رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور:
در آینده دانشگاههای جامع علمی کاربردی با مشکل کمبود دانشجو مواجه نیستند
علمي
بزرگنمايي:
کرمان رصد - رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: دانشگاههای جامع علمی کاربردی با توجه به سیاستهای دولت و نیاز بازار به نیروهای مهارتی با مشکل کمبود دانشجو مواجه نخواهند بود.
به گزارش ایسنا منطقه کویر، "محمدحسین امید" عصر امروز 15 اسفندماه در حاشیه رونمایی از مرکز نوآوری تکنولوژیهای پیشرفته ساختمان وابسته به مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی شعبه کرمان توسعه مراکز نوآوری را یکی از برنامههای جامع علمی کاربردی دانست و بیان کرد: مراکز نوآوری یک مرحله قبل از مراکز رشد قرار دارند که زمینه را برای پرورش و توسعه ایدههای برتر و جدید و تبدیل آنها به ایدههای تجاری فراهم میکنند، ضمن آنکه مراکز نوآوری در زمینههای خاص ایدههای جدید را جذب و پرورش میدهند و به ایدههای جدید تبدیل میکنند.
وی تعداد مراکز نوآوری در کشور را بیش از 100 مرکز دانست و بیان کرد: توسعه مراکز نوآوری از جمله برنامههای اصلی ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی که از 10 مورد به بیش از 100 مرکز نوآوری در سطح کشور رسیده است و هدف گذاری ما این است تا پایان سال تحصیلی جدید در هر مرکز علمی کاربردی یک مرکز نوآوری ایجاد کنیم که تعداد آنها به حدود 600 مرکز خواهد رسید که البته سختیهایی دارد، چون مراکز علمی کاربردی ما هنوز آمادگی ذهنی برای این مسئله را پیدا نکردهاند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در گذشته فرایند صدور مجوز مرکز نوآوری را یک فرایند طولانی دانست و بیان کرد: در گذشته صدور مجوز و راهاندازی مراکز نوآوری دو ساله بوده است که اکنون با تفویض اختیار به دانشگاه جامع علمی کاربردی به دو ماه کاهش یافته است.
وی با تاکید برآنکه هر مرکز علمی کاربردی میتواند چند مرکز نوآوری داشته باشد و هیچ منعی در تعداد مراکز نوآوری وجود ندارد، ادامه داد: چهار مرکز نوآوری دانشگاه علمی کاربردی در استان کرمان وجود دارد و انتظار این است که کرمان را به عنوان استان نمونه در این زمینه تا پایان تیر ماه سال آینده در سطح کشور مطرح کنیم و به دنبال آن هستیم که حداقل هر چهار مرکز علمی کاربردی یک مرکز نوآوری داشته باشند.
امید اظهار کرد: برای دانشآموختگان و دانشجویان دانشگاههای علمی کابردی که ذیل این مراکز نوآوری فعالیت کنند، تسهیلاتی از جمله وام 50 میلیون تومانی با کارمزد دو درصد برای راهاندازی شرکت پیشبینی شده است.
وی از ارزیابی و سطحبندی مراکز دانشگاهی در سطح کشور سخن به میان آورد و عنوان کرد: 550 مرکز علمی در کشور سطحبندی شدهاند و این مسئله هرساله خواهد بود و مراکزی که در سطوح بالای ارزیابی قرار گیرند امتیازات خاص دریافت میکنند و آنهای که در سطح پایین باشند از چرخه آموزشها حذف میشوند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تصریح کرد: مدرسان دانشگاههای علمی کاربردی هم در بازنگری مجدد در مسیر جذب قرار گرفتند و سری جدید مدرسان نیز با همین رویه انتخاب میشوند و هر ساله سوابق تحصیلی، اجرایی و علمی اساتید این مراکز مورد ارزیابی قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه طی هفته گذشته46 مرکز دانشگاه علمی کاربردی در کشور دارای اساسنامه مصوب شدند، گفت: 90 درصد مراکز ما تقاضای اساسنامه را دادهاند که به تدریج این کار انجام میگیرد و تا کنون 46 مرکز علمی کاربردی در سطح کشور اساسنامههای آنها مورد تایید نهایی شده است.
امید در خصوص برنامههای سال آینده این مجموعه آموزشی عنوان کرد: تمام مراکز علمی کاربردی از مهر 98 برای پذیرش دانشجو باید محیط کار داشته باشند و مراکزی که این شرط را ندارند یا باید محیط کار ایجاد کنند یا از محیط کار واقعی شرکتها، موسسات و سازمانهای دولتی و غیردولتی در قالب قرارداد و تفاهمنامه استفاده کنند.
وی تاکید کرد: دانشجوی علمی کاربردی باید در محیط واقعی کار تحصیل کند تا بعد از فارغالتحصیلی فردی مهارتی باشد.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به کاهش تعداد کد رشته محلهای نامرتبط با دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و از ایجاد خوشههای شغلی متناسب با ماموریتهای دانشگاه خبر داد و عنوان کرد: رشتههای دانشگاه جامع علمی کاربردی در چهار حوزه صنعت، کشاورزی، مدیریتی و خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر هستند که هر کدام این گروهها طیفهای زیادی را شامل میشوند.
وی افزود: خوشههای شغلی به این شکل تعریف میشوند که رشتههای مرتبط در یک زمینه شغلی به صورت تخصصی به فعالیت خود ادامه دهند.
امید در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاههای جامع علمی کاربردی با توجه به سیاستهای دولت و نیاز بازار به نیروهای مهارتی با مشکل کمبود دانشجو مواجه نخواهند بود.
انتهای پیام
-
پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹:۵۹
-
۲۶۷ بازديد
-
ایسنا - علمی و آموزشی
-
کرمان رصد
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/79408/