کرمان رصد

آخرين مطالب

زیر و بم گزارش تازه رافائل گروسی درباره ایران؛ سیاه یا سفید؟ مقالات

زیر و بم گزارش تازه رافائل گروسی درباره ایران؛ سیاه یا سفید؟
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - در آستانه انتشار گزارش فصلی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران بعد از ماه ژوئن، چند منبع غربی مدعی دستیابی به نسخه‌‌‌ای از گزارش گروسی شدند.
به گزارش دنیای اقتصاد، خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود کاهش سرعت غنی‌‌‌سازی در ایران را تایید کرده است.
بنابر ادعای آسوشیتدپرس، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ایران 6/ 121 کیلوگرم (268 پوند) اورانیوم غنی‌‌‌شده تا 60‌درصد دارد که رشد بسیار کندتری نسبت به میزان قبلی دارد. گزارش آژانس اتمی در ماه مه ذخایر اورانیوم 60 درصدی را کمی بیش از 114 کیلوگرم (250 پوند) اعلام کرده بود که این حجم در ماه فوریه 5/ 87 کیلوگرم (192 پوند) بوده است.
چند روز پیش نیز شبکه بلومبرگ گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی آتی خود احتمالا کاهش سرعت غنی‌‌‌سازی اورانیوم در ایران را اعلام خواهد کرد و برخی مقامات هسته‌‌‌ای ارزیابی می‌کنند که داده‌‌‌های آژانس اتمی نشان می‌دهد، ایران در حال تعدیل غنی‌‌‌سازی اورانیوم در سطوح بالاست.
خبرگزاری‌‌‌های بین‌المللی با اشاره به رویت نسخه‌‌‌ای از تازه‌‌‌ترین گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌‌‌ای ایران می‌‌‌گویند تهران سرعت ذخیره اورانیوم 60‌درصد غنی‌‌‌شده خود را کاهش داده است؛ در این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که کل ذخایر اورانیوم غنی‌‌‌شده ایران کمتر از ماه مه است، اما همچنان بیش از 18 برابر حد تعیین‌‌‌شده در توافق سال 2015 بین تهران و قدرت‌‌‌های جهانی است. آژانس در گزارش جدید خود یادآور شده که کل ذخایر اورانیوم غنی‌‌‌شده ایران تا 19 اوت، 5/ 3795 کیلوگرم برآورد شده است که 949 کیلوگرم نسبت به ماه مه کاهش داشته است. حد مجاز ذخیره اورانیوم در برجام، 8/ 202 کیلوگرم تعیین شد.
در این زمینه بر اساس گزارش جدید آژانس میزان ذخایر اورانیوم غنی‌‌‌شده تا 60‌درصد اکنون به 6/ 121 کیلوگرم رسیده که این میزان در ماه مه 1/ 114 کیلوگرم بوده است. ایران همچنین دارای 8/ 535 کیلوگرم اورانیوم 20‌درصد غنی‌‌‌شده است که این میزان در گزارش ماه مه 9/ 470 کیلوگرم بود. یک دیپلمات ارشد که نامش فاش نشده نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که ایران تولید 9 کیلوگرم اورانیوم با غنای 60‌درصد در هر ماه را به3 کیلوگرم کاهش داده است.
کاهش میزان تولید اورانیوم با غنای بالا به میزان یک‌‌‌سوم، در حالی گزارش شده که رافائل گروسی مدیرکل آژانس در گزارش محرمانه دیگری که نسخه‌‌‌ای از آن روز دوشنبه به رویت خبرگزاری فرانسه رسید، از به دست نیامدن پیشرفت در زمینه مسائل چالش‌‌‌برانگیز با تهران ابراز تأسف کرده است. به نوشته این خبرگزاری، رافائل گروسی در این گزارش از ایران خواسته است تا «با آژانس به طور جدی و پایدار در راستای اجرای تعهداتش» همکاری کند.
گزارش محرمانه آژانس که قرار است در نشست بعدی شورای حکام، در 20 شهریور در اختیار اعضا گذاشته شود، در حالی تهیه شده که ایران و آمریکا بر سر آزادسازی میلیاردها دلار دارایی بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی در قبال آزادی پنج زندانی آمریکایی در ایران تفاهم کرده‌‌‌اند. تفاهمی که برخی از ناظران مسائل ایران، آن را دارای قابلیت بالقوه برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام می‌‌‌دانند.
در این زمینه به نوشته آسوشیتدپرس، کاهش سرعت غنی‌‌‌سازی اورانیوم می‌تواند نشانه‌‌‌ای از تمایل تهران به کاهش تنش با آمریکا باشد؛ تنشی که در سال‌های اخیر و به‌‌‌ویژه با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌‌‌های ایران اوج گرفت. به تازگی وزیر خارجه ایران نیز تایید کرده توافق اخیر برای تبادل زندانیان با آمریکا، به توافق اتمی کمک می‌کند و در این زمینه «ابتکار عمان» در دستورکار است. همچنین گزارش گروسی در شرایطی منتشر می‌شود که قرار است چند روز بعد از آن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، هیات‌‌‌های ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم رایزنی‌‌‌هایی داشته باشند. مذاکراتی که برخی آن را آخرین فرصت برای احیای نسخه‌‌‌ای از برجام عنوان کرده‌‌‌اند.
رحمن قهرمانپور، پژوهشگر ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» به تفسیر بخش‌‌‌هایی از گزارش رویترز درباره برنامه هسته‌‌‌ای ایران پرداخت. به گفته قهرمانپور، گزارش رویترز به چند نکته اشاره می‌کند؛ نخست اینکه در مورد مکان‌هایی که ادعا شده در آن ذرات اورانیوم یافت شده یعنی سایت ورامین و لویزان و شیان هنوز مسائل حل نشده است؛ یعنی احتمالا آژانس توضیحات ایران را در این مورد قانع‌کننده تشخیص نداده است. قبلا خبری منتشر شده بود که ایران در خصوص چرایی یافته شدن ذرات اورانیوم در این دو مکان توضیحاتی به آژانس داده است. اما امروز آژانس مدعی است این دو مساله اصلی حل نشده است. وی ادامه داد: «نباید فراموش کنیم که آژانس در گزارش قبلی خود گفته بود که موضوع ذرات اورانیوم یافته‌شده در سایت مریوان آباده حل شده است.»
این کارشناس ادامه داد، در این گزارش رویترز آمده است که ایران با نصب دوربین‌‌‌های بیشتر موافقت نکرده است. منظور از دوربین‌‌‌ها در اینجا، دوربین‌‌‌های نظارتی است که آژانس خواهان نصب آنها در مراکز مونتاژ سانتریفیوژ شده است.
مشخصا کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ که در کرج مورد حمله قرار گرفته بود و به اصفهان منتقل شده مدنظر آژانس است؛ زیرا دوربین‌‌‌هایی که در کرج بوده دیگر در اصفهان نصب نشده است. آژانس خواهان این است که این دوربین‌‌‌ها نصب شود اما ایران می‌‌‌گوید تا زمانی که بر اساس قانون مجلس، تحریم‌‌‌ها لغو شود نمی‌تواند اجازه نصب دوربین‌‌‌های نظارتی بیشتر را بدهد. این کارشناس در ادامه گفت: «دوربین‌‌‌ها برای آژانس خیلی اهمیت دارد و اگر‌چه مساله دو مکان ادعایی در خصوص فعالیت‌‌‌‌‌‌های گذشته ایران مهم است، اما مساله دوربین‌‌‌ها درباره فعالیت‌‌‌های فعلی و دامنه فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای نیز حائز اهمیت است. یعنی آژانس بر اساس اطلاعاتی که از دوربین‌‌‌ها می‌گیرد می‌تواند دامنه فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران را حدس بزند و پیش‌بینی کند.»
در این خصوص شاهد هستیم که آژانس در گزارش‌‌‌های مکرر گفته است به دلیل کاهش فعالیت‌‌‌های نظارتی این نهاد، دیگر نمی‌تواند مانند گذشته دامنه فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران را ارزیابی کند.
قهرمانپور توضیح داد که گزارش رویترز در مورد اورانیوم 60‌درصد مدعی شده که ایران سرعت غنی‌‌‌سازی اورانیوم 60درصد را کاهش داده که احتمالا یک مساله سیاسی و مربوط به توافق اخیر یعنی تبادل زندانیان است. اما در عین حال در این گزارش آمده است که ذخیره اورانیوم 60‌درصد بیشتر شده است. (حدود 5/ 7 کیلوگرم)
به گفته این کارشناس، رویترز می‌‌‌گوید ایران بخشی از این ذخیره اورانیوم تولید شده 60 درصدش را رقیق کرده است. (حدود 4/ 6 کیلوگرم) بنابراین مقدار اورانیوم 60‌درصد کمتر نشده بلکه سرعت غنی‌‌‌سازی اورانیوم 60درصد در مقایسه با گزارش قبلی آژانس کاهش یافته است. این پژوهشگر توضیح داد: «منظور از رقیق کردن تبدیل اورانیوم 235 به اکسیداورانیوم است و این اقدام با هدف اعتمادسازی صورت می‌گیرد. زیرا وقتی اورانیوم رقیق می‌شود اگر کشوری بخواهد دوباره همان اورانیوم را وارد سانتریفیوژها کند و غنی‌‌‌سازی 90درصد انجام دهد، زمان بیشتری لازم دارد.» وی افزود: «وقتی کشوری چنین اقدامی انجام می‌دهد نمی‌‌‌خواهد به نقطه فرار هسته‌‌‌ای یا گریز هسته‌‌‌ای برسد.» قهرمانپور معتقد است از آنجا که دستگاه‌‌‌های غناسنج روی سانتریفیوژها نصب شده بنابراین در مورد اورانیوم 60‌درصد مساله چندانی وجود ندارد و این امر نیازمند یک توافق است.
این پژوهشگر مسائل بین‌الملل به «دنیای‌اقتصاد» گفت که باقی ماندن اختلافات در مورد دو مکان ادعایی بین ایران و‌‌‌ آژانس ممکن است کار را تاحدودی دشوار کند. وی تشریح کرد: «مساله دو مکان ادعایی برای آژانس خیلی اهمیت دارد و این‌گونه به نظر می‌‌‌رسید که با توجه به توضیحات ایران، آژانس این توضیحات را خواهد پذیرفت. اما طبق گزارش رویترز آژانس اعلام کرده که این توضیحات قابل قبول نیست و این مساله احتمالا تنشی را در جلسه شورای حکام در ماه سپتامبر ایجاد خواهد کرد. یعنی کشورهای اروپایی و آمریکا فشار خود را بر ایران افزایش خواهند داد. زیرا این مساله برای آنها بسیار اهمیت دارد و اهمیت فنی آن از این لحاظ است که این دو مکان نشان خواهد داد که آیا فعالیت‌‌‌های ادعایی نظامی ایران یا پی‌‌‌ام‌‌‌دی بسته شده است یا خیر. باقی موضوعات به توافق سیاسی بین دو طرف بستگی دارد.»
قهرمانپور در ارزیابی خود از نشست ‌‌‌آتی شورای حکام درباره ایران نیز گفت: «از آنجا که مذاکرات در جریان است، به نظر نمی‌رسد اعضای شورای حکام قطعنامه‌‌‌ای علیه ایران صادر کنند بلکه احتمالا از ایران درخواست خواهند کرد که همکاری کند. اگر ایران قول همکاری بدهد حتی ممکن است بیانیه هم صادر نکنند. اما به هر حال آن‌گونه که انتظار می‌‌‌رفت موضوعات بین ایران و آژانس حل و فصل شده باشد ظاهرا حل و فصل نشده است.»

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/574954/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان