کرمان رصد

آخرين مطالب

مشاور توسعه دوچرخه سواری و پیاده مداری در کشور:

تهران برای توسعه دوچرخه سواری نیازمند توجه به جزئیات طراحی مسیر است شهرداری تهران

تهران برای توسعه دوچرخه سواری نیازمند توجه به جزئیات طراحی مسیر است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - شهر: توسعه و ترویج دوچرخه سواری به عنوان یک شیوه حمل و نقلی در شهر تهران، اتفاقی نیست چرا که باید چرخه توسعه به صورت کامل انجام پذیرد. یکی از بخش‌های حلقه توسعه، مسیرهای استاندارد دوچرخه سواری هستند که برای رسیدن به این هدف باید به جزئیات طراحی مسیرها توجه شود. استاندارد نبودن طراحی بخشی از مسیرهای دوچرخه سواری یکی از کمبودهای شهر تهران در این حوزه است.

مهدی حسن زاده، مشاور توسعه دوچرخه سواری و پیاده مداری در کشور در گفتگو با شهر ، به منظور ارزیابی مسیرهای دوچرخه شهر تهران در شرایط فعلی آن‌ها را به سه دسته تقسیم بندی کرد و توضیح داد: بخش نخست، مسیرهای نسبتاً استانداردی هستند که شامل درصد بسیار پایینی در شهر تهران می‌شوند. ویژگی این مسیرها عرض و خط کشی نسبتا مناسب، رنگ مشخص و متمایز مسیر دوچرخه از دیگر مسیرها، اجرای نمادها و علائم مربوط به دوچرخه در فاصله‌های مناسب است. در این رابطه عرض مفید مسیر دوچرخه سواری یک طرفه باید حداقل یک متر و 50 سانتی متر و عرض مفید مسیر دوچرخه سواری دوطرفه دو متر و 50 سانتی متر است. به طور مثال بخشی از مسیر دوچرخه خیابان کریمخان نسبتاً استاندارد است.
او با بیان اینکه هر مسیر دوچرخه‌ای دارای تعدادی تقاطع است، افزود: متأسفانه در شهر تهران هیچ تقاطعی برای عبور ایمن دوچرخه‌ها برنامه ریزی و مناسب سازی نشده است. بیش از 60 درصد تصادفات مربوط به دوچرخه در محل تقاطع‌ها رخ می‌دهد. بنابراین تقاطع‌ها، گلوگاه‌های اصلی ایمن سازی مسیرهای دوچرخه هستند که می‌بایست به آن توجه شود.
حسن زاده درباره دسته دوم مسیرهای دوچرخه تهران (مسیرهایی با استاندارد پایین)، توضیح داد: ویژگی مسیرهای دوچرخه مجزا با استاندارد پایین شامل کم بودن عرض مسیر، عدم پیوستگی و حضور موانع در طول مسیر است. درصد بسیاری از مسیرهای مجزا در شهر تهران نظیر مسیر دوچرخه در خیابان بهشت و طالقانی شامل همین بخش می‌شوند.
مشاور توسعه دوچرخه سواری و پیاده مداری در کشور درباره بخش سوم مسیرهای دوچرخه یعنی مسیرهای ناکارآمد و غیر استاندارد، بیان کرد: به تازگی اجرای این دست از مسیرها در حال افزایش است. این مسیرها نه تنها مفید نیستند بلکه به توسعه دوچرخه سواری نیز لطمه وارد می‌کنند. این مسیرها مجزا نیستند و عرض کمی دارند. همچنین موانع متعددی در طول مسیر بر سر راه قرار گرفته و مسیر با سایر شیوه های حمل و نقلی از جمله پیاده روی تداخل دارد. خیابان شریعتی در منطقه 7 و بلوار ارتش در منطقه یک مثالی از این نوع مسیرها است.
او در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی می‌توان برای استاندارد سازی مسیرهای دوچرخه در شهر تهران انجام داد، گفت: تهران، تنها شهری در ایران است که برنامه مصوب جامع توسعه دوچرخه سواری دارد. یکی از بخش‌های این برنامه درباره مسیرهای دوچرخه سواری است که در هر منطقه شهر تهران بر مبنای استراتژی توسعه مسیرها شناسایی و پیشنهاد شده است. باید مسیرها برمبنای برنامه بالادستی مربوطه اجرا شود و هر مسیر دوچرخه سواری طبق استانداردهای جهانی دارای پنج ویژگی مشخص باشد. 
حسن زاده در توضیح این ویژگی‌ها، بیان کرد: پنج ویژگی مهم و اصلی هر مسیر دوچرخه‌ای شامل پیوستگی شبکه مسیرهای دوچرخه، ایمنی مسیرهای دوچرخه، راحتی مسیر،جذابیت مسیر و مستقیم بودن مسیر است.
او با تأکید براینکه عبور ایمن دوچرخه‌ها در تقاطع‌های شهر تهران تعیین تکلیف نشده است، افزود: وضعیت ایمنی تردد دوچرخه سواران در شهر تهران بسیار پایین و خطرناک است. یکی از دلایل مهمی که سبب می‌شود تا شهروندان تمایلی به دوچرخه سواری نداشته باشند، عدم ایمنی در شهر است. ایمنی دوچرخه سواران با سرعت خودروها در ارتباط است. به منظور افزایش ایمنی تردد دوچرخه سواران باید سرعت خودروها در معابر بویژه در محدوده تقاطع‌ها، کاهش پیدا کند.
به گفته حسن زاده؛ بیشتر مسیرهای دوچرخه در شهر تهران از راحتی مسیر برخوردار نیستند. برای مثال مسیر دوچرخه خیابان طالقانی به مسیر تردد یا پارک موتورسیکلت سواران تبدیل شده است.
او درباره ویژگی مستقیم بودن مسیرهای دوچرخه سواری، بیان کرد: طبق پرسشگری از دوچرخه سواران در سراسر جهان، اثبات شده است که اگر مسیرهای دوچرخه‌ از مبدأ تا مقصد سفر شهروندان 10 درصد طولانی تر شود دوچرخه سواران ترجیح می‌دهند از مسیرهای کوتاه تر استفاده کنند. ‌بنابراین در زمان طراحی و اجرای مسیرهای دوچرخه باید به این نکته توجه شود تا مسیر دارای پیچیدگی نباشد. باتوجه به اختلاف سرعت دوچرخه با دیگر وسایل نقلیه، انتخاب دوچرخه سواران کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد است. بنابراین مسیرهای دوچرخه سواری باید در جهت مستقیم و کوتاه‌ترین فاصله باشد.
مشاور توسعه دوچرخه سواری و پیاده مداری در کشور در پایان، گفت: امید است که استاندارد سازی طراحی مسیرهای دوچرخه سواری با تدوین یک دستورالعمل و استاندارد جامع در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد در آینده شاهد ایجاد مسیرهای استاندارد دوچرخه با همان پنج ویژگی مذکور باشیم. این امر سبب تشویق و توسعه استفاده شهروندان از دوچرخه به عنوان یک شیوه حمل و نقلی می‌شود.
خبرنگار: ملیکا هاشمی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/165999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند

ساخت 150 هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | 5500 خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند

اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای بارش باران و تگرگ در کرمان

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان پیدا شد؛ تحقیقات تکمیلی ادامه دارد

اولین پارک ورزش محور در کرمان افتتاح می‌شود

کی بود کی بود من نبودم؟!

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل

محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند

اهدای خون فرماندار و معاونان فرمانداری کرمان + تصویر

پیش بینی افزایش ابر و بارش باران در کرمان

حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود

حصه نقدی واگذاری بلوک 85 درصدی سرخابی‌ها امروز پرداخت می‌شود

شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی

زرندی‌ها 40000 واحد خون اهدا کردند

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

نشست هیات اندیشه ورزی اتباع استان گلستان

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

حد نگاری اراضی ملی سیرجان

احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان

دیدار نماینده منتخب مردم شهرستان های ابر با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در کهنوج

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان