کرمان رصد

آخرين مطالب

اتصال شرق به غرب شهر کرمان معطل مجوز دولت در تهران مقالات

اتصال شرق به غرب شهر کرمان معطل مجوز دولت در تهران
  بزرگنمايي:

کرمان رصد- پل شهدای خلبان بخشی از پروژه مهم بزرگراه شهید سلیمانی است که از 10 سال پیش تاکنون به عنوان مسیر دسترسی به موازات بلوار جمهوری اسلامی مطرح بوده و قرار است شرق و غرب شهر کرمان را به هم متصل و ترافیک سنگین این شهر را کم کند.

از سال 99 تاکنون مسئولان شهر کرمان فاز نخست این پروژه بزرگ یعنی از پل کوثر تا پل شهدای خلبان را به طول سه کیلومتر در چند بخش پیگیری کردند و در نهایت خرداد امسال بخش نخست این فاز از تقاطع بلوار «عطا احمدی» به سمت بلوار «امام حسن (ع)» به بهره برداری رسید.

اما در ادامه اجرای فاز نخست بزرگراه شهید سلیمانی(از پل کوثر تا پل شهدای خلبان) موضوع تملک 14 ملک دغدغه دیگر برنامه‌ریزان شهری بود؛ با تملک این 14 ملک این بزرگراه به پل شهدای خلبان متصل و در نهایت حلقه مفقوده‌ اتصال شهرک های «الغدیر» و «هوانیروز» به محدوده «کوثر» کامل می‌شود که ضمن تسهیل در دسترسی بخش های مهمی از شهر، ترافیک بلوار جمهوری که از خیابان های اصلی و مهم شهر نیز بین فرودگاه و میدان مرکزی شهر(آزادی) است، کاهش می دهد.

غیر از ضرورت تملک حدود 14 قطعه زمین در مسیر اجرای فاز نخست بزرگراه شهید سلیمانی، طولانی شدن روند ساخت پل شهدای خلبان هم مشکلاتی ایجاد کرده است که این پل در زمین های اداره کل محیط زیست واقع شده و طی چندسال اخیر گشایشی در آن اتفاق نمی افتاد.

اما حال که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان طی ماه های اخیر تغییر کرده، نگاه ها نیز برای حل مشکلات استان و شهر با نگاهی فرابخشی در دستور کار این سازمان قرار گرفته و غیر از این پروژه، حتی قفل طرح های توسعه ای دیگر نیز از جمله بزرگترین نیروگاه خورشیدی در راین گشوده شده است.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر کرمان تیر ماه امسال با اشاره به موانع اجرای پُل راهبردی و مهم شهدای خلبان در مسیر اجرای بزرگراه شهید سلیمانی این کلانشهر گفته بود که زمین‌های متعلق به اداره‌کل محیط زیست استان در مسیر اجرای این پل مشکلاتی ایجاد کرده و در این زمینه هنوز تفاهم کامل با محیط زیست حاصل نشده و مذاکرات در حال انجام است.

 

سعید شعرباف شهردار کرمان هم خرداد امسال در نشستی که با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، نماینده اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان، شهردار منطقه 2 کرمان، مدیر واحد املاک شهرداری و معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان برگزار شد بر لزوم تشکیل هیات کارشناسی سه نفره، از نمایندگان اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست، اداره‌کل راه‌ و شهرسازی استان و شهرداری کرمان، برای محاسبه و قیمت‌گذاری زمین‌های متعلق به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان در محدوده پل شهدای خلبان، تاکید کرد.

در جلسه شهردار با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مقرر شد طی یک ماه یعنی تا تیرماه امسال تفاهم‌نامه نهایی درخصوص واگذاری زمین متعلق به اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان به شهرداری امضا و این مساله با هدف سرعت‌بخشی اجرای پل شهدای خلبان در اسرع وقت، حل‌وفصل شود.

در چند ماه گذشته طبق وعده مسئولان شهری کرمان، تفاهم‌نامه میان شهرداری و محیط زیست با هدف سرعت‌بخشی اجرای پُل شهدای خلبان انجام گرفت موضوعی که سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به آن این اتفاق را مثبت و در راستای ماموریت‌های محیط زیستی این سازمان نیز برشمرد.

همه ظرفیت های مدیریت شهری پای کار است

باتوجه به اهمیت راهبردی این پروژه، مدیران شهری کرمان می گویند که همه ظرفیت ها را برای به سرانجام رساندن این مهم پای کار آورده اند و حتی اعتبارات شروع به احداث برخی پروژه های دیگر شهر را نیز به این پروژه نیمه تمام اختصاص داده اند تا زودتر به سرانجام برسد.

شهردار کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این زمینه توضیح داد: مدیریت شهری برای اینکه این کار با کیفیت انجام شود، تسویه مالی با پیمانکار (قرارگاه خاتم الانبیا) نیز به خوبی به سرانجام برسد و خللی در انجام کار ایجاد نشود، تمامی ردیف های بودجه 2 هزار و 400 میلیارد ریالی که برای تقاطع های غیرهم سطح سطح شهر در بودجه 1402 بود را نیز به پروژه پل شهدای خلبان اختصاص داد تا به جای شروع به احداث چند پروژه دیگر، فاز نخست این پروژه مهم کامل و افتتاح شود و بتوانیم این طرح نیمه تمام را تامین اعتبار کنیم.

شعرباف تصریح کرد: طی هفت ماه گذشته از امسال کل ردیف 2 هزار و 400 میلیارد ریالی تقاطع های غیر هم سطح در قالب مبالغ نقدی، غیرنقدی و توافق برای در اختیار قرارددادن زمین در اختیار قرارگاه خاتم الانبیا قرار گرفته و مشکلی برای تسویه مالی با پیمانکار پروژه پل شهدای خلبان وجود ندارد؛ البته یکسری فرآیندهای اداری کوچک برای تحویل املاک به این پیمانکار باقی مانده است.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: افتتاح فاز نخست پروژه پل شهدای خلبان مستلزم حل مساله محیط زیست و جابه جایی چند پست برق است که شرکت برق نیز البته برای این منظور قول های مساعد داده است.
وی اظهارداشت: اتمام فاز نخست پل شهدای خلبان درصورت حل مشکلات مذکور و طبق قولی که قرارگاه خاتم داده، اگر مشکل دیگری در اجرای آن رخ ندهد، تا پایان امسال پیش بینی شده است.

شعرباف گفت: تصمیم‌گیری در مورد اجرای فاز دوم پل شهدای خلبان و تقاطع غیرهمسطح شرف آباد امسال انجام و در ابتدای سال بعد، پل شهدای خلبان، تقاطع شرف آباد یا هر 2 پروژه را بعد از تایید شورای شهر انجام خواهیم داد.
وی با تاکید بر جدی بودن عزم مدیریت شهری برای اتمام این پروژه مهم خاطرنشان کرد: طبق توافق‌نامه محیط زیست با شهرداری، مجموعه شهرداری زمین معوض در قبال آزادسازی اراضی در مسیر طرح پل شهدای خلبان را به محیط زیست داده و به تعهدات خود عمل کرده است.
شهردار کرمان اظهارداشت: درخواست ما از محیط زیست کرمان و دیگر مسئولان متولی این است که پیگیری ها به منظور دریافت مجوز کشوری برای آزادسازی زمین های در مسیر اجرای طرح پل شهدای خلبان سریع تر انجام شود یا تا زمانی که فرآیندهای اداری طی می شود، سریع تر و خارج از بروکراسی اداری، اجازه تخریب داده شود تا مسیر سِگمِنت‌های(تقسیم بندی) پل بتواند نصب شود زیرا اگر این مهم هرچه سریع تر انجام شود، به تسریع در افتتاح فاز اول پروژه پل شهدای خلبان نیز کمک شایانی خواهد کرد.

آزادسازی زمین‌های محیط زیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز در توضیحاتی به خبرنگار ایرنا گفت: زمین های محیط زیست که در مسیر اجرای پل شهدای خلبان قرار دارد متعلق به دولت، سند به نام دولت و به نمایندگی از سازمان محیط زیست است.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی ادامه داد: قانون می‌گوید وقتی ملک دولتی در راستای طرحی می‌خواهد آزاد شود، بایستی در کمیسیون مستند سازی و تعیین بهره بردار اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی مصوب شود تا آزادسازی این ملک دولتی اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه طرح آزاد سازی زمین های متعلق به محیط زیست در مسیر اجرای پل شهدای خلبان تکمیل و در کمیسیون مستندسازی استان مصوب شده است، ادامه داد: این طرح به تهران نیز ارسال شده تا در کمیسیون مستندسازی تهران نیز مطرح و مصوب شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان اشاره کرد: مطرح کردن آزاد سازی زمین‌های محیط زیست در مسیر اجرای پُل شهدای خلبان در نوبت برای بررسی و تصویب در کمیسیون مستند سازی در تهران قرار دارد.

وی در جواب سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه روال زمانی برگزاری جلسات کمیسیون مستند سازی در تهران چگونه است، گفت: «نمی دانم این موضوع کشوری است».

آیت اللهی موسوی ادامه داد: روند برگزاری جلسات کمیسیون مستند سازی روند و فرایند خودش دارد و چون معاونان وزیر نیز در این جلسات حضور دارند باید برگزاری این جلسات هماهنگ شود و زمانبندی دارد.

تصمیم‌گیری در خصوص ابنیه و اراضی دولت بر عهده هیات وزیران

اما سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در توضیحاتی به خبرنگار ایرنا گفت: تصمیم گیری در مورد بهره‌برداری یا واگذاری بهره برداری از اراضی متعلق به دولت براساس ماده 69 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت باید در هیات دولت انجام شود.

مجتبی نیک طبع ادامه داد: سالیان گذشته شهرداری پیگیر زمین های محیط زیست به منظور اجرای پل شهدای خلبان بود و چندین جلسه نیز در همین راستا برگزار شده بود.

وی ادامه داد: سالیان گذشته حتی به معاونت حقوقی دولت اعلام شده بود که با برگزاری جلساتی در استان موضوع زمین های معارض در مسیر اجرای پل شهدای خلبان حل و فصل شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: معاونت حقوقی دولت نیز در جواب نامه استان که از استانداری به این معاونت ارسال شده بود، اعلام کرده بود هرگونه تصمیم گیری و اقدام در خصوص ابنیه و اراضی دولت بر عهده هیات وزیران بوده و از حیطه اختیارات استان خارج است.

وی بیان کرد: طی سال‌های گذشته در یک مقطع نقشه‌های اجرایی پل شهدای خلبان تغییر کرد و قرار شد یکسری اصلاحات بر روی آن انجام شود.

نیک طبع اظهارداشت: بعد از اصلاحات بر روی نقشه اجرایی پل شهدای خلبان اعلام شد که به زمین‌های محیط زیست در مسیر اجرای این پُل نیاز نیست زیرا نقشه‌ها تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه اخیرا دوباره نقشه های پل شهدای خلبان را عوض کردند، گفت: در نقشه اولیه این پُل یکهزارو 600 متر از اراضی محیط زیست در طرح قرار می گرفت اما با تغییر نقشه ها گفته می شود که حدود 600 متر از اراضی محیط زیست در این طرح قرار می‌گیرد.

حل مشکل ترافیک و گره‌های ترافیکی یک اقدام زیست محیطی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان خاطرنشان کرد: از زمانی که بنده در خدمت رسانی به مردم کرمان در مجموعه محیط زیست کرمان مشغول به کار شده ام پیگیر معضلات شهری بوده ام و اعتقاد داریم حل مشکلات ترافیک و گره های ترافیکی، خود اقدامی زیست محیطی و در کاهش آلودگی ناشی از خودروها نیز موثر است.

وی با اشاره به اینکه در مورد اراضی محیط زیست در مسیر طرح پُل شهدای خلبان با مجموعه شهرداری تفاهم نامه اولیه را امضا کردیم، تاکید کرد: این تفاهم نامه در دستور کار محیط زیست قرار گرفته و استعلامات لازم نیز اخذ شده که باید بگویم نخستین امضای این تفاهم نامه را بنده انجام دادم.

محیط زیست کرمان: منتظر تصمیم هیات دولت هستیم

نیک طبع بیان کرد: هم اینک برای قرار دادن زمین در اختیار اجرای طرح پل شهدای خلبان منتظر جوابیه تصمیم هیات دولت هستیم.

وی بیان کرد: فرایند قانونی آزادی سازی اراضی محیط زیست برای اجرای طرح پل شهدای خلبان طی شده و اکنون این فرایند به مبادی متولی رفته و این مبادی باید پیگیری کنند تا مجوز این آزادسازی صادر شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: از روز اول اعلام کردیم درخصوص در اختیار قرار دادن ارضی محیط زیست در مسیر اجرای پل شهدای خلبان مشکلی نداریم ولی در حیطه اختیارات استان نیست که چنین تصمیمی گرفته شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم به‌زودی مجوز هیات دولت برای آزادسازی اراضی محیط زیست در اجرای طرح پل شهدای خلبان بیاید.

پیشنهاد تغییر نام پل

نیک طبع همچنین در ادامه مصاحبه گفت: امیدواریم اسم پل شهدای خلبان نیز به پل شهدای محیط زیست تغییر کند زیرا این پل در جوار ساختمان محیط زیست قرار دارد.

وی بیان کرد: شهردار قول داده در جلسه نامگذاری معابر شهری تغییر اسم این پل نیز مطرح شود و در صورت مساعد بودن نظر اعضای شورای شهر این تغییر نام صورت گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/585848/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان