کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

مرغ از سفره مردم پر کشید/ پرواز قیمت ها در کرمان سياسي

مرغ از سفره مردم پر کشید/ پرواز قیمت ها در کرمان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - در حالی شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در کرمان هستیم که مردم با توجه به شرایط اقتصادی کنونی به سختی توان تامین مایحتاجشان را دارند و حالا مرغ هم به غذایی اعیونی تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر ؛ گروه استان‌ها: در این روزهای سخت که همه درگیر مشکلات کرونا هستند گرانی روز افزون کالاها مردم را دچار سردرگمی کرده است، روزهایی که بازار به حال خود رها شده و هر روز شاهد افزایش قیمت یکی از کالاهای اساسی هستیم.
بعد از گرانی یکباره شکر، روغن، تخم‌مرغ و لبنیات اینک نوبت به گرانی مرغ رسیده است. 30 مهرماه سالجاری بود که «کمبود نهاده‌ها» در بازار را علت گرانی چشمگیر مرغ اعلام کردند و مرغ به یکباره از 14 هزار و 400 تومان به قیمت مصوب 20 هزار و 40 تومان رسید اما متأسفانه این تصویب قیمت نه تنها اجرا نشد بلکه قیمت مرغ روز به روز بالا رفت و تا کیلویی 25 و 26 هزار تومان هم رسید و حالا طی روزهای اخیر این قیمت ناگهان به 35 هزار تومان افزایش یافته است.
وعده صمتی ها برای کاهش قیمت مرغ در روزهای آینده
معاون بازرگانی سازمان صمت استان کرمان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: از 15 آبان‌ماه سال‌جاری بازار مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز بر عهده جهاد کشاورزی قرار داده شده ضمن اینکه ما با این سازمان در تعامل هستیم و در همین راستا کمیته برنامه‌ریزی و هماهنگی مرغ در استان را تشکیل دادیم که محوریت آن قبلاً بر عهده جهاد بود.
سینا خسروی ادامه داد: جهاد کشاورزی قیمت مرغ زنده را بر اساس نرخ مصوب کشوری در فروشگاه‌ها اعلام می‌کند و طوری این قیمت‌گذاری انجام می‌شود که مرغ به صورت غیرمجاز از استان خارج نشود ضمن اینکه قیمت مناسب برای وارد کردن مرغ به استان هم باشد.
خسروی در خصوص افزایش اخیر قیمت مرغ طی روزهای اخیر یادآور شد: بر اساس اعلام جهاد کشاورزی به دلیل عدم توزیع نهاده 45 تا 50 روز پیش به مدت دو هفته خلأ جوجه‌ریزی داشتیم و دو هفته جوجه‌ریزی نزدیک به صفر شده بود در نتیجه در سطح کشور جوجه به شدت کاهش پیدا کرد، به همین قیمت مرغ بالا رفت و به صورت میانگین در استان 33 هزار تومان و در بعضی مغازه‌ها پایین‌تر و بالاتر بوده است. در کشور گوشت مرغ 35 هزار تومان و در برخی استان‌ها تا 40 هزار تومان هم رسیده است.
معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: قیمت خرید مرغ زنده در استان روز گذشته در باسکول مرغداری 21 هزار و 300 تومان نقدی و در کشتارگاه 29 هزار و 550 تومان بود و قیمت هر کیلو گوشت مرغ گرم در استان برای مصرف‌کننده 30 هزار و 550 تومان است.
با جوجه‌ریزی انجام شده امیدوارم طی روزهای آینده شاهد کاهش قیمت مرغ باشیم ضمن اینکه خلأ جوجه‌ریزی در استان از بین رفته و جوجه‌ها کم‌کم وارد بازار می‌شوند و این روند کاهش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت خسروی افزود: با جوجه‌ریزی انجام شده امیدوارم طی روزهای آینده شاهد کاهش قیمت مرغ باشیم ضمن اینکه خلأ جوجه‌ریزی در استان از بین رفته و جوجه‌ها کم‌کم وارد بازار می‌شوند و این روند کاهش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت در یک ماه گذشته (قیمت مصوب مرغ 20 هزار و 400 تومان بود که فروشندگان رعایت نکردند و نرخ مرغ تا 24 و 25 هزار تومان هم رسید که قیمت خوبی بود) و همچنین صعود قیمت مرغ به محدوده 35 هزار تومان طی روزهای اخیر می‌توانیم جوجه‌ریزی خوبی داشته باشیم به شرط اینکه نهاده تأمین شود اما در حال حاضر جوجه‌ریزی خوبی داریم.
خسروی در خصوص وارد یا خارج کردن مرغ از استان گفت: قسمتی از مرغ تولیدی در استان به هرمزگان ارسال می‌شود که به صورت مجاز و با رضایت دامپزشکی است همچنین بخشی از مرغ نیز به سیستان و بلوچستان می‌رود که معمولاً این مرغ از نشتی مرغ در استان است و اکثراً به صورت مجاز خارج می‌شود.

کرمان رصد


سایه مرغ همسایه بر کرمان
وی گفت: مصرف مرغ در استان کرمان روزانه بین 150 تا 180 تن می‌باشد ضمن اینکه بر اساس آمار اتحادیه مرغداران استان، در کرمان روزانه بین 100 تا 120 تن مرغ تولید می‌شود که حدود 50 تن خلأ مرغ در استان وجود دارد لذا این کمبود از استان‌های دیگری از جمله یزد تأمین می‌شود این در حالیست که قیمت مرغ در استان به شدت تحت تأثیر قیمت مرغ در استان یزد قرار می‌گیرد.
وی ادامه اداد : در کشور تعدادی استان مانند یزد و زنجان وجود دارند که تولید مرغ آنها مازاد بر نیاز مصرف استان خودشان است به همین دلیل این استان‌ها قیمت مرغ را در استان خود پایین می‌آورند اما مرغی که به سایر استان‌ها ارسال می‌کنند با قیمت بالا ارائه می‌شود که باعث به وجود آمدن چالش قیمت مرغ می‌شود.
معاون بازرگانی صمت استان کرمان گفت: با هماهنگی که با کمیته بر سر قیمت مرغ انجام شده قیمت مرغ به صورت واحد در کشور اعلام می‌شود ضمن اینکه تصمیم بر این شده که با قیمت بالای مرغ زنده در بازار برخورد شود که تعزیرات پیگیر آن است این در شرایطی است که اگر ورود قهری به بازار مرغ صورت گیرد همین مقدار مرغی هم که به استان وارد می‌شود دیگر نخواهیم داشت و دچار چالش کمبود مرغ در استان خواهیم شد.
بر اساس آمار اتحادیه مرغداران استان، در کرمان روزانه بین 100 تا 120 تن مرغ تولید می‌شود که حدود 50 تن خلأ مرغ در استان وجود دارد لذا این کمبود از استان‌های دیگری از جمله یزد تأمین می‌شود این در حالیست که قیمت مرغ در استان به شدت تحت تأثیر قیمت مرغ در استان یزد قرار می‌گیرد وی با ابراز امیدواری از اینکه نهاده تأمین شده و در اختیار مرغداران قرار گیرد، گفت: در صورت تأمین نهاده شاهد کاهش قیمت مرغ خواهیم بود و میزان نهاده برای استان تصویب شده است.
خسروی گفت: نهاده ذرت و کلزا هنوز با ارز دولتی (ارز 4200 تومانی) تأمین می‌شود یعنی نهاده جزو کالاهایی است که ارز دولتی به آن تخصیص داده شده که باید کاملاً تحت سیستم دولتی توزیع شود ضمن اینکه بر اساس آماری که اداره جهاد کشاورزی، اداره صمت و پشتیبانی امور دام در خصوص ترخیص ارائه کرده‌اند کمبودی نیست اما در سیستم توزیع یکسری نقایص وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.
جای خالی مرغ در سفره افراد اقشار درآمد
بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر حاکی از آن است که قیمت مرغ از یک مغازه به مغازه دیگر کاملاً متفاوت است اما آنچه که وجود دارد نرخ مرغ با قیمت 35 هزار تومان است که باعث شده تا یک بار دیگر مردم غافلگیر شوند.
ناصر که برای خرید مرغ به یکی از مرغ فروشی‌های شهر کرمان مراجعه کرده است، به خبرنگار مهر گفت: چهار روز قبل برای خرید مرغ مراجعه کردم و مرغ را با قیمت 27 خریداری کردم و چهار روز بعد که مجدد برای خرید مراجعه کردم از دیدن قیمت 34 هزار تومان کاملاً غافلگیر شدم.
وی معتقد است شاید جای مرغ برای همیشه در سفره‌های اقشار کم درآمد خالی باشد با این شرایط که مردم درگیر کرونا هستند واقعاً این گونه افزایش قیمت‌ها مردم را سردرگم و ناامید می‌کند.
حسن سیستانی مدیرعامل صنف گوشت مرغ و ماهی در استان کرمان در گفتگو با مهر اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که موجب بالا رفتن نرخ مرغ در روزهای اخیر شده عدم تأمین نهاده ذرت توسط جهاد کشاورزی است و از سویی طی 40 روز گذشته جوجه‌ریزی به علت قیمت بالای نهاده و حتی نبود آن کم شده که مختص به استان کرمان نیست و همه کشور درگیر آن هستند.

کرمان رصد


قیمت مرغ به احتمال زیاد به زیر 30 هزار تومان خواهد رسید
وی با بیان اینکه طی 10 روز آینده شاهد بهتر شدن فضای بازار و کاهش قیمت مرغ خواهیم بود، افزود: قیمت مرغ به احتمال زیاد به زیر 30 هزار تومان خواهد رسید ضمن اینکه معتقدم قیمت اگر قیمت کالایی مناسب باشد به نفع تولیدکننده و هم مصرف‌کننده خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه نهاده کم و جوجه‌ریزی کم موجب بالا رفتن قیمت مرغ شده است، گفت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان مرغ بحث کمبود یا عدم وجود نهاده است یعنی چیزی حدود 94 درصد جیره نهاده دام و طیور با مشکل روبرو شده و دولت در واردات آن به مشکل برخورده است.
یکی از مشکلات تولیدکنندگان مرغ بحث کمبود یا عدم وجود نهاده است یعنی چیزی حدود 94 درصد جیره نهاده دام و طیور با مشکل روبرو شده و دولت در واردات آن به مشکل برخورده است. سیستانی گفت: از صد در صد نهاده تنها بین 20 تا 25 درصد توسط دولت تأمین می‌شود و تولید کننده مجبور است مابقی را از بازار آزاد با قیمت بالایی تأمین کند ضمن اینکه این اواخر کار به جایی رسید که همان نهاده با نرخ آزاد هم دیگر وجود نداشت و تولیدکننده نتوانست جوجه‌ریزی را انجام دهد.
وی ادامه داد: در صورتی که جهاد کشاورزی و صمت بتوانند قبل از سال نهاده را بدون واسطه در اختیار تولید کنندگان قرار دهند به احتمال زیاد قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند.
سید حسن مهدی مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان نیز در این رابطه به مهر گفت: جهش قیمت طی هفته گذشته به این دلیل بود که در پایان شهریورماه و ابتدای مهرماه سال جاری بین 10 تا 15 روز میزان ارائه جوجه یک روزه از طریق مزارع مرغ مادر تقریباً به زیر 5 درصد رسید و یا حتی در برخی مواقع متوقف شد و طبیعتاً وقتی جوجه یک روزه ارائه نشود پرورش هم صورت نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر به طور متوسط قیمت مرغ بین 35 هزار تومان در کشور به فروش می‌رسد ضمن اینکه در برخی استان‌ها نرخ مرغ به بیش از این قیمت نیز رسیده است که متقدم ظرف یک هفته آینده قیمت مرغ آرام‌آرام کاهش پیدا خواهد کرد.
ریشه همه مشکلات کمبود شدید نهاده‌های دامی است
مهدی معتقد است که ریشه همه مشکلات کمبود شدید نهاده‌های دامی است زیرا مرغداران و پرورش دهندگان مرغ گوشتی در سطح استان کرمان یک ماه پیش زیر 40 درصد نهاده می‌گرفتند که در حال حاضر حدود 20 روز است که سامانه بازارگاه (سامانه تخصصی ارائه دهنده نهاده‌های دامی) به طور مستقیم برای واحدهای پرورش مرغ گوشتی در حال تخصیص سامانه است و این عدد به 55 درصد رسیده و مرغداران متأسفانه 45 درصد کمبود نهاده‌های دامی را از بازار آزاد با 4 یا 5 برابر قیمت تهیه می‌کنند و قطعاً این قیمت تمام شده بالا است.
وی افزود: با توجه به تعهدات و قول‌هایی که اداره جهاد کشاورزی داده در خصوص اینکه تأمین نهاده‌های دامی به زودی نزدیک به 100 درصد نهاده‌های دولتی برای واحدهای پرورش مرغ گوشتی محقق می‌شود شاهد کاهش قیمت مرغ بعد از 45 روز خواهیم بود.

کرمان رصد


ورشکستگی تولیدکنندگان در زیر سایه عدم حمایت دولت
حسین عرب یکی از تولید کنندگان مرغ به مهر گفت: 99 درصد از مشکلات افزایش قیمت مرغ ناشی از نرسیدن نهاده به تولیدکننده است ضمن اینکه در حال حاضر قیمت سویا از 2 هزار و 700 تومان در بازار به 15 تا 18 هزار تومان رسیده به همین دلیل تعدادی از تولیدکنندگان جوجه ریزی نکردند.
اگر دولت بتواند با ارز 4200 تومانی نهاده را به دست مرغدار برساند قطعاً قیمت مرغ هم کاهش خواهد یافت و حتی می‌توان گفت قیمت آن به 13 هزار تومان هم کاهش پیدا می‌کند که البته این موضوع به سیاست‌های کلی دولت بستگی دارد وی گفت: اگر دولت بتواند با ارز 4200 تومانی نهاده را به دست مرغدار برساند قطعاً قیمت مرغ هم کاهش خواهد یافت و حتی می‌توان گفت قیمت آن به 13 هزار تومان هم کاهش پیدا می‌کند که البته این موضوع به سیاست‌های کلی دولت بستگی دارد.
علی امیری یکی دیگر از تولیدکنندگان به مهر چنین گفت: مسئولن هیچ حمایتی از تولیدکنندگان نکردند به همین دلیل کم کم مرغداران ورشکسته شده‌اند و سالن‌های مرغداری تعطیل شده است.
وی می‌گوید: مرغداری من حدود 50 هزار ظرفیت دارد اما به دلیل عدم حمایت و نبود نهاده در حال حاضر تعطیل شده است.
وی معتقد است: با تعطیلی مرغداری‌ها کمبود مرغ به وجود می‌آید و در نهایت مرغ گران می‌شود ضمن این که ما قبلاً بارها به مسئولین استانی در این خصوص گوشزد کرده بودیم اما هیچکس گوش شنوایی نداشت و اهمیتی نداد.
وی ادامه می‌دهد: اگر مرغ برای یک روز از استان‌های دیگر به کرمان وارد نشود کمبود شدید مرغ در کرمان احساس می‌شود، چرا باید استانی با این همه ظرفیت این چنین با کمبود مرغ مواجه شود؟
مردم خرید مرغ را به روزهای آینده موکول کنند
علی زینی‌وند استاندار کرمان هم روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به آغاز توزیع 400 تن مرغ منجمد براساس سرانه جمعیتی در سطح استان، تدبیر سازمان صمت و فرمانداری‌ها را جهت توزیع مناسب و عدم تشکیل صف‌های طولانی با توجه به شرایط بیماری کرونا مورد تاکید قرار داد.
سینا خسروی معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم در این جلسه گفت: 250 تن مرغ منجمد در شمال استان و 150 تن مرغ منجمد در جنوب استان با قیمت 15 هزار و 500 تومان و 400 تن مرغ منجمد نیز از طریق سپاه توزیع می‌شود.
وی با اشاره به روند کاهشی قیمت مرغ گرم گفت: طی یک هفته آینده قیمت مرغ گرم به 23 هزار تومان خواهد رسید و از همشهریان درخواست داریم که اگر اضطراری در خرید مرغ ندارند، با مدیریت مصرف خرید را به روزهای آینده موکول کنند که از قیمت بهتری برخوردار شوند.
مرغ شاید یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در سفره خانوارهای ایرانی است اما روند افزایش قیمت آن در روزهای اخیر که خود دلایل متعددی به همراه دارد، وضع را جوری پیش برده که این غذاهای سهل الوصول نیز کم کم به خوراکی‌های لاکچری و اعیانی تبدیل خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/164636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان

اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد

تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند

معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی به کرمان صادر شد

نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم

شورای اداری ایتان کرمان

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته کرمان اعلام شد

قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

وقوع سیل در روستای پشوئیه شهداد + فیلم

فیلم| بارش تگرگ در راین کرمان

ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به مقام شهید سلیمانی و شهدای حمله تروریستی کرمان

رقابت 2 هزار و 2٠٠ دانش آموز زرندی در کنکور

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

دادستان انتظامی قضات کشور وارد کرمان شد

فیلم | جاری شدن سیلاب در شهداد کرمان

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش