کرمان رصد

آخرين مطالب

تحقق کاهش 5.5 میلیون لیتری مصرف بنزین با اجرای طرح کدینگ در کرمان مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد- طرح کدینگ در کرمان از 26 مردادماه اجرایی شد و این درحالی است که همزمان با سفرهای تابستانه، فصل برداشت محصول در این استان و نیز مسافرت های فراوان مربوط به اربعین و ایام پایانی ماه صفر سبب جهش مصرف بنزین در کشور شده بود.

در این شرایط کاهش 5.5 میلیون لیتری بنزین که ارزش ریالی آن نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان برآورد شده نشان از میزان قاچاق و ابعاد آن در استان دارد و این درحالی بوده که به باور مسئولان هنوز جلو همه موارد قاچاق گرفته نشده است.

اجرای طرح کدینگ گرچه از همان ابتدا تکانه هایی برای شهروندان نیز ایجاد کرد که صف های سوختگیری یا در طرح کدینگ قرار نگرفتن برخی کارت های سوخت را شامل می شود اما مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان می گوید که بخش عمده مشکلات در همین مدت رفع شده و برخی دیگر نیز درحال رفع شدن است؛ وی معتقد است که بیشتر صف ها نیز در همان جایگاه هایی تشکیل می شود که برای سوختگیری کارت های آزاد اختصاص یافته است.

 

 

 

 

 

به منظور کسب اطلاعات بیشتر از چندوچون اجرای طرح کدینگ در استان کرمان، نقاط قوت و تبعاتی که برای شهروندان داشته با سیدباقر نورالدینی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان به گفت وگو نشسته ایم تا ابعاد این طرح بیشتر بازگو شود.

وی که می گوید اجرای طرح کدینگ دستاوردهای چشمگیری طی یک ماه گذشته از جمله کاهش مصرف به میزان حدود پنج میلیون و 500 هزار لیتر بنزین و صرفه جویی معادل 996 هزار میلیارد ریال به نرخ فوب داشته توضیح داد: پس از یکسری بررسی ها مشخص شد بالاترین رشد مصرف سوخت را استان کرمان دارد لذا دولت طرح کدینگ را به عنوان یکی از طرح هایی که قبلا ( در 2 استان دیگر) آزمایش شده بود، پس از تصویب در شورای تامین و کارگروه های سوخت به عنوان سومین استان در کرمان اجرایی کرد.

نورالدینی با بیان اینکه طرح کدینگ از 26 مردادماه سال جاری در استان کرمان اجرایی شد اظهار داشت: در ابتدای آغاز طرح حدود 50 تا 60 هزار کارت سوخت که رفتار غیرمتعارف و نامتناسب، به منزله عرضه خارج از شبکه داشتند و عمده آنها کارت های غیربومی بودند را از طرح خارج کردیم.

به گفته وی این کارت ها از ابتدا اجازه ورود به طرح را پیدا نکردند و همین عامل باعث شد که در شهریورماه سال جاری نسبت به مدت مشابه ماه قبل از آن حدود پنج میلیون و 500 هزار لیتر کاهش مصرف داشته باشیم.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه کرمان با بیان اینکه طرح خارج کردن این دسته از کارت ها و انسداد آنها همچنان ادامه دارد تاکید کرد: کدینگ نه تنها جلو رشد مصرف بنزین را در استان کرمان گرفت بلکه کاهش قابل توجه مصرف هم در این مدت داشتیم.

وی ادامه داد: شهریور سال جاری یکی از ماه هایی بود که ما به علت تقارن با اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر، همچنین فصل برداشت و ایام مسافرت ها در کل کشور با افزایش مصرف سوخت روبه رو بودیم اما در کرمان به علت اجرای طرح کدینگ کاهش مصرف خوبی داشتیم.

 

ایرنا: اجرای طرح کدینگ باوجود صرفه جویی و سایر دستاوردها یکسری تبعات و نقاط ضعف هم داشته؛ عده ای می گویند که کارت‌های آنان درون طرح کدینگ قرار نگرفته، برای رفع مشکل این افراد چه کردید؟

نورالدینی گفت: بله، طرح کدینگ پس از اجرا یکسری تبعات و نقاط ضعف هم داشت اما از ابتدا مقرر شد که تمامی پلاک های بومی و پلاک هایی که طی سه چهار ماه گذشته حداقل یکبار در استان کرمان سوختگیری کرده بودند، داخل طرح بمانند.

وی بیان کرد: اما یکسری از کارت های سوخت خارج از طرح کدینگ ماندند و هم استانی ها با مراجعه به شرکت نفت، فرم های مربوطه را تکمیل و در این زمینه صبوری کردند که جای قدردانی از آنان دارد.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه کرمان تصریح کرد: در این زمینه 11 هزار نفر مراجعه کننده داشتیم که تمامی آنان فرم های مربوطه را تکمیل کردند و بیشتر آن کارت ها نیز به طرح کدینگ وارد شدند و فقط تعدادی محدود(حدود 200 کارت) از این افراد باقی مانده اند که آن هم دلایلی داشت.

گیر معدود کارت های سوخت چه بود؟

وی ادامه داد: این کارت های سوخت عمدتا مربوط به افرادی از مردم جنوب و شرق استان کرمان است که با وجود چندین بار ثبت کردن آنها برای وارد طرح کدینگ شدن، در لیست ورود به طرح وارد نمی شدند لذا پس از بررسی ها مشخص شد عمده این کارت ها در کدینگ دیگر استان ها از جمله سیستان و بلوچستان ثبت شده بودند.

نورالدینی افزود: پیشنهاد دادیم این کارت ها از کدینگ دیگر استان ها خارج تا مشکل آنان حل شود و این مشکل فرمانداران و مردم را اذیت می کرد.

ایرنا: فرآیند برخورد با سایر کارت هایی که همچنان از طریق جایگاه های آزاد قاچاق می کنند، چیست، زیرا همچنان گلایه ها از برخی شهرستان ها درباره صف های بنزین زیاد است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه کرمان گفت: هنوز بیش از 30 تا 40 هزار کارت سوخت غیر بومی در استان کرمان وجود دارد که همان رفتار کارت های مهاجر ( عرضه خارج از شبکه) را دارند لذا 12 هزار کارت را روز پنجشنبه هفته گذشته به تهران معرفی کردیم تا از کدینگ دیار کریمان خارج شوند.

انسداد 6 هزار کارت

وی با بیان اینکه علاوه بر خارج شدن 50 تا 60 هزار کارت سوخت از ابتدای اجرای طرح کدینگ، طی پایش اولیه نیز پنج تا 6 هزار کارت را با دستور قضایی مسدود کردیم اضافه کرد: همچنین ضمن پایش های 15 روزه، از طریق سامانه ها و دوربین ها، کارت های غیربومی و عرضه خارج را در شبکه رصد و از طرح کدینگ خارج می کنیم، ضمن آنکه این کارت ها با دستور قضایی نیز مسدود می شوند که افراد باید در این زمینه به تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی مراجعه کنند.

این مسئول گفت: در صورد مسدود شدن کارت، صاحبان این کارت ها در دیگر استان ها نیز نمی توانند سوختگیری کنند.

نورالدینی عنوان کرد: ما در استان کرمان هنوز کارت های غیر بومی داریم که بیش از یکهزار لیتر سوخت طی یک ماه سوخت گیری کرده اند که این کارت ها به دستور قضایی مسدود می شوند.

به گفته وی علاوه بر صاحبان کارت، مجاری عرضه ای که با سوخت‌بر ها نیز همکاری داشته باشند به دستگاه قضایی معرفی می شوند که امیداست با ادامه این روند میزان و شرایط مصرف سوخت در استان کرمان بهبود یابد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/579691/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان