کرمان رصد

آخرين مطالب

نگوئید گسل از حرکت بایست, شما حرکت کنید مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان- حسن اشرف گنجویی از کارشناسان و محققان در امور آب و زمین با انتشار و چاپ یادداشتی با عنوان " نگوئید گسل از حرکت بایست، شما حرکت کنید"در روزنامه کرمان امروز از زبان گسل و در بیانی نقادانه متولیان امور جامعه را در جهت ضرورت مقاوم سازی و نظارت جدی بر کارهای ساختمان سازی هشدار داده است .
این یادداشت اینگونه اغاز شده است : گسلم و همه مهندسین زمین شناسی با نام و چگونگی ایجاد شدنم آشنائی دارند. از وقتی که مساله زلزله در استان کرمان مساله روز شده کم کم زبانزد عام و خاص شده ام. اینکه با چه مکانیزمهائی بوجود آمده ام و امروزه منشاء چه تغییر و تحولاتی در کره زمین هستم با یک جمله دو جمله قابل بیان نمی باشد.
باید تحولات زمین شناسی میلیون، میلیون سال را ارزیابی زمین شناسی کرد، تا نحوه شکل گرفتنم را فهمید. در صورتیکه بطور جامع و کامل این پروسه را شناختید تازه شروع کاره، چونکه با همه پدیده های هواشناسی، هیدولوژی، زمین شناسی، ژئوتکنیک که مرا به این وضع رسانده،متاثر از همه آنها نظامی دارم و مسیری را طی میکنم که سردرآوردن از آن به محققان کار آزموده وکهن نیاز دارد.
من که گذار میلیون، میلیون سال چنین ساختاری درم ایجاد کرده و از تحرک و پویائی به قدمت تاریخچه تشکیل زمین برخوردارم، بسیار متاسف می شوم از همه کسانی که بدون اندیشیدن و پی بردن به ساختارم تصور می کنند که آنچه آنها می خواهند یعنی ثابت و بی تحرک باشم.
در کنارم کارهای ساختمانی انجام می دهند و دوست دارند همنشینم شوند، ساده ترین حرکاتم آنها را به ترس، فرار، آه، ناله وا می دارد.
در تمامی پروسه های گذر زمان با خروشیدن هائی که به موقع و حقم بوده به بشر و انسانهای اطرافم خبر داده ام که اگر قصد همزیستی با من دارید باید با شناخت از من در کنارم ساختمان به سازی، ساختمانهائی که با قدرت و توان حرکتی ام آسیب نبینند.
متاسفانه این هشدارهای به موقع ام درسی برای کسی نشده و باز هم متاسف می شوم از همه کسانی که می گویند ایکاش زلزله نمی شد و یا گسلها حرکت نمی کردند. مثل اینکه من پس از تخریب منازل و زیرآوار رفتن انسانها بگویم ایکاش انسانها اطرافم زندگی نمی کردند.
در جوارم حق زندگی و کار متعلق به همه هست همانطوری که خودم حق حیات دارم. ولی این انسانها هستند که باید حرکات مرا تجربه کنند و متناسب با حرکت من زندگی همزیستی را آغاز و ادامه دهند.
هر لحظه که طبق مکانیزم میلیون سالی که بوجود آمده ام، در استان کرمان بخصوص در منطقه کوهبنان و راور حرکت می کنم , آه و ناله هائی می شنوم چرا به صورت بنیادی به من فکر نمی کنید ؟ و برای برخوردار شدن از زندگی پایدار ساخت و سازهای درستی نمی سازید؟ فقط و فقط منتظر هستید که من از حرکت بایستم،تا شما زندگی کنید. وقتی که معادن ذی قیمت و ارزشمندی را در گوشه گوشه استان کرمان در می یابید چقدر ذوق می کنید سریع انها را به ثبت می دهید، کارخانه می سازید ، قرارداد خرید و فروش با این و آن می بندید، بصورت ذغال سنگ ساده ترین رگه ها را می کاوید و جمع آوری نموده و به کارخانه های بزرگ کشور می فرستید. فکر کرده اید که اگر این تحرکاتم در کره زمین نبود امروزه از بروز و نمایان شدن معادن هم خبری نبود . استان کرمان را در ارزیابی های زمین شناسی جهانی کلکسیون معادن لقب می دهند.
چقدر به وجد و خوشحالی می افتید و درآمدهایی در می اورید که صد برابر با چاههای نفت رقابت می نمایند، ولی پرتوقعی شما در حدی است که از حرکت بایستم و فقط شما میل و تمامشان فرمائید،؟ برای نسلهای بعد و بعدتر چیزی در کار نباشد،؟ توصیه می کنم که به جای آه و ناله موارد ذیل را پیگیری کنید:
1-استانی با این وسعت و طیف کارشناسی گسترده، در تمامی مناطق زلزله زده مسیر جریان آب چشمه ها، قنوات، آبهای دائمی یا پایه را از بعد از زلزله های اخیر بررسی و کنترل نموده و تغییرات ایجاد شده را مرور نمائید، تغییراتی که در مسیر جریان آب ایجاد می گردد، اگر به موقع به آنها رسیدگی نشود، سبب قطع آب و بروز مشکلی به سایر معضلات می گردد.
2-نمیدانم تا چه اندازه خبر دارید که در مسیر جریان آب دائمی رودخانه دهنه غار در محل امامزاده ابراهیم ادهم فاصله 40 کیلومتری شهر کرمان از اینکه از ده و دهها سال قبل غیرقابل استفاده بوده، پس از لغزشهای ناشی از زلزله سواحل رودخانه که همچون تراسهای با اختلاف ارتفاع زیاد بوده اند ریزش نموده و سدخاکی طبیعی احداث شده. مطالعه این مکان که آیا سد باشد یا تخریب شود، پیداکردن راهکار برای بهره برداری از این آبها در استانی که همه اش داد کم آبی می زنند، همه و همه ضروری و الزام آورند.
3-دو سد خاکی جور کوهبنان و گیتری را به دقت ارزیابی نموده ،این دو پروژه متناسب با تحرکات زمین شناسی منطقه ساخته نشده اند،از بیمه کم ابی برخورداند،آنها را به موقع بازبینی و اصلاح نمائید قبل از اینکه به سرنوشت سد گروه راین دچار شوند.


لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/18185/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند