کرمان رصد

آخرين مطالب

رونق تولید در صنایع با اختصاص یارانه انرژی اقتصادي

رونق تولید در صنایع با اختصاص یارانه انرژی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - کارشناسان صنعتی و معدنی بر این باورند که برای تحقق شعار سال که رونق تولید و اشتغال است، تداوم تخصیص یارانه انرژی به صنایع و معادن و تعمیم آن به بخش خصوصی می تواند در تحقق این مهم موثر و کارساز واقع شود.

به گزارش ایرنا، کشور ایران از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز در رتبه نخست جهان قرار دارد کشف بزرگ ترین میدان گازی جهان (پارس جنوبی) در خلیج فارس و کشف میدان های نفتی آزادگان و یادآوران در استان خوزستان به عنوان بزرگ ترین میدان نفتی کشور بخشی از اکتشافات و دستاوردهای کشور پس از انقلاب اسلامی هستند.
از طرفی جنوب کشور به خصوص استان کرمان به عنوان پایتخت انرژی خورشیدی کشور (با داشتن 330 روز آفتابی) ظرفیتی مناسب برای تولید انرژی های نو و تجدیدپذیر دارد که با ورود بخش خصوصی به این حوزه و افزایش تولید می توان علاوه بر تامین نیاز داخلی مازاد برق را صادر کرد.
طی یکسال گذشته تحریم های ظالمانه علیه ایران موجب کاهش صادرات انرژی کشور شده و تولیدات این حوزه بیشتر مصرف داخلی دارد، در چنین شرایطی زمزمه آزادسازی قیمت ها و برداشتن یارانه انرژی از سوی برخی افراد، کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گوش می رسد.
برداشتن یارانه انرژی در مصرف داخلی با هدف مصرف بهینه، ورود پررنگ تر سرمایه گذار بخش خصوصی و کاهش قاچاق سوخت ارائه شده است و راهکارهایی نیز از سوی برخی کارشناسان در این حوزه بیان می شود.
این در حالی است که برخی از صنایع و واحدهای تولیدی به انرژی ارزان و تخصیص یارانه به این حوزه نیازمندند تا چرخ صنایع در سال رونق تولید، با سرعت بیشتری به گردش درآید.
در مصرف خانگی نیز قشر محروم جامعه با آزادسازی قیمت ها و برداشتن یارانه انرژی با مشکلات عدیده ای در زندگی خود روبرو خواهند شد لذا با شناسایی تمامی نقاط ضعف و قوت این حوزه می توان برنامه ای را تدوین و در راستای توسعه کشور اجرایی کرد.
انرژی کشور با مشارکت بخش خصوصی تامین شود
معاون حقوقی، امور مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه برق مورد نیاز کشور باید با مشارکت بخش خصوصی تامین شود گفت: استان کرمان در آینده به 2 هزار مگاوات برق تولیدی نیاز دارد که این مهم ضرورت همکاری بخش غیردولتی را می طلبد.
رضا انجم شعاع با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمان برای تامین انرژی جنوب شرق کشور افزود: این استان ظرفیت توسعه در بخش های مختلف از جمله انرژی را دارد.
وی تصریح کرد: 2 هزار و 200 مگاوات برق و بیش از 6 میلیارد متر مکعب سالانه آب در استان کرمان مصرف می شود که رقم بالایی است و باید مصرف بهینه لحاظ شود.
نبود نگاه یارانه ای موجب تعطیلی صنعت می شود
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه انرژی برای صنعت و کشاورزی کشور نگاه یارانه ای وجود ندارد گفت: اگر امروز نگاه یارانه ای به بسیاری افراد نداشته باشیم برخی صنایع تعطیل می شوند.
فریدون حسنوند افزود: اینک راه اندازی نیروگاه برق جزو اولویت های نخست و در زمره کالاهای اساسی کشور محسوب نمی شود، در حالی که یکی از اساسی ترین کالاها برق است و این امر در شورای عالی هماهنگی اقتصادی در حال پیگیری است و دولت باید در این زمینه دستگاهی را مشخص و مکانیزمی تعریف کند..
وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس در اصلاح الگوی مصرف و تعرفه های انرژی نگاهی متفاوت با دولت دارد گفت: بهای انرژی دریافتی باید از دهک هایی پایین جامعه کمتر و دهک های بالاتر بیشتر دریافت شود.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اختلاف نظرها در نگاه راهبردی در وزارت نیرو و کمیسیون انرژی مجلس در اینست که سه گروه پر مصرف، متوسط و کم مصرف تعریف کردیم و گروه کم مصرف انرژی رایگان و گروه با مصرف متوسط را باید مدیریت کرد و با بخش سوم به شدت برخورد شود.
وی افزود: پیشنهادات وزارت نیرو و بخش خصوصی در قانون گذاری و نظارت به صورت شفاف بیان شود و در کوتاهترین زمان ممکن جلسات کمیسیون انرژی مجلس تشکیل و مشکلات بررسی و رفع می شود.
توسعه با پرداخت یارانه محقق نمی شود
نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات را می شناسیم امام قادر به تصمیم گیری جدی برای رفع آن نیستیم و در این راستا از سال 80 تا 94 در مجموع دولت 750 میلیارد دلار در انرژی یارانه پرداخت کرده است.
جلال میرزایی افزود: با استفاده از این روش پرداخت یارانه به توسعه نمی توان رسید و این امر راه حل مشکلات کشور نیست.
وی تصریح کرد: مشکل ما تصمیم گیری است و بنا بر اعلام کارشناسان مدیریت و برنامه ریزی کشور باید تعدیلی در پرداخت یارانه ها صورت گیرد و قیمت ها واقعی شود اما اراده ای در این زمینه در کشور وجود ندارد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امسال به نام رونق تولید نامگذاری شده و دولت برای رفع مشکلات تولید اهتمام دارد اما همچنان برخی به شعارها بسنده می کنند و در اجرا مشکل داریم، در مدیریت کلان کشور کسی قابل پذیرش ریسک نیست و کسی حاضر نمی شود هزینه ای پرداخت کند.
وی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی افزود: وزارت نیرو با صادرات برق توسط بخش خصوصی موافق نیست و سازمان برنامه و بودجه با وارد کردن عوارض به حساب برق موافق نیست که برای رفع مشکلات حوزه انرژی باید راه حل های فردی توسط بخش خصوصی ارائه شود.
تحریم کشور مشکل اصلی انرژی است
رئیس کمیته انرژی های نو و تجدیدپذیر مجلس شورای اسلامی هم گفت: اصل مشکلات انرژی کشور به تحریم ها بازمی گردد و تحریم ها حوزه تولید، توزیع و مصرف انرژی را با مشکل روبرو کرده است و برای رفع مشکلات باید راه حلی پیدا کرد.
محمد خالدی افزود: تولید انرژی زیربنای توسعه است و کشورهای پیشرفته هم میزان مصرف انرژی بالایی داشته و هم سرانه مصرف خانگی متعادل تری دارند.
وی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد ایران در حال توسعه است و برای تولید برق سرمایه گذاری می کند عنوان کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی در شرایط تحریم اعتقاد به تکیه بربخش خصوصی دارند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش خصوصی در شرایط تحریم نباید زمین بخورد و تمامی قسمت های کشور به این بخش واگذار شود و دولت باید وظیفه حاکمیتی خود را دنبال کند.
نیاز به بازآفرینی حوزه انرژی کشور وجود دارد
رئیس کمیته تخصصی نیرو مجلس شورای اسلامی هم گفت: کشور در حوزه انرژی نیاز به بازآفرینی دارد و دولت های سال های گذشته اراده ای بر اجرا و تدوین آمایش سرزمینی نداشتند و بر اساس سلیقه با منابع کشور رفتار کرده ایم.
علی گلمرادی اظهار داشت: ظرفیت های مناسبی در کشور وجود دارد اما شهامت بهره گیری از آن نیست و در جایگاه نظارتی مجلس شورای اسلامی باید بر دولت نظارت داشته باشد و از آن بخواهد.
بخش خصوصی با تخصیص یارانه به انرژی توان سرمایه گذاری ندارد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به انرژی به عنوان پیشران اقتصادی کشور و اسراف در این حوزه گفت: به گونه‌ای در حوزه انرژی عمل کردیم که در آینده نه چندان دور شاهد اضمحلال کامل در این بخش کشور خواهیم بود لذا جراحی در این حوزه امری ضروری است.
سیدمهدی طبیب زاده عنوان کرد: با روند فعلی حوزه انرژی کشور (تخصیص یارانه) نباید انتظار استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری را داشته باشیم و در صورتی که مشکلات این حوزه رفع نشود نمی‌توان انتظار رشد تولید انرژی توسط بخش خصوصی را در کشور داشته باشیم.
وی گفت: رقابت غیرمنصفانه بخش دولتی با بخش خصوصی یکی از دغدغه‌های اصلی ما است و اگر به فکر نجات بخش خصوصی نباشید افراد فعال در این بخش، نیز در آینده نزدیک اقتصاد کشور را ترک می‌کنند و در جای دیگری سرمایه گذاری خواهند کرد.
وی با بیان اینکه این استان ظرفیت تولید فکر را در بخش انرژی دارد تصریح کرد: اندیشکده انرژی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تشکیل شده و این اندیشکده اتاق فکر بسیار خوبی برای توسعه است و وزارت نیرو می تواند کرمان را برای اجرای پروژه‌ها به عنوان پایلوت انتخاب کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ادامه داد: این اتاق با همکاری دانشگاه، بخش خصوصی و دولت مشکلات استان را رفع می‌کند و طرح انرژی پویان و مدرسه خلاقیت‌ها در این راستا انجام شده است.
انضباط مالی در پرداخت اعتبارات رعایت شود
مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی ماهان کرمان نیز گفت: برای پررنگ شدن ورود بخش خصوصی به تولید انرژی کشور، از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم انضباط مالی را در پرداخت اعتبارات به تولیدکنندگان انرژی رعایت کند.
مرتضی شانی عنوان کرد: بزرگترین نیروگاه خورشیدی در ماهان کرمان احداث شده و اکنون در حال توسعه فعالیت ها در رفسنجان هستیم اما ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر) اوراق بهادار با تاریخ 1400 داده و تامین نقدینگی برای احداث پروژه رفسنجان تاکنون میسر نشده است.
وی اظهار داشت: مشکل نقدینگی دولت برای خریدار برق تولیدی بخش خصوصی، بازگشت سرمایه در این حوزه را به 16 سال رسانیده که این امر موجب نداشتن صرفه اقتصادی و وارد نشدن بخش خصوصی به حوزه تولید انرژی کشور می شود.
در پایان می توان گفت انرژی به عنوان یکی از نیازهای اصلی تولید، ضرورتی انکار ناپذیر در مسیر توسعه همه جانبه کشورها محسوب می شود و در شرایط کنونی می توان از تحریم های ظالمانه یک فرصت ساخت و با استفاده از منابع کشور و تکیه بر دانش و توان داخلی به رونق تولید، خودکفایی و توسعه دست یافت.
گزارش از حامد سالاری
7420/‏‬ 5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/87402/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان