کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش فارس از قطعی و افت فشار آب در کرمان مقالات

گزارش فارس از قطعی و افت فشار آب در کرمان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -   مردم از نقاط مختلف استان به‌ویژه شهر کرمان خواستار تعیین تکلیف وضعیت آب هستند و ما خبرنگاران را واسطه قرار داده تا صدایشان را به گوش مسوولان امر برسانیم.
  با مدیریت فشار آب، کمبود در این حوزه جبران می‌شود
در همین حال مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از استفاده بدون مشکل مردم از آب خبر داد و با تاکید بر اینکه تابستان امسال جیره‌بندی نخواهیم داشت، اظهار کرد: تصمیماتی اتخاذ کرده‌ایم تا مصرف مدیریت شود، در ساعاتی از شبانه‌روز، مدیریت فشار جهت ذخیره آب مخازن انجام می‌شود تا مردم بتوانند در طول روز بدون مشکل از آب استفاده کنند، در واقع با مدیریت فشار آب، کمبود در این حوزه جبران می‌شود.
توزیع ناعادلانه آب دیگر مطالبه مردم بود که علیرضا عبدیان به آن واکنش نشان داد و گفت: برخی از مشترکان پمپ را مستقیم روی شبکه گذاشته‌اند و این موجب تضییع حق همسایگان می‌شود.
پایش خانه به خانه برای جلوگیری از سوءاستفاده شبکه‌های خانگی
وی ادامه داد: این اتفاق سبب می‌شود سایر همسایه‌ها در تامین آب دچار مشکل شوند، در همین راستا مجموعه آب و فاضلاب پایش خانه به خانه انجام می‌دهد و منازلی که پمپ را مستقیم به شبکه وصل کرده‌اند را مجبور به اصلاح می‌کند.
عبدیان از آغاز به کار پلیس آب در شهرستانها سخن به میان آورد و با تاکید بر اینکه این اقدام با هدف تقسیم عادلانه آب صورت می‌گیرد، ابراز داشت: شناسایی و کشف انشعابات غیرمجاز و معرفی افراد خاطی به مراجع قضایی از اهداف این مجموعه است که کارهای خوبی انجام شده است.
وی صرفه‌جویی در مصرف آب را تنها راهکار گذر از این بحران خواند و با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی و شبکه‌های خانگی همه و همه باید در مصرف آب حساس باشند، گفت: برای صرفه‌جویی در مصرف راهکارهای وزارت نیرو به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود و همه مکلف به رعایت آن هستند، توصیه ما به دستگاه‌های اجرایی نیز مانند مردم رعایت الگوی مصرف است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان تعمیر شیرآلات معیوب و استفاده از وسایل کاهنده آب را موثر دانست و تصریح کرد: در تابستان استفاده از سایه‌بان برای کولرها نیز فراموش نشود.
برنامه جامع تامین آب شرب تدوین شده است
علی رشیدی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از تدوین برنامه جامع تامین آب شرب در کرمان و قسمت‌های مختلف استان خبر داد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای کرمان برای تامین آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان در کوتاه مدت، طرح اضطراری تامین آب کوتاه مدت شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور (در قالب طرح آبرسانی به شهرهای شمالی استان کرمان) را در برنامه دارد.
برای انتقال آب خلیج فارس به بیش از 2200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است
وی با بیان اینکه هدف از این طرح، انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب به صنایع جنوب شرق کشور به میزان 30 میلیون متر مکعب در سال است، گفت: برای اجرای این طرح به بیش از 2200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم تامین اعتبار این طرح به سرعت انجام شود و این کار بزرگ یعنی تامین آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان از دریا تحقق پیدا کند.
افتتاح فاز اضطراری انتقال آب به بم و بروات در آینده نزدیک
وی از طرح مهم آبرسانی در شرق استان سخن گفت و تصریح کرد: این طرح با هدف تأمین، تصفیه و انتقال آب به شهرهای بم و بروات از سد نساء به میزان 20 میلیون مترمکعب در سال در حال اجرا است و فاز اضطراری آن به زودی با حضور مسوولان ملی افتتاح می‌شود.
رشیدی اضافه کرد: مطالعات لازم به منظور انتقال آب شرب به شهرستان‌های نرماشیر، فهرج، گنبکی و ریگان نیز از طریق سد نسا انجام شده و ان‌شاءالله کلنگ‌زنی این طرح نیز به زودی انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان طرح آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت را یکی دیگر از طرح‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای خواند و ابراز داشت: با توجه به بحرانی بودن شرایط کمی و کیفی منابع آب شرب شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد، جهت حل این معضل و جلوگیری از تنش‌های اجتماعی پیش رو و مهاجرت اهالی منطقه، به میزان 1/29 میلیون مترمکعب در سال در دستور کار قرار گرفته است.
رشیدی اضافه کرد: این طرح در انتهای سال 1401 با حضور وزیر نیرو کلنگ‌زنی شده است و در صورت تامین اعتبار لازم طی مدت 4 سال انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: برای شهرستان‌های جنوبی استان نیز طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریای عمان در دستور کار قرار گرفته است که فراخوان سرمایه‌گذاری این طرح بزرگ و مهم انجام شده است.
رشیدی از الزام وزارت نیرو و به منظور حفاظت از منابع آب زیرزمینی و نظارت بر برداشت از این منابع سخن به میان آورد و با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای اقدام به الزامی شدن نصب کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی به منظور ارائه خدمات کرده است، گفت: در کنار این موضوع پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز و اصلاح و تعدیل پروانه چاه‌های کشاورزی طبق برنامه و دستورالعمل‌های وزارت نیرو پیگیری می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که صاحبان اصلی منابع آب کشاورزان و مردم هستند و وزارت نیرو مصرف‌کننده آب نیست، اگر بحث کاهش مصرف و مدیریت برداشت از منابع آب زیرزمینی مطرح می‌شود به دلیل پایدار ماندن اقتصاد و اشتغال بخش‌های مختلف است که در آینده دچار مشکل نشوند.
رشیدی عنوان کرد: همکاری مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت در مدیریت و تلاش برای کاهش مصرف، مهم‌ترین راهکار برای اجرای این موضوع هستند.
وی از کاهش 25 درصدی بارندگی‌ها یاد کرد و بیان داشت: بر اساس داده‌های مربوط به ایستگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای، میزان بارندگی استان 93.6 میلیمتر است که نسبت به میانگین مشابه بلندت مدت که 124.7 میلیمتر تا این تاریخ است، 25 درصد کاهش را نشان می‌دهد‌.
رشیدی ابراز داشت: سدهای استان وضعیت مناسبی ندارند، در حال حاضر سدهای استان فقط 34 درصد (196.1 میلیون مترمکعب) آب دارند که نسبت به سال گذشته 17 درصد کم شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان از وضعیت سدهای استان سخن به میان آورد و با بیان اینکه سد سیرجان کمترین میزان آب را دارد، گفت: این سد فقط 16 درصد (6.5 میلیون مترمکعب) آب دارد، سدهای جیرفت، شهید سلیمانی بافت و نسا هم به ترتیب 33 درصد (104.7 میلیون مترمکعب)، 45 درصد (17.9 میلیون مترمکعب) و 40 درصد (67 میلیون مترمکعب) آب دارند.
باید قبول کنیم که منابع آب نامحدودی در اختیار نداریم
وی با تاکید بر اینکه باید قبول کنیم که منابع آب نامحدودی در اختیار نداریم و برنامه‌ها و سیاست‌های استان را بر اساس این منابع تعریف کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم، گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت منابع آب زیرزمینی و ممنوعه و بحرانی بودن دشت‌های استان امکان حفر چاه جدید به منظور توسعه کشاورزی وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو مصرف‌کننده آب نیست، سیاستگذار آب است، به تصویب برنامه سازگاری با کم آبی با کمک و همکاری تمام دستگاه‌ها اشاره کرد و بیان داشت: دستگاه‌های مختلف برنامه‌های خود را در حوزه‌های متفاوت ارائه دادند و این برنامه در سطح ملی تصویب شد.
رشیدی اضافه کرد: در بخش کشاورزی، مصوب شده است که سازمان‌های جهاد کشاورزی از طریق اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی و باغی و توسعه کشت گلخانه‌ای به جای کشاورزی در پایان فاز اول برنامه سالانه بیش از 722 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی کنند، شرکت آب منطقه‌ای نیز در کنار این اقدامات نسبت به نصب کنتور و اصلاح و تعدیل پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی اقدام می‌کند.
صرفه‌جویی 30.3 میلیون متر مکعبی در بخش صنعت
رشیدی ادامه داد: در بخش صنعت نیز اقداماتی مثل بازچرخانی آب در صنایع، استفاده از برج خنک‌کننده هیبریدی به جای برج خنک‌کننده‌ تر برای خنک کاری آب برگشتی، سردکردن کک به روش خشک، جلوگیری از ورود آب به داخل سد رسوب‌گیر و کاهش چشمگیر میزان تبخیر و مهار و استفاده از حدود 16 میلیون مترمکعب، اجرای طرح آبگیری باطله خط تولید کنسانتره آهن به روش فیلتر پرس و اصلاح الگوی کشت فضای سبز توسط سازمان صمت پیش‌بینی شده که از این طریق در پایان فاز اول برنامه، 30.3 میلیون مترمکعب صرفه جویی رخ دهد.
وی در پایان مدیریت آب را یک مدیریت فرابخشی دانست و گفت: ضروری است تمامی دستگاه‌ها، بهره‌برداران و مردم در راستای مدیریت مصرف با شرکت آب منطقه‌ای همکاری کنند.
به گزارش فارس، امیدواریم مجموعه استان در حوزه تامین آب برای شهروندان همت بیشتری داشته باشد و بتواند با یک کار جهادی از برنامه‌ریزی خود جهت انتقال آب خلیج فارس به کرمان جلو بیفتد.
گرمای هوا و کمبود آب در استان رنج مردم را بیشتر کرده و به نظر می‌رسد بهبود شرایط نگاه ویژه مسوولان کشوری را می‌طلبد.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/561406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان