کرمان رصد

آخرين مطالب

835 کشته در سال جاری

قاچاق انسان دلیل اصلی تصادف/ شوتیها مسافران را قربانی می کنند مقالات

قاچاق انسان دلیل اصلی تصادف/ شوتیها مسافران را قربانی می کنند
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – آمار نگران کننده تلفات انسانی تصادفات جاده‌ای در کرمان طی سال جاری به 835 نفر رسیده که قاچاق انسان، سوخت و کالا در بروز این حوادث نقش قابل توجهی دارد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کافیست سری به بخش ارتوپدی بیمارستان باهنر کرمان به عنوان بزرگترین مرکز ترومای شرق کشور بزنید، صدها نفر با دست و پای گچ گرفته بعد از چندین عمل جراحی با نقص عضو بر روی تخت‌های بیمارستان خوابیده‌اند، برخی از این افراد تمام بدنشان در گچ فرو رفته و چندین عمل جراحی را پشت سر گذاشته اند.
چند دقیقه در بخش ارتوپدی بیمارستان باهنر کرمان
صدای ناله از اکثر اتاق‌ها بلند است، پای صحبت یکی از آنها می‌نشینم، نامش جواد است و در جاده راور به کرمان به دلیل انحراف کامیونی که از سمت مقابل می آمده به گارد ریل برخورد کرده است، مهره‌های گردنش شکسته و دست و پاهایش را نمی‌تواند تکان دهد.

می‌گوید که عرض کم جاده و خواب آلودگی راننده باعث شده تصادف کنند و روزهاست روی تخت بیمارستان خوابیده است.
دیگری احمد نام دارد، از گردن در گچ فرو رفته و دست و پاهایش نیز فیکس شده‌اند و دو وزنه به پاهایش آویزان است، جوانی 24 ساله است که می‌گوید: در محور فاریاب به جیرفت با سرعت 100 کیلومتر در ساعت به تراکتور برخورد کرده است.
همراهش می‌گوید امیدی به بهبود کاملش نداریم همین که زنده است خدا رو شکر می‌کنیم.
طرف مقابل شوتی بوده یعنی کالای قاچاق داشته و با سرعت بسیار زیاد در جاده حرکت می کرده و نتوانسته خودرو را کنترل کند و راننده نیز به دلیل شدت برخورد فوت کرده است
زهرا نیز در جاده کرمان بم تصادف کرده است، کمرش شکسته و سه بار عمل کرده است می‌گوید در حال تردد با سرعت مطمئنه بودیم که یک خودرو با سرعت بسیار زیاد با ما برخورد کرد، بعد از اینکه به هوش آمدم گفتند طرف مقابل شوتی بوده یعنی کالای قاچاق داشته و با سرعت بسیار زیاد در جاده حرکت می کرده و نتوانسته خودرو را کنترل کند و راننده نیز به دلیل شدت برخورد فوت کرده است.
امیر میر شکار یکی دیگر از شهروندان جیرفت است که می‌گوید: برادر همسرم از راه دلفارد راهی کرمان بود اما دقیقاً بر روی یکی از پلهای مرتع منطقه کوهستانی با یک خودروی حمل کالای قاچاق مواجه می‌شود، مردم محلی چون این خودروها برای فرار از دست مأموران با سرعت بسیار زیاد رانندگی می‌کنند به آنها شوتی می‌گویند، برادر همسرم برای جلوگیری از برخورد با خودروی حامل قاچاق، خودرو را منحرف می‌کند و پس از سقوط از دره خودرواش آتش می‌گیرد.
شوتی ها از هر نفر 3 میلیون تومان می‌گیرند
نزد یکی از اتباع خارجی می‌رویم، تبعه افغانستان است و می‌گوید: برخی از افراد برای عبور از مرز سوار خودروهای قاچاق می‌شوند، بعد از عبور از مرز از هر کدام از ما سه میلیون می‌گیرند و این افراد را به استان‌های مرکزی ایران منتقل می‌کنند، معمولاً در یک خودروی پژو تا 15 نفر سوار می‌شوند.
وی افزود: بسیار پیش آماده این خودروها که سرعت بسیار زیادی هم دارند تصادف می‌کنند و جان همه سرنشینان گرفته می‌شود.
وقتی به صفحه جراید نگاه کنیم به سادگی می‌توان به تصادف‌هایی برسیم که دهها نفر در تصادف دو خودرو جانشان را طی قاچاق انسان از دست داده‌اند.
حالا استاندار کرمان در جلسه ستاد راهبردی برنامه جامع کاهش تصادفات از آمار بالای تلفات جاده‌ای کرمان گلایه می‌کند.جالب اینکه این آمار نسبت به سال گذشته کاهش یافته و 24 نفر کمتر شده اما همچنان روند نگران کننده است و از ابتدای سال جاری تا امروز 835 نفر در جاده‌های کرمان جان باخته‌اند.
قانون بازدارنده‌ای برای مقابله با شوتی ها وجود ندارد
محمد احمدی یکی از امدادگران جاده‌ای است که به مهر می‌گوید: در اکثر حوادث مردان سرپرست خانوار فوت می‌کنند و در کنار اینکه خسارتهای زیادی به خودروها وارد می‌شود، بیمه‌ها نیز باید هزینه‌های زیادی بپردازند، چندین بچه یتیم می‌شوند و دو خانواده درگیر حادثه‌ای می‌شوند که هیچ عمدی در وقوع آن وجود نداشته است.
وی که فعال اجتماعی نیز می‌باشد می‌گوید: سری به زندان‌ها بزنید اکثر زندانی‌ها به دلیل عدم پرداخت دیه سالهاست در محبوس هستند.
وی می‌گوید: خانواده‌ای که برای مسافرت وارد جاده شده است با خودرویی حامل کالای قاچاق تصادف کرده و قربانی سودجویی فردی شده که قانون بازدارنده‌ای برای مقابله با خود نمی بیند.
خانواده‌ای که برای مسافرت وارد جاده شده است با خودرویی حامل کالای قاچاق تصادف کرده و قربانی سودجویی فردی شده که قانون بازدارنده‌ای برای مقابله با خود نمی بیند
احمدی می‌گوید: فردی که قاچاق انسان می‌کند به ازای هر بار انتقال افغانستانیها از هر نفر سه میلیون می‌گیرد و اگر به طور متوسط در هر خودرو 10 نفر سوار شده باشند 30 میلیون تومان درآمد دارد و با دو بار تردد پول ماشینش تأمین می‌شود.
وی می‌افزاید: قانون برای برخورد با این افراد جرایم سنگینی در نظر نگرفته و حتی اگر خودروی آنها توقیف شود قبل از آن کل هزینه خودرو را درآورده اند و حداکثر دو، سه سال زندان می‌روند.
فرماندار جیرفت نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: قانون برای برخورد با قاچاق انسان باید اصلاح شود و افرادی که اقدام به این کار می‌کنند هزینه سنگینی را باید در مقابل خود ببینند که بازدارنده باشد.
عطاپور ادامه می‌دهد: هر سال شاهد تصادف‌های متعددی در جاده‌های جنوب کرمان هستیم که به دلیل تعداد بالای مسافران خودروهای قاچاق تعداد تلفات نیز بالا می‌رود.
وی همچنین خواستار اصلاح نقاط حادثه خیز و رعایت قوانین توسط رانندگان شد و گفت: سرعت غیرمجاز و واژگونی از دیگر دلایل تصادفات به خصوص در زمان حمل و نقل محصولات کشاورزی است.
کرمان طولانی‌ترین راههای کشور را دارد
معاون عمرانی استاندار کرمان در گفتگو با مهر در این خصوص می‌افزاید: استان کرمان بزرگترین استان کشور است که بنادر جنوبی و بندر چابهار و مرزهای شرقی را به استان‌های مرکزی متصل می‌کند.
سید مصطفی آیت الهی گفت: به همین دلیل جاده‌های استان بسیار طولانی است و رانندگی کردن در آنها باعث خستگی می‌شود و مهمترین عامل تصادفات نیز همین خستگی و واژگونی خودروها است.
وی می‌گوید: اما پر تلفات ترین تصادفات استان کرمان به دلیل قاچاق انسان روی می‌دهد و همین امر آمار تلفات انسانی را بالا می‌برد.
وی ادامه داد: کرمان، سیرجان، بم و جیرفت در صدر آمار تلفات جانی تصادفات هستند و این حوادث نیز اکثراً در جاده‌های کرمان – بم، سیرجان – بندرعباس و کرمان – جیرفت روی می‌دهد.
طبق آمار بیشترین تصادفات منجر به تلفات جانی در جاده‌های فرعی جنوب استان کرمان که کنترل کمتری را شاهد هستند
وی آمار کشته شده‌های سال گذشته را در مجموع هزار و 74 نفر اعلام کرد و گفت: باید زمینه لازم برای پیشگیری از بروز تصادفات فراهم شود و بهترین کار کنترل ترافیک، افزایش فرهنگ عمومی رانندگی، اصلاح نقاط حادثه خیز، جلوگیری از قاچاق انسان و قاچاق سوخت و کالا است.
طبق آمار بیشترین تصادفات منجر به تلفات جانی در جاده‌های فرعی جنوب استان کرمان که کنترل کمتری را شاهد هستند و گاه مورد استفاده قاچاقچیان قرار می‌گیرند روی می‌دهد اما آمار تصادفات در شمال استان مربوط به جاده‌های اصلی است.
طبق اعلام اروژانس کرمان شدت جراحات در تصادفات در جاده‌های جنوب کرمان بیشتر از شمال است و 80 درصد کشته شدگان نیز مرد هستند.
همچنین محورهای رودبار -زهکلوت، کرمان – بم، باغین – انار، جیرفت – کهنوج، کرمان – بافت، شهربابک – انار و سیرجان – بندرعباس بیشترین تلفات تصادفات جاده‌ای کرمان را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/88613/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

نشست هیات اندیشه ورزی اتباع استان گلستان

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

حد نگاری اراضی ملی سیرجان

احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان

دیدار نماینده منتخب مردم شهرستان های ابر با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در کهنوج

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه 4 اردیبهشت ماه

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

توزیع بیش از 44 هزار بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در 261 محله کشور

ورزش ممکن است پیری را معکوس کند

فارن افرز: جنگ ایران و اسرائیل از سایه خارج شد

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در کوه های سرچشمه رفسنجان

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان پیدا شد/تحقیقات تکمیلی ادامه دارد

کشف 2 کیلوگرم مواد مخدر شیشه در فهرج

بازدید‌های میدانی کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان از پروژه‌های مهم

دردسر مزمن الکترونیکی شدن نسخه دارو

فرمانده مغرور؛ بازخوانی 4 برخورد ابوالحسن بنی‌صدر و نیروهای مسلح ایران

خبرگزاری آمریکایی: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند

ویدیویی از کاوشگرِ کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می‌دهد

ابراز خرسندی شهروندان گچساران از مرمت و بهسازی گلزار شهدا + فیلم

لجبازی اتوبوس و پژو؛ سانحه هولناک در جاده سیرجان (فیلم)

سرمایه‌گذاری در کرمان سرعت می‌گیرد

مهارآتش‌سوزی درمجتمع مسکونی در کرمان

صاعقه ومصدومیت شدید مرد رفسنجانی

بررسی ظرفیت‌های ِصداوسیمای کرمان برای اجرایِ طرحِ مولدسازی

افتتاح 117 طرحِ محرومیت زدایی در بم

واکنش دادستان رفسنجان در مورد فوت یک دانشجو