کرمان رصد

آخرين مطالب

اخراج ملیکا از دنیای کودکی مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - صدای فریادش فضای بیمارستان را پُر کرده بود، از درد به خود می پیچید، دخترک حالا در سن حدود 11 سالگی نخستین فرزندش را مرده به دنیا می آورد او به جرم فقر پدرش محکوم به اخراج از دنیای کودکی است.
  سرم را که برگرداندم دخترکی حدود 10 تا 11 ساله را دیدم که روی تخت بیمارستان در حالی که پاهایش را در شکمش جمع کرده بود و عروسکی کاموایی را در بغل می فشرد هر چند دقیقه یک بار از شدت درد فریاد می زد.
آن شب برای دیدار یکی از دوستان به زایشگاه یکی از بیمارستان های شهر کرمان رفته بودم، دیدن آن دختر بچه نحیف با آن شکم قلمبه کوچک و عروسکی که در آغوشش از فرط دردی اینچنین جان می داد، تکان دهنده بود.
باور این صحنه برایم دردناک و دشوار بود، مادرِ دخترک که کنار تختش نشسته بود از او می خواست تحمل کند، ملیکا دختری سفید روی با موهایی بلند و مشکی و چشم هایی قهوه ای، حالا برای زایمان زودرس فرزند مرده اش به زایشگاه آمده بود.
به سمت تخت ملیکا رفتم و ناخواسته دستم را بر سرش کشیدم او نیم نگاهی بی جان به من انداخت و دوباره صورتش را روی عروسک کاموایی کوچکش فشرد.
رو به مادر ملیکا پرسیدم، دخترت چند سال دارد؟ و او پاسخ داد حدود 10 یا 11 سالی دارد.
بیشتر شکه شدم، از مادر ملیکا پرسیدم چرا اینقدر زود او را شوهر دادید؟ زن نگاهی به دخترش انداخت و گفت: شرایط زندگیمان مناسب نبود شوهر خوبی برایش پیدا شد برای همین شوهرش دادیم.
او که اهل یکی از روستاهای یکی از مناطق استان کرمان است، دلیل ازدواج دخترش را فقر و ناتوانی در بزرگ کردن 6 بچه عنوان کرد و گفت: همسرم یک کارگر ساده است که بعضی روزها درآمدی ندارد.
وی همسر ملیکا را مردی پخته و جاافتاده معرفی کرد و افزود: او دستش به دهنش می رسد.
از او پرسیدم، همسرش چند سال دارد و مادر ملیکا در کمال ناباوری گفت: 40 سالی دارد.
در حالی که چشم هایم به ملیکا دوخته شده بود از صحبت های بعدی مادر ملیکا فهمیدم آن دختر بچه به دلیل فقر خانواده اش همسر دوم مردی پولدار شده است.
دردی جانسوز وجودم را گرفته بود نمی دانستم چه باید بگویم، باید بگویم کاری بدی کردی که دختر بچه ات را در این سن شوهر دادی؟ً! یا اینکه باید فرزندانت را گرسنگی می دادی و زیر بال و پرت نگهشان می داشتی؟ من نمی توانستم خودم را جای آن زن بگذارم، من نمی دانستم فقر در این حد یک مادر را در چه شرایطی قرار می دهد که جگرگوشه اش را در عنفوان کودکی به اخراج از این دنیای معصومانه محکوم می کند.
من البته خیلی چیزها را نمی دانم، مثلا من نمی دانم چرا افرادی که توان و بضاعت مالی خوبی دارند به داد افراد بی بضاعت نمی رسند تا اوضاع آنها به آنجا نرسد که بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنند.
البته کارشناس مسئول فوریت ها و مداخلات اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کرمان، اجبار دختران به ازدواج را در سن پایین کودک آزاری می داند و می گوید: کارشناسان این اداره کل بعد از اطلاع از اینگونه موارد آنها را به عنوان کودک آزاری ثبت می کنند.
فیروزه نجف پور معتقد است: بسیاری از این کودکان مفهوم ازدواج را نمی فهمند و در کمتر مواردی دختران کم سن و سال درک نسبتا صحیحی از ازدواج دارند.
وی افزود: گاهی فرد ممکن است مفهوم ازدواج را بداند اما از اساس و شالوده تشکیل خانواده بی اطلاع باشد که این امر مشکلات فراوانی را در پی دارد.
نجف پور تاکید کرد: معمولا مردهایی که با دختر بچه ها ازدواج می کنند سن های بالای 30 سال دارند که این خود معضلی برای این کودکان است.
وی به بارداری های زودهنگام کودکانی که زود ازدواج می کنند نیز به عنوان یک آسیب اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر بروز مشکلات جسمانی به دلیل نداشتن تجربه فرزندان این افراد نیز با مشکلاتی روبرو هستند.
این کارشناس باز ماندن از تحصیل کودکانی که زودهنگام ازدواج می کنند را معضلی دیگر برشمرد و گفت: معمولا قبل از ازدواج همسران قول اجازه ادامه تحصیل را به این کودکان می دهند اما به دلایل زیادی از جمله بچه دار شدن این کودکان از درس خواندن باز می مانند.
وی با تاکید بر اینکه دخترانی که زودهنگام و در سنین پایین ازدواج می کنند به دلیل نا آگاهی از شیوه های پیشگیری از بارداری خیلی زود باردار می شوند و البته به دلیل کوچک بودن جثه دچار زایمان های زودرس و آسیب مترتب از این امر می شوند.
نجف پور با تاکید بر اینکه بیشتر افرادی که فرزندان خود را در سنین کودکی مجبور به ازدواج می کنند از نظر مالی مشکل دارند و در تامین معاش خانواده خود مانده اند لذا فقر غذایی در این کودکان در زمان بارداری بیشتر خود را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: حتی برخی اوقات مواردی را نیز داشته ایم که دخترانی که به زور به عقد مردان میانسال و مسن در آمده اند به دلایل مختلف از خانه حتی با بارداری فرار کرده اند و متاسفانه در برخی موارد مورد تجاوز قرار گرفته اند.
نجف پور گفت: گاهی کودکانی که زود هنگام ازدواج می کنند دست به خودکشی می زنند و علت اصلی آن ازدواج به اصرار دیگران و البته ناتوانی در برآورده کردن نیاز همسرانشان به عنوان مرد بالغ است.
وی ادامه داد: اینگونه کودکان شرایط همسرداری و توقعات همسران خود را نمی دانند لذا دست به خودکشی و فرار می زنند.
نجف پور تصریح کرد: بیشتر این کودکان توسط همسران خود مورد خشونت قرار می گیرند و به مرور زمان دچار مشکلاتی چون افسرگی و گاهی اعتیاد می شوند.
وی با تاکید بر اینکه کودکانی که زودهنگام ازدواج می کنند بیشتر دچار آسیب های اجتماعی می شوند اظهار داشت: اختلات روانی، طلاق، اعتیاد، فرار ودیگر آسیب های اجتماعی از آن جمله است.
به گفته این کارشناس هنوز ازدواج زودهنگام در شاخص های آسیب های اجتماعی به عنوان آسیب شناخته نشده است لذا کارشناسان این مجموعه آن را به عنوان کودک آزاری ثبت می کنند.
وی فرار، اعتیاد، همسرآزاری، کودک آزاری، روابط نامشروع، بیکاری، سالمندآزاری، خشونت های خانگی، خودکشی و طلاق را گونه های آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: جامعه ما ازدواج زودهنگام را به عنوان آسیب نمی شناسند.
وی افزود: سال گذشته حدود 155 مورد کودک آزاری در استان کرمان ثبت شده که حدود 15 مورد از این تعداد ازدواج زودهنگام بوده که در آمارها با عنوان کودک آزاری ثبت شده است.

 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/59406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل