کرمان رصد

آخرين مطالب

از کرملین تا بروات مقالات

از کرملین تا بروات
  بزرگنمايي:

کرمان رصد- مرداد سال 1401 وقتی آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب سفر استانی هیات دولت در جمع مردم شهرستان بم و دیگر مناطق شرق استان کرمان حاضر شد، مهمترین دغدغه ای که مردم بیان کردند، آب بود؛ هم از کمبود آب گله داشتند و هم از کیفیت آن؛ و این گلایه ها درحالی بود که کلنگ اجرای خط آبرسانی سال 90 به زمین خورده و مشمول مرور زمان شده بود.

در سال های گذشته هربار که درخصوص خط آبرسانی مطالبه می شد، پاسخی غیر از کمبود اعتبار زده نمی شد؛ حال آنکه پیمانکار نیز در توافق با مسئولان، بخش قابل توجهی از پروژه را به انجام رسانده بود.

تا اینکه رییس جمهور پارسال در جمع مردم بم وعده داد به هر شکل ممکن خط آبرسانی از سد نسا در مرحله نخست آن به بهره برداری خواهد رسید و اواخر سال گذشته نیز وزیر نیرو که برای بازدید در منطقه حضور داشت گفت که تا تابستان 1402 خط آبرسانی بهره برداری خواهد شد که چنین شد.

در نخستین روزهای تابستان در دهه نخست تیر، درحالی که از چندروز قبل از آن، آب باکیفیت و گوارای سد نسا وارد شبکه آبرسانی جمعیتی افزون بر 240 هزار نفر در شهرهای بم و بروات شده بود، رییس جمهور در این منطقه حاضر شد تا به طور رسمی این پروژه را افتتاح کند.

پروژه‌ای که تصفیه‌خانه آن هنوز با تمام ظرفیت راه اندازی نشده اما در یکسال گذشته همه ظرفیت ها از تخصیص اعتبار و هماهنگی های مدیریتی برای انجام کار جهادی به شکلی در کنار هم ردیف شد تا آب با ظرفیت 250 لیتر بر ثانیه در اختیار مردم این دو شهر مهم و بزرگ شهرستان بم قرار گیرد.

درواقع مردم در استان کرمان در حالی میزبان سومین حضور رییس دولت مردمی طی 2 سال گذشته بودند که آیت الله رییسی آمده بود تا وعده ای که داده بود را برای مردم عینیت ببخشد و آب را به لوله های مردم برساند؛ آن هم از طریق پروژه ای که به طور حتم زودتر می توانست حتی در سال های قبل به بهره برداری برسد اما به هر علت محقق نشده بود.

سفر نخست از کرملین

سومین سفر رییس جمهور دولت مردمی برای رفع عطش کم آبی درحالی بود که نخستین سفر او نیز برای مدیریت بحران دیگری بود؛ بحران سیل که از سفر خارجی خود در مسکو، کاخ کرملین را یکراست به سمت جنوب کرمان پیمود تا وقتی هنوز گرد سفر روسیه پاک نشده در جمع سیل زدگان این منطقه حضور یابد و از نزدیک شاهد مدیریت بحران سیل باشد.

سفر دوم هم که در قالب سفر استانی هیات دولت بود که مثل سایر استان ها انجام شده بود.

جزییات بسته آبرسانی

اما این روزها که مظاهر کم آبی در دیار کریمان خودش را بیشتر نشان داده و گلایه ها از قطع یا افت فشار آب خبرساز شده، رییس جمهور به کرمان آمد تا ضمن افتتاح فاز نخست پروژه بزرگ آبرسانی در شرق این استان(بم و بروات)، وضعیت خط انتقال آب شرب از خلیج فارس به شمال این خطه را نیز از نزدیک بررسی کند و ضمن اظهار خرسندی از پیشرفت جهادی این پروژه، اظهارامیداری کند که این خط در مدت زمان مناسب به بهره برداری برسد و بحران کم آبی در مرکز استان کرمان و شمال این دیار نیز سامان یابد.

اعتبار صرف شده برای این خط انتقال سد نسا تاکنون افزون بر یکهزار و 500 میلیارد تومان با ظرفیت یکهزار لیتر بر ثانیه بوده که در شرایط کنونی نیاز شهرهای بزرگ بم و وبروات در شرق استان کرمان را با 250 لیتر بر ثانیه در این مرحله از بهره برداری تامین می کند.

پروژه ای که آماده افتتاح شده شامل خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات به طول 57 کیلومتر، ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 970 لیتر در ثانیه، 2 مخزن 10 و پنج هزار مترمکعبی، 40 کیلومتر خط برق و فاز نخست تصفیه خانه است.

بسته آبرسانی که دولت برای استان کرمان در نظر گرفته سه ضلع مهم دارد؛ ضلع نخست در شمال استان با خط انتقال آب از خلیج فارس عملیاتی شده که باید تا چندماه دیگر شاهد افتتاح آن باشیم.

ضلع دیگر در شرق انتقال آب باکیفیت از سد نسا قرار دارد که شهرستان های شرقی استان را پوشش می دهد و غیر از شهرهای بم و بروات که خط انتقال آنان افتتاح شد، کار انتقال خط آبرسانی به دیگر شهرستان های شرق استان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

اما ضلع دیگر در جنوب استان قرار دارد که از دو مسیر درحال انجام است؛ نخست آبرسانی از سد جیرفت به شهرهای جیرفت و عنبرآباد که ازچندماه پیش کلنگ خورده و دیگر تصویب خط انتقال آب خلیج فارس که مسئولان دنبال سرمایه گذار بخش خصوصی برای عملیاتی کردن این پروژه در پهنه جنوب استان هستند.

در سفر رییس جمهور همچنین دهها طرح انتقال برق نیز عملیاتی و بهره برداری شد که اعتباری افزون بر 2 هزار و 250 میلیارد تومان را شامل می شود.

همچنین افتتاح خطوط جمع آوری، انتقال و تصفیه خانه فاضلاب سیرجان از دیگر پروژه های بزرگ افتتاحی سفر رییس جمهوری بود که با اعتباری افزون بر 2 هزار و 250 میلیارد تومان با مشارکت صنایع مستقر در این شهرستان توانست هم مشکل دفع فاضلاب را سامان دهد و هم صنایع آب موردنیاز خود را بدون دست درازی به منابع آبی دیگر، تامین کنند؛ پروژه ای برد- برد که طرفین منتفع شدند.

نیروگاه گازی بوتیا

در کنار پروژه های صنعت برق و آب، رییس جمهور سری هم به کارخانه فولاد بوتیا متعلق به شرکت میدکو زد؛ جایی که نیروگاه بخش گازی آن با اعتباری حدود 15 هزار و 600 میلیارد تومان به مرحله بهره برداری رسیده و به شکل رسمی افتتاح شد؛ بخشی از برق شبکه سراسری هم از طریق این نیروگاه تامین می شود.

میدکو البته در کنار این پروژه سه پروژه دیگر خود شامل طرح های فولادی را نیز با 16 هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر به بهانه حضور رییس جمهور افتتاح رسمی کرد تا توسعه اشتغال در این منطقه نیز نوید دیگری برای این استان و کشور باشد.

بهره رفسنجانی ها

اما در کنار این پروژه هایی که رییس جمهور افتتاح کرد، بازدید وی از خط انتقال آب خلیج فارس در رفسنجان و شبکه تصفیه و انتقال از دیگر برنامه های آیت الله رییسی بود که رییس جمهور روند پیشرفت آن که افزون بر 50 درصد پیشرفت دارد را ستود.

وی گفت: باوجود آغاز این پروژه از بهمن ماه سال گذشته با این پیشرفت فیزیکی، نشان از کار جهادی دارد که در صورت تداوم همین وضعیت، این پروژه مهم با سرعت به مرحله بهره برداری می رسد.

بخش قابل تاملی از آب شهر کرمان و رفسنجان در بخش شرب و کشاورزی قرار است از این خط انتقال تامین شود و در مرحله بعد نیز شهرهای دیگر شمال استان به آن بپیوندند.

دیروز رییس جمهور پس از بازدید از خط انتقال آب، به مصلای شهر رفسنجان رفت و در جمع نمازگزاران نیز حاضر شد که همانجا و به دنبال درخواست امام جمعه و دیگر مسئولان، وعده داد که خط انتقال 16 کیلومتری فرعی برای تامین آب در رفسنجان نیز عملیاتی شود.

وی همچنین گفت که در مورد خاموشی موتورپمپ های کشاورزی مدیریت بهتری خواهد شدتا کشاورزان آسیب نبینند.

درواقع سفر روز جمعه آیت الله رییسی به استان کرمان سفری پربرکت و پردستاورد برای اهالی استان کرمان بود که بخش مهمی از بحران آب را در پهناورترین استان کشور تحت تاثیر گرفت تا با اجرای پروژه های متعدد این مشکل این منطقه حل شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/563837/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان