کرمان رصد

آخرين مطالب

یاقوت سرخ و تحول اقتصاد در کوهبنان مقالات

یاقوت سرخ و تحول اقتصاد در کوهبنان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - اینجا کرمان است، استان چهارفصل، استانی که تا چشم کار می‌کند، ظرفیت های متنوع دارد، یکی از بزرگترین آنها که همیشه توی چشم می‌آید، کشاورزی است.
حوزه پربرکت و پرافتخاری که جای جای این استان پهناور را در بر گرفته و بخش عظیمی از مایحتاج غذایی مردم را تامین می‌کند.
شاید خیلی‌ها جنوب استان کرمان را منطقه کشاورزی اینجا بدانند، امروز اما شما را با بخش دیگری آشنا می‌کنیم، با کوهبنان، شهری که در دل خود زر دارد، زعفران دارد، .... و یاقوت سرخ دارد!
می‌خواهیم امروز از زرشک بگوییم، نمی‌دانم آن را گیاه دارویی پرخاصیت بنامم یا یک طعم ‌هنده منحصر به فرد و یک معجون زیبا برای آشپزی! هر چه هست، پرطرفدار و خارق‌العاده است.
محمد بهسرشت کسی است که اولین بار در شهرستان کوهبنان زرشک کاشت و اقتصاد یک شهرستان را متحول کرد.
او از کودکی طعم یتمی را چشیده، روزگاری برای حضور در کلاس درس، در گرمای تابستان و سرمای زمستان کیلومترها راه را با پای پیاده آن هم در جاده خاکی و کوهستانی طی می‌کرد تا خود را به مدارس حافظ افزاد، کاشانی، امیرکبیر و دبیرستان پیشرو پابدانا برساند‌.
در دوران تحصیل در کنار درس و بحث به کار کشاورزی مبادرت داشت و تابستان‌ها با تحمل مشکلات فراوان برای تیغ‌زنی و جمع‌آوری کتیرا از کوهبنان به خاک ترکیه می‌رفت تا با درآمد ناچیزش کمک حال خانواده باشد.
وی در سال 1354 دیپلم طبیعی را از دبیرستان شریعتی پابدانا اخذ کرد و در ادامه به خدمت مقدس سربازی رفت، پس از دوران سربازی با شروع جنگ تحمیلی به گردان ضربت پادگان زاهدان رفت و در مناطق زاهدان، خاش، سیستان و زابل برای عملیات و مبارزه با اشرار و متجاوزین حضور پیدا می‌کرد، در همین ایام بود که مادرش را از دست داد.
وی مدت یک سال به‌عنوان دیپلم، در تونل معدن هشونی مشغول به کار شد و در ادامه با سفر به شهر مشهد مقدس به مدت سه سال در بیمارستان امام رضا(ع) فعالیت کرد و در سال 1362 بعنوان معلم استخدام آموزش‌وپرورش مشهد شد.
حمد بهسرشت پس از چندین سال سکونت در شهر مشهد در سال 1365 به زادگاهش روستای افزاد کوهبنان برگشت و به‌عنوان آموزگار پایه پنجم در دبستان حافظ افزاد مشغول به تدریس شد.
چون دانش‌آموزانش در امتحانات نهایی پایان سال از درصد قبولی بالایی در منطقه کوهبنان برخوردار بودند از طرف مدیر اداره آموزش‌وپرورش مورد تشویق قرار گرفت و به‌عنوان مدیر مدرسه حافظ افزاد منصوب شد.
در ادامه با تشکیل نهضت سوادآموزی در کوهبنان در راستای علم آموزی و آموزش به افراد بی‌سواد خصوصا در روستاها و مناطق دور افتاده شهرستان حدود چهار سال خدمت‌رسانی کرد.
وی در ادامه به‌عنوان کارشناس ابتدایی، امتحانات و حراست مشغول به کار و در سال 1386 بازنشسته شد.
بهسرشت در کنار درس و بحث به کار کشاورزی علاقه داشت، لذا از سال 1387 تصمیم گرفت به روستای افزاد برگردد و همچون گذشته با کشاورزی به رونق روستای خود مبادرت کند و با تکیه بر اصل اقتصاد مقاومتی وضع اقتصادی شهر خود را بهبود ببخشد.
وی همواره بدنبال جایگزینی یک محصول بازار پسند، کم‌آب، درآمدزا و متناسب با آب‌وهوای کوهبنان بود که با مساعدت و تشویق خانواده همسرش به سمت‌وسوی کاشت زرشک روی آورد و نهال زرشک را از قائنات به روستای افزاد آورد چون صبر و کوشش او جواب داد به گسترش مزارع خود روی آورد، زرشک که یک‌ محصول خوراکی و با صرفه اقتصادی بود حتی در زمین‌های سنگلاخی محصول می‌داد، لذا با آب‌وهوای روستای افزاد سازگاری داشت.

کرمان رصد

محمد بهسرشت کشاورز زرشک کار افزادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان اظهار داشت: پس از سال‌ها مطالعه و تحقیق با مساعدت و تشویق خانواده همسرم در سال 1378 نهال زرشک را به‌عنوان یک محصول مناسب با توجه به زمین‌های کشاورزی، آب‌وهوای مساعد روستای افزاد از قائنات خراسان به شهرستان کوهبنان آوردم در حالی که بسیاری از کشاورزان منطقه از این محصول استقبال نکردند اما با جدیت در راستای کاشت و گسترش مزرعه خود اقدام کردم.
وی ابراز داشت: گیاه زرشک که طبیعتی سخت دارد عموما در اردیبهشت ماه به گل و در پایان شهریور ماه به ثمر می‌نشیند در حالی که با توجه به مقاوم بودن از آفت‌های سرمازدگی و جانوری در امان است اما طی سالیان گذشته به‌دلیل خشکسالی‌های متعدد از وجود آفات در امان نیست.
بهسرشت بیان داشت: درختان زرشک با توجه به زمین زراعی و نوع خاک بین 8 تا 12 روز نیاز به آبیاری دارند در حالی که در زمان بازدهی و برداشت آبیاری بین 6 تا 10 روز می‌رسد که این مهم باعث پر آبی، درشتی و شفافیت دانه‌های زرشک می‌شود.
وی تاکید کرد: زرشک در 3 الی 4 سال اول محصول قابل توجهی ندارد و جوابگوی هزینه‌ها نیست اما به امید درآمد در آینده باید هزینه کنیم اما از سال پنجم برداشت این محصول چشمگیر و درآمدزا هست و در حقیقت باعث دلگرمی کشاورز می‌شود.
کشاورز زرشک کار کوهبنانی افزود: آب و هوای مناسب روستای افزاد زمینه را برای کاشت زرشک، گل محمدی، گیاهان دارویی و زعفران فراهم کرده که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار هستند، اما گسترش چنین طرح هایی نیاز به حمایت مادی و معنوی دارد.
وی ادامه داد: زنان و مردان سخت‌کوش باید در سرمای پائیزی دست‌هایشان را با تیغ‌های برنده و بی‌رحم این درختچه‌ها زخمی‌ کنند تا بتوانند دانه‌ دانه این میوه اعجاب‌انگیز را بچینند و این تازه ابتدای کار است.
بهسرشت گفت: جدا کردن شاخه‌ها از محصول، تمیز کردن، پاک‌کردن، الک‌کردن و در نهایت خشک‌کردن و پیدا کردن بازار برای عرضه زرشک کارهای دیگری است که پیش روی علاقمندان به این رشته از کشاورزی است.
وی خاطر نشان کرد: برای در دست گرفتن یک مشت زرشک زحمات غیرقابل تصوری باید کشید تا به دست مشتری برسد و بتواند از آن استفاده‌های متفاوتی داشته باشد.
کشاورز زرشک کار افزادی کمبود امکانات، عدم استقرار کارگاه فرآوری، تلاش برای بازاریابی و فروش محصول زرشک، عدم پایداری در ثبات قیمت‌ها و غیره را مهمترین مشکل پیش روی زرشک‌کاران کوهبنانی عنوان کرد.
وی بیان داشت: در صدد هستم با همکاری جهاد کشاورزی و سپاه پاسداران و همچنین استفاده از تسهیلات بسیج سازندگی شهرستان کوهبنان در راستای خرید دستگاه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی کارگاه فرآوری و بسته‌بندی زرشک کوهبنان بهره ببرم.
بهسرشت ادامه داد: همچنین قصد دارم با کمک جهاد کشاورزی، فرمانداری و بسیج سازندگی کوهبنان در راستای گسترش مزارع زرشک و آبیاری قطره‌ای اقدام کنم.
وی بیان داشت: یکی دیگر از کارها برنامه‌ریزی جهت بازدید از مزارع کشت زرشک در خراسان جنوبی و قائنات و استفاده از تجربیات کشاورزان آن منطقه است که این مهم با عنایت جهاد کشاورزی شهرستان کوهبنان محقق خواهد شد.
به گزارش فارس: زرشک خوص زیادی دارد که می‌توان به تصفیه خون، پاکسازی کلیه و کبد، شفافیت پوست، رفع تشنگی و عطش و تنظیم فشار خون اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/594445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان