کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش ایسنا از یک دورهمی ادبیاتی در کرمان؛

از لزوم تدوین ادبیات شفاهی کرمان تا برگزاری نخستین جشنواره ملی شعر کودک فرهنگي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - خانه ادبیات دیار کریمان با حضور جمعی از استادان زبان و ادب فارسی، مدیران فرهنگی، شاعران، نویسندگان، پژوهشگران، روسای انجمن های ادبی و دانشجویان در محل سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان آغاز به کار کرد. 
به گزارش ایسنا منطقه کویر، "محمدرضا صرفی" رییس پژوهشکده فرهنگ ایران و اسلام دانشگاه شهید باهنر کرمان در ابتدای این مراسم، ایجاد خانه ادبیات را در کرمان اقدامی شایسته و ارزشمند دانست و اظهار کرد: کرمان از نظر هنر و ادبیات جایگاه ویژه ای در سطح کشور دارد و البته جریانهای ادبی وهنری کرمان به خوبی بازشناخته نشده است . 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: شاعران، نویسندگان و هنرمندان جریان ساز متعددی در استان کرمان وجود داشته و دارد که متاسفانه به آن ها به خوبی پرداخته نشده است. خواجو اگر چه از مقلدان نظامی محسوب می شود اما اشعار متعالی در قالب های مختلف دارد که نظامی فاقد آنهاست و در زمینه نثر هم هنوز نثرهای خواجو ژرف کاوی و منتشر نشده است، غالب اشعار خمسه نظامی ماده خام آنها از قبل در تاریخ ادبیات ایران وجود داشته اما خواجو ماده خام خمسه اش را مانند فردوسی در شاهنامه، از فرهنگ وادبیات عامه گرفته است و تنوع مضامین در شعر خواجو اعجاب آور است . در شیراز با عنوان خورشیدهای سه گانه سریالی در حال تدوین و ساخت است که به سه شخصیت ادبی حافظ، سعدی و خواجو پرداخته می شود. 
صرفی گفت: در ادبیات عرفانی علاوه بر خواجو، عماد فقیه کرمانی مکتب جمال را در ادبیات فارسی به صورتی زیبا آورده و شاه نعمت الله ولی در ادبیات عرفانی ایران جریان عظیمی را پایه گذاری کرده که سرودن اشعار بخش ضعیفی از آن را شامل می شود و جنبه مردمی و آموزشی و پناهگاه بودن و عرفان زنده از دیگر ویژگیهای ایشان است. فواد کرمانی در حوزه ادبیات آیینی و دینی بی نظیر است و واقعا همتا ندارد زیرا تمامی اشعارش در مناقب ومصایب اهلبیت و عاشقانه و عارفانه سروده شده است و به انسان دانایی و آگاهی و معرفت می بخشد وآثارش یک سروده ی احساسی محض نیست.
این عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: ادبیات عامه در کرمان با توجه به تنوع حوزه جغرافیایی که دارد در زمینه جشن ها و آداب و رسوم هنوز پویا و زنده است و در زمینه افسانه های شفاهی و مکتوب و داستان های عامیانه آثار خواندنی فراوانی دارد. میزان ادبیات شفاهی کرمان که به ادبیات ملی ایران هدیه شده فوق العاده زیاد است. فرهنگ بشر از وحدت به کثرت رسید و دوباره تحت تاثیر رسانه های جمعی دارد از کثرت به وحدت می رسد و به گونه ای فرهنگ عامه در حال محو شدن است و وظیفه ما هست که این فرهنگ را حداقل به صورت مکتوب حفظ کنیم و در زمینه ادبیات حماسی، راجی کرمانی با حمله حیدری درخشش خاصی دارد و ضرورت دارد که نسبت به بازسازی جایگاه و نقش آن در ادبیات تلاش نمود. 
وی همچنین با اشاره به جایگاه کرمان در ادبیات معاصر ایران گفت: در ادبیات معاصر هم نمایشنامه هایی داریم که با توجه به نیازهای روز جامعه تولید شده و یا می شوند و از پشتوانه غنی فرهنگی و سیاسی و اجتماعی برخوردار و در حوزه موسیقی استاد روح الله خالقی با سرود ای ایران یکی از بهترین سرودهای ملی کشور را سروده اند که از شاهکارهای موسیقی ایران است و با همت جمعی از هنرمندان این رشته از جمله سید فواد توحیدی، موسیقی نواحی کرمان نیز بازشناخته شده است و همچنین در زمینه شعر معاصر، داستان سرایی، مکتب های ادبی و هنری اعم از خوشنویسی، معماری، مجسمه سازی و نقاشی نیز کرمان فعالیت خاص داشته و دارد. 
این استاد دانشگاه به خانه ادبیات پیشنهاد کرد تا در برنامه های خود برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار ادبی و خواجو خوانی و نظایر آن را داشته باشد. 
به گزارش ایسنا، «احمد علیزاده» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این مراسم گفت: امروز شاهد افتتاح موسسه فرهنگی وهنری با عنوان خانه ادبیات دیار کریمان به مدیر مسئولی حسین شهابی هستیم. بدون شک تشکیل و حمایت از موسسات و صنوف غیر دولتی در حوزه فرهنگ، هنر، ادب، رسانه حکایت از واگذاری تصدی گری‌های دولتی به بخش خصوصی فعال دارد و دولت فقط باید تسهیلگر باشد و در اجرا دخالت نکند. 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار کرد: از جمله ویژگیهای این موسسه داشتن مدیر مسئولی است که یک شخصیت چند وجهی یعنی ادیب .وشاعر، روزنامه نگار و فعال رسانه های اجتماعی دارد و به خوبی توانسته در خانه ادبیات مجمعی از پیشکسوتان، استادان، دانشجویان وجوانان را گرد هم آورد ضمن آنکه جامعیت، اولویت بندی، برنامه محوری نیز از دیگر ویژگیهای این موسسه نوپاست که امیدواریم خانه ادبیات نه تنها در استان کرمان که در سطح ملی به عنوان یکی از اعضای بنیاد شعر وداستان ایرانیان قدمی ماندگار برای ادبیات ایران بردارد.
علیرضا هاشمی نژاد پژوهشگر ادبیات تطبیقی نیز در این برنامه گفت: از تشکیل این جمع خوشحالم زیرا علاوه بر استادان، بدنه واقعی ادبیات یعنی معلمان ادبیات فارسی آموزش و پرورش هم حضور دارند. خانه ادبیات البته نباید مانند برخی دیگر از انجمن های ادبی دچار روزمره‌گی و آسیب شود. 
وی ادامه داد: ادبیات در دانشگاهها از ده تا پانزده اخیر دچار حادثه ای شده که از جامعه فاصله گرفته است و خانه ادبیات می تواند باعث شود تا با کاستن از این فاصله، جمع بیشتری از مردم با ادبیات آشتی کنند و ضرورت دارد تا حرکتی صورت گیرد تا تمام وجوه ادبی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و علاوه بر گسترش ادبیات در سطح جامعه، باعث شود تا چهره های فعال ادبی و نوگرا نیز بیشتر به این خانه بیایند و باید به تحقیق درباره جامعه شناسی ادبیات بیشتر توجه نمایید و نیازها را در عرصه ادبیات بررسی کنید و البته خانه ادبیات یک اتفاق میمون و مبارک برای کرمان است . 
زهرا ایرانمنش رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان در این جلسه گفت: سالهاست انتظار چنین رویداد مهمی را در کرمان داشتیم تا یک موسسه فراگیری در خصوص ادبیات فعالیت های خود را آغاز کند و شایسته است تا از مدیران فرهنگی استان و موسسان ومدیران این خانه تقدیر نمایم و البته باید از ظرفیت دانشجویان مقاطع مختلف ادبیات در این خانه بیشتر استفاده شود. 
وی ادامه داد: شورای شهر در دوره پنجم خود آمادگی دارد تا با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری با این موسسه همکاری مداوم نماید و یکی از پیشنهادهای ما این است خانه ادبیات در بخش محتوایی کمیته نامگذاری اماکن و خیابان ها در شهر به کمک شورا و شهرداری بیاید و همچنین در زمینه کتابخوانی هم این خانه طرح های خود را به شورا ارایه کند .
براساس این گزارش حسین شهابی مدیر مسئول خانه ادبیات کرمان نیز درپایان ضمن قدردانی از تلاش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور مجوز فعالیت و همراهان استادان زبان و ادب فارسی و دانشجویان و نویسندگان و شاعران عنوان کرد: قرار است با همراهی مدیران فرهنگی استان و مشارکت بخش خصوصی و همراهی آموزش و پرورش و دانشگاه های استان نسبت به برگزاری نخستین جشنواره ملی شعر کودک و تدوین و انتشار کتاب ادبیات شفاهی مردم استان کرمان و همچنین راه اندازی وب سایت خانه ادبیات اقدام کنیم .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/67597/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان