کرمان رصد

آخرين مطالب

راهکارهای مهار تندخویی و کنترل خشم گفتگو

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آموزش کنترل خشم، نقش گرانمایه ای در کاهش تندخویی و شوریدگی افراد جامعه دارد و تجربه هم نشان داده که تعداد زیادی از انسانها این مهارت را نیاموخته و در لحظه عصبانیت قادر به مهار خشم خود نیستند.
آنان معتقدند که تندخویی خمیر مایه جنون بوده و به قدری مخرب است که می تواند یک جامعه شاداب را به مرز سقوط بکشاند، اما شناخت عوامل تندخویی و یادگیری طریقت کنترل خشم در لحظه، موضوع مهمی است که باید بیش از پیش به تبیین آن پرداخت.
برای تفسیر و آشکار ساختن عوامل پیدایش خشم و راهکارهای تسلط بر این مهلکه مخرب، یک میزگرد تخصصی با حضور فاطمه مسلمی کارشناس بهداشت و نماینده دانشگاه علوم پزشکی، نسرین بهره مند کارشناس امور آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش، مریم خواجویی دکترای روانشناسی، سمیه اقتدارنژاد کارشناس امور آسیب های اجتماعی و معصومه صفوی کارشناس و مسئول اورژانس اجتماعی شهرستان جیرفت برگزار کرد.
**شناسایی یکهزار و 400 بیمار اعصاب و روان در جیرفت
کارشناس بهداشت و نماینده دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به شناسایی یکهزار و 400 بیمار اعصاب و روان در این شهرستان گفت: آموزش مهارت های زندگی که کنترل خشم جزیی از این آموزش هاست، ماهیانه در مراکز بهداشتی شهرستان توسط روانشناس بالینی به مردم ارائه می شود.
فاطمه مسلمی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی بیماران اعصاب و روان، پرونده پزشکی دارند و در صورت نیاز در سطوح بالاتر به متخصص معرفی می شوند.
وی اظهار داشت: در زمینه آموزش مهارت های زندگی، کنترل خشم و مقابله با خودکشی، آموزش های لازم به تیم سلامت و سایر افراد جامعه ارائه می شود.
کارشناس بهداشت با اشاره به اینکه سه مرکز، 12 پایگاه در حاشیه های شهر و 112 خانه بهداشت در روستاهای جیرفت، این آموزش ها را ارائه می کنند اظهار داشت : کارشناسان سلامت روان مساله کنترل خشم را به صورت تخصصی و مداوم پیگیری و رصد می کنند.
مسلمی گفت: آموزش های خوب، باعث کاهش میزان خشم می شود که این مساله بارها در پژوهش های کارشناسان و محققان به اثبات رسیده است.
نماینده دانشگاه علوم پزشکی افزود: هم اکنون کمبود روانشناس در جنوب کرمان احساس می شود لذا اگر در طرح تحول سلامت در روستاها، استقرار روانشناس برنامه ریزی شده بود کمک زیادی در این بخش می کرد.
مسلمی همچنین به سامانه سیب اشاره و تصریح کرد: در این سامانه هر فرد، مراقبت های لازم را دریافت می کند و این مراقبت و آموزش ها با مراجعه به پایگاه ها و خانه های بهداشتی نیز ارائه می شوند.
**خشم از دوران کودکی در افراد به وجود می آید
مسئول امور آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش جیرفت نیز با بیان اینکه خشم از دوران کودکی در افراد نهادینه می شود، اظهار داشت: مراقبت و یادگیری باید در این سنین مورد توجه ویژه قرار گیرد.
نسرین بهره مند افزود: آموزش کنترل خشم را در سال های قبل با همکاری نیروی انتظامی در مدارس شهرستان شروع کردیم و هم اکنون دروس پایه سبک زندگی و مهارت های 10 گانه زندگی در مدارس ارائه می شود.
وی همچنین به پایش مدارس در زمینه میزان خشونت دانش آموزان اشاره کرد و گفت: مدارسی که دارای خشونت بیشتری هستند، آموزش های بیشتر و تخصصی تری را در این بخش دریافت می کنند.
بهره مند به برگزاری کارگاه های آموزشی در مدارس حاشیه ای و آسیب پذیر شهر اشاره و تصریح کرد: سال گذشته هشت هزار دانش آموز متوسطه با همکاری مشاوران نیروی انتظامی و آموزش و پرورش در این کارگاه ها شرکت کردند.
وی ادامه داد: امسال نیز از مشاوران شهرستانی و استانی در نشست های اولیاء و مربیان استفاده شد تا از این طریق آموزش های لازم به خانواده ها ارائه شود.
این کارشناس تصریح کرد: در نتیجه گارگاه های اموزشی که داشتیم با آموزش کنترل خشم دانش آموز دور اول متوسطه شاهد کاهش خشونت در این مدارس بوده ایم لذا این مساله نشان از اهمیت آموزش ها می دهد که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه خشم و خشونت بیشتر در پسرهاست، بیان کرد: توجه بیشتری باید به این جنس شود لذا در این زمینه آموزش و پرورش به این مساله توجه ویژه دارد.
مسئول امور آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش جیرفت گفت: برای کاهش خشونت در مدارس، اردوی درون مدرسه ای، برنامه های تفریحی و تئاتر برنامه ریزی شده است.
بهره مند با اشاره به کمبود امکانات تفریحی اظهار داشت: از آنجا که بچه ها بیش فعال هستند، برای تخلیه انرژی خود نیاز به امکانات و برنامه های تفریحی دارند.
وی ادامه داد: امسال در مدارس حاشیه و آسیب پذیر شهر جیرفت، طرح یک روز بدون کتاب را اجرا کردیم که در این طرح، آموزش های مورد نیاز دانش آموزان در راستای مهار عصبانیت به آنها ارائه می شود.
کارشناس امور آسیب های آموزش پرورش گفت: همچنین از طریق کارشناسان فضای مجازی باید مطالب مهم و تاثیرگذار را منتشر کرد چرا که فضای مجازی، امروز بخش زیادی از زندگی مردم را تسخیر کرده است.
بهره مند گفت: تربیت جنسی مساله مهمی در زمینه کنترل خشم به شمار می رود چرا که یک بچه آسیب دیده، به دنبال آسیب رساندن است.
**رد پای خشونت در همه گروه های سنی دیده می شود
مریم خواجویی روانشناس هم در این میزگرد گفت: می توانیم رد پای خشونت را در همه سنین و گروه های مختلف اجتماعی مشاهده کنیم.
وی افزود: برگزاری کلاس های آموزشی برای افراد تحت حمایت و مناطق فقیر نشین که سطح سواد کمتری دارند، یک نیاز ضروری است چرا که این افراد، آموزش مهارت های زندگی و کنترل خشم را ندیده اند و به طور جدی نیازمند آموزش هستند.
خواجویی تصریح کرد: باید قبول کنیم که یکی از علت های کنترل نکردن خشم، سطح پایین فرهنگ و آگاهی است که می طلبد در روستاهای دور افتاده، آموزش های کنترل خشم ارائه شود تا شاهد بازخورد مطلوبی باشیم.
این روانشناس با بیان اینکه آقایان از این آموزش ها کمتر استقبال می کنند، اظهار داشت: بانوان نیز در همه رده های سنی، مخاطب این آموزش ها هستند و آقایان هم باید مشارکت بیشتری داشته باشند.
وی گفت: الگو برداری فرزندان، همواره از والدین همجنس خود بوده لذا از طریق آموزش شیوه‌های فرزند پروری که بدانند چطور با کودکان خود برخورد کنند، می توان گامی مهم در تربیت و آینده فرزندان برداشت و این مساله مستلزم مشارکت بیشتر پدر و مادرها در آموزش هاست.
خواجویی با بیان اینکه تربیت صحیح، تاثیر زیادی در میزان خشونت دارد، تصریح کرد: طبق تحقیقات، نشان داده شده که 90 درصد خشونت های ضرب و شتم، خانگی است.
وی بیان کرد: خشم به صورت خدادادی در انسان ها وجود داشته و درجات متفاوتی دارد و این ویژگی هیجانی برای بقای زندگی انسانها مفید است.
این روان شناس ادامه داد: تندخویی در شرایط متفاوتی رخ می دهد لذا واکنش فرد به بی عدالتی، همواره به صورت خشم بوده اما نحوه بروز خشم هم بسیار مهم بوده که در این مساله کنترل خشم به عنوان یک نکته برجسته، حایز اهمیت است.
وی کمبود آموزش و فقر فرهنگی در روستاها را سبب افزایش خشونت برشمرد و گفت: بر اساس تحقیقات، دلایلی همچون موقعیت، فرهنگ و خانواده در ابراز خشونت تاثیر زیادی دارد.
خواجویی ادامه داد: محدودیت هایی همچون نبود امکانات تفریحی مناسب و آب و هوا نا مطلوب از دیگر عوامل ایجاد خشونت است که باید مورد توجه قرار گیرند.
وی به تحقیقات مقایسه ای انجام شده در استان کرمان اشاره کرد و گفت: در این تحقیقات مشخص شده که در شهر پایلوت اقتصاد مقاومتی قلعه گنج شاهد کاهش 100 درصدی میزان جرایم بوده ایم که این مساله ناشی از ایجاد رونق اقتصادی بوده است.
این روانشناس گفت: پیش فعالی، تکانشی بودن بچه هاست لذا باید کارهای درمانی بیشتری در این زمینه انجام شود تا شاهد نتایج مثبتی در این بخش باشیم.
وی حسادت را یکی دیگر از علل زمینه ساز خشم و تنفر برشمرد و گفت: فاصله طبقاتی، سبب ایجاد هیجانات منفی در افراد می شود که معمولا به صورت خشم خود را نشان می دهد لذا باید این مساله نیز مورد توجه قرار گیرد.
خواجویی عنوان کرد: رسانه ها با اطلاع رسانی بیشتر در جهت ارتقای سطح معلومات افراد جامعه، تاثیر گذاری مهمی دارند که در این زمینه باید مانور بیشتری صورت گیرد.
به گفته این روان شناس تمامی آموزش ها باید از مهدهای کودک، شروع و در مقاطع دبستان، راهنمایی و متوسطه استمرار داشته باشد و این در حالیست که آموزش والدین در زمینه فرزند پروری تاثیر زیادی هم در مهار خشونت دارد.
**تندخویی حاصل ناکامی و کمبود امکانات تفریحی است
کارشناس امور آسیب های اجتماعی گفت: تندخویی حاصل ناکامی و کمبود امکانات تفریحی است که مسئولان شهری باید به این مساله توجه کنند.
سمیه اقتدار نژاد همچنین به قتل های انجام شده در جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که در دسترس بودن سلاح، سبب افزایش ارتکاب به قتل هم می شود.
وی افزود: به دلایل رونق اقتصادی ایجاد شده طی چند سال اخیر در قلعه گنج ، امسال رقم ارتکاب قتل در این شهرستان به صفر رسید و این رویداد نشان داد که شرایط اقتصادی در ایجاد خشم تاثیر گذار است و گرما، تاثیر چندانی در افزایش خشونت ندارد.
**افزایش سطح دانش افراد راهکار مهار تندخویی
کارشناس و مسئول اورژانس اجتماعی شهرستان جیرفت هم گفت: افزایش سطح دانش و آگاهی افراد در معرض آسیب، راهکار مهار تندخویی و تسلط بر این پدیده مخرب است.
معصومه صفوی اضافه کرد: آسیب های موجود در جامعه از جمله خشونت علیه زنان و کودکان، کودک آزاری و همسر آزاری جزو وظایف مرکز 123 بهزیستی است که توسط یک تیم تخصصی به این موضوعات رسیدگی می شود.
وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی با توجه به افزایش خشونت در جامعه، مساله آموزش ها را در دستور کار خود قرار داده است.
مسئول اورژانس اجتماعی شهرستان جیرفت گفت: این اورژانس سال تحصیلی گذشته 70 ساعت فعالیت آموزشی در مدارس این شهرستان ارائه کرده است اما وضعیت امروز جامعه، نشان می دهد که این آموزش ها باید بیشتر شود.
وی افزود: آموزش های اورژانس اجتماعی در مقطع دبستان در مدارس دخترانه و پسرانه شهرستان جیرفت برگزار شده است.
صفوی تصریح کرد: هم اکنون آموزش خود مراقبتی، کنترل خشم، معرفی خط 123 اورژانس اجتماعی، آموزش پیشگیری از کودک آزاری و تعریف آسیب اجتماعی، توسط کارکنان اورژانس اجتماعی شهرستان جیرفت به دانش آموزان ارائه می شود.
مسئول اورژانس اجتماعی جیرفت بیان کرد: علاوه بر آموزش در مدارس، شرکت در نشست های انجمن اولیا و مربیان نیز در دستور کار است که طی این مدت، کارکنان اورژانس اجتماعی در 9 نشست شرکت و آموزش های لازم را به والدین دانش آموزان ارائه کردند.
وی گفت: مرکز اورژانس اجتماعی به کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی از طریق ارائه خدمات و اقدامات فوری به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی می پردازد.
صفوی افزود: کودکان کار و خیابانی، کودکان آزار دیده، زوجین متقاضی طلاق، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و همچنین دختران و پسران فراری، جامعه هدف اورژانس اجتماعی هستند.
وی تصریح کرد : ارتقای توانمندی های افراد در معرض آسیب و مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب های اجتماعی از دیگر اهداف راه اندازی اورژانس اجتماعی است.
از آنچه که در این میزگرد خبری می توان نتیجه گرفت این هست که مهار تندخویی و تسلط بر مهلکه خشم، نیازمند تمامی راهکارهای ذکر شده در این میزگرد بوده و اینکه چرا تاکنون به این موضوع مهم آنگونه که باید پرداخته نشده، جای بحث دارد اما امروز که معضل تندخویی و ضرورت مهار آن مورد توجه قرار گرفته، می طلبد دستگاه های متولی با انگیزه ای متفاوت از گذشته برای کنترل این پدیده مخرب، پیش قدم شوند و پدر و مادرها نیز توجه داشته باشند که می توانند با کمی یادگیری، آینده ای سرشار از نشاط و امید برای جگرگوشه های خود رقم بزنند.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/62816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با 15 برنامه در سپاه ساری

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

اجرای طرح کدینگ نباید به صنعت گردشگری و جذب مسافر لطمه وارد کند

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

تزریق 207 میلیون مترمکعب آب به سفره زیرزمینی در کرمان

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند

مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود

یک دوئل مرغوب ایرانی در جام حذفی

شناسایی 612 مبتلا به سرخک در 1402/ بیشترین آمار در 4 استان

ترافیک مرکز کرج با بهره برداری از امتداد بلوار ماهان کاهش می یابد/ متمم موافقت نامه باغ ارتش بزودی در شورای شهر کرج مطرح می شود

دستگاه بلوک زنی

رقیب سرسخت ایران در عراق

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

رفع تصرف اراضی دولتی کرمان

برگزاری مسابقات ورزشی پیشکسوتان سپاه در بندرعباس

کلنگ زنی پروژه 100 واحدی فرهنگیان بروجن

پلمب 65 مشاور املاک و خودرو در کرمان

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

پلمب 65 واحد صنفی فاقد پروانه کسب مشاورین املاک و خودرو در کرمان

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

آخرین وضعیت ساختمان جدید اهدای خون مشتاق کرمان+تصویر

تاکید معاون استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی مرکز ملی داده‌های زیارت

مشکل خط انتقال آب زرند مرتفع شد

بارندگی سیل‌آسا چه بر سر شهر زرند آورد؟

بارندگی های شدید چه بر سر شهر زرند آورد؟+ فیلم

لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فروسوده در بویین زهرا

ماجرای مرگ دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه رفسنجان چه بود؟

لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فرسوده در بویین زهرا

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

تزریق 207 میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی در کرمان

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند