کرمان رصد

آخرين مطالب

احیای اخلاق با توسل به سیره امام خمینی (ره) مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد- کمرنگ کردن و به نوعی حذف اخلاقیات از اصول زندگی تک تک افراد جامعه، توطئه اصولی و برنامه ریزی شده استکبار جهانی برای دستیابی به اهداف شوم در کشور ما بوده و هست.

استکبار که سالیان مدید با ترفندهای مختلف توان، عزم و اراده ملت ایران را آزموده، اکنون تنها راه دسترسی خود را برای پیاده سازی اهداف و منافعش در این آب و خاک حذف معنی دار اخلاق در بخش‌های مختلف جامعه می داند، اتفاقی که اگر با بی توجهی آحاد مختلف مردم و البته مسئولان بتواند به طور کامل رخ بنماید، می تواند دودمان یک جامعه را به باد دهد.

این در حالی است که مردم معتقد و ولایتمدار ایران اسلامی به منابع و مأخذ و البته شخصیت هایی دسترسی دارند که الگو قرار دادن شیوه و سلوک زندگی هر یک از آنها خود می تواند پادزهری بر انتشار فرهنگ منحط غربی و در کنار آن سنگری محکم برای دفاع از فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی باشد.

امام خمینی (ره) رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی یکی از شخصیت هایی است که پرداختن به سلوک زندگی ایشان می تواند زندگی فردی و جامعه را دستخوش تغییرات مثبت و زیبا قرار دهد.

در این میان رسانه‌ها نیز به عنوان معلمان جامعه جایگاهی بس خطیر دارند، بخشی از فرمایشات امام راحل (ره) در مورد جایگاه رسانه در زمینه اشاعه مسائل اخلاقی و فرهنگی به شرح زیر است: "تمام رسانه‌ها مربی یک کشور هستند؛ باید تربیت کنند کشور را افراد یک کشور را و باید خدمت کنند به ملت … مطبوعات حامل پیام ملت و حامل پیام اسلام باید باشد و مبلّغ احکام اسلام و مجری احکام اسلام … اخلاق را در جامعه باید پخش کند اخلاق الهی را…"

** احیای بنیادهای اخلاقی راه نجات جامعه

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: همه ابعاد زندگی امام خمینی (ره) برای ما درس بود لذا باید اخلاق و منش وی را در زندگی خود نهادینه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی افزود: اصول و مبانی که در کار امام بود بسیار پسندیده و شایسته بود و امام با همین منش خود تأثیرات عجیبی در دنیا گذاشت.

وی ادامه داد: خدماتی که بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران به اسلام، مستضعفان و ملت ایران کردند قابل انکار نیست و این خدمات بزرگ اصول و مبانی مستحکمی داشتند.

وی گفت: امام خمینی (ره) تربیت شده مکتب اسلام است و امام اسلام را از کتابخانه ها، مدارس و مساجد عبور داد و وارد متن زندگی کرد و نشان داد اسلام برای بشر راهگشا است.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان بیان کرد: اسلام راههای بسته را باز می‌کند و راههای نویی می‌گشاید و امام با همه بشریت اتمام حجت کرد و نشان داد اسلام حق است.

حجت الاسلام علیمرادی اظهار داشت: امام عظمت و حقانیت اسلام را نشان داد و برای همه حجت تمام شد و به امت اسلامی نیز هویت داد و احساس کرد این بخش از بشریت یک هویت مستقل دارد لذا به امت اسلامی خودباوری اسلامی داد.

وی افزود: امام ملیت ایران را قیمت داد در حالی که قبل از آن ملت ایران به ایرانی بودن خود افتخار نمی‌کردند اما بعد از آن هویت ملی ایرانیان نمودار و هویت دینی را نیز برجسته شد.

به بیان نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، امام به ملت ایران احساس استقلال داد و اکنون این ملت  پرچمدار جهان اسلام است.

وی با تاکید بر اخلاق مدار بودن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: امام با تکیه بر اخلاق مداری به ملت ایران این احساس را انتقال داد که رسالت جهانی ما حفظ و انتقال اسلام به جهان است.

وی اظهار کرد: خدمتی که امام به بشریت کرد این بود که با اخلاق مداری، امنیت و احساس عزت پوشالی مستکبران را گرفت و آنها را ذلیل کرد.

حجت الاسلام علیمرادی تاکید کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اخلاقی وجود خود را از حاکمیت هوا و هوس آزاد و عقل و شرع را حاکم بر وجود خود کرد و زمانی که این مهم در وجود ایشان استوار شد در همه عرصه‌های دیگر نیز خود را نشان داد.

وی افزود: امام راحل عقل را امیر همه مملکت وجود خود ساخت و همه قوای خود را تحت حاکمیت عقل در آورد لذا سخنان امام، اثبات، تأیید و حتی رد کردن امور توسط امام از روی هوا نبود.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: امام پیروی از هوای نفس را از زندگی خود حذف کرده بود و زمانی که حاکمیت هوا از وجود انسان کنار زده شود راه حق برای انسان باز می‌شود.

وی گفت: امام عبد خدا بود زیرا هوای نفس خود را از بین برده بود و همه هستی او برای خدا بود؛ یکی از نتایج ثمره آزادی از هوا و تسلط بر عقل این است که کارهای بزرگ انسان به چشم خودش نمی‌آید.

 حجت الاسلام علیمرادی بیان کرد: امام همواره در بالاترین مرز اخلاقی نسبت به ملت احساس تقصیر و بدهکاری داشت و این مهم را نیز در وصیت نامه ایشان می‌خوانیم. امام از ملت و نظام سهم خواهی نداشت و این اجازه را نیز به اطرافیانش نداده بود و این مهم یکی از خلقیات مهم و تأثیرگذار امام خمینی بود لذا شعار همه انبیا نیز این بود که اجر و مزد و سهم نمی‌خواهیم.

وی بیان کرد: امام با تمام وجود به وعده‌های خدا اعتماد و به آن باور داشت و مسئولان و ملت ما باید بدانند راه نجات ما را امام در این دوره نشان داد لذا باید بنیادهای اخلاقی را در وجودمان احیا کنیم تا نجات یابیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امام با مردم رابطه‌ای ویژه داشت و مردم را با تمام وجود قبول و باور داشت جمهوری اسلامی ایران به برکت مجاهدت ملت ایران به وجود آمد و به همین دلیل نیز می‌ماند.

وی با اشاره به وجود منابع غنی تربیتی و اخلاقی در دین مبین اسلام و پیشوایان ما افزود: سئوال این است ما به چه اندازه از این منایع غنی استفاده کردیم و آنها را در اختیار فرزندانمان قرار دادیم، ما تا چه اندازه در متن زندگی و روش زندگی و سیاسی و خانوادگی امام خمینی (ره) حضور داریم و به چه اندازه از آن استفاده می‌کنیم؟

وی ادامه داد: ابعاد مختلف زندگی ائمه اطهار (ع) برای کودکان ما آنطور که باید و شاید تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه اکنون بعد از گذشت سال‌ها ما از امام چه اندازه شناخت داریم؟ تصریح کرد: غیر از ساخت چند فیلم در مورد زندگی امام چه کارهای دیگری برای معرفی شخصیت وی به نسل جوان انجام شده است.

حجت الاسلام علیمرادی همچنین با تاکید بر این که برای معرفی اخلاق و شخصیت امام خمینی (ره) به جامعه باید از فرصت حضور و زنده بودن نزدیکان امام استفاده کنیم،  افزود: ما از واقعیات خودمان کمتر بهره می بریم در حالی که برخی دنیا را گرفتار توهمات خود کرده‌اند.

وی به برخی بی اخلاقی ها در جامعه برای تصدی پست‌ها اشاره و تاکید کرد: از دیدگاه امام، گرفتن پست مسئولیت پذیری است.

حجت الاسلام علیمرادی اظهار کرد: ما متوقع هستیم لذا باید آسیب‌ها اخلاقی جامعه شناسایی و رفع و اخلاق در جامعه ساری و جاری شود.

حجت الاسلام علیمرادی افزود: اهالی رسانه نقش اساسی در ترویج اخلاقیات اسلامی و مبانی رفتاری و شناسی و راه حل مشکلات دارند.

** اخلاق در همه ابعاد زندگی امام خمینی (ره) ساری و جاری بود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کرمان نیز با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به منظور نهادینه کردن اخلاق بین دانش آموزان برنامه‌های زیادی را در دست اجرا دارد گفت: اجرای کلاس، دوره و مسابقات قرآنی از جمله این برنامه هاست.

صدیقه مرادی افزود: امام راحل (ره) دیدگاه جامع نگری در اخلاق داشتند و امام اخلاق را در همه ابعاد زندگی ساری و جاری می‌دانست و معتقد بود هدف از اخلاق رسیدن به قرب الهی است و در نظام بنیادین آموزش و پرورش رسیدن به حیات طیبه است.

وی اظهار کرد: امام در ابعاد مختلف سیاسی و غیره تاکید بر اخلاق اسلامی داشت و بین اخلاق و سیاست رابطه مستقیم برقرار می‌دانستند.

مرادی ادامه داد: امام خمینی (ره) با سیاستی که ارزش‌ها و فضائل انسانی را زیر سوال می‌برد مخالف بودند چنانچه نتیجه گیری امام در کتاب چهل حدیت رسیدن به کمال است.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) اسوه ادب و احترام است، اظهار کرد: نحوه ارتباط امام راحل با همسر و فرزندانشان نیز با اخلاق اسلامی همراه بود.

وی گفت: امام قبل از حضور همسرشان بر سر سفره هرگز غذا نمی‌خوردند و این الگوی اخلاق اسلامی است.

مرادی تصریح کرد: امام در زمانی که رهبری انقلاب اسلامی را نیز بر عهده داشتند در بخش‌های مختلف بی اخلاقی از وی دیده نشد.

وی تاکید کرد: نظم و انضباط در زندگی و سیره امام ساری و جاری بود لذا باید این مهم را در جامعه نهادینه کرد.

این کارشناس فرهنگی گفت: امام در نحوه برخورد خود با دیگران مراقبت می‌کردند و همچنین مراقب بودند که همسایه از ارتباطات ایشان آسیب نبینند.

وی تاکید کرد: دیدگاه امام خمینی از ایجاد انقلاب اسلامی ایجاد اخلاق مداری و قانون مداری در جامعه بود و ما نیز به عنوان پیروان آن امام باید به همین سمت و سو حرکت کنیم. مرادی افزود: امام در همه موارد به رعایت قانون تاکید می‌کردند تا جایی که فرمودند تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی حرام است و اگر جامعه این اخلاق امام را سرلوحه کار خود قرار دهد به دوران طلایی می‌رسد.

** ترسیم چشم انداز فرهنگی با تاسی به سیره امام خمینی (ره)

نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان نیز بر این باور است که مبانی که امام بر اساس آن جمهوری اسلامی را تأسیس کردند همان مبانی توحیدی بود و بر اساس آن پیوند دین و سیاست و سایر مسائل را مطرح کردند.

حجت الاسلام حمید انصاری افزود: برغم گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی این مبانی هنوز درست شناخته و عرفی نگردیده و بر اساس آن مبانی ساماندهی فرهنگی اجرایی نشده است.

وی افزود: البته در بخش سیاسی پیشرفت‌های خوبی انجام شد و پیوند بین اخلاق و سیاست تعریف جدیدی از سیاست بود اما در دیگر بخشها هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.

وی اظهار کرد: کشور ما در مردم سالاری دینی و ساختار جمهوری اسلامی موفق بوده است و در این زمینه الگوی خوبی به دنیا معرفی کرده‌ایم.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه همه رفتار و کردار امام خمینی (ره) مبتنی بر اخلاق بود و مسئولان و خدمتگزاران مردم در جامعه اسلامی باید با پیروی از این سیر و سلوک مقتدایشان رهبر فقید انقلاب اسلامی به تقویت بنیان‌های اخلاقی در جامعه که مایه اعتماد پذیری است اهتمام ویژه داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد کرمان افزود: مردم سالاری در نظام ما نهادینه شده و یکی از تحولات فکری و اجتماعی که در ایران اتفاق افتاده همین نقطه عطف سیاسی است زیرا یک تحول در این بخش ایجاد شده است.

به بیان حجت الاسلام انصاری، : اکنون نمی‌توان ملت ایران را به قبل از دوران پیروزی انقلاب اسلامی و به نظام سلطنتی برگرداند زیرا این ملت با تاثیرگرفتن از اخلاق و سیره امام خمینی دیگر نمی‌پذیرند به شرایط گذشته برگردند.

وی اظهار کرد: نتیجه تفکر سیاسی امام حاکمیت شخصیتی‌هایی مانند رهبر معظم انقلاب اسلامی شد و ما در این مباحث موفق بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: کشور ما در استقلال سیاسی هم موفق بوده است اما در مباحث فرهنگی و اخلاقی کم توجهی شد ما آنقدر که برای سیاست و مسائل پیرامون آن وقت گذاشتیم به مسائل فرهنگی توجه نکردیم.

حجت الاسلام انصاری گفت: برخی از دولت‌ها به دلیل شرایط موجود درگیر مسائل اقتصادی و توسعه‌ای شدند لذا مسائل فرهنگی ناخواسته به حاشیه رانده شد و برخی دولت‌ها می‌گفتند باید اقتصاد حل شود تا سایر مسائل حل شود که این یک اشتباه بود.

وی گفت: برخی اقتصاد را زیربنا معرفی کردند که کاری اشتباه بود و در تفکر امام فرهنگ حرف اول را می‌زند و تا فرهنگ اصلاح نشود مسائل دیگر اصلاح نمی‌شود.

حجت الاسلام انصاری افزود: البته در جاهایی که به مسائل فرهنگی توجه شده موفق بوده‌ایم و امروز بدنه جامعه ما دینی است و این جای خرسندی دارد.

وی تصریح کرد: بخشی از آنچه در موضوع فرهنگ رعایت نمی‌شود به مدیریت جامعه بر می‌گردد.

حجت الاسلام انصاری اظهار کرد: پراکندگی سازمانی و نهادی در جامعه ما وجود دارد و دهها دستگاه متولی فرهنگ در کشور است که ساماندهی نشده‌اند و برخی اقداماتشان متداخل و برخی هم غیر متداخل است.

وی با بیان این که باید روی این مهم برنامه ریزی شود و برای ساماندهی فرهنگ جامعه به نهادهای فرهنگی رسیدگی شود،  تاکید کرد: مسئولان باید در قبال مسائلی که در جامعه پیش می‌آید پاسخگو باشند و مبانی اعتقادی باید در جامعه تقویت و ضمانت اجرای دستورات الهی و مبانی اعتقادی مشخص شود.

وی با تاکید بر اخلاق محوری رفتار، کردار و گفتار امام گفت: باید فرهنگ و شیوه زندگی امام را در جامعه نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: مسئولان باید طبق فرمایش امام راحل خود را خدمتگزار ملت بدانند و باید نگاه و بینش ما نسبت به مسائل مختلف مشخص شود.

وی به ساده زیستی ها و اخلاق محوری‌های ائمه معصومین (ع) و امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: امروز این ساده زیستی ها به عنوان یک فرهنگ موجبات محبوبیت پیشوایان دینی ما را در جامعه رقم زده است.

حجت الاسلام انصاری عمل کردن به آموزه‌های اعتقادی را بحثی مهم د انست که اگر ایمان باشد به طور قطع محقق می شود. 

وی تاکید کرد: سیره و منش امام خمینی (ره) باید بیشتر مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا با تبیین واقعی اندیشه‌های آن امام راحل نسل آینده نیز سیراب گردد و مسیر مطلوب زندگی خویش را پیدا کنند.

وی تاکید کرد: سیره زندگی امام و رهبری الگوهایی هستند که می‌توان به آنها افتخار و برای اجرای آن برنامه ریزی کرد لذا اگر چشم انداز فرهنگی با سیره امام برنامه ریزی شود مشکلات لاینحل بر طرف می‌شود

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/84178/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

آغاز بارش‌های باران در استان کرمان

واقعیت‌های جنگ را برای جوانان و فرزندانمان تبیین کنیم

استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟

هشدار قرمز هواشناسی مدارس نرماشیر را تعطیل کرد

کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟

سامانه قوی بارشی درجنوب کرمان فعال شد

همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است

توصیه‌ فرماندار جیرفت به کشاورزان و عشایر در پی وقوع سیلاب احتمالی

پیام اداره کل فرهنگ کرمان به تهیه کننده «نون خ»

ثبت زلزله شاخص در شهداد کرمان / رخداد 105 زمین‌لرزه طی هفته گذشته

تمهیدات لازم مقابله با سیل در جنوب کرمان اندیشیده شده است

انعقاد تفاهم نامه بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و بهسازی و نوسازی بافت تاریخی بیرجند

ارائه تخفیف 40 درصدی برای اجرای طرح کلید به کلید

آماده باش 350 نفر نیروی راهداری درجنوب کرمان

هواشناسی 28 فروردین 1403/ هشدار باران شدید و سیل در استان های جنوبی

استامینوفن ممکن است برای سلامت قلب ایمن نباشد

گل حساس تقدیم به سرمربی آزرده‌دل (عکس)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

استقرار دستگاه‌ها و ادوات برای مقابله با سیل احتمالی در جنوب کرمان

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

22 مصدوم در سوانح رانندگی کرمان

هافبک 17 ساله علیه ادعای میثاقی

مهار حریق یک دستگاه خودرو و دکه در زرند

انحراف اتوبوس از جاده در کرمان 35 حادثه‌دیده برجای گذاشت

گاز برخی مناطق 3 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

مدارس هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و فارس تعطیل شدند

افتتاح سالن بانوان زرند به زودی

اولین انصرافی تیم ملی والیبال مشخص شد

بازدید استاندار کرمان از مناطق درخطر سیل جنوب کرمان

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

مردم در حفاظت آثار تاریخی نقش مهمی دارند

بانک مسکن اولین شعبه بانکی در منطقه کیانشهر اهواز را افتتاح کرد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

هشدار قرمز هواشناسی کرمان درباره سیلاب

پیام اداره کل فرهنگ کرمان به تهیه کننده "نون خ"

بازماندن مس کرمان از صعود به نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال

برگزاری اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری لرستان

واگذاری 3355 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد کرمان

روباه‌ها در تمرین مس تشکیل خانواده‌ دادند!(عکس)

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

تشدید بارش‌ها در 6 استان کشور تا پایان هفته

قطعی گاز مناطقی از خمام، رودبار و رودسر

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

طرح ملی سفیران بصیرت در کرمان