کرمان رصد

آخرين مطالب

شهدای‌حماسه روایت مقالات

شهدای‌حماسه روایت
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - از زمانی که درگیری در نوار غزه و حملات رژیم صهیونیستی برای غصب زمین‌های فلسطین روی داد، خبرنگاران بسیاری تلاش کرده‌اند به آنجا بروند تا آنچه را اتفاق می‌افتد برای کل جهان مخابره کنند. درچندروزگذشته که حملات غافلگیرانه حماس، رژیم صهیونیستی را در شرایط بحرانی قرار داد، خبرنگاران بسیاری آنجا حاضر بودند و البته بسیاری از آنها هم جان‌شان را در مسیر حقیقت از دست دادند.
این راویان جبهه مقاومت تلاش کرده‌اند در این مدت، اخبار دست اول آنجا را به گوش مردم جهان برسانند. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، تاکنون دست‌کم 9خبرنگار در جریان این تحولات جان خود را از دست داده‌اند. ازجمله این خبرنگاران می‌توان به سعید الطویل، محمد صبح، هشام النواجحه، محمد الصالحی، عمر ابوشویش، اسعد شملخ، محمد جرغوم، ابراهیم لافی و نضال الوحیدی اشاره کرد. 
از زمانی که تب و تاب تحولات غزه به واسطه دلاوری‌های گروه حماس و خشم رژیم صهیونیستی شدت گرفت، خبرنگاران بسیاری به آن منطقه رفتند تا روایت خودرا از واقعه مخابره کنند. آن‌طور که اطلاعیه گروه آزادی مطبوعات فلسطین نشان می‌دهد، ابراهیم لافی، عکاس عین‌مدیا در گذرگاه بیت‌حانون غزه به شهادت رسید و نضال الوحیدی، عکاس شبکه النجاح و هیثم عکاس عین مدیا و خبرنگار دیگری به‌نام عبدالواحد نیز از مفقودان این حملات بودند. نکته تلخ در این میان، تصویر سه کودک شهید به نام‌های هادی، شام و علی است که همراه مادر خبرنگارشان در حمله هوایی جان‌شان را از دست داده‌اند. طبق اذعان سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی، نیروهای اسرائیلی از سال2000 بیش از 50روزنامه‌نگار فلسطینی را کشته‌اند. کما این‌که در سال گذشته میلادی نیز خبرنگار الجزیره، شیرین ابوعاقله، توسط نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.
2 خبرنگاری که با حمله مستقیم کشته شدند ازجمله خبرنگارانی که در چند روز گذشته جان‌شان را برای روایت حقیقت در غزه از دست داده‌اند، می‌توان به محمد الصالحی و ابراهیم لافی اشاره کرد. الصالحی، عکاس آژانس طبقه چهارم و لافی عکاس آژانس عین مدیا هنگام پوشش وقایع اخیر بر اثر تیراندازی نیروهای اشغالگر به شهادت رسیدند. این در شرایطی است که دو خبرنگار با لباس‌هایی بودند که نشان می‌داد در قامت روزنامه‌نگار در آن محل حضور دارند و نیروهای اشغالگر به‌عمد آنها را به قتل رسانده‌اند. نضال الوحیدی، عکاس شبکه ماهواره‌ای النجاه و هیثم عبدالواحد، عکاس آژانس رسانه عینی هنوز مفقود هستند و سرنوشت‌شان مشخص نیست. دفتر رسانه‌های دولتی در غزه اعلام کرده تماس با دو همکار به نام‌های نضال الوحیدی و هیثم عبدالواحد قطع شده است.
خبرنگاری که با مخاطبان خداحافظی کرد اما نام دیگری که در میان این خبرنگاران شهید دیده می‌شود، هشام النواجحه است که ساعاتی قبل از شهادت در بمباران اشغالگران قدس گفته‌بود: به خدا قسم که هیچ اتفاقی بدون اراده خدا رخ نمی‌دهد. خداوندا مجاهدان مارا ثابت قدم کن، به ما صبر بده، امنیت و امان را برای ما و شکست را برای دشمن اراده کن و برای ما پیروزی بزرگی را رقم بزن. قلب‌های‌تان را مطمئن نگه دارید، بر خودتان مسلط باشید و نگرانی خود را مدیریت کنید، همه ما در پناه خدا هستیم. هشام النواجحه، روزنامه‌نگار در حین گزارش آخر خود به مخاطبان گفته بود: «به خدا هیچ اتفاقی نمی‌افتد مگر آنچه به فرمان خداست.» او از خداوند توفیق مقاومت را خواستار شده و ابراز امیدواری کرده بود خداوند به قلب فلسطینیان صبر و به آنها امنیت عطا کند. آنهایی که با او کار کرده بودند، می‌گفتند او برای هرکسی که نگاهش می‌کرد، پیام‌های اطمینان‌بخش می‌داد و می‌گفت خودت را کنترل کن و آرام باش، این ساعت‌هاست که می‌گذرد و ما همه با خدا هستیم و او ما را تنها نمی‌گذارد. پایین می‌آید و باعث می‌شود به سمت امن عبور کنیم. او پیام خود را به‌گونه‌ای پایان داد که گویا با بینندگانش خداحافظی می‌کند: «من با شما به‌خوبی ملاقات و توصیه می‌کنم به خانواده‌های خود اطمینان دهید که حال ما خوب خواهد شد.» در ادامه هم تاکید کرده بود هر اتفاقی که بیفتد، اشغالگری ضربه دردناکی خورده و ان‌شاءا... پیروز خواهد شد. 
راوی ترس از مرگ نام دیگری که در میان خبرنگاران شهید دیده می‌شود، سعیدالطویل است. او هنگام پخش زنده از نوار غزه به شهادت رسید. در آخرین دیالوگ خود گفته بود: زنان، مردان، کودکان، و بزرگسالان آماده شده‌اند و برج حجی منطقه را به‌طور کامل تخلیه کرده‌اند. این روزنامه نگار فلسطینی ترس و وحشت غیرنظامیان را ازمرگ روایت کرده بود. همکارانش در بیمارستان با او برای آخرین بار خداحافظی کردند. خبرنگاران غزه تایید کردند به‌رغم تجاوزات مداوم رژیم صهیونیستی به خبرنگاران و قصد عمدی آنها برای هدف قرار دادن‌شان، این خبرنگاران به کار خود ادامه خواهند داد و تصویر و کلمه را منتقل خواهند کرد. سلام میما، روزنامه نگار دیگری است که همراه همسرش، محمد عبدالناصر المصری و سه فرزندشان با بمباران خانه‌شان کشته شدند. گفته‌شده که ارتش‌اسرائیل خانه او و برخی‌دیگر از روزنامه‌نگاران را ازبین برده و به ده‌ها نفر آسیب رسانده است. 
لزوم شفاف شدن جنایت‌ها علیه خبرنگاران بسیاری از نهادهای رسانه‌ای در فلسطین، جنایت‌های صورت گرفته علیه خبرنگاران را محکوم کرده و خواستار تشکیل کمیته تحقیق برای بررسی این جنایات شده‌اند. با این حال، جنگنده‌های اسرائیلی به حملات خود در مناطق مختلف نوار غزه ادامه داده‌اند که بر همین اساس، علاوه بر غیرنظامیان ساکن این مناطق، خبرنگاران بسیاری هم کشته شده‌اند. از دیگر خبرنگارانی که با شلیک مستقیم جان خود را از دست داده‌اند می‌توان به محمد صبح و سعید الطویل اشاره کرد. منابع محلی می‌گویند در حمله هوایی صهیونیست‌های تروریست به ساختمان برج حجی در نوار غزه، تعدادی از اصحاب رسانه شهید و مجروح شده‌اند. سایر شهدای تأیید شده حوزه رسانه، عمر ابوشویش، اسعد شملخ و محمد جرغوم هستند. دراین ارتباط شریف منصور، هماهنگ‌کننده برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه آزادی مطبوعات گفته است که ارتش اسرائیل باید تمام اقدامات لازم را برای تضمین امنیت خبرنگارانی که درگیری اسرائیل و غزه را پوشش می‌دهند، انجام دهد. وی به گزارش‌های نگران‌کننده از افزایش روزافزون مرگ‌ومیر روزنامه‌نگاران فلسطینی اشاره کرده و گفته بود: ما از همه اسرائیلی‌ها می‌خواهیم به‌یاد داشته باشند که خبرنگاران غیرنظامی هستند و نباید مورد هدف قرار گیرند! 
راویان شهید
سعید الطویل
محمد صبح
هشام النواجحه
نضال الوحیدی
محمد جرغوم
ابراهیم لافی 
اسعد شملخ
محمد الصالحی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/582897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان