کرمان رصد

آخرين مطالب

قلعه پیـــر چشم انتظارنوسازی مقالات

قلعه پیـــر چشم انتظارنوسازی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - تدبیر جمعی که اگر سال‌ها قبل به کار گرفته می‌شد حالا ساکنان خانه‌های به گل نشسته و فرسوده مجبور نبودند شب را با کابوس آوار شدن خانه‌ها برسرشان در کوچه‌های باریک و تودرتو صبح کنند. داستان بی‌فرجام بافت فرسوده قلعه دولت‌آباد مثل یک کلاف سردرگم است که یک سر آن به وقفی بودن خانه‌ها، نداشتن سند قطعی و نبود ساخت‌وساز گره خورده و یک سر آن به املاکی که درست در شاهرگ‌های حیاتی این محدوده وجود دارد و تردد در قلعه دولت‌آباد را غیرممکن کرده است.
حال در این میان خدا نکند خانه‌ای آتش بگیرد یا بیمار بدحالی که خانه‌اش در کوچه باریک و بن‌بست قرار دارد به حضور به موقع پزشک و اورژانس نیاز پیدا کند. برای بررسی مشکلات قلعه دولت‌آباد سراغ چند نفر از اهالی قلعه رفتیم. 
این روزها در قلعه دولت‌آباد صدها ملک فرسوده وجود دارد. املاک فرسوده‌ای که مالکانش هیچ امیدی به ساخت‌وساز در آن ندارند و دلیل آن هم کاملاً مشخص است. «محمد زهری» یکی از شورایاران محله دولت‌آباد که سال‌هاست برای رفع مشکل بافت فرسوده قلعه دولت‌آباد به این در و آن در می‌زند می‌گوید: «قلعه دولت‌آباد محدوده بسته‌ای است. محدوده‌ای که ده‌ها کوچه تنگ و باریک دارد و راهی برای‌ تردد خودرو در کوچه‌هایش نیست. هیچ خودرویی قادر به رفت‌وآمد در این محدوده نیست. با این اوصاف، بسیاری از مالکان، خانه‌هایشان را به اتباع پاکستانی، افغانستانی یا خانواده‌های کم‌برخوردار ایرانی اجاره داده و خودشان محله‌های دیگری را برای سکونت انتخاب کرده‌اند. من در طول سال‌هایی که شورایار دولت‌آباد هستم همراه با همکارانم مشکلات قلعه را به گوش مسئولان رسانده‌ام. چندین بار اعضای شورای اسلامی ‌شهر از قلعه بازدید کردند و هر بار قول دادند که معضلات این محدوده را برطرف کنند اما مشکلات همچنان باقی است.» 
تکلیف سند زمین‌ها را معلوم کنید
چرا نوسازی در بافت فرسوده قلعه دولت‌آباد مثل محله‌های دیگر روند رو به رشدی ندارد؟ همه کوچه‌پسکوچه‌های قلعه را که زیرپا بگذاری به جز چند ساختمان نوساز، خانه نونوار دیگری به چشم نمی‌خورد. «علی عمران‌زاده» یکی از اهالی قدیمی قلعه چند سالی می‌شود که دست به کار شده تا با خرید خانه‌های فرسوده و یا مشارکت در ساخت، چهره این محله را نونوار کند اما به گفته خودش کوهی از مشکلات ریز و درشت سر راهش سبز شده است. مشکلاتی که نه تنها راه نوسازی را ناهموار و سخت کرده بلکه باعث شده سرمایه چند صد میلیونی سازنده‌ها در خانه‌های بدون مشتری قلعه دولت‌آباد خاک بخورد. عمران‌زاده از مشکل سند خانه‌های قلعه می‌گوید: «زمین‌های قلعه دولت‌آباد به 2بخش تقسیم می‌شود. یک بخش متعلق به اداره اوقاف و بخش دیگر متعلق به فردی به نام حاج عزت‌الله‌ است که سال‌ها قبل، ارباب قلعه بود. حاج عزت‌الله‌ زمین‌ها را قطعه قطعه می‌کند و به رعیت‌هایی می‌دهد که روی زمین‌های کشاورزی‌اش کار می‌کردند اما سندی به نام کسی نمی‌زند و به همین دلیل همه این زمین‌ها یک سند دارند. هریک از اهالی در زمین برای خود خانه می‌سازد. اما حالا بعد از گذشت این همه سال مالکان سند قطعی ندارند و سندشان مربوط به اعیان ساختمان است. از طرفی ورثه حاج عزت‌الله‌ هم در ایران نیستند و خلاصه اینکه بلاتکلیف بودن سند قطعی خانه‌ها باعث شده بود تا سال‌ها قبل شهرداری اجازه ساخت‌وساز را ندهد. اما با توجه به فرسوده بودن و وضع خطرناک این بافت، اجازه ساخت‌وساز به سازنده‌ها داده شد و مسئولان شهرداری قول دادند که پایان کار بدهند. من هم به‌عنوان یکی از اهالی قلعه سرمایه‌ام را صرف ساخت‌وساز در بافت فرسوده کردم و حالا شهرداری به دلیل نامشخص بودن تکلیف سندها پایان‌کار به سازنده‌ها نمی‌دهد و خانه‌های نوساز بدون سند مانده‌اند و هیچ‌کس پولی برای خرید آنها نمی‌دهد. در نتیجه مدتی است که روند نوسازی در قلعه دولت‌آباد متوقف شده است.» 
اگر این راه بسته باز شود
«در محدوده شمالی و جنوبی قلعه دولت‌آباد خانه‌های فرسوده‌ای هست که به دلیل موقعیت جغرافیایی‌شان‌ تردد در قلعه را دشوار کرده‌اند. سال‌ها قبل مسئولان قول دادند برای سر و سامان دادن به بافت فرسوده قلعه، این املاک را خریداری کنند تا با تخریبشان کوچه‌ها باز شود اما از آن قول سال‌ها می‌گذرد و هنوز هیچ اتفاقی در قلعه نیفتاده است.» اینها را «خسرو فرخ‌رو» یکی از اهالی قدیمی می‌گوید و می‌افزاید: «اهالی قلعه زمان جابه‌جا کردن وسایل یا اسباب‌کشی مجبورند همه وسایلشان را با چرخ‌دستی از ورودی قلعه تا خانه ببرند. چند سال قبل خانه‌ای آتش گرفت و به دلیل آنکه در کوچه‌ها راهی برای عبور خودرو وجود ندارد تا آتش‌نشانان به خانه برسند چیزی از آن باقی نمانده بود. اگر مسئولان به قولشان عمل کنند و راه باز شود اهالی قلعه یک نفس راحت می‌کشند و آن وقت وضع برای نوسازی بافت فرسوده هم فراهم می‌شود.» 
بودجه در راه است سازمان نوسازی شهر تهران برای حل مشکل بافت فرسوده قلعه دولت‌آباد بودجه‌ای را برای خرید املاک معارض اختصاص داده است. مسئولان چند ماهی می‌شود که در حال گفت‌وگو و کسب رضایت مالکان برای خرید زمین‌ها هستند.» این را شهردار ناحیه 4 می‌گوید و می‌افزاید: «البته با بودجه اختصاص داده شده نمی‌توان همه املاک معارض را خریداری کرد. حل مشکل قلعه دولت‌آباد نیاز به صبوری دارد و خرید همه خانه‌هایی که در شاهرگ‌های اصلی قلعه قرار دارند در یک زمان ممکن نیست.» «احمد غلامی» درباره موضوع پایان‌کار می‌گوید: «شهرداری، سازنده‌ها را تشویق به نوسازی می‌کند اما برای رفع مشکل سند خانه‌های قلعه باید همه نهادهای مربوط از جمله فرمانداری و سازمان ثبت و اداره اوقاف دست به کار شوند. قرار است به‌زودی جلسه‌ای با حضور مسئولان شهرری برگزار شود تا راه چاره‌ای برای رفع مشکل حقوقی زمین‌های دولت‌آباد اندیشیده شود.»
  
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/570475/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان