کرمان رصد

آخرين مطالب

قیمت مرغ در کرمان پر کشید

15500 تومان برای هر کیلومرغ/ نهاده ای برای تولید وجود ندارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – قیمت مرغ در کرمان در حالی به نرخ نجومی 15 هزار و 500 تومان برای هر کیلو رسیده و از سبد مصرف مردم خارج شده که مرغداران از عدم وجود نهاده های تولید به خصوص سویا و ذرت خبر می دهند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: اگر به مرغ فروشی های شهر کرمان سر بزنید تابلوهای قیمت این واحدهای صنفی رقمی نجومی معادل 15500 تومان برای هر کیلو مرغ را نشان می دهد و به گفته فعالان این صنف احتمال افزایش قیمت مرغ در کرمان به صورت بالقوه وجود دارد و عجیب اینکه هنوز در استان کرمان مدیران ارشد برای حل این مشکل ورود نکرده اند.
طبق علم اقتصاد قیمت را عرضه و تقاضا مشخص می کند اما هر کس اندکی از علم اقتصاد بداند می توان تشخیص دهد که این فرمول زمانی موثر است که عوامل مداخله گر منفی در بازار دخالت عمده نداشته باشند و در چنین شرایطی اتخاذ تصمیم های موثر برای مدیریت موثر یک کالا در جهت حذف مولفه های منفی امری ضروری است.
این در حالی است که قیمت گوشت قرمز نیز به دلیل قاچاق دام از استان به کشورهای عربی افزایش یافته است و گوشت بین 75 تا 85 هزار تومان در قصابی ها به ازای هر کیلو فروش می رود و قیمت ماهی نیز آنقدر افزایش پیدا کرده که نرخ هر کیلو ماهی هوور به 70 هزار تومان و ماهی شیر به 85 تا 90 هزار تومان رسیده است.
در چنین شرایطی برای بخش قابل توجهی از جامعه خرید مرغ به عنوان یک کالای جایگزین برای گوشت قرمز و ماهی نیز سخت شده است، احمد محمدی که در بخش توزیع مرغ کار می کند در این خصوص می گوید ما فقط سود مصوب را روی قیمت عمده فروشی اضافه می کنیم و نقش واسطه بین مرغ دار و مردم هستیم و عملا نقشی در قیمت گذاری نداریم.

وی گفت: بعد از افزایش قیمت مرغ به صورت محسوس تقاضای خرید کاهش یافته است و ما هم سعی می کنیم مرغ کمتری نسبت به قبل وارد بازار کنیم.
بعد از افزایش قیمت مرغ به صورت محسوس تقاضای خرید کاهش یافته است و ما هم سعی می کنیم مرغ کمتری نسبت به قبل وارد بازار کنیم
برای پیگری این مشکل با یکی از مدیران دامپزشکی کرمان به گفتگو نشستیم وی که خواست نامش فاش نشود دلیل افزایش قیمت مرغ را افزایش بی رویه نهاده های تولید دانست و گفت: فردی که وارد کننده عمده سویا و ذرت به کشور است روی مهندسی قیمت سویا و ذرت نقش تاثیر گذاری دارد.
وی افزود: مرغ به میزان مورد نیاز در استان کرمان وجود دارد و با هیچ کمبودی هم مواجه نیستیم، ام هزینه تولید افزایش یافته است، جوجه یک روزه نیز در استان وجود دارد و برای تولید مشکلی نداریم اما مرغ داران با افزایش قیمت در بخش حمل و نقل و نهاده های تولید مواجه هستند به همین دلیل قیمت مرغ در کرمان افزایش یافته است.
رسانه ها با دوربین از انبارهای شرکت تعاونی مرغداران تصویر تهیه کنند
برای بررسی بهتر دلیل افزایش قیمت گوشت مرغ با محمد عسکری یکی از مرغ داران کرمان گفتگو کردیم وی نیز دلیل افزایش قیمت را نابسامانی شدید بازار نهاده های تولید اعلام کرد و به رسانه ها پیشنهاد داد با دوربین به انباری شرکت تعاونی مرغداران کرمان بروند و از انبارهای این شرکت فیلمبرداری کنند.
وی افزود: این انبارها خالی از سویا هستند و ما خوراکی برای تامین نیاز مرغداری ها نداریم، کاش سویا بود و ما به هر قیمتی خریداری می کردیم که مرغ ها تلف نشوند.
انبارها خالی از سویا هستند و ما خوراکی برای تامین نیاز مرغداری ها نداریم، کاش سویا بود و ما به هر قیمتی خریداری می کردیم که مرغ ها تلف نشوند
وی ادامه داد: می گویند سویا با ارز 4200 تومان وارد کشور می رود اما چرا ما باید هر کیلو سویا را در بازار آزاد کیلویی 4000 تومان خریداری کنیم در حالیکه با نرخ ارز دولتی قیمت تمام شده بسیار کمتر است.
وی بیان کرد: قیمت جوجه یک روزه از هزار تومان در سال گذشته در چنین روزی به 4300 تا 4700 تومان رسیده است، سوال ما این است که دلارهای دولتی برای واردات سویا و ذرت کجا می رود و چرا نمودی در تامین نهاده های تولید ندارد؟
عده ای قیمت سویا با ارز دولتی را افزایش داده اند/ دولت و مسئولان چرا ورود نمی کنند؟
علی سجادیان یکی دیگر از مرغ دارن استان کرمان است که در خصوص وضعیت فعلی مرغ در کرمان می گوید: از مسئولان می خواهیم برای حراست و نگهداری از صنعت پرورش مرغ وارد عمل شوند و اجازه ندهند عده ای چنان قیمت نهاده های تولید را به هر بهانه ای بالا ببرند که در نهایت قیمت مرغ افزایش یابد و فشار نهایی به مردم وارد شود.
وی بیان کرد: سویا و ذرت در کشور به صورت عمده وارد می شود که برای واردات این نهاده ها از ارز دولتی 4200 تومانی استفاده می شود اما در نهایت سویا را با 1.5 برابر قیمت تمام شده به مرغداران در کشور می فروشند ما از دولت می خواهیم در این زمینه ورود کند و سوال ما این است که دستگاه های نظارتی چرا با اشخاصی که در بازار نهاده های تولید مرغ اخلال می کند برخورد قاطع نمی کنند.

وی بیان کرد: مشکل اساسی صنعت مرغ همین وارد کنندگان نهاده ها هستند باید انحصار واردات در این زمینه از بین برود و رقابت ایجاد شود تا یک نفر نتواند روی قیمت ها اینگونه تاثیر مستقیم بگذارد.
مشکل اساسی صنعت مرغ همین وارد کنندگان نهاده ها هستند باید انحصار واردات در این زمینه از بین برود و رقابت ایجاد شود تا یک نفر نتواند روی قیمت ها اینگونه تاثیر مستقیم بگذارد
سجادیان ادامه داد: در حال حاضر سویا در استان پخش نمی شود یک روز بهانه کامیون داران مطرح می شود و یک روز بهانه تخصیص ارز دولتی و این رویه ادامه دارد.
این تولید کننده مرغ افزود: ذرت بعد از گرانیها کیلویی 720 تومان بود که در ادامه روند نوسانات ارزی با احتساب کرایه حمل و نقل باید کیلویی هزار تومان دست تولید کننده مرغ برسد اما قیمت این کالا هم اکنون اگر در بازار موجود باشد 1450 تا 1500 تومان برای هر کیلو است، سویا هم بعد از گرانیها 2450 تومان بود که با احتساب متغیرهای بازار و کرایه ها باید قیمتی معادل 2600 داشته باشد اما هم اکنون ما هر کیلو را در بازار آزاد 3600 تومان خریداری می کنیم.
وی گفت: سوال این است که مگر این نهاده ها با ارز دولتی وارد نمی شود و قیمت ارز ثابت نیست؟ پس چرا قیمت نهاده ها هر روز در حال افزایش است؟
افزایش قیمت جوجه یک روزه
سجادیان افزود: قیمت نهاده های تولید سر به فلک می کشد و قیمت جوجه یک روزه نیز نسبت به سال قبل چندین برابر شده است این آشفته بازار را دولت باید مدیریت کند که تولید کننده هم بتواند قیمت را پایین نگه دارد اما اگر همه چیز رها شود تولید کننده نمی تواند با قیمت پایین تولید را ادامه دهد از سال گذشته تا کنون بسیاری از مرغداریهای استان کرمان تعطیل شده اند و این رویه ادامه دارد.
حمایت از دلال به جای تولید کننده
وی در خصوص حمل و نقل هم گفت: کامیون دار در زمان بارنامه هر پارت بار به ما می گوید جدا از بارنامه باید 500 هزار تا یک میلیون تومان جداگانه پرداخت کنید در غیر این صورت حمل و نقل را انجام نمی دهد. از سوی دیگر دلال بازی هم کمر تولید کننده ها را خم کرده است در حال حاضر دلال روی هر کیلو مرغ بین 500 تا هزار تومان سود می کند.
وی افزود: مرغ را به صورت عمده و با چک دو ماه از ما می خورند و به صورت نقد به مردم می فروشند اما جالب اینکه قوانین و دولت به جای حمایت از تولید از دلال حمایت می کنند و تولید کننده با فشار مضاعف در بازار مواجه می شود.
عدم مدیریت صحیح بازار به خصوص در بخش نهاده ها و سود اندوزی دلال ها و انحصارگران در بخش واردات سویا و ذرت حالا در کنار افزایش قیمت نهایی تولید فشار مضاعفی برقشر مستضعف جامعه وارد کرده است و حداقل انتظار این است مدیریت ارشد استان به این موضوع ورود کند و مشکلات پیش روی تولید کنندگان را رفع کند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/77406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان

آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار