کرمان رصد

آخرين مطالب

خورشید به شرق کرمان نمی تابد/ محرومیت زیر گرد و غبار و خشکسالی مقالات

  بزرگنمايي:

عصرکرمان- این روزها روزگار مردم ریگان و فهرج در شرقی ترین نقطه استان کرمان بیش از هر روز دیگر خاکی شده است. از روز شنبه هفته گذشته تا امروز طوفان شن امان مردم این منطقه را بریده است و هر روز بر تعداد افرادیکه به دلیل بیماریهای تنفسی و ریوی به مراکز درمانی این شهرستانها مراجعه می کنند افزوده می شود.

طی سالهای اخیر بعد از خشک شدن جازموریان در پایین دست سد هلیل رود و رودخانه های فصلی پایین دست سد نساء هزاران نفر در جنوب و شرق کرمان بر تعداد روزهای عمرشان که باید با گرد و غبار و ریزگردها هم نشین شوند افزوده شده است.

طبق آمار رسمی حدود 100  روستا فقط در شهرستان ریگان خالی از سکنه شده است و دهها روستا نیز در محاصره شن قرار گرفته اند. نخلستانهای مردم زیر خروارها شن فرو می رود و هر روز از وسعت مزارع و باغها کاسته می شود و تعداد بیشتری از روستاییان مهاجرت می کنند.

حدود 100  روستا فقط در شهرستان ریگان خالی از سکنه شده است و دهها روستا نیز در محاصره شن قرار گرفته اند. نخلستانهای مردم زیر خروارها شن فرو می رود و هر روز از وسعت مزارع و باغها کاسته می شود

شدت طوفان طی روزهای اخیر موجب بسته شدن راههای ترانزیتی استان به سمت بندر چابهار، زاهدان و ایرانشهر شده است از سوی دیگر یک قطار مسافربری از ریل خارج شد و بسیاری از مزارع و باغها زیر شن رفته اند، شن گرفتگی راهها ،قطعی برق و خسارت به تاسیسات زیر بنایی شرق کرمان تنها طی چند روز اخیر روی داده است.

در همین خصوص با فرماندار ریگان به گفتگو نشستیم، امین باقری با اشاره به محرومیت بسیار شدید شهرستان ریگان و کمبود تاسیسات زیر سختی در این شهرستان گفت: در اکثر هفته های سال شاهد بروز طوفانهای شن در شهرستان هستیم و زندگی مردم مختل شده است.

توقف مالچ پاشی در کانون ریزگردهای شرق کشور

وی در خصوص مالچ پاشی در ریگان گفت: این طرح با 528 میلیارد تومان بودجه از سال گذشته کلید خورد و بخشهایی از شهرستان مالچ پاشی شد و قرار بود این طرح تا پنج سال ادامه یابد اما در سال جاری طرح متوقف شده است و سوال ما هم از منابع طبیعی این است که دلایل توقف طرح مالچ پاشی چیست؟

فرماندار ریگان بیان کرد: در حال حاضر 120 روستای شهرستان در محاصره شن قرار گرفته اند و شهر ریگان هم متاثر از شنهای روان است بطوریکه شنهای روان تا پشت دیوارهای خانه های ساکنان شهر آمده است.

باقری بیان کرد: برخی تصور می کنند جازموریان دلیل بروز طوفان شن در شرق کرمان است اما این تصور کاملا اشتباه است چون عامل بروز طوفان شن در ریگان کانونهای محلی در زمستان و پاییز و بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان در تابستان است.

وی از مسئولان خواست برای حل مشکلات مردم ریگان چاره اندیشی کنند و از تلف شدن وقت برای اجرای طرحهای منطقه ای خودداری کنند چون با گذشت زمان اوضاع بدتر می شود.

دو سال در ریگان باران نباریده است

فرماندار ریگان بیان کرد: در شهرستان ریگان دو سال است هیچ بارانی بر زمین نباریده است و منابع آبی شهرستان در حال خشک شدن است ما دیگر در مرحله خشکسالی نیستیم بلکه شهرستان خشک شده است.

امینی بیان کرد: می گویند در سال جاری در ریگان باران باریده است جالب است بدانید مجموع بارندگی در پهنه شهرستان فقط 3 میلیمتر است در حالیکه متوسط بارندگی در ریگان 54 میلیمتر ثبت شده است.

وی در خصوص مهاجرت مردم از روستاها گفت: اگر چاره اندیشی نشود اوضاع بدتر از قبل می شود بسیاری از روستاها در ریگان تخلیه شده است چون بیابان در این منطقه در حال توسعه است.

اگر چاره اندیشی نشود اوضاع بدتر از قبل می شود بسیاری از روستاها در ریگان تخلیه شده است چون بیابان در این منطقه در حال توسعه است

باقری در خصوص آمار دقیق روستاهای خالی از سکنه گفت: نمی توان آمار دقیق ارائه کرد چون این آمار در گذر زمان در حال افزایش است و باید امارگیری مجدد انجام شود.

وی از مراجعه حداقل 147 نفر به دلیل بیماری های تنفسی به اورژانس شهر ریگان خبر داد و گفت: میزان بیماری های تنفسی و ریوی در شهرستان افزایش یافته است.

در حالیکه فرماندار ریگان تاکید می کند که بروز طوفان شن در ریگان هیچ ربطی به جازموریان ندارد که البته با توجه به فاصله مکانی و همچنین عدم بروز طوفان شن در جازموریان طی هفته گذشته در حالیکه ریگان زیر طوفان شن قرار داشت امری معقول است. اما مدیرکل محیط زیست استان کرمان روز گذشته یکی از عوامل بروز ریزگرد در ریگان را جازموریان می داند.

مرجان شاکری در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: جازموریان منشاء 25 درصد از ریزگردها در کشور است.

وی به خشکسالی و کمبود بارش باران در استان اشاره کرد و بیان کرد: برای کنترل کانون های محلی ریزگردها در استان کرمان باید چاره اندیشی شود.

در سال جاری مجموع بارندگی در استان فقط 26 میلیمتر بوده است

این در حالی است که مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان نیز در این خصوص گفت: خشکسالی مهمترین عامل بروز ریزگردها در استان کرمان به خصوص در شرق استان است.

مهدی رجب زاده بیان کرد: در سال جاری هم متاسفانه خشکسالی به پایان نرسیده و فقط 26 میلیمتر باران به صورت متوسط در استان کرمان باریده است.

وی ادامه داد: طرح های مقابله با بیابان زایی در استان کرمان از سال گذشته آغاز شده است و شامل وسعتی معادل 59 هزار و 80 هکتار در شهرستانهای مختلف استان است که ریگان را نیز در بر می گیرد.

در حالیکه مسئولان آمار و ارقام ارائه می دهند که مردم شهری ریگان زیر چتری از ریزگردها و طوفان شن امروز، صبح را آغاز کردند و با توجه به متوقف شدن طرح مالچ  پاشی در ریگان احتمالا بر تعداد این روزها در سال جاری افزوده خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/74735/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

آلومینیوم در اندیشه تکرار برد مقابل پرسپولیس

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نیروهای مسلح با تحریم‌ها موفق به ساخت مدرن‌ترین موشک‌ها شد

غافلگیری حاملان 435 کیلو موادمخدر در ریگان

کشف 31 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در کرمان

نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند

دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند

بیش از 95 درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد

برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر

7 دلیل که باید انار بخورید

دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

اجرای تمهیدات ترافیکی ویژه مسابقه تیم‌های مس رفسنجان و پیکان تهران

تغییر باورهای 30 سال گذشته درباره فرزندآوری، به عهده آموزش و پرورش است

باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

تسهیلات خوبی برای درمان ناباروری در استان کرمان اختصاص دادیم

دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است

سیلاب، راه 10 روستای بم را مسدود کرد

پرآبی مسیل‌ها در محور انار- رفسنجان

تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

10 راه روستایی در شهرستان بم مسدود شد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

روستای چاه‌غلامعلی زرند در محاصره سیل

استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

مسدود شدن پنج صفحه مجازی با محتوای غیراخلاقی در زرند

ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

راه 15 روستا در بم بازگشایی شد

رقابت بیش از 45 هزار داوطلب کرمانی در کنکور

تشدید بارشها امروز وفردا در کرمان

رعدو برق و تندبادهای لحظه‌ای کرمان را فرا می‌گیرد

اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان

ظرفیت ارزش افزوده معدن در جنوب کرمان 10 برابر بیشتر از کشاورزی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان

بارش‌ها در کرمان تداوم دارد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد