کرمان رصد

آخرين مطالب

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان:

تایید مرگ مرد رفسنجانی بر اثر هاری/ آمار حیوان گزیدگی بالاست سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - رفسنجان - معاون دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان مرگ یک مرد 58 ساله در رفسنجان بر اثر هاری در سال جدید را تایید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ، احمد جمالی‌زاده عصر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: بخشی از ارتقای سلامت جامعه به عهده وزارت بهداشت است اما در ارتقای سطح سلامت جامعه همه افراد جامعه، ادارات و دستگاه‌ها و رسانه ها نقش داشته و مسئول هستند.
وی بیان کرد: شایع‌ترین علت مرگ و میرها بیماری‌های قلبی عروقی است که تغذیه، کم‌تحرکمی، آلودگی زیست‌محیطی استرس‌ها و عوامل روحی روانی و بیماری‌های دیابت و افزایش وزن و چاقی در این بیماریها موثر است و باید اطلاع رسانی و آموزش داده شود.
بیماریهای قلبی عروقی عامل 40 درصد مرگ و میرها در رفسنجان
رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان اظهار کرد: سال گذشته یک‌هزار و 169 مورد مرگ داشتیم که عامل بالغ بر 40 درصد آنها عوامل قلبی عروقی، 20 درصد سرطان‌ها و تصادفات در مرحله سوم قرار دارند.
جمالی زاده ادامه داد: سرطان‌ها دومین علت مرگ و میرها در رفسنجان به شمار می روند که تغذیه، رفتار و سبک زندگی در سرطان‌ها اثرگذار است و تصادفات و حوادث هم به نوعی به رفتار مردم و دستگاههایی که باید کمک کنند برمی‌گردد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان تصریح کرد: در رفسنجان میزان چاقی بالای 18 سال از متوسط کشوری فوق‌العاده بالاتر است در الگوی تغذیه‌ای وضعیت خوبی نداریم و از متوسط کشوری وضعیت‌ ما بدتر است.
جمالی زاده تصریح کرد: دستگاه‌های متولی تولید غذا، واردات برخی موادغذایی، دستگاه‌های متولی آلودگی هوا و سایر دستگاه‌ها باید نقش خود را در حوزه سلامت ایفا کنند و اگر صرفاً یک دستگاه بخواهد این کار را انجام دهد امکان آن نه تنها در کشور بلکه در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
تایید مرگ مرد رفسنجانی بر اثر هاری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در ادامه به مرگ مرد 58 ساله در رفسنجان بر اثر هاری در سال جدید اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته یک قلاده سگ به چند نفر در یکی از کوچه های رفسنجان حمله کرده بود که یکی از آنها مردی 58 ساله بود که متاسفانه از ناحیه سر و صورت کاملاٌ توسط سگ زخمی شده بود.
جمالی زاده افزود: علیرغم اینکه این فرد مراجعه کرده بود و شستشو شده بود و واکسنیاسیون کامل شده بود اما متاسفانه قبل از دریافت دوره پنجم واکسن به بیماری هاری مبتلا شده و جان خود را از دست می دهد که مرگ این فرد بر اثر هاری تایید شده است.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان تصریح کرد: سال گذشته بر اثر حیوان گزیدگی بیش از یک‌هزار و 300 نفر به مرکز بهداشت برای دریافت واکسن هاری مراجعه کردند و 24 ساعته نیرو در شهرها و بخش‌های شهرستان گذاشتیم که برای واکسن افرادی که دچار حیوان‌گزیدگی شدند خدمات دهند تا یک مورد بیماری هم نداشته باشیم.
جمالی زاده با بیان اینکه تاکنون درمانی برای بیماری هاری پیدا نشده است، ادامه داد: اگر در برابر هاری اقدامات اولیه انجام شد، می‌توان از هاری پیشگیری کرد اما اگر فرد از ناحیه صورت، سر یا نزدیک مغز دچار زخم بر اثر گازگرفتگی حیوان هار شود علیرغم انجام اقدامات اولیه به هاری مبتلا می‌شود.
وی توضیح داد: سال گذشته وزارت بهداشت بالغ بر 200 میلیارد تومان برای واکسن هاری هزینه کرده که یک مرگ هاری در کشور اتفاق نیفتد و کل مرگ‌هایی که سال گذشته بر اثر هاری اتفاق افتاده به اندازه انگشتان یک دست است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه آمار حیوان گزیدگی در رفسنجان به نسبت کشور و دنیا رقم بالایی است، تصریح کرد: در دنیا به ازای هر 100 هزار نفر 100 نفر دچار حیوان‌گزیدگی می‌شوند ولی در کشور ما به ازای هر 100 هزار نفر 200 نفر و در رفسنجان به ازای هر 100 هزار نفر 350 نفر دچار حیوان‌گزیدگی می‌شوند.
جمالی زاده یادآور شد: رسالت دستگاه‌های دیگر هم باید انجام شود تا کی باید سگ‌ها در شهر رها باشند و برای مردم مشکلات به وجود آورند اگر دستگاه‌ها به خوبی وسط نیایند هر چه وزارت بهداشت هزینه کند باز هم تا هدفی که می‌خواهیم فاصله داریم.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان ابراز داشت: در دو سال گذشته مرگ بر اثر بیماری هاری نداشتیم و از ابتدای امسال در کشور دو مورد مرگ بر اثر هاری داشتیم که یک مورد در رفسنجان بوده است و از سال 91 تاکنون، چهار یا پنج مورد مرگ ناشی از هاری در شهرستان رفسنجان داشته ایم.
وی ادامه داد: هاری در بسیاری از کشورها تقریبا به صفر رسیده و کنترل شده و در کشور ما طبق تعهدی که به سازمان بهداشت جهانی دادیم باید میزان هاری در چند سال آینده به صفر برسد.
تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 335 هزار نفر در رفسنجان و انار
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 335 هزار نفر در رفسنجان و انار خبر داد و ابراز کرد: از این تعداد 30 هزار نفر غیرایرانی و 305 هزار نفر ایرانی هستند. از این تعداد در سال گذشته 70 درصد حداقل یک بار به مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت مراجعه کرده اند.
جمالی زاده افزود: این تعداد، سال گذشته 620 هزار نفر بار به مراکز بهداشتی مراجعه کرده اند و سه میلیون و 401 هزار خدمت دریافت کرده اند و از تمام گروههای سنی بوده اند.
وی بیان کرد: سال گذشته 396 هزار نفر بار در رفسنجان و انار توسط پزشکان عمومی ویزیت شده اند و تعداد آزمایشات در بهداشت 453 هزار مورد بوده و 53 هزار نفر خدمات دندانپزشکی که با تعرفه 100 درصد بیمه ای بوده دریافت کرده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان تصریح کرد: در دندانپزشکی از نظر درصد خدمات به نسبت جمعیت رتبه نخست را داریم، رفسنجان در بین 56 دانشگاه کشور کمترین میزان نارضایتی را در مراجعه به مراکز بهداشتی داشته و این موضوع توسط وزارتخانه انجام شده و مستند است و در بین رضایتمندی مراجعین به مراکز بهداشتی جزو 3 دانشگاه نخست کشور است.
جمالی زاده افزود: سال گذشته شش هزار و 303 تولد در شهرستانهای رفسنجان و انار به ثبت رسیده است.
وی همچنین به خدمات بهداشتی ارائه شده به اتباع نیز اشاره و بیان کرد: واکسیناسیون فلج اطفال پنج هزار و 500 کودک زیر 5 سال افغانستانی، بررسی سلامت هزار و 400 دانش آموز افغانستانی، واکسیناسیون هپاتیت به هفت هزار نفر از اتباع افغانستانی از جمله اقدامات صورت گرفته است.
جمالی زاده عنوان کرد: سه مرکز بهداشتی درمانی در شهر رفسنجان اختصاصاً برای اتباع افغانستان خدمت رسانی می کنند و یکسری از این افراد در روستاها نیز به مراکز بهداشتی درمانی روستایی مراجعه می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/24589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

بارش تگرگ در کرمان

رفع تصرف 10 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج دستگیر شدند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

مدیریت سیل در استان کرمان مانند شب عملیات در دفاع مقدس بود

تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان

سیرجان فاتح مسابقات فوتسال دانش آموزان پسر استان کرمان

کرمان قهرمان مسابقات والیبال دانش آموزان استان کرمان شد

فروش اقساطی جک J4 کرمان موتور در سال 1403 + شرایط و جزئیات دقیق

عملیات وعده صادق نمونه بی‌نظیری از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

4000 همت برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور نیاز است

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

هشدار سرمازدگی ؛لاله زار بردسیرسردترین نقطه کشور