کرمان رصد

آخرين مطالب

سیل مخرب شمال کرمان، هشدار سطح زرد و توضیح هواشناسی مقالات

سیل مخرب شمال کرمان، هشدار سطح زرد و توضیح هواشناسی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -   باتوجه به جاری شدن سیل مخرب که بخشی از آن در نتیجه بارش 20 میلیمتری در کوهبنان رخ داد برخی گمانه زنی کردند سطح اعلام هشدار نباید زرد می بود بلکه از طریق هشدار رنگ نارنجی یا قرمز باید اطلاع رسانی می شد؛ حال آنکه هواشناسی تاکید دارد متناسب با وضعیت بارش ها هشدار صادر کرده است.
هواشناسی معتقد است که میزان بارش های ثبت شده نیز نوع هشدار را تایید می کند زیرا غیر از کوهبنان که 20 میلیمتر بارش داشته، بارش سایر نقاط لحظه ای و بسیار اندک بوده است و در مورد کوهبنان نیز در هشدار زرد بصراحت از شهرستان کوهبنان نام برده شده است.
  انتقاد از هواشناسی درزمینه پیش‌بینی‌ها البته تازگی ندارد؛ چندی قبل هم در مواجهه با سیل مخرب در شهرستان جیرفت و اطراف آن، استاندر کرمان با انتقاد از وضعیت پیش بینی هواشناسی، تصریح کرد که نقص زیرساخت هواشناسی مشهود است.
هرچند درباره سیل اواخر هفته گذشته شمال کرمان، از نظر وضعیت تجهیزات هواشناسی گویا موضوع فرق می کند و فرمانداران دو شهرستان شمال دیار کریمان می گویند که هشدار سطح زرد را دریافت و آمادگی ایجاد کرده بودند؛ همچنین این مسئولان می گویند کمبود زیرساختی خاصی از نظر تجهیزات هواشناسی ندارند.
ضمن اینکه در سیل بهاری اخیر که در نتیجه بارش های لحظه ای و رگباری رخ داد شرایط با سایل مواقع سال بویژه زمستان متفاوت است که از نظر کارشناسان پیش بینی های دقیق تر و نقطه ای را کمی دشوارتر می کند یا تحت تاثیر شرایط خاص قرار می دهد.
برخی انتقادها از وضعیت پیش‌بینی هواشناسی به طور معمول از چند جنبه در کرمان خبرساز می شود؛ نخست درباره زمان اعلام وقوع طوفان های شن یا سیل و نیز گاهی مواقع اختلاف پیش بینی های هواشناسی استان با هواشناسی کشور محل پرسش قرار می گیرد؛ به طور مثال برخی مواقع هواشناسی کشور هشدار نارنجی اعلام اما استان به هشدار زرند بسنده می کند و بررسی های خبرنگار ایرنا البته نشان می دهد در بیشتر مواقع، پیش بینی استان در این مواقع به واقعیت نزدیک تر بوده که مدیرکل هواشناسی کرمان علت آن را ارزیابی های دقیق تر استانی و تمرکز بر وضعیت یک استان برای پیش بینی می داند.
PausePlay% buffered00:0000:00UnmuteMuteSettingsCaptionsDisabledQualityundefinedSpeedNormalCaptionsGo back to previous menuQualityGo back to previous menuSpeedGo back to previous menu0.5×0.75×Normal1.25×1.5×1.75×2×4×Exit fullscreenEnter fullscreenDownload اما واقعیت اینکه جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی طی روزهای گذشته 6 شهرستان زرند، کوهبنان، راور، بم، شهرستان کرمان از جمله بخش راین این شهرستان را درگیر کرد، اتفاقی که به دنبال آن 25 راه اصلی و فرعی مسدود و حدود 100 خانواده در این مناطق گرفتار سیل شدند و علاوه بر خسارت به دیگر زیرساخت ها، 450 هکتار از محصولات کشاورزی مردم این مناطق نیز تخریب و 70 دام تلف شد.
هر چند با شدت گرفتن بارش‌ها از روز جمعه به ویژه در شمال استان دستگاه‌های خدمات‌رسان و راهداری با تمام ظرفیت پای کار بودند و توانستند راه‌های اصلی و فرعی را بازگشایی، به 6 خودرو گرفتار کمک کنند و به 15 نفر هم اسکان اضطراری دهند اما طبق برآورد اولیه و به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در مجموع 52 رشته قنات، 12 هزار متر خط انتقال آب شامل کانال و لوله و 450 هکتار از محصولات کشاورزی و باغی نیز خسارت دیدند.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
محور اصلی زرند - کوهبنان همچنان مسدود است 52 خانه روستایی در زرند دچار آب‌گرفتگی شد
هلال احمر به بیش از 400 سیل‌زده در کرمان امدادرسانی کرد
سیل و آبگرفتگی به 15 روستای کرمان خسارت زد سیلاب به عنوان یک پدیده مخرب طبیعی سالانه علاوه بر وارد آوردن خسارات مالی سنگین، جان تعداد زیادی از انسان ها را نیز می گیرد. این پدیده به علت دستکاری‌های مخرب انسان در طبیعت، تولید روزافزون گازهای گلخانه‌ای، نازک شدن لایه ازن و سایر پدیده های جوی، به شکل فزاینده‌ای به لحاظ تعداد وقوع و مقدار، روبه رشد و به این لحاظ لزوم مقابله با آن امری اجتناب‌ناپذیر بوده است.
وقوع سیل در کرمان درحالی است که این استان همزمان طی چندین سال درگیر خشکسالی است و از نظر وضعیت آب در شرایط بحرانی قرار گرفته است که نشان از دستکاری در طبیعت، انجام نشدن یا اجرای غیراصولی طرح های آبخیزداری و دیگر عوامل دارد.
هرچند کارشناسان یکی از روش‌های مناسب مقابله با سیل را طراحی سیستم هشدار سیل می‌دانند به این نحو که زمان وقوع این پدیده پیش‌بینی یا هشدار به‌موقع خطر صادر شود اما باید متذکر شد که از نظر علمی و فنی، در هیچ کجای دنیا نمی‌توان از یکی دو ماه قبل و در پیش‌‎بینی‌های فصلی، وقوع یا عدم وقوع بارش‌ها به شکل بسیار شدید و سیل‌آسا را گزارش کرد و سازمان هواشناسی از این جهت نمی‌تواند با قطعیت بالا وقوع پدیده سیل و بارش‌های سنگین را از یکی دو ماه قبل پیش‌بینی کند.
به گفته کارشناسان هر چند توقع پیش‌بینی وقوع سیل در بازه‌های زمانی یک یا 2 ماه وجود ندارد اما این پیش‌بینی برای بازه‌های زمانی هفت روز یا کمتر با دقت بالایی همراه است و در موارد زیادی می‌تواند وقوع سیل را پیش‌بینی و از خسارت‌های زیادی جلوگیری کند.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
مدیرکل هواشناسی کرمان: پیش‌بینی مونسون دقیق بود اما برداشت خوبی در استان از آن نشد کرمان از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که همزمان درگیر خشکسالی و سیلاب های سنگین است. مرداد سال گذشته نیز تجربه سیل گسترده در شمال این استان با اما و اگرهای فراوان در مورد هشدارهای هواشناسی همراه بود و در سیل غافلگیر کننده فروردین امسال در جیرفت نیز استاندار کرمان با اشاره به کمبودها در حوزه هواشناسی گفت که نقص اصلی زیرساخت های هواشناسی مشهود است.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
دستور استاندار کرمان برای ترمیم فوری سیل‌بند جیرفت؛ نقص زیرساخت هواشناسی مشهود است برخی انتقادها از هشدارهای هواشناسی در حالی است که این مجموعه به هشدارهای سطح زرد طی روزهای اخیر استناد می‌کند که در آن مناطق درگیر بارش و احتمال وقوع سیل در این مناطق به صورت دقیق مشخص و پیش‌بینی شده است.
رنگ زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام سه سطح اصلی هشدارهای هواشناسی را تشکیل می‌دهند، هشدار سطح زرد برای طیف وسیعی از شرایط جوی صادر می شود که احتمال اثرات منفی در پاره‌ای از مناطق ضعیف و برخی مناطق قوی تر است.
رنگ نارنجی نشانگر احتمال بالای تأثیرات منفی ناشی از هوای مخرب است که در آن مسئولان باید آمادگی لازم را برای مواجهه با خطر داشته باشند و رنگ قرمز نیز در پیش‌بینی‌ها از هوای خطرناک خبر می‌دهد. با دیدن این رنگ باید برای در امان نگه‌داشتن خود و دیگران از اثرات مخاطرات جوی اقدام کرد.
با وجود سطح‌بندی هشدارهای هواشناسی و توضیحاتی که گفته شد، کارشناسان هواشناسی معتقدند در سطح زرد هشدار هواشناسی به مانند سطح نارنجی نیاز به آمادگی 100 درصد برای مقابله با بحران‌ها در حوادث طبیعی وجود دارد.
وسعت و شدت بارندگی معیار هشدار سطح نارنجی
محسن عراقی‌زاده بیان کرد: در وضعیت هشدار نارنجی باید میزان، وسعت و شدت بارندگی ها بیشتر باشد و اگر آمار بارندگی های این روزهای اخیر استان کرمان را ملاحظه کنید به جز کوهبنان در شمال استان با 20 میلمیتر بارندگی در سایر نقاط بارندگی بسیار کم و بعضی ایستگاه ها کمتر از یک میلیمتر بوده که در حد هشدار سطح نارنجی نیست.
مدیرکل هواشناسی استان کرمان تصریح کرد: خصلت بارش های بهاری کوتاه مدت و رگباری است و با مشاهده باران تصور می شود 50 میلیمتر باریده است، در صورتی که بارندگی ها به صورت نقطه‌ای زیاد است.
وی گفت: شرایط بارندگی بسیار متفاوت است به طور مثال در شهر کرمان روز پنجشنبه در محدوده بلوار جمهوری به گونه ای باران آمد که مردم احساس کردند در همه جای شهر کرمان باران زیادی آمده ولی در ایستگاه هواشناسی تنها یک میلیمتر بارندگی ثبت شده بود.
پیش‌بینی‌های کلی و فراگیر سازمان هواشناسی
عراقی زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چرا برای روزهای گذشته در شمال استان کرمان، سازمان هواشناسی کشور هشدار نارنجی صادر کرده بود اما این هشدار از سوی مجموعه هواشناسی استان زرد صادر شده است، توضیح داد: سازمان هواشناسی وضعیت را به صورت کلی و چند استان را با هم در نظر می‌گیرد و کارشناسی که پیش‌بینی صادر می‌کند به دلیل اینکه به منطقه اشراف کارشناسان مستقر در استان را ندارد و اطلاعات منطقه‌ای را به طور کامل رصد نکرده، سعی می‌کند به طور کلی و فراگیر پیش‌بینی ارائه کند.
PausePlay% buffered00:0000:00UnmuteMuteSettingsCaptionsDisabledQualityundefinedSpeedNormalCaptionsGo back to previous menuQualityGo back to previous menuSpeedGo back to previous menu0.5×0.75×Normal1.25×1.5×1.75×2×4×Exit fullscreenEnter fullscreenDownload
پیش‌بینی‌های دقیق مرکز هواشناسی کرمان
وی اظهارداشت: همکاران ما در مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کرمان با توجه به اطلاعات محلی و با در نظر گرفتن وضعیت جغرافیایی منطقه، پیش‌بینی‌های هواشناسی صحیح و دقیق صادر می کنند.
شدت بارندگی در شمال استان پیش‌بینی شده بود
مدیرکل هواشناسی استان کرمان اظهارداشت: بارندگی منطقه کوهبنان طی روزهای گذشته در هشدار سطح زرد پیش‌بینی و در اطلاعیه‌های مدیریت بحران نیز به این موضوع اشاره شده بود.
وی بیان کرد: در هشدار سطح زرد و توصیه‌های صداوسیما که روزهای گذشته صادر شد به این موضوع اشاره کردیم که شدت بارندگی در مناطق شمال و نواحی مرکزی استان، بیشتر است.
هشدارها طبق استاندارهای بین‌المللی
عراقی زاده گفت: هشدارهای هواشناسی طبق استاندارها و تعاریف بین‌المللی و این رنگ بندی‌ها جهانی است یعنی براساس وسعت و شدت مخاطرات تعریف شده‌اند.
آمادگی برای مقابله با در سطح زرد و نارنجی لازم است
وی اظهارداشت: آمادگی برای مقابله با مخاطرات جوی چه در سطح زرد و چه در سطح نارنجی لازم است و وقتی می‌گوییم هشدار نارنجی یعنی سطح مخاطره و منطقه‌ درگیری بیشتر است و وقتی می‌گوییم هشدار زرد شدت مخاطره و سطح آن کمتر است و آمادگی‌ دستگاههای خدمات رسان برای مقابله با مخاطره همواره بایستی وجود داشته باشد.
مدیرکل هواشناسی استان کرمان در عین حال خاطرنشان کرد: همه پیش‌بینی‌های هواشناسی که در دنیا صادر می‌شوند با خطا همراه هستند و باید در نظر بگیریم اگر یک درصد احتمال وقوع مخاطره(مثلا سیل) در منطقه‌ای وجود دارد باید آمادگی‌های لازم داشته باشیم.
جزییات پیش‌بینی‌های هواشناسی روزهای گذشته
رییس مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان کرمان نیز به ایرنا گفت: روز چهارشنبه دهم خرداد، هشدار هواشناسی سطح زرد در استان صادر و در آن اشاره شد ناپایداری‌های جوی تا روز یکشنبه(14 خرداد) به صورت افزایش ابر، رگبار و رعد و برق و آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب وجود دارد.
حمیده حبیبی ادامه داد: مجدد از روز دوشنبه 15 خرداد هشدار سطح زرد هواشناسی در سطح استان در قالب تداوم شرایط ناپایداری جوی شامل افزایش ابر، رگبار و رعد و برق، آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب در برخی مناطق بویژه نیمه غربی، ارتفاعات مرکزی و جنوب و وزش تندبادهای لحظه‌ای و خیزش گرد و خاک صادر شد که این هشدار تا جمعه هفته پیش در نظر گرفته شده بود.
وی با اشاره به اینکه سیل آخر هفته کوهبنان در شمال استان کرمان پیش‌بینی شده بود، تاکید کرد: در هشدار سطح زرد روز دوشنبه 15 خرداد به احتمال جاری شدن روان‌آب، برخورد صاعقه و وقوع سیلاب‌های محلی در برخی نقاط استان تاکید شده بود و در توصیف سامانه مورد نظر اسم کوهبنان آورده شده بود.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
تداوم ناپایداری‌های جوی در برخی مناطق کرمان
کرمانی‌ها همچنان مراقب صاعقه باشند
توضیحات فرماندار کوهبنان از آمادگی طی روز قبل از سیل
فرماندار کوهبنان نیز در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هشدارهای هواشناسی از سوی مدیریت بحران استانداری سه روز قبل از وقوع حادثه سیل به فرمانداری به منظور آمادگی برای مقابله با پدیده سیل ارسال شده بود.
مجید توکل‌آبادی ادامه داد: به محض اعلام هشدار سیل از سه روز قبل از وقوع سیل در کوهبنان از طریق کانال فرمانداری و ستاد بحران به تمامی اعضا اطلاع‌رسانی شده بود.
وی تاکید کرد: با توجه به هشدارهای کامل هواشناسی آمادگی ما برای مقابله با سیل در کوهبنان 100 درصدی بود.
فرماندار کوهبنان با اشاره به وجود تجهیزات هواشناسی در این منطقه نیز گفت: سایت هواشناسی در این شهرستان ایجاد شده است.
کوهبنان نیازمند دستگاه تشخیص آلودگی هوا
وی در عین حال به مشکلات تجهیزات هواشناسی در خصوص تشخیص آلاینده‌ها در این شهرستان اشاره کرد و افزود: دستگاه تشخیص آلودگی هوا در این شهرستان خراب است و با توجه به اینکه در این شهرستان آلودگی‌ها به ویژه در حوزه معادن وجود دارد متاسفانه برای سنجش سطح آلودگی باید از شهرستان‌های مجاور اقدام به این کار کنیم.
هشدارهای لازم در زرندهم داده شده بود
فرماندار زرند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تجهیزات هواشناسی در حد متعارف در این شهرستان وجود دارد و مشکلی از نظر تجهیزات نداریم.
سید رضا حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه تنها یک منطقه طی روزهای گذشته در شهرستان زرند درگیر سیلاب شد، گفت: هر سامانه ای که وارد شهرستان می‌شود مدیریت بحران استانداری هشدارهای لازم را قبل از وقوع حادثه و به منظور آمادگی کامل به فرمانداری ارسال می‌کند.
وی تاکید کرد: سامانه ای که روزهای 18 و 19 خرداد به سمت شهرستان زرند آمد بیشتر منطقه کوهبنان را پوشش می‌داد و در شهرستان زرند فقط یک منطقه درگیر شده بود.
به گفته وی سیل مرداد پارسال از نظر سطح و شدت بارندگی‌ها وسیع تر بود از این منظر هشدار آن پنج روز قبل از بحران ارسال شده بود ولی در سیل روزهای گذشته، شدت و وسعت این پدیده در شهرستان زرند کم بود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/559788/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان