کرمان رصد

آخرين مطالب

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد اجتماعي

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند. وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم. بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است. وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد. اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود. روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال 1356 ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است). قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است. روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است. باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.
وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.
وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.
اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.
روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال 1356 ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).
قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 
میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.
روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.
باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/623727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک رصد از کهکشان قنطورس در فاصله‌ی 12 میلیون سالِ نوری از زمین

شفق قطبی را در کجا میشه دید؟

استارت انفجاری حسین‌زاده مس را شوکه کرد!

تراکتور و مس رفسنجان ترک عادت نکردند!

محبی گل زد و یادگار غرق در سکوت شد!

(ویدیو) گل اول مس رفسنجان به تراکتور توسط محبی

پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه بم از مهرماه

افشاگری سرمربی برکنار شده شهرداری بم از اتفاقات مشکوک در دسته دوم

کارشناس هواشناسی: امشب سیل استان فارس را تهدید می‌کند، فردا کرمان و خراسان جنوبی

گل‌گهر5 - هوادار صفر؛ باورنکردنی و عجیب و غریب!

:تراکتور 0 - 1مس؛ حذف شگفت‌انگیز مدعی در یادگار امام!

هواپیماها زمین‌گیر شده‌اند

تجلیل از برگزیدگان همایش کتاب سال حکومت اسلامی در قم

بهینه سازی نظریه کرمچاله

فساد بزرگ در مس رفسنجان به کار 2 مدیر فوتبالی پایان داد | جایگزین آنها کیست؟

رتبه برتر فرهنگیان کرمان در جشنواره کشوری کارینو

برگزاری همایش بزرگ صبر رضوی در استان کرمان

نیروگاه خورشیدی برای چاه‌موتورهای کشاورزی شمال کرمان احداث می‌شود

دو قطبی‌سازی خطرناک بر سر حجاب

«وحیدی» پشت گشت ارشاد ایستاد

جشن بزرگ دختران معصومه(س) در اندیشه برگزار شد

شفق قطبی چگونه شگل می گیرد؟

ستاره‌های عراقی در یادگار میدان‌داری می‌کنند!

بهبودخدمات درمانی ، دستور کار روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور در بم

تشویق گلر مس توسط سکوهای یادگار!

تئوریسین ایتالیایی تیم ملی در سیرجان (عکس)

گزارش زنده: تراکتور 0 - 0 مس‌رفسنجان

نویدکیا گلزن‌ مس را از لیست خارج کرد!

افشاریان و مهدی در پی رسوایی مالی مس رفسنجان از فدراسیون فوتبال رفتند!

زمزمه احیای برجام از زبان گروسی

تعطیلات بدون تحقیقات

یک قدم تا تعطیلی شنبه

یون‌ها به یاد می‌آورند!

مدیریت برتر بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان در حوزه رویداد جوانی جمعیت

(تصویر) عکس تیمی مس رفسنجان در آستانه نبردی تاریخی

ظرفیت‌های گردشگری کرمان به چهار زبان معرفی شوند

عکس| تیمی که می‌تواند تاریخ‌ساز شود

پایان کار بزرگترین همایش سرمایه‌گذاری کشور در کرمان

ترکیب مس‌رفسنجان مقابل تراکتور مشخص شد

ترکیب تراکتور و مس رفسنجان مشخص شد

سودسازی با فرمول یک

روایت تأدیب

چرا رسیدن به مریخ 7 ماه طول می کشد؟

بهره برداری از موزه یاسوج تا سه ماه آینده

حمله عجیب و غریب سرمربی یوونتوس به یک روزنامه‌نگار!

عکس تیمی مس رفسنجان در آستانه نبردی تاریخی

اخباری و آرشا زیر ذره‌بین رفتند (عکس)

پیش‌بینی کشفیات آینده؛ دانشمندان توپولوژی کیهانی را کاوش می‌کنند

دوره آموزش تولید محتوا در رسانه برگزار شد

خیرمقدم مادر شهید مدافع حرم رادمهر به ریاست محترم جمهور در سفر به مازندران