کرمان رصد

آخرين مطالب

سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس) اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - سپیداج (Cuttlefish) که ده‌پا نیز نامیده می شود، به رده سرپایان تعلق دارد و از استتارگران ماهر دریاست. صد و بیست گونه سپیداج وجود دارند که همه آنها دارای هشت بازو و دو شاخک قابل گسترش دارای دیسک های مکنده هستند. سپیداج یکی از بزرگترین نسبت های مغز به بدن را در بین تمام بی مهرگان به خود اختصاص داده و هوش این حیوان از طریق توانایی آن در تمایز غذاها، توانایی محاسبه، و تقلید رنگ، بافت و الگوهای محیط اطراف خود مشاهده شده است. بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان سپیداج می تواند رنگ خود را با محیط اطرافش هماهنگ کند به منظور ترکیب شدن با محیط اطراف خود، سپیداج ها می توانند رنگ پوست خود را در کمتر از یک ثانیه تغییر دهد. آنها می توانند رنگ خود را با الگوهای سریع تغییر دهند که در این شرایط به نظر می رسد موج های رنگی روی بدن حیوان حرکت می کند. این توانایی تغییر رنگ با توجه به این حقیقت که سپیداج موجودی کوررنگ است، چشمگیرتر می شود. سپیداج سه قلب دارد مانند تمام سرپایان، سپیداج نیز دارای سه قلب است. دو قلب از سه قلب برای پمپاژ خون به آبشش های بزرگ حیوان استفاده می شود و قلب سوم خون اکسیژن دار را به دیگر قسمت های بدن می رساند. سپیداج دارای یک دستگاه گردش خون بسته است. خون پمپاژ شده از قلب این حیوان رنگی آبی-سبز دارد زیرا حاوی پروتئینی مبتنی بر مس به نام هموسیانین است. سپیداج می تواند اشیا اطراف خود را تقلید کند در تلاش برای پنهان شدن از دید شکارچیان، سپیداج می تواند شکل و بافت اشیا اطراف خود را تقلید کند. خویشاوند نزدیک آنها، یعنی اختاپوس نیز چنین توانایی دارد. سپیداج تغییر بافت را با باز یا جمع کردن برجستگی های کوچکی به نام پاپیلا (Papillae) انجام می دهد که در سراسر بدن حیوان قرار دارند. تغییر بافت به سپیداج اجازه می دهد تا بهتر با شن، سنگ های ناهموار یا سطوح دیگر جایی که پنهان شده است، هماهنگ شود. سپیداج دید فوق العاده ای دارد به عنوان موجوداتی کوررنگ، سپیداج ها قدرت بینایی چشمگیری دارد. آنها توانایی تشخیص نور پلاریزه را دارند که ظرفیت بیشتری برای تشخیص طعمه به آنها می دهد. به دلیل مردمک های دبلیو شکل، سپیداج ها می توانند با حرکت چشم های خود به راحتی همه جهات از جمله پشت سر را ببینند. سپیداج می تواند بشمارد سپیداج ها به دلیل هوش بالای خود شناخته شده هستند. یک مطالعه نشان داد که سپیداج یک ماهه می تواند تفاوت بین جعبه ای حاوی چهار میگو با جعبه ای حاوی پنج میگو را تشخیص دهد. زمانی که جعبه ها حاوی میگوی بیشتری بودند، تصمیم گیری سپیداج برای این که از کدام جعبه غذا بخورد، زمان بیشتری طول می کشید. پژوهشگران آن را به عنوان شاهدی مبنی بر این که سپیداج شمارش میگوها را پیش از تصمیم گیری انجام می دهد، در نظر گرفتند. آنها به این نتیجه رسیدند که توانایی سپیداج در مقایسه مقادیر با نوزاد یک ساله انسان و میمون رزوس قابل مقایسه است. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ملیبه ویریدیس؛ یک جاندار عجیب با روشی متفاوت برای شکار و تولید مثل! (+فیلم و عکس)

سپیداج (Cuttlefish) که ده‌پا نیز نامیده می شود، به رده سرپایان تعلق دارد و از استتارگران ماهر دریاست. صد و بیست گونه سپیداج وجود دارند که همه آنها دارای هشت بازو و دو شاخک قابل گسترش دارای دیسک های مکنده هستند.
سپیداج یکی از بزرگترین نسبت های مغز به بدن را در بین تمام بی مهرگان به خود اختصاص داده و هوش این حیوان از طریق توانایی آن در تمایز غذاها، توانایی محاسبه، و تقلید رنگ، بافت و الگوهای محیط اطراف خود مشاهده شده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

کرمان رصد

سپیداج می تواند رنگ خود را با محیط اطرافش هماهنگ کند به منظور ترکیب شدن با محیط اطراف خود، سپیداج ها می توانند رنگ پوست خود را در کمتر از یک ثانیه تغییر دهد. آنها می توانند رنگ خود را با الگوهای سریع تغییر دهند که در این شرایط به نظر می رسد موج های رنگی روی بدن حیوان حرکت می کند. این توانایی تغییر رنگ با توجه به این حقیقت که سپیداج موجودی کوررنگ است، چشمگیرتر می شود.

کرمان رصد

سپیداج سه قلب دارد مانند تمام سرپایان، سپیداج نیز دارای سه قلب است. دو قلب از سه قلب برای پمپاژ خون به آبشش های بزرگ حیوان استفاده می شود و قلب سوم خون اکسیژن دار را به دیگر قسمت های بدن می رساند.
سپیداج دارای یک دستگاه گردش خون بسته است. خون پمپاژ شده از قلب این حیوان رنگی آبی-سبز دارد زیرا حاوی پروتئینی مبتنی بر مس به نام هموسیانین است.

کرمان رصد

سپیداج می تواند اشیا اطراف خود را تقلید کند در تلاش برای پنهان شدن از دید شکارچیان، سپیداج می تواند شکل و بافت اشیا اطراف خود را تقلید کند. خویشاوند نزدیک آنها، یعنی اختاپوس نیز چنین توانایی دارد. سپیداج تغییر بافت را با باز یا جمع کردن برجستگی های کوچکی به نام پاپیلا (Papillae) انجام می دهد که در سراسر بدن حیوان قرار دارند. تغییر بافت به سپیداج اجازه می دهد تا بهتر با شن، سنگ های ناهموار یا سطوح دیگر جایی که پنهان شده است، هماهنگ شود.

کرمان رصد

سپیداج دید فوق العاده ای دارد به عنوان موجوداتی کوررنگ، سپیداج ها قدرت بینایی چشمگیری دارد. آنها توانایی تشخیص نور پلاریزه را دارند که ظرفیت بیشتری برای تشخیص طعمه به آنها می دهد. به دلیل مردمک های دبلیو شکل، سپیداج ها می توانند با حرکت چشم های خود به راحتی همه جهات از جمله پشت سر را ببینند.

کرمان رصد

سپیداج می تواند بشمارد سپیداج ها به دلیل هوش بالای خود شناخته شده هستند. یک مطالعه نشان داد که سپیداج یک ماهه می تواند تفاوت بین جعبه ای حاوی چهار میگو با جعبه ای حاوی پنج میگو را تشخیص دهد.
زمانی که جعبه ها حاوی میگوی بیشتری بودند، تصمیم گیری سپیداج برای این که از کدام جعبه غذا بخورد، زمان بیشتری طول می کشید. پژوهشگران آن را به عنوان شاهدی مبنی بر این که سپیداج شمارش میگوها را پیش از تصمیم گیری انجام می دهد، در نظر گرفتند.
آنها به این نتیجه رسیدند که توانایی سپیداج در مقایسه مقادیر با نوزاد یک ساله انسان و میمون رزوس قابل مقایسه است.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ملیبه ویریدیس؛ یک جاندار عجیب با روشی متفاوت برای شکار و تولید مثل! (+فیلم و عکس)

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/621606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاسخ روزنامه شهرداری تهران به شبهات قرارداد چین

هم‌میهن گزارش داد: توقیف‌های پولساز خودروها

پایان رفاقت؟

عادی‌سازی ریاض و تل آویو در ایستگاه پایانی؟

جهان: یک سال به انتخابات، اصلاح طلبان در فکر ریاست جمهوری هستند

ابعاد فاجعه بار بافت فرسوده تهران

سیگنال قطر برای حماس، اسرائیل و آمریکا

نقش موثر معلمان در مقابله با جنگ نرم دشمن

اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری

معلمان افسران مبارزه در جنگ شناختی امروز

وضعیت عمومی حجاب در شهر کرمان نسبتاً مطلوب است

آتش سوزی کامیون حامل بیسکویت در محور فهرج ـ زاهدان

جوان رفسنجانی ناجی جان بیماران شد

نیتسح یهودا؛ عقب‌نشینی آمریکا از اجرای نمایش تحریم علیه اسرائیل

مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز کارگر» را تبریک گفت

سمپاشی کم‌هزینه‌ با پهپادهای کشاورزی

ضربان‌سازی که تا 300 سال در بدن کار می‌کند!

قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر

نشان «همیار بازیافت» در کرمان رونمایی شد

برخورد کامیون با وانت یک کشته و یک زخمی بر جا گذاشت

خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور

راه‌اندازی 16 هزار تخت بیمارستاتی در دولت سیزدهم

عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان دستگیر شد

آیین "سرزمین من" ویژه مدارس شهر کرمان

انعقاد 4 هزار و 200 هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت

حمله مرگبار افراد ناشناس به یک مسجد در افغانستان

راز ازدواج پنهانی یک مرد با برق گرفتگی برملا شد

تحصن دانشگاه کلمبیا؛ ساعت صفر نزدیک است؟

فضاپیمای ناسا از فاصله 225 میلیون کیلومتری با سرعت 25 مگابیت بر ثانیه به زمین پیام فرستاد

رکوردشکنی 80 ساله تورم

رفت و برگشت ادامه دارد

ارزش واقعی دستمزد در پایین‌ترین سطح سه سال گذشته

نجات یک زن در بم بعد از 4 روز گرفتاری بین دیوار

دستگیری عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان

جنگ غزه مستبدان خاورمیانه را مستبدتر کرده است

تازیانه بی‌آبی

جنجال نظرات مهدی نصیری

میز خدمت بنیاد شهید استان آذربایجان شرقی برگزار شد

نصب اِلمان نقشه ایران با محوریت روز کار و کارگر در کرمان

نویدکیا: چه زمانی گفتم کار خارق‌العاده‌ای کردم؟ شما خودتان را ناراحت نکنید!

پیام تبریک مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز کارگر و معلم

یک مجوز، یک توقف

معرفی متصدیان 5 غرفه متخلف به تعزیرات حکومتی در جیرفت

دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند

زراعت پنبه و کلزا روی ماه، چگونه آینده بشر را شکل می‌دهد؟

کیش برای کیشوندان/ قدردانی از زحمتکشان خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر

بازداشت 25 نفر از داوطلبان کنکور سراسری

زاکانی هم به کمک گشت ارشاد آمد

وزن‌ میانه‌روها در مجلس جدید

اصلاح‌طلبان حرف‌های نصیری را باور ندارند