کرمان رصد

آخرين مطالب

مزرعه‌ای برای کشت همبرگر مقالات

مزرعه‌ای برای کشت همبرگر
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - در سال 2013 در استودیو ریورساید لندن از همبرگری به ارزش 330 هزار دلار، به صورت زنده رونمایی شد. همبرگری که در حضور خبرنگاران پخته شده و سپس دو داور مزه آن را آزمودند. گوشتی که آن‌ها مزه کردند فاقد چربی بود، اما هر دو نفر از بافت و مزه آن غافلگیر شدند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از به گزارش ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی، این همبرگر حاصل پژوهش دانشمندی به نام مارک پُست از دانشگاه ماستریکت بود.
در سال 2008 او به این فکر افتاد که چه می‌شود اگر گوشت همبرگر، به جای کشتار دام، از راه کشت سلول و ساخت بافت ماهیچه در آزمایشگاه تامین شود. در ادامه مارک پست با سرمایه‌گذاری هم‌بنیانگذار گوگل این پروژه را اجرا کرد و از نتیجه آن در سال 2013 رونمایی شد. این نخستین تجربه موفقیت‌آمیز پژوهشگران در ساخت گوشت آزمایشگاهی برای صنعت غذا بود.
با توجه به تقاضای بالای گوشت در مقیاس جهانی، لازمه برآورده کردن این نیاز افزایش سرعت و وسعت پرورش دام است که البته بهای سنگینی برای محیط زیست دارد. نرخ بالای بهره‌وری از زمین، مصرف آب زیاد و تولید گاز‌های گلخانه‌ای نظیر متان و کربن دی اکسید از جمله تهدیداتی است که صنعت دامپروری برای محیط زیست دارد. طبق پیش‌بینی دانشمندان، در صورت عدم ایجاد تغییر در رویه تولید گوشت، تا سال 2050 بیش از 1000 موجود زنده، اعم از گیاه و جانور، حداقل یک چهارم زیستگاه خود را به دلیل تامین خوراک دام از دست خواهند داد. در نتیجه برخی گونه‌ها با انقراض مواجه خواهند شد.
یکی از راهکار‌های پیشنهادی برای رستن از دام معضلات صنعت دامپروری، روی آوردن به منابغ غذایی گیاهی است. تولید هر کیلو گوشت گاو نیازمند حدودا 15 مترمکعب آب است. این درحالیست که تولید هر کیلو سویا که بعضا به عنوان جایگزین گیاهی گوشت استفاده می‌شود، نیازمند حدود 2 مترمکعب آب است. اما این جایگزین در مقیاس جهانی اقبال درخور توجهی نداشته و علاقه‌مندان به گوشت را هنوز قانع نکرده است. از این رو دانشمندان برای تامین گوشت، تمرکز خود را بر روش کشت سلول گذاشتند که هزینه کمتری برای محیط زیست داشته باشد.
حدود 90 درصد بافت گوشت را سلول‌های ماهیچه تشکیل می‌دهد. ده درصد باقی مانده بافت، سلول‌های چربی و کمتر از یک درصد هم بافت هم‌بند است. در پروسه کشت گوشت، ابتدا با استفاده از بیوپسیِ بافت و نمونه‌برداری از دام زنده، سلول‌ها تامین می‌شود. سلول‌های بنیادی بالغ گزینه مناسبی برای شروع فرایند کشت هستند. در ادامه با القای تمایز به این سلول‌ها، سلول‌های ماهیچه و دیگر سلول‌های مورد نیاز به دست می‌آید.
یکی از چالش‌های مهم این فرایند ازدیاد سلول‌ها در مقیاس صنعتی و رسیدن به تعداد بالاست. بدین منظور از بیوراکتور استفاده می‌شود که انتشار مواد مغذی برای رشد سلول را به حداکثر رسانده و تحریک مکانیکی لازم برای سلول‌ها را فراهم می‌کند. پس از اینکه این سلول‌های پیش‌ساز در بیوراکتور به تعداد کافی رسیدند، مرحله تمایز سلول‌ها به سلول ماهیچه و دیگر سلول‌های لازم نظیر چربی انجام می‌شود. سپس سلول‌های تمایزیافته روی یک داربست زیستی قرار می‌گیرند و اینگونه شکل و سازمان سلولی محصول نهایی و در واقع همان بافت گوشت حاصل می‌شود.
استفاده از روش کشت گوشت نسبت به روش سنتی تامین دام باعث کاهش 99 درصدی بهره‌وری از زمین و کاهش 82 تا 96 درصدی مصرف آب می‌شود. همچنین انتشار گاز‌های گلخانه‌ای حاصل از این صنعت را به میزان 78 تا 96 درصد کاهش می‌دهد.
در سال 2019 مدیرعامل مرکز نوآوری زیست دارویی تراساکی (TIBI)، علی خادم حسینی، به دو موفقیت بزرگ رسید. وی که تا آن زمان تحقیقات علمی خود را در حوزه ابداع روش‌های درمانی با تکیه بر علوم مهندسی و پزشکی پیش برده بود، عازم تهران شد تا از او به عنوان برگزیده جایزه مصطفی در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی تقدیر شود. اثر او «آبژل‌های نانو و میکروساخت برای کاربرد‌های زیست‌پزشکی»، چشم‌انداز درخشانی را برای ساخت بافت‌ها و اندام‌های سفارشی با استفاده از داده‌های ژنومی هر شخص، ترسیم می‌کند.
به طور هم‌زمان خادم حسینی در فکر شرکت تازه تاسیس خود اُمیت (Omeat) بود که به تازگی به عنوان شرکتی مستقل از TIBI فعالیتش در حوزه کشت گوشت را آغاز کرده بود. او دانش و تجربیاتی که در حوزه کشت سلول و مهندسی بافت پیدا کرده بود را، پس از پزشکی، این بار در محیط صنعت غذا به کار گرفت.
طبق گفته او یکی از موفقیت‌های اُمیت نسبت به شرکت‌های مشابه آن است که اُمیت چالش محیط رشد سلول‌ها را به روشی متفاوت برای خود حل کرده است. اُمیت به جای استفاده از محیط‌های رشد سلولی مشتق از مواد دارویی یا سرم استخراج شده جنین گاو که هزینه بالایی دارد، محیط رشدی غنی از مواد مغذی را از پلاسمای گاو‌های مزرعه این مجموعه تهیه می‌کند.
به گفته خادم حسینی چشم‌انداز اُمیت این است که فرایند کشت گوشت را از نظر اقتصادی به قدری مقرون به صرفه کند که بتواند به قشر ضعیف‌تر مردم نیز از این نظر رسیدگی و کمک کند.
گرچه کشت گوشت نسبت به پرورش سنتی گاو آسیب کمتری برای محیط زیست دارد، اما به عنوان یک فناوری جدید هنوز نتوانسته در نگاه عموم، پذیرش کافی را به دست آورد.
آینده‌ای که در آن همبرگر سنتی، همبرگر گیاهی و همبرگر کشت شده همگی در منوی یک رستوران باشد دور نیست. اما در نهایت انتخاب با شما و اولویت‌های شماست که کدامیک را برمی‌گزینید.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/568549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان