گودال عظیم ایجاد شده است و سوال این است که این منطقه چگونه احیا می‌شود، چاه دریای رفسنجان که یکی از عظیم‌ترین منابع آب زیر زمینی ایران محسوب می‌شد این روزها به حفره‌ای عظیم در دل کویر تبدیل شده که خالی از آب است و ماجرا جوها برای غار نوردی از آن استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: این پدیده را می‌توان در دشت‌های کرمان، زرند، سیرجان و رفسنجان و انار مشاهده کرد و ارتفاع این دشت‌ها از سطح دریای آزاد هر سال کاهش می‌یابد و میزان آب منابع زیرزمینی هر سال آنقدر کم می‌شود تا در نهایت نابود می‌شوند.
اگر آب به کرمان نمی‌رسد جلوی توسعه کشاورزی را بگیرید
وی گفت: برداشت آب بیشتر از حجم ورودی آب به این منابع است و پس از تخریب لایه‌های زمین و از بین رفتن آب موجود در آنها هزاران سال طول می‌کشد تا مجدد طبیعت بتواند این منابع را احیا کند.
حسن زاده گفت: طرح‌های انتقال آب از دریا برای تأمین آب صنایع و استفاده از آب‌های موجود با روش مدرنیزه در کشاورزی و کاهش سطح مزارع و باغ‌ها تنها راه نجات استان کرمان است.
وی گفت: متأسفانه هر زمان طرح‌های انتقال آب به کرمان مطرح شد با یک هجمه اجتماعی مواجه شده است و در مقابل کسی فکر نمی‌کند تأمین آب شرب یک میلیون نفر انسان در شهر کرمان باید چگونه انجام شود اما همین افراد در مقابل هدر رفت میلیاردها مترمکعب آب در بخش کشاورزی سکوت می‌کنند.
وی گفت: کشت برخی از گونه‌های محصولات کشاورزی در استان کرمان باید متوقف شود و کشاورزی صادرات محور و اقتصادی باید در دستور کار باشد.
انتقال آب دریا به کرمان با جدیدت پیگیری شود
محمد رضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در شهر کرمان برای تأمین آب شرب گفت: تصور می‌کنیم با ادامه روند فعلی در نیمه دوم سال جاری آب دریا به استان کرمان برسد.
وی افزود: این پروژه در حال حاضر می‌تواند مشکل آب شرب کرمان را نیز رفع کند و باید با استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کند و استفاده از توان اقتصادی بخش خصوصی به انتقال آب دریای به کرمان با جدیدت بیشتری فکر کنیم.
هم اکنون شهر با کمبود آب مواجه است و باید در کوتاه مدت مسئولان با جدی گرفتن مشکل بی‌آبی در کرمان به دنبال چاره اندیشی باشند
وی گفت: هم اکنون شهر با کمبود آب مواجه است و باید در کوتاه مدت مسئولان با جدی گرفتن مشکل بی‌آبی در کرمان به دنبال چاره اندیشی باشند و در غیر این صورت با تنش‌های مهاجرتی و جمعیتی مواجه خواهیم شد.
کرمان سالهاست در زمینه تأمین آب با سکوت مسئولان مواجه شده است، استانی که متوسط بارندگی بلند مدت آن 124 میلیمتر است که سالهاست محقق نشده بخش قابل توجهی از کشاورزی کشور را در خود جای داده است و همین منابع موجود و محدود برای تأمین محصولات کشاورزی مردم سایر استان‌ها استفاده می‌شود اما هر زمان بحث انتقال آب از استان‌های دیگر به کرمان مطرح می‌شود تقابل قابل توجهی شکل می‌گیرد.
به نظر می‌رسد مسئولان اگر نمی‌خواهند برای تأمین آب شرب کرمان چاره اندیشی کنند باید برای متوقف کردن کشت‌های غیر اقتصادی و کاهش سطح زیر کشت محصولات در این استان فکر کنند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/89978/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

بارش تگرگ در کرمان

رفع تصرف 10 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج دستگیر شدند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

مدیریت سیل در استان کرمان مانند شب عملیات در دفاع مقدس بود

تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان

سیرجان فاتح مسابقات فوتسال دانش آموزان پسر استان کرمان

کرمان قهرمان مسابقات والیبال دانش آموزان استان کرمان شد

فروش اقساطی جک J4 کرمان موتور در سال 1403 + شرایط و جزئیات دقیق

عملیات وعده صادق نمونه بی‌نظیری از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

4000 همت برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور نیاز است

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

هشدار سرمازدگی ؛لاله زار بردسیرسردترین نقطه کشور

شهید آوینی نگاه ما را نسبت به موضوعات تغییر داده است

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر در جریان سیل اخیر

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

هلال احمر به 1500 نفر در مناطق سیل زده کرمان امدادرسانی کرد

بازگشایی محور فاریاب - کهنوج

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)

وجود 33 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

بازگشایی محور فاریاب _کهنوج

تاثیر 50 درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر متاثر از سیل

تدابیر پیشگیری از سیل از 6 ماه قبل در استان کرمان انجام شد