کرمان رصد

آخرين مطالب

روایتی از کپرنشینی تا توسعه شهری جنوب کرمان مقالات

روایتی از کپرنشینی تا توسعه شهری جنوب کرمان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان روزهای خاطره‌انگیزی از دهه‌های 70 و 80 در جنوب کرمان به عنوان برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار مانده، به طوری که به سال‌های طلایی این خطه زرخیز از کپرنشینی تا توسعه شهری شهرت پیدا کرده‌اند.
می‌خواهم از روزهایی بگویم که مردمان بخشی از سرزمینم به نام جنوب کرمان در کپرهایی که از شاخ و برگ درختان نخل درست شده بودند که با کمترین حادثه‌ای بر سرشان آوار می‌شد، با سفره‌های خالی گذران عمر می‌کردند.
آن هم با طعم تلخ رعب و وحشتی که عده‌ای از فرط فقر و تنگدستی به عنوان رعیت سرکرده‌های باندهای شرارت به قیمت یک کیسه برنج و یک ظرف روغن با سلاح به جان کپرهای تهی از قوت می‌افتادند و همه دار و ندار آنها را که در یک چادرشب(پارچه بزرگی که رختخواب را درون آن گذاشته و می‌بندند) خلاصه می‌شد، به یغما می‌بردند.
به گزارش ایسنا، از دهه 70 می‌توانیم به عنوان دهه طلایی امنیت نام ببریم که مردی از تبار مردان نیک روزگار به نام حاج قاسم سلیمانی ماموریت یافت که بساط گردن کشی‌های جاهلانه را جمع کند که عملیات «آورتین» ختم این روزهای ناگوار بود.
آری حاج قاسم روزهای طلایی انقلاب در دهه 70 همان سپهبد شهیدی است که لرزه بر تیپ‌های زرهی تا دندان مسلح انداخته و هم اکنون با رویش درختی به نام محور مقاومت چتر امنیت را بر سر همه مظلومان و ستمدیدگان گشوده و احدی جرات ندارد به خاک سرزمینم نگاه چپ کند.
جنوب کرمان هم از برکت انقلاب و فرزند برومند و شجاعش یعنی سردارسلیمانی همیشه بیدار و در امنیت و آرامش است و زنان، کودکان، دختران، جوانان و همه دعاگویش بودند و اکنون هم در حسرتش عزادارند.
شاید سن و سال کاری‌ام باعث شده این روزها را کمتر به یاد داشته باشم و آنچه را می‌گویم بزرگان و ریش سفیدان برایم روایت کردند که در آن زمان به عنوان یک جوان پای در رکاب حاج قاسم شهید برای امنیت از جانشان مایه گذاشتند.
اما سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب در تاریخ 17 اردیبهشت 84، روایت انفجار نور را در جنوب کرمان تفسیر عینی کرد. به طوری که از فقر فرهنگی، اقتصادی و اشتغال گله شد که یک بیدارباش و تلنگر به مسئولان امر بود تا این منطقه را در یابند.
این خیریت کلام به اینجا رسید که در دولت نهم نگاه‌ها به سمت کانون فقر و گنج معطوف شد و ستاد راهبردی و توسعه جنوب کرمان با ریاست معاون اول رئیس جمهور وقت و ردیف بودجه‌ای مستقل راه‌اندازی شد که از دل این ستاد مصوباتی بیرون آمد که ضمانت اجرایی داشتند.
در اولین گام با احداث 40 هزار واحد مسکونی تحت عنوان طرح بزرگ کپرزدایی شاهد تحول در حوزه مسکن بودیم. جنب و جوش شیرین و خاصی در منطقه حاکم بود اگر چه بخشی از این طرح به دلیل عدم کارشناسی با مشکلاتی روبرو شد اما امروز کمتر جایی را می‌بینیم که واحدهای مسکونی طرح کپرزدایی دیده نشوند.
جاده‌های جنوب کرمان هم خیلی فقیر و کم عرض بودند. در این مورد هم واقعاً کار شد و روستاهای صعب العبور و کوهستانی هم طعم راه، آب، برق، بهداشت و ... را چشیدند و دیگر آن همه ظلمات و تاریکی تمام عیار بر منطقه قدرت‌نمایی نمی کند، اگر چه هنوز جای کار و خدمت است و باید گره‌هایی باز شوند.
خلاصه ستاد راهبردی جنوب کرمان با ردیف بودجه‌ای مستقل با سرعت وارد عمل و دبیرخانه آن در دفتر اداره کل امور روستایی استانداری راه‌اندازی شد و یک جورایی این ستاد شده بود پاتوق خبرنگارانی از جمله خودم که در آغاز کار بودیم و خیلی پیگیر تا جایی که بر حسب اعتمادی که داشتند اولویت‌های منطقه را با تهیه گزارشات مکتوب خبری به ستاد ارسال می‌کردیم و از اینکه خودم را در رقم زدن این روزهای خوش به هر شکلی سهیم کرده بودم، جای خوشحالی داشت.
آن روزها یادآور خدماتی از جمله راه‌اندازی ادارات کل در جنوب کرمان است که با چه شور و شوقی روبان‌های رنگارنگ یکی پس از دیگری قیچی می‌شدند.
اداره راه که اکنون راه و شهرسازی است، از ثمرات این ستاد است که با تاکید نگاه رهبر معظم انقلاب بر رفع فقر و محرومیت راه‌اندازی شد و هم اکنون در قامت یک دستگاه اجرایی با تجهیزات و نیروی انسانی مستقل‌ از مرکز استان تابلویش در محل شهرک صنعتی شماره دو جیرفت خودنمایی می‌کند.
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان و پلیس راه جنوب کرمان نیز در نزدیکی همین اداره کل راه‌اندازی شده‌اند که در حال انجام وظایف شان هستند تا دین خود را به نیابت از نظام و انقلاب به مردم این خطه از ایران اسلامی ادا کنند.
اما اینکه رهبر معظم انقلاب بر لزوم توجه به کار فرهنگی تاکید داشتند، شاه کلید توسعه جنوب کرمان بود که با راه‌اندازی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نیز این دغدغه مرتفع شد و در زمینه‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و دیگر بخش‌ها در جای جای جنوب رد پای این مجموعه دیده می‌شود.
راه‌اندازی و فعالیت ادارات کل منابع طبیعی و دامپزشکی جنوب کرمان با توجه به گستردگی جامعه هدف یک ضرورت اجتناب ناپذیر بود که بدون فوت وقت دو تابلوی دیگر در جنوب کرمان بالا رفت و امروزه شاهد کارهایی هستیم که به نوبه خود بی نظیر هستند و اداره کل امور عشایری جنوب کرمان نیز در کنار دیگر دستگاه‌های اجرایی ماموریت دلجویی و جبران عقب ماندگی امور عشایر را به عنوان ذخایر انقلاب و سربازان امنیت غذایی عهده دار است.
من به عنوان یک خبرنگار شاهد قد کشیدن خدماتی هستم که دهه 80 در جنوب کرمان کلید خورد و آنچه را باید بگویم این است که فقر بهداشتی و درمانی در منطقه بیداد می‌کرد و گستردگی استان پهناور کرمان جوابگوی نیازهای مردمی که در فاصله 500 کیلومتری از مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی قرار داشتند، نبود و همواره شاهد درد و رنج بیماران در استان‌های همجوار بودیم تا اینکه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با هدف تحت پوشش قرار دادن جمعیت جنوب کرمان راه‌اندازی شد که امروزه شاهد خدمات شایان این دستگاه نیز هستیم که در حوصله این نوشتار نمی گنجد.
بگذریم از اینکه چندین بانک نیز به صورت مستقل از مرکز استان در منطقه جنوب کرمان خدمات می‌دهند یا اینکه سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با قدمت 50 ساله گل سر سبد این همه لطف و برکت انقلاب است که که کم کم رشد کرده و هم اکنون همه زیرمجموعه‌هایش راه‌اندازی شده‌اند.
من به عنوان یک خبرنگار نتوانستم همه جوانب توسعه سرشار از برکت انقلاب را در دهه‌های گذشته به رشته تحریر در بیاورم اما امروزه وقتی برای تهیه گزارش در جنوب کرمان راهی مناطقی می‌شوم که قبل از این کپرنشین بودند، چنان به خود می‌بالم که می‌گویم کجایند مردان بی ادعایی که در سایه خستگی‌ها و خواب و بیداری‌هایشان 10 روستا و آبادی با جمعیت قابل توجه مانند قاسم آباد "حاج قاسم" که همانند نگینی می‌درخشند را سر و سامان بدهند که فرزندان این مرز و بوم با گرمی و آسودگی سرپناه آرامی داشته باشند .
من هم می‌گویم و گوشزد می‌کنم مردم سرزمینم وفادارند و قانع، جوانان سرزمینم پای کار هستند و دنبال روزی حلال، اما کمی همت یعنی برداشتن گام‌های بلند برای زدودن غبار باقی مانده از جای جای کشورم ایران اسلامی.
به گزارش ایسنا، به پاس خدمات انجام شده که به برکت انقلاب و وجود سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بارقه‌ای از نور امید را در دل مردمان این سرزمین روشن کرده است، 22 بهمن امسال نیز همراه با همه هموطنانمان در راهپیمایی به یادمانی فردا شرکت خواهیم کرد و با آرمان‌های امام و شهدا بار دیگر بیعت می‌کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/612118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان