کرمان رصد

آخرين مطالب

گفت و گو با نویسنده «آن بیست و سه نفر»؛

یوسف زاده: مروّجان فرهنگ دفاع مقدس نباید دلسرد شوند/ فضای کشور، جنگ بر سر قدرت است فرهنگي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - احمد یوسف زاده آزاده و رزمنده دوران دفاع مقدس است که در عملیات آزادسازی خرمشهر به اسارت دشمن بعثی درآمده و در دوران اسارات به همراه 22 نفر دیگر حماسه بزرگی در مقابله با توطئه دشمن خلق کرده است.
وی که اکنون در سمت مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان مشغول به خدمت است، کتاب «آن بیست و سه نفر» را در بیان خاطرات دوران اسارت و بزرگ مردی همرزمانش در مقابله با هجمه تبلیغاتی دشمن علیه جمهوری اسلامی را به رشته تحریر در آورده است.
در آستانه سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر با این رزمنده دفاع مقدس و فعال فرهنگی امروز به گفت و گو نشستیم.
"احمد یوسف زاده" با گرامیداشت فرا رسیدن سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر و روز "ایثار، مقاومت و پیروزی" اظهار کرد: سوم خرداد یکی از نقاط عطف دفاع مقدس بود؛ جایی که ورق برگشت و سلسله پیروزی های ما از آنجا شروع شد و خرمشهر را از دست عراقی ها گرفتیم، در حالی که صدام گفته بود اگر خرمشهر را بگیرند، من کلید بصره را می دهم.
وی افزود: یکسری موانع خیلی سخت بر سر راه گذاشته بودند و بیش از یک سال خرمشهر در اشغال عراقی ها بود و پس گرفتن آن کار خیلی سختی بود.
یوسف زاده بیان کرد: در عملیات بیت المقدس که 10 اردیبهشت سال 61 آغاز شد، من نیز در ساعات اولیه در عملیات مشارکت داشتم و محل هجوم تیپ ثارالله از جبهه ای به نام فرسیه به فرماندهی قاسم سلیمانی صورت گرفت.
فتح خرمشهر نقطه تاریخی برای جنگ بود
این رزمده دوران دفاع مقدس گفت: عملیات تا سوم خرداد طول کشید تا خرمشهر آزاد شد و این نقطه تاریخی برای جنگ بود و موجب شد روحیه رزمندگان برگردد و نوار پیروزی ها در عملیات های بعدی تکرار شد. البته پیروزی ها از عملیات های بستان و فتح المبین آغاز شده بود.
وی افزود: در حالی که دشمن با پیشتیبانی بیش از 30 کشور علیه ما می جنگید، ما تمام باورهایش را که فکر نمی کرد خرمشهر را از دست بدهد، باطل کردیم و خرمشهر را گرفتیم و این مسئله نقطه ای برای مقاومت کشور ایران شد.
یوسف زاده اظهار کرد: همه کسانی که در عصر کنونی زندگی می کنند و همه کسانی که در 100 سال آینده زندگی خواهند کرد، افتخار می کنند به مردانی که در دفاع مقدس ایستادند و خرمشهر را از متجاوزان پس گرفتند.
وی با بیان اینکه سرنوشت من و دوستانی که در این عملیات اسیر شدیم، به گونه دیگری رقم خورد، گفت: تیپ ثارالله سپاه و تیپ ذوالفقار ارتش با هم ادغام شده و باید در کنار هم انجام وظیفه می کردند و قرار بود ما در عملیات به سمت حمیدیه و بعد به سمت اهواز برویم که ظاهرا تیپ ارتش به موقع مواضعی که باید می گرفت، نگرفته بود و ما به مواضع از پیش تعیین شده رسیدیم و وقتی رسیدیم عملا پشت ما خالی شد و عراقی ها ما را دور زدند و در محاصره قرار گرفتیم.
یوسف زاده افزود: من به اتفاق حدود 80 نفر از بچه های تیپ ثارالله همراه با معاون گردان که عده ای مجروح و عده ای سالم بودند، به اسارت دشمن درآمدیم.
وی با اشاره به اینکه داستان بچه های کرمان و "آن بیست و سه نفر" در عملیات بیت المقدس مشخص است، تصریح کرد: آن بیست و سه نفر به خاطر سن کمشان مورد هجمه تبلیغاتی قرار گرفتند و عراقی ها این افراد را از سایر بچه های تیپ در زندان استخبارات بغداد جدا کرده و عملیات سنگین روانی و تبلیغاتی علیه آنها آغاز شد.
نویسنده کتاب "آن بیست و سه نفر" گفت: این بچه ها علی رغم سن کمی که داشتند ایستادگی کردند و سعی کردند تبلیغات دشمن را خنثی کنند و تا جایی که در توانشان بود ایستادند و وقتی تشخیص دادند تبلیغات دشمن با آوردن آنها در خیابان و اماکن عمومی، نشان دادن در تلویزیون و روزنامه بیش از حد شده تصمیم به اعتصاب غذا گرفتند تا بتوانند دشمن را وادار به عقب نشینی کنند که تبلیغ نکند ایران آنها را به زور به جبهه فرستاده است.
وی افزود: این بود که ماجرای "آن بیست و سه نفر" شکل گرفت و اعتصاب غذای 5 روزه برای اینکه دشمن را از هجمه بلیغاتی منصرف کنند جواب داد. البته به سختی جواب داد و آنها در آستانه مرگ قرار گرفتنند ضمن اینکه کلی شکنجه شدند. اما عراقی ها تصمیم گرفتند از مبادله یک طرفه صرف نظر کرده و حتی تصمیم داشتند از طریق کشور فرانسه این بچه ها را به ایران برگردانند که با مقاومت بچه ها این اتفاق نیفتاد و آنها در اسارات ماندند و هشت سال و سه ماه بعد آزاد شدند در حالی که می توانستند همان یکی دو هفته اول اسارت به کشورشان برگردند.
فیلم "23 نفر" پاییز اکران می‌شود
مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: این اتفاق مهم در تاریخ دفاع مقدس ثبت شده و کتاب "آن بیست و سه نفر" توسط من نوشته و اخیرا نیز فیلم سینمایی آن ساخته شده که در پاییز امسال اکران خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره شرایط کنونی جامعه و کمرنگ شدن ارزش های دفاع مقدس اظهار کرد: به دلیل طبیعت بشر، وقتی در یک اتفاق ارزشی قرار می گیرد، به مرور زمان آن ارزش ها کمرنگ می شود و جایشان را به مسائل ساختگی و ریا می دهد. همانطور که می بینیم 30 سال بعد از وفات پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز جامعه منحرف شد.
ارزش‌ها در جامعه کمرنگ شده است
یوسف زاده بیان کرد: علی رغم اینکه در کشور ما فردی جانشین امام (ره) است که مردم قبولش دارند و توانسته اند انقلاب را پیش ببرند، اما متاسفانه ارزش ها آنگونه که باید، نیستند و برخی از ارزش ها کمرنگ شده است.
وی ادامه داد: حداقل در نسل حاکم ایران دیگر آن ایثارهای دوران دفاع مقدس را نمی بینیم و متاسفانه به گونه ای عمل کرده اند که ارزش ها کمتر شده. وقتی در جامعه دزدی و دست‌اندازی به بیت المال اینقدر زیاد شده که این افراد را نه با اسم مستعار بلکه با تصاویر در رسانه ملی نشان می دهند و آنها به جای شرم، لبخند می زنند؛ طبیعتا این مسائل انسان را ناراحت می کند.
این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: کسانی که در جنگ بوده اند با دیدن این صحنه ها به شدت ناراحت می شوند. البته هیچوقت پشیمان نمی شوند از اینکه از کشورشان دفاع کرده اند و من به شخصه هیچ وقت پشیمان نمی شوم از اینکه به جبهه رفته ام اما به شدت دلگیر می شوم.
فضای کشور، جنگ بر سر قدرت است
وی تصریح کرد: فضای حاکم بر کشور(نه یک دولت خاص) یک فضای جنگ بر سر قدرت است و هر کس به نحوی که به اعتقاد من هیچ کدام بهتر از دیگری نیست، به ریشه انقلاب تیشه می زند و جنگ جنگ قدرت است.
یوسف زاده گفت: همه این مسائل باعث نمی شود کسانی که فرهنگ دفاع مقدس را ترویج می کنند، دلسرد شوند و باید همچنان برای ترویج فرهنگ دوران دفاع مقدس که فرهنگ پاکی، عدالت، تواضع، کار بی مزد و منت بود، کمک کنیم و فقط با استفاده از ابزار هنر می توانیم این کار را انجام بدهیم.
وی تصریح کرد: امروز اگر یک کتاب خوب و صادقانه بنویسیم، می توانیم روی جوانانمان تاثیر بگذاریم.
کتاب‌های دفاع مقدس پرخواننده ترین کتاب‌ها هستند
مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: در حال حاضر کتاب های دفاع مقدس پر خواننده ترین کتاب های کشور هستند و جوانان به این کتاب ها رو آورده اند و دوست دارند بدانند چه اتفاقی افتاده است و این کتاب ها خیلی روی آنها تاثیر می گذارد.
وی افزود: ساخت یک فیلم می تواند تاثیرگذار باشد و با این ابزار می توانیم به جنگ اتفاقات منفی که در جامعه افتاده و مردم را دلسرد کرده، برویم.
یوسف زاده اظهار کرد: می توانیم بگوییم دین اگر بد بود چگونه می توانست چنین جوانان پاک و مومنی را تربیت کند که در برابر دشمن و 30 کشور حامی او بایستند و از کشور خود دفاع کنند؟
نویسنده کتاب "آن بیست و سه نفر" با اشاره به شرایط فرهنگی جامعه امروز افزود: اغراق در هر چیزی آدم ها را دلسرد می کند. نباید مسائل را لوث کرد.
وی با اشاره به اینکه احساس می کنیم مردم دین گریز شده اند، افزود: این زنگ خطر وجود دارد و باید برای آن کاری کرد و در سیاست ها تجدیدنظر داشت و باید حال مردم را رعایت کرد.
یوسف زاده تصریح کرد: هیچ وقت از آزادی های مشروع ضربه نمی خوریم. این محیط بسته است که انسان ها را عقده ای بار می آورد. باید به حقوق مردم احترام بگذاریم. باید اجازه بدهیم مردم منصف باشند و نباید توقع داشت که مردم مانند ما فکر کنند.
وی در پایان درباره دغدغه‌هایش گفت: دلم می خواهد فرهنگ کتابخوانی در جوانان تقویت شود؛ یکی از بزرگ ترین مشکلات ما این است که کتابخوان نیستیم.
اگر جوانان کتابخوان شوند خیلی از مشکلات حل می‌شود
این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: اگر جوانان کتابخوان شوند، خیلی از مشکلات حل می شود زیرا قدرت تصمیم گیری خوب آنها افزایش می یابد، دید آنها به جهان وسیع تر شده و قدرت تحملشان بالاتر می رود.
وی افزود: یکی از مشکلات امروز این است که نمی توانیم یکدیگر را تحمل کنیم و این خیلی بد است. آدم ها باید بتوانند یکدیگر را تحمل کنند با هر نوع عقیده ای. زیرا قرار نیست همه مثل ما فکر کنند و فرهنگ کتابخوانی این مشکلات را حل می کند.
یوسف زاده با بیان اینکه متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما خیلی پایین است، تصریح کرد: در این راستا باید کتاب به راحتی به دست جوانان برسد، کتابخانه های مجهز در اختیار مردم باشد، قیمت کاغذ پایین بیاید و ...
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/83876/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سوخت قاچاق جایگاه سوخت کرمان را به اتش کشید.

فیلم| آتش سوزی در یک پمپ بنزین در کرمان

آتش‌سوزی یک پمپ بنزین در کرمان (فیلم)

طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری مس در معادن خرد باید ارتقا یابد

اولین تصاویر از محل وقوع آتش سوزی در یک پمپ بنزین | قاچاق سوخت حادثه آفرید | ببینید

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در کرمان، هواشناسی هشدار زرد صادر کرد

قاچاق سوخت باز در یک پمپ‌بنزین کرمان حادثه آفرید

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

قاچاق سوخت یک جایگاه سوخت دیگر کرمان را به آتش کشید

قهرمانان مسابقات جام برترین‌های دارت کشور مشخص شدند

ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی در یک پمپ بنزین در کرمان

آتش‌سوزی گسترده در پمپ بنزین کرمان + جزئیات

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

گاز رسانی در استان روی ریل پیشرفت

سهمیه آرد خانوارهای عشایری کرمان افزایش می‌یابد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

امدادرسانی به بیش از 25000 نفر در سیل 9 استان

ورود اطلاعات استان کرمان به مناقصات شرکت‌های شبه دولتی استان

حمله «گروه تخریب» به آثار تاریخی ایران

تشکیل پرونده قضایی برای 5 معدن تولید شن و ماسه غیر استاندارد در زرند

آغاز به کار مرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

آغاز فعالیت مرکز بزرگ تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

دامداران و عشایر گنبکی، مراقبت‌های لازم پس از سیل را مد نظر داشته باشید

شمیم عطر گل محمدی از گلستانهای راور

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

راهپیمایی مردم کرمان ،زنجان و بندرعباس درحمایت از عملیات وعده صادق

نظام ارجاع در تمام شهرستان‌های استان کرمان اجرایی می‌شود

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

رگبار پراکنده باران در برخی از مناطق کرمان

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ شنبه 1 اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ