کرمان رصد

آخرين مطالب

اختلاف چند ماهه دستگاه‌ها بر سر جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی در کرمان به کجا رسید مقالات

اختلاف چند ماهه دستگاه‌ها بر سر جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی در کرمان به کجا رسید
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی در کرمان ماه‌ها محل اختلاف شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی بود تا جایی که این مسئله با ورود دادستانی کرمان خاتمه پیدا کرد. - اخبار استانها -
  تجمع پسماندهای بیمارستانی و جمع‌آوری آنها در کرمان ماه‌ها محل اختلاف شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود تا جایی که پس از کشمکش‌های فراوان و برگزاری جلسات متعدد این مسئله با ورود دادستانی کرمان خاتمه پیدا کرد، متولیان این حوزه اختلاف نظر را بر سر تفسیر متفاوت از قانون و بی‌خطرسازی آنها عنوان می‌کردند، اما با واکاوی این مسئله در می‌یابیم که مشکل اصلی بر سر تعرفه تعیین شده برای جابه‌جایی و دفن این پسماندهای ویژه بود و جای این سوال باقی است که بهداشت و سلامت مردم و تهدید آن از دیدگاه این نهادها تا چه اندازه ارزش دارد.
محمود ایرانمنش، معاون خدمات شهری شهرداری کرمان با بیان اینکه در ماده 7 قانون پسماندهای کشور نوشته شده که مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است، اظهار داشت: براساس این قانون جمع‌آوری و دفع پسماندهای بیمارستانی به عهده شهرداری نیست، اما با توجه به تفاهمی که سال‌های قبل بین شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود این پسماندها پس از اینکه در بیمارستان‌ها بی‌خطر می‌شدند توسط ماشین‌های ویژه شهرداری جمع‌آوری شده و با شرایط ویژه دفن می‌شدند.
وی با اشاره به اتفاقی که امسال در ارتباط با جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی کرمان افتاد، گفت: جلسات زیادی با حضور مسئولان استان برای حل اختلاف نظر بین شهرداری و علوم پزشکی برگزار شد که جلسه اول در این ارتباط 29 فروردین 1402 در دفتر معاونت عمرانی استاندار کرمان بود و در این جلسه مهلت دو ماهه‌ای به دانشگاه علوم پزشکی داده شد که یک پیمانکار ذی‌صلاح برای جمع‌آوری این پسماندها انتخاب کند و جمع‌آوری این زباله‌ها را خودشان انجام دهند که این کار انجام نشد.
معاون خدمات شهری شهرداری کرمان با بیان اینکه جلسه دوم در این ارتباط 16 اردیبهشت ماه امسال در معاونت سیاسی استانداری برگزار و تاکید شد که علوم پزشکی این کار را انجام دهد، افزود: علوم پزشکی اعلام کرد که این امکان برای آنها وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری هیچ وقت نگفت بود که پسماندهای بیمارستانی را جمع آوری نمی‌کند، اما اختلاف نظر بر سر تفسیر قانون بود، شهرداری اعتقاد داشت که حمل زباله‌های ویژه به عهده شهرداری نیست و علوم پزشکی نظر متفاوتی داشت، تصریح کرد: در ابتدای سال تعرفه‌های جدید مصوبه شورای شهر کرمان برای جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی مطرح شد و علوم پزشکی تعرفه‌های جدید را قبول نداشت.
ایرانمنش با بیان اینکه مهلت دو ماهه به دانشگاه علوم پزشکی کرمان داده شد که پیمانکار جدید برای جمع‌آوری و دفع پسماندهای بیمارستانی بگیرند که 5 روز قبل از اتمام مهلت قانونی اعلام کردند که امکان این کار را ندارند، ادامه داد: با بررسی‌هایی که انجام دادیم، در استان‌های همجوار تعرفه جمع‌آوری این پسماندها دو برابر کرمان است.
وی با اشاره به اینکه مشکلی که وجود داشت بر سر تفسیرهای متفاوت از قانون بود، گفت: 11 این ماه جلسه‌ای در دفتر معاون دادستان کرمان برگزار و این مسئله تعیین تکلیف، شرح وظایف مشخص و مقرر شد شهرداری این کار را انجام داده و علوم پزشکی برابر تعرفه‌ها، هزینه آن را پرداخت کند.
معاون خدمات شهری شهرداری کرمان با بیان اینکه زباله بیمارستانی پس از بی‌خطرسازی با ماشین ویژه جمع‌آوری و به صورت ویژه دفن می‌شوند، افزود: قرارداد با پیمانکار بسته و سه دستگاه ماشین ویژه برای جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی اختصاص داده شده و هر روز سرویس‌دهی لازم انجام می‌شود.
محمدرضا احمدپور، مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه طبق قانون زباله‌های بیمارستانی و پزشکی قبل از بی‌خطرسازی، ویژه هستند، اظهار داشت: بیمارستان‌ها علاوه بر این زباله‌های پزشکی، زباله شبه خانگی هم دارند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با توجه به دستورالعمل‌های کشوری مورد تایید محیط زیست و وزارت بهداشت بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی را انجام می‌دهد، گفت: بی‌خطرسازی این زباله‌ها باید مورد تایید محیط زیست به عنوان ناظر عالی قرار بگیرد.
مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه اتوکلاو روشی است که از سال 94 برای بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی ابلاغ شده و در این فرآیند که مورد تایید نهادهای مربوطه است این بی‌خطرسازی انجام می‌شود، افزود: ما مجری بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی هستیم و محیط زیست به کار ما نظارت دارد.
وی با اشاره به اینکه در کارگروه پسماند، بحث تعرفه‌های جدید جمع‌آوری و دفع پسماندهای بیمارستانی مطرح شد و مسئله ما بر روی میزان تعرفه‌ها بود، گفت: در آن جلسه مطرح شد که اگر علوم پزشکی می‌تواند با تعرفه پایین‌تر با یک پیمانکار دیگر این کار را انجام دهد، از طریق برونسپاری اقدام کند.
احمدپور با بیان اینکه علوم پزشکی از ابتدا هم قصد برونسپاری را نداشت و مسئله ما تنها بر روی میزان تعرفه بود، ادامه داد: با ورود دادستان به این قضیه و با تفسیر قانون و حل شدن اختلاف نظرهایی که در نحوه مدیرت پسماندهای بیمارستانی بود، این مشکل حل شد.
وی با اشاره به اینکه در مقطعی مشکلی برای ماشین ویژه جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی شهرداری ایجاد شده بود، گفت: در حال حاضر و طبق روال قبل این کار توسط شهرداری انجام می‌شود.
سعیده رسولی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز با اشاره به نظارت محیط زیست بر پروسه بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی، اظهار داشت: در این ارتباط قانون مدیریت پسماندها مصوبه مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مدیریت اجرایی را داریم که جمع‌آوری و دفع پسماند‌ها ‌را در بخش‌های مختلف را مشخص می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دو دسته پسماند داریم، بیان کرد: یک نوع پسماند، پسماندهای عادی و شبه خانگی است که مانند پسماندهای خانگی مدیریت و جمع‌آوری می‌شوند و نوع دیگر پسماندهای ناشی از مراقبت‌های پزشکی است که اصطلاحاً به آنها پسماندهای پزشکی ویژه گفته می‌شود که باید قبل از جمع‌آوری اقداماتی در راستای بی‌خطرسازی آنها توسط مراکز درمانی و بیمارستانی انجام شود.
معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه پروسه بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی، در بیمارستان‌های استان کرمان انجام و این پسماندها به پسماندهای ویژه عادی شده تبدیل می‌شوند، افزود: پسماندهای پزشکی با وجود اینکه در دستگاه بی‌خطرساز قرار می‌گیرند باز هم به پسماند عادی شبه خانگی تبدیل نمی‌شوند و باید‌ تمام مسائل آن از جمله حمل و دفن آن در سایت لندفیل به صورت ویژه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه نظارت بر بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی در بیمارستان‌ها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: البته محیط زیست نیز به عنوان ناظر عالی بر کار دانشگاه علوم پزشکی نظارت دارد و به صورت رندوم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را مورد پایش قرار می‌دهد.
رسولی با بیان اینکه اگر در مواردی کار به درستی انجام نشود، اخطاریه برای رئیس بیمارستان صادر شده و مهلتی داده می‌شود که مشکلات آن بر طرف شود، افزود: وقتی پسماند ویژه بی‌خطر شدند، شهرداری باید وارد عمل شود.
وی با اشاره به اینکه زمانی که این پسماندها به زباله عادی تبدیل شد، با ساز و کار خودش و بدون اینکه با زباله‌های خانگی مخلوط شود، با ماشین ویژه جمع‌آوری و دفن می‌شود، ادامه داد: این کار به عهده شهرداری است و شهرد‌اری نمی‌تواند از وظیفه خود تمرد کند.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/565065/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان