کرمان رصد

آخرين مطالب

یک متخصص تخریب اراضی و بیابانزدایی در گفت‌وگو با ایسنا تشریح کرد:

راهکارهای کاهش نگرانی‌ها در خصوص استفاده از مالچ‌های نفتی مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - با توجه به افزایش نگرانی ها در خصوص مخاطرات زیست محیطی مالچ های نفتی، گرایش به سمت استفاده از مالچ های زیست سازگار و بیولوژیک در حال شکل‌گیری است.
  گردوغبار یکی از مهم‌ترین مخاطرات طبیعی در نواحی خشک و بیابانی کشور است، به طوری که هر ساله هزینه‌های جانی و مالی و مشکلات زیست محیطی فراوانی را برای ساکنان این نواحی در پی دارد. بنا بر بررسی‌های صورت گرفته، وسعت زیادی از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در جنوب شرق ایران واقع شده‌اند، که حوضه جازموریان از این نظر حائز اهمیت است و سهم بالایی در تولید گردوغبار داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.
البته باید تصریح کرد که بین طوفان گردوغبار و طوفان ماسه تفاوت است، به طوری که طوفان ماسه از ذراتی در ابعاد ماسه تشکیل شده است که در ارتفاع و وسعت کمتری رخ می‌دهد، درحالی که طوفان‌های گردوغبار عمدتا از ذرات سیلت و رس تشکیل شده و تا هزاران کیلومتر قابلیت جابجایی دارند.
در پاسخ به اینکه ذرات گردوغبار ازکجا می‌آیند، و آیا برای تثبیت آنها می توان از مالچ استفاده کرد دکتر مجتبی سلیمانی ساردو عضو هیئت علمی علوم و مهندسی محیط زیست دانشگاه جیرفت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر گفت: منابع مختلفی برای بروز ریزگردها در نقاطی همچون جنوب استان کرمان وجود دارد، به عنوان نمونه در شهر جیرفت به سبب وجود شرایط اقلیمی خشک و فقر پوشش گیاهی، پس از هر بارندگی، رواناب و سیلاب‌هایی ایجاد شده که ذرات خاک سطحی را به پایین دست می‌شوید و پس از طی مسافتی به سبب کاهش سرعت آب، فرایند رسوبگذاری آغاز شده و پس از مدتی با تبخیر آب، رسوبات برجا مانده در مسیر آبراهه‌ها، از مهم‌ترین منابع تولید گرد و غبار به شمار می‌روند، یا زمین‌های کشاورزی رها شده که در تابستان فاقد پوشش گیاهی می‌باشند، از مناطق مستعدی برای تولید گردوغبار محلی می‌باشند.
این متخصص تخریب اراضی و بیابانزدایی، تصریح کرد: پلایاها یا بقایای دریاچه‌های قدیمی، که از ذرات ریزدانه پوشیده شده‌اند، از دیگر منابع اصلی تولید گردوغبار در این منطقه هستند به عنوان نمونه پلایای جازموریان با بستری پوشیده از لای و رس، یکی کانون‌های مهم تولید گردوغبار در منطقه است.
سلیمانی وجود تپه‌های ماسه‌ای و ارگ‌هایی که در حاشیه تالاب جازموریان و بویژه در نواحی جنوبی آن متمرکز شده‌اند، را برای ایجاد طوفان‌های ماسه‌ای مناسب دانست و بیان کرد: در حال حاضر برای حل مشکل فرسایش در بخش‌هایی از نواحی جازموریان، مالچ پاشی‌هایی صورت گرفته است که در نظر گرفتن ملاحظات اکولوژیک در این گونه طرح‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.
این عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه جیرفت تصریح کرد: به طور کلی به هر ماده طبیعی و مصنوعی که بتواند یک پوشش محافظ در مقابل باد و آب بر روی سطح خاک ایجاد نماید "مالچ" گفته می‌شود که بر فرسایش‌پذیری خاک تاثیرگذار است. قریب 50 سال است که استفاده از مالچ های نفتی به منظور تثبیت ماسه‌های روان در کشور، مورد نظر دستگاه‌های متولی بوده است.
وی با بیان این مطلب که استفاده از این نوع مالچ‌ها، با مزایا و معایبی همراه است خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری در خصوص کاربرد آنها به همین لحاظ دشوار شده است زیرا بعنوان نمونه بعضی مطالعات نشان داده که مالچ‌های نفتی تاثیرات بیشتر نگهداشت رطوبت را نسبت به خاک مالچ پاشی نشده در پی داشته‌اند، و تاثیرات مثبت آنها در کنترل بیابان‌زایی بیان شده است.
سلیمانی ادامه داد: در مطالعات جدیدتر، استفاده ترکیبی از این نوع مالچ ها همراه با عملیات بیولوژیک بر استقرار پوشش گیاهی در تپه‌های ماسه‌ای، موفقیت‌آمیز گزارش شده است. لذا برخلاف گزارشات مزبور، بسیاری از محققین و کارشناسان در سوء اثر مالچ های نفتی بر اکوسیستم‌های بیابانی و فون و فلور این مناطق اتفاق نظر داشته که علی‌رغم تخریب محیط زیست، از نظر اقتصادی نیز هزینه بردار می‌باشند.
وی افزود: از طرفی باید در نظر داشت که مالچ نباید درجه حرارت خاک را بیش از حد افزایش دهد، زیرا که امکان جوانه‌زنی گیاهان و استقرار نهال‌ها را با مشکل مواجه می‌نماید، از این رو، مالچ های نفتی به سبب رنگ سیاه و جذب آفتاب، افزایش ضریب حرارتی خاک را در پی داشته، که از مهم‌ترین مشکلات آنها به شمار می‌رود
این عضو هیئت علمی دانشکده مناطبع طبیعی گروه محیط زیست دانشگاه جیرفت با بیان این مطلب که در بحث مالچ پاشی سلامت انسان ها و دام های موجود در مناطق نباید مورد آسیب قرار گیرد گفت: از جنبه آلودگی، مالچ بایستی برای سلامت انسان، دام، گیاهان و دیگر موجودات زنده بی ضرر باشد و طول عمر موثری را نیز داشته باشد، که از این حیث، مالچ های نفتی، مورد نظر بسیاری از متخصصان نبوده، زیراکه اساس مالچ نفتی انواعی از هیدروکربن‌های سنگین نفتی است که می‌تواند آلودگی خاک را به دنبال داشته باشد.
سلیمانی ادامه داد: با توجه به افزایش نگرانی ها در خصوص کاربرد مالچ‌های نفتی، گرایش به سمت جایگزینی و استفاده از مالچ‌های بیولوژیک و غیرنفتی در حال شکل‌گیری است، به طوری که انواع متعددی از مالچ‌های آلی و سلولزی، بیوپلیمری، رسی-آهکی و... پیشنهاد شده‌اند. بعنوان نمونه استفاده از مالچ گراول یا سنگریزه‌ای نتایج مثبتی را در اراضی حساس به فرسایش نشان داده است یا با استفاده از کاه وکلش و بقایای گیاهان، می‌توان با ایجاد موانع و افزایش زبری سطح خاک نتایج مثبتی را انتظار داشت.
وی بیان کرد: بدون شک پیش از اجرای هر پروژه مالچ پاشی، لازم است تا خصوصیات مالچ مورد نظر و تاثیرات آن بر انسان و محیط مورد بررسی قرار گیرد و اغلب پیشنهاد می‌شود که مالچ پاشی به همراه دیگر روش‌های حفاظت خاک مانند بذرپاشی و نهال کاری و یا ایجاد بادشکن‌ها همراه شود، چرا که نتایج مطلوب‌تری را در بحث حفاظت خاک در پی خواهد داشت. البته یادآور می شود که گیاهانی انتخاب شوند که از حیث محدودیت های اصلی مناطق بیابانی یعنی "خشکی" و "شوری" سازگار باشند و حتی الامکان در انتخاب آنها بر گونه‌های بومی هر منطقه تاکید شود، چراکه گونه‌های بومی در طی هزاران سال، بهترین سازگاری را با شرایط اکولوژیک هر منطقه کسب نموده اند.
این استادیار دانشگاه جیرفت با بیان این مطلب که مسبب گردو غبارها تنها بیابان ها نیستند افزود: بخش زیادی از گردوغبار ایجاد شده به سبب کاهش رطوبت خاک است، که این امر با خشکسالی و مصرف بی رویه منابع آب در ارتباط نزدیک است. لذا مدیریت بهینه منابع آب بویژه در بخش کشاورزی که بیشترین سهم را در مصرف آب دارد، می تواند تاثیرگذاری بالایی بگذارد.
سلیمانی با اشاره به وجود چاهای آب در جنوب کرمان گفت: متاسفانه وجود هزاران چاه در آبخوان جازموریان و برداشت بی رویه از آنها و بیلان منفی این دشت، منطقه را از جنبه منابع آب در طبقه بحرانی بیابان‌زایی قرار داده که با گذر زمان، مشکلاتی نظیر کاهش پوشش گیاهی را در پی خواهد داشت که متعاقبا سبب افزایش فرسایش خاک می‌شود. لذا مدیریت بهینه منابع آب و توجه به الگوی کشت و راندمان آب در بخش کشاورزی، می تواند در کاهش پیامدهای بیابان‌زایی نقش مهمی را ایفا نماید که نیازمند توجه بیشتر متولیان امر و مدیران به اهمیت مسئله آب در تصمیم‌گیری هایی محلی و منطقه‌ای است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/86841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان