کرمان رصد

آخرين مطالب

درختانی که بوی زندگی می دهند مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - برخی بانوان شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان برای تقویت بنیه اقتصادی خانواده هایشان پا به عرصه تولید و اقتصاد گذاشته و با ساخت و صادرات صنایع دستی مرغوب حصیری از راز درختان داز پرده برداشتند.

به گزارش ایرنا، در بیابانها و حاشیه رودخانه‌های جنوب کرمان خصوصاً شهرستان قلعه گنج، درخت‌های کوچکی با برگ‌های پهن همچون نخل‌های زینتی وجود دارد که بومی‌ها به این درخت‌های یک و دو متری، داز می‌گویند.
سالهاست که اهالی جنوب کرمان برای پوشش سقف و دیواره‌های کپرهایشان از برگ‌های داز استفاده می‌کنند و در این میان افراد خلاق و باهوشی هم بودند که با همین برگ‌ها، حصیرهای با کیفیتی می‌ساختند اما فقط برای رفع نیاز خود و اقوامشان از این هنر بهره می‌بردند، تا اینکه حرف از اقتصاد مقاومتی به میان آمد و قلعه گنج به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی انتخاب شد و طی تفاهمنامه ای، توسعه اقتصادی این دیار به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان معین اقتصادی واگذار شد.
از آنجا که خانه‌های بیشتر مردم در روستاهای این شهرستان از جنس کپر بودند و این سبک از سازه با گذشته اهالی قلعه گنج گره خورده بود، ساخت نخستین هتل کپری با حمایت مالی بنیاد مستضعفان در دستور کار قرار گرفت.
امروز این هتل مجلل سنتی، از میهمانان داخلی و خارجی زیادی با بهترین غذاهای محلی، میزبانی می‌کند و اتفاقاً بحث توسعه صنعت حصیربافی هم از همین هتل مطرح شد.
با همت مردم بازار صنایع حصیری را رونق دادیم
مدیر داخلی هتل کپری پارسیان قلعه گنج گفت: از سال 95 با همت بانوان بومی منطقه، رونق بازار صنایع حصیری را در دستور کار قرار دادیم.
اکرم قلندری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وقتی این هتل کپری را که تمامی مصالح آن از حصیر و صنایع حصیری و برگ درختان داز است افتتاح کردیم تعدادی از بانوان حصیرباف روستاهای قلعه گنج برای فروش حصیر و صنایع حصیری خود به ما مراجعه می‌کردند.
وی ادامه داد: آن زمان چون توانایی خرید و فروش حصیرها را نداشتیم و بازار را خوب نمی‌شناختیم، محصولات آنها را نمی‌پذیرفتیم اما آن فعالان، حقیقتاً حصیرباف‌های قابل، توانا و هنرمندی بودند و ما کم کم به این فکر افتادیم حصیربافی را از این شکلی که هست خارج کرده و شکل و طرح دیگری بهش بدهیم.
قلندری اظهار داشت: حصیربافی سالیان سال هنر دست بانوان این منطقه بود و ضرورت داشت که ما به این صنایع دستی قالب و شکل جدیدی بدهیم تا عموم پسند و بازار پسند شود.
این فعال اقتصادی عنوان کرد: فعالیتمان را به صورت جدی برای رونق و توسعه صنایع حصیری قلعه گنج از سال 95 شروع کردیم و خوشبختانه تا این لحظه خیلی خوب پیش رفتیم.
200 بافنده صنایع حصیری در قلعه گنج
وی اضافه کرد: هم اینک 200 نفر بافنده صنایع حصیری در قلعه گنج داریم که در طرح‌ها و نقش‌های مختلف، حصیر، سبد و زیراندازهای کوچک حصیری می بافند.
قلندری تصریح کرد: به کمک بانوان خلاق و هنرمند حصیرباف در روستاهای قلعه گنج توانستیم بخش بزرگی از بازار حصیربافی ایران را به دست بگیریم.
وی گفت: ما صنایع حصیری قلعه گنج را علاوه بر استان‌های شمالی و مرکزی حتی به کشورهای خارجی صادر می‌کنیم و همین هفته گذشته چندمین محموله صنایع حصیری را به کشور قطر صادر کردیم.
قلندری افزود: از کشور قطر طرح دریافت می‌کنیم و آموزش‌های لازم را همراه با نقشه به بانوان و بافندگان روستایی ارائه و از آنها حمایت می‌کنیم، صنایع بافتنی رو از آنها خریداری و به قطر می‌فرستیم.
این فعال اقتصادی اظهار داشت: بانوان روستایی قلعه گنج حالا دیگر دغدغه فروش و بازاریابی محصولات حصیری را ندارند و ما به آنها گفته‌ایم که هر چقدر تهیه کنید ما از شما خریداری می‌کنیم.
وی ادامه داد: از سال 95 تاکنون یک میلیارد تومان صنایع حصیری از بانوان قلعه گنجی خریداری و به بازارهای داخلی و خارجی صادر کرده‌ایم.
فروش محصولات تنها امید حصیربافان
عضو شورای روستای گاوبنان یکی از روستاهای تولید کننده صنایع دستی و حصیری قلعه گنج به خبرنگار ایرنا گفت: فروش محصولات، تنها امید حصیربافان این منطقه است.
رحمدل هنرور اظهار داشت: در این روستا شغل بیشتر زنان و حتی برخی از پیرمردها بافندگی حصیر و صنایع حصیری است و بسیاری از بافندگان برای تأمین مخارج زندگی خود صنایع حصیری را به خانم قلندری می‌فروشند.
وی اضافه کرد: قیمت خرید تولیدات باتوجه به حجم و کوچک و بزرگی آنها فرق می‌کند و از پنج هزار تومان تا 50 هزارتومان متغیر است.
هنرور گفت: بافت هر سبد حصیری زنانه تقریباً سه روز طول می‌کشد، یک روز کامل باید برای جمع آوری برگ به کوه، دره‌ها و دشت‌ها برویم و بعد از آن، مرحله پاک کردن و بافتن است.
وی بیان کرد: بانوان بافنده در روستای ما زیاد هستند به طور مثال از 150 نفر جمعیت زنان روستا حداقل 120 نفر آنها بافنده صنایع حصیری بوده و به طور میانگین درآمد ماهیانه هر کدام از آنها 400 هزارتومان در ماه است اما برخی خانواده‌ها و زنان هستند که تولیداتشان بیشتر است و ماهیانه 800 تا یک میلیون تومان فروش دارند.
هنرور تصریح کرد: این تولیدکننده ها هر وقت بخواهند برای خرید لوازم ضروری خانه‌هایشان به شهر بیایند، تولیدات حصیری شان را هم با خود به شهر می‌آورند تا به فروش برسانند چرا که آنها منبع درآمد دیگری ندارند و تنها امید برای تهیه پول، فروش همین محصولات حصیری است.
بانوان بافنده فاقد بیمه
به گفته هنرور، مشکل عمده‌ای که برای بافندگان حصیری وجود دارد این است که آنها از طرف هیچ اداره و یا شرکتی بیمه نبوده و بیمه مشاغل خانگی هم نیستند اما از طرف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گواهینامه‌هایی به آنها اعطا شده است.
عبدالرضا جهانگیری نماینده میراث فرهنگی و صنایع دستی در شهرستان قلعه گنج نیز به ایرنا گفت: صنایع دستی قلعه گنج شامل حصیربافی، زی بافی بلوچی و چرم دوزی است که بیشتر این تولیدات در گروه حصیربافی قرار گرفته است.
یه گفته جهانگیری، بیمه حصیربافان روستای سوردر رمشک در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و برای حصیربافان این منطقه تا کنون 30 گواهینامه مهارتی صادر شده است.
هم اینک حدود 200 هنرمند و بافنده صنایع دستی در روستاهای حاشیه دهستان رمشک از جمله شهر رمشک- روستای سوردر- میانده- تگک- چاهک-سهرانی- کرکک- گاوبنان- پیزگی- علی آباد هستند که خانواده‌های آنها به طور 100 درصد به تولید صنایع حصیری روی آورده‌اند چون یکی از مواد اولیه این صنایع، درخت داز است و در حاشیه روستاهای قلعه گنج از این نوع درخت به وفور یافت می‌شود.
گزارش از ادیب حیدری
7429/9875

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/86448/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در باکو جایی برای شیعیان نیست

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها

از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان

مدیران به مسائل شرعی و اخلاقی در دستگاه خود توجه داشته باشند

محرومیت و جریمه نقدی کمیته انضباطی برای رحمان احمدی

جزییات دستگیری اعضای باند جعل مدرک تحصیلی در ٣ شهرستان کرمان

جلوی ورود سیلاب به شهر راور گرفته شد

دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند

نظر و رضایت مردم در انجام ماموریت مسئولان مهم است

پلمب 65 واحدصنفی املاک و خودرو در کرمان

اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند

حرکت سیلاب به سمت شهر راور

اعلام رای دیدار تیم‌های فوتبال مس رفسنجان و پیکان تهران

حضور مهمانان جبهه مقاومت در اجلاس پیرغلامان حسینی کرمان

ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی

افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان

فرمانداران استان کرمان آماده هرگونه حادثه احتمالی باشند

دستگیری سارق، نوجوانان کرمانی را خوشحال کرد

رقابت بیش از 12 هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی

پلمب هر ١١ روز یک واحد صنفی مشاور املاک و خودرو متخلف در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان

افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کوهبنان

سرپرست جدید اداره تبلیغات اسلامی سیرجان معرفی شد

تاکید استاندار کرمان بر اقدامات پیشگیرانه از سیل

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

کف‌سازی و دفع آب‌های سطح 90 درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت

بیش از 40 راهپیمایی حمایت از مردم غزه در کرمان برگزار شد

محرومیت و جریمه نقدی مربی مس رفسنجان

جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند

طغیان سیلاب در بخش اندوهجرد کرمان

آزادسازی اراضی دولتی به ارزش 1200 میلیارد در کرمان

امدادرسانی به حادثه دیدگان 7 استان در اثر آبگرفتگی و سیل

مرمت سد های خاکی بالا دست شهر زرند

امداد رسانی به سیل زدگان 7 استان

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

15 عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد