کرمان رصد

آخرين مطالب

هواپیمای حامل خبرنگاران چگونه در محله شمشیری سقوط کرد؟ مقالات

هواپیمای حامل خبرنگاران چگونه در محله شمشیری سقوط کرد؟
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -  بیشتر ساکنان منطقه حادثه دلخراش هواپیما 130c- را در شهرک توحید به خوبی به یاد دارند. دقیقاً ساعت 13 و 21 دقیقه سه‌شنبه 15 آذرماه سال 84 بود که یک فروند هواپیمای C-130 حامل خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های داخلی که برای پوشش خبری رزمایش «عاشقان ولایت» با حدود 5 ساعت تأخیر عازم چابهار بودند، از فرودگاه مهرآباد به سوی بندرعباس پرواز کرد و پس از گذشت 8 دقیقه از شروع پرواز به دلیل بروز نقص فنی در موتور شماره چهار با اعلام حالت اضطراری از سوی خلبان «بابک گوهری» و طی هماهنگی‌های لازم با رادار فرودگاه مهرآباد، به سمت فرودگاه بازگشت.
  در مسیر بازگشت و در فاصله چهار مایلی باند، در حالی که خلبان تصور می‌کرد هواپیما را تحویل برج مراقبت داده و مأموریتش پایان یافته است، ناگهان هواپیمای C-130 به سمت چپ منحرف شد و در کنار بلوک 52 شهرک توحید سقوط کرد.
قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید
در این حادثه تمامی 94 سرنشین این پرواز که 68 نفر از آنان اهالی رسانه بودند به همراه جمعی دیگر که در شهرک توحید حضور داشتند، به شهادت رسیدند. مسافران پرواز بی‌بازگشت تهران ـ بندرعباس که می‌رفتند تا به همت قلم و صدا و تصویرشان راویان اقتدار این سرزمین باشند، خود برگی از دفتر حماسه‌های این خاک شدند و مرکبشان حوالی یک ظهر اندوهبار پاییزی در کنار بلوک 52 شهرک توحید در سه‌راه آذری پایتخت با حادثه‌ای تلخ ساقط شد. خبر اولیه کوتاه بود: «هواپیمای ترابری ارتش در تهران سقوط کرد.» این اتفاق حدود ساعت 14 روز سه‌شنبه 15 آذر 1384 اتفاق افتاد و در ساعات اولیه اعلام خبر، کسی نمی‌دانست که این هواپیمای باری‌ـ نظامی‌94 مسافر شامل اعضای ارتش و خبرنگاران را برای پوشش خبری «رزمایش عاشقان ولایت» که در چابهار در جنوب‌شرقی ایران برگزار می‌شد، از تهران به بندرعباس می‌برد. خلبان پس از ترک فرودگاه مهرآباد با گزارش نقص فنی در موتور هواپیما تقاضای بازگشت به فرودگاه را می‌کند. اما حین بازگشت دچار آتش‌سوزی شده و با ساختمان مسکونی 10 طبقه‌ای در شهرک توحید در منطقه فرودگاهی مهرآباد (در فاصله سه کیلومتری فرودگاه) برخورد می‌کند. این سقوط در حالی رخ داد که خلبان هواپیما هنگام کنترل توانسته بود از برخورد آن با بلوک مسکونی شماره 52 شهرک توحید جلوگیری کند اما یکی از بال‌های هواپیما هنگام سقوط با ساختمان مذکور برخورد کرد و دچار آتش‌سوزی شد. دود و آتش ناشی از این برخورد آسمان غرب تهران را تیره می‌کند و پس از آن خبری در میان اهالی رسانه می‌پیچد: «عده‌ای از مسافران این هواپیما خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های مختلف خبری بودند.»
غم و اندوه بر فضا حاکم بود
محمودی یکی از شاهدان حادثه سقوط هواپیما c-130درباره خاطرات تلخ آن روز می‌گوید: «به دنبال این حادثه در حالی‌که شمار زیادی از شهروندان به محل سانحه مراجعه کرده بودند و ازدحام جمعیت در محل حادثه کارآمدادرسانی را با مشکل مواجه کرده بود، اما در همان دقایق ابتدایی عملیات امداد و نجات با حضور مأموران آتش‌نشانی، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و... با اعزام 60 دستگاه آمبولانس هلال احمر و 30 دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه آغاز شد و تعدادی از مجروحان که از اهالی شهرک بودند به بیمارستان‌های شریعت رضوی، سوانح سوختگی شهید مطهری، لقمان، 7 تیر، حضرت رسول(ص) یافت‌آباد، میلاد و فیاض‌بخش منتقل شدند. به دنبال آن کار بیرون کشیدن اجساد از محل سقوط هواپیما آغاز شد و تعدادی از بالگردهای هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و ارتش نیز با استقرار در محل اقدام به انتقال اجساد و مجروحان حادثه کردند. درحالی‌که پس از وقوع حادثه، برق و گاز منطقه برای جلوگیری خطرات احتمالی قطع شده بود، عملیات امدادرسانی به سانحه‌دیدگان و کار انتقال اجساد ساعاتی پس از حادثه ادامه یافت و با تاریک شدن هوا نیروهای امدادرسان علاوه بر روشن کردن تعدادی پروژکتور عملیات خاکبرداری از محل سقوط هواپیما را پیش بردند. همچنین انتقال اجساد جان باختگان این حادثه جانگداز تا 10شب طول کشید و جسد کشته‌شدگان حادثه به پزشکی قانونی کهریزک انتقال یافت که جمعی از آنان ساکنان محل برخورد هواپیما بودند. در آن ساعت سکنه شهرک توحید، با بهت تمام به ساختمان خیره شده بودند، ساختمانی که تا ساعتی قبل از این حادثه، شاید بارها به آن رفت‌وآمد کرده و دوستان و آشنایان و همکاران زیادی در آن داشتند. موج انفجار و حریق، باعث مجروح شدن عده‌ای از ساکنان شده بود. آنها به یاد دارند که در آن روز عده‌ای از ساکنان سخت می‌گریستند و عده‌ای از آنان نیز پشت درهای شهرک، با خواهش و تمنا قصد ورود به شهرک برای یافتن خانواده و بستگانشان را داشتند که با سد مأموران روبه‌رو شده و به سختی در حال تلاش برای شکستن سد بودند.
مرور خاطرات تلخ
اهالی این مجتمع هرگز فراموش نخواهند کرد که در آن روزها ساکنان بلوک 52 را به خانه‌های اول شهرک که فقط یک اتاق داشت، منتقل کردند. عده‌ای هم راهی واحدهای مسکونی خالی از سکنه بلوک‌های دیگر شدند. همچنین بیشتر اسباب و اثاثیه ساکنان بلوک 52 از دست رفته بود و برای برآورد خسارت آنها مراجعه و عددهایی را بین صفر تا 100درصد آسیب بر روی کاغذ نوشتند و رفتند. «م. کریمی»، یکی از شاهدان عینی حادثه می‌گوید: «زمان حادثه هواپیما را دیدم که از روبه‌رو به سمت پایین می‌آمد، انگار که می‌خواست فرود بیاید اما ناگهان جهت آن عوض شد و حدود 60 درجه تغییر مسیر داد و پشت ساختمان‌ها پنهان شد و ناگهان هواپیما با صدای وحشتناکی روبه‌روی بلوک 52 سقوط کرد. وی اضافه می‌کند: «بلافاصله به محل حادثه رفتیم، هواپیما با طبقه اول ساختمان برخورد کرده بود. تقریباً چیزی از آن باقی نمانده بود و می‌سوخت. شعله‌های آتش آن از طبقه اول کم‌کم‌گر گرفت و به طبقه‌های بالاتر نفوذ کرد و تقریباً همه واحدهای بلوک 52 دچار حریق شد.
ترس و نگرانی با ما عجین شده است
یکی دیگر از اهالی این شهرک می‌گوید: «هنگام سقوط هواپیما در بلوک 52، در خانه بودیم که ناگهان صدای انفجار مهیبی شنیدیم. اول فکر کردیم زلزله شده ولی بعد فهمیدیم که هواپیما سقوط کرده است، تعداد زیادی از شیشه‌های ساختمان مجاور شکست و مردم نمی‌دانستند چه کار کنند. واقعاً قیامت را با چشم خود دیدیم.» وی که همسر یکی از خلبانان ساکن شهرک توحید است، می‌گوید: «خانواده‌های نیروی هوایی همیشه با استرس و نگرانی زندگی می‌کنند چون هر لحظه ممکن است خبر حادثه تلخی را بشنویم. شهرک توحید هم که نزدیک فرودگاه است و همیشه با سر و صدای فرودگاه و حوادث آن زندگی می‌کنیم. ‌» سرهنگ نشاطی خلبان ارتش و ساکن بلوک 47بود که روز حادثه در هواپیمای C‌ـ 130 حضور داشت و نمی‌دانست که 8 دقیقه پس از پرواز در ساختمان مجاور خانه‌اش در بلوک52سقوط می‌کند. ساکنان محلی می‌گویند حدود 14 نفر از ساکنان بلوک فوت کرده‌اند که دو نفر آنها در آسانسور و حدود 7 نفر نیز در اطراف ساختمان. دو نفر آنها هم راننده آژانس بوده‌اند. همچنین در آن روز ساکنان طبقه اول خانه‌ای که هواپیما به آن برخورد کرده است در خانه نبودند و برای برگزاری مراسم تشییع و عزاداری پدربزرگشان عازم کرمان شده بودند. شاید قسمت بود آنها زنده بمانند. ‌»
_________________________________________________________
منتشر شده در همشهری محله منطقه 9 به تاریخ 1393/09/15*
کد خبر 766637 برچسب‌ها فرودگاه مهرآباد هواپیما - فرودگاه ایران

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/560540/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان