کرمان رصد

آخرين مطالب

نیشابور مهد بافت فرش‌های بزرگ پارچه اجتماعي

نیشابور مهد بافت فرش‌های بزرگ پارچه
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/خراسان رضوی فرش‌ها و دست‌بافه‌های ارزشمند ایرانی به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر زندگی مردم ایران همواره مورد توجه بوده و هست. البته این توجه در دیگر کشورها نیز در خصوص فرش ایرانی وجود دارد و دلیل آن قطعا ایجاد حس صمیمیت در فضای خانه بوده که یکی از ویژگی‌های هنر ایرانی است.
عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فرش نیشابور اظهار کرد: نیشابور از آن دسته شهرها با تراکم بالاست که روستاهای زیادی با بافت جمعیتی قابل توجهی دارد و همواره یکی از قطب‌های تولید فرش در استان خراسان رضوی بوده است.
وی افزود: از افتخارات فرش نیشابور می‌توان به سه فرش بزرگ پارچه 7000، 5000 و 2800 متری که در مساجد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پهن است، اشاره کرد؛ هر سه این فرش‌ها در روستاهای یوسف‌آباد، باغشن و... نیشابور بافته شده است.
این پژوهشگر فرش گفت: این فرش‌های بزرگ پارچه که در نیشابور بافته شده‌، فخری برای ایران به حساب می‌آید و این موضوع به این دلیل است که بافندگان قابل توجهی عضو جامعه فرش نیشابور هستند. در سطح شهرستان نیشابور حداقل 10 هزار بافنده فعال در کارگاه‌های قالی‌بافی چه به صورت متمرکز و غیرمتمرکز مشغول به کار و تولید فرش هستند.
احراری ادامه داد: نیشابور تولیدکنندگان بسیار بزرگی دارد و تقریبا عمده فرش مصرفی مشهد در روستاهای نیشابور از جمله روستای ریگی، روستای اردمه، روستای باغشن و شهر جدید قدمگاه بافته می‌شوند.
وی در خصوص فرش‌های نیشابور عنوان کرد: فرش‌های این منطقه تا حدود زیادی به سبک فرش‌های مشهد و از نظر رنگ‌بندی بیشتر در زمینه کرم بافته می‌شوند. عمده فرش‌ها در این منطقه در سایزهای 6 متر به بالا بافته می‌شود و چند روستای نیشابور مرکز تولید فرش‎های بزرگ پارچه قرار دارد؛ در این روستاها بافندگان در کارگاه‌های نیمه‌متمرکز به بافت فرش‌های 18، 24 و گاها 80 متری مشغول هستند.
عضو انجمن علمی فرش ایران در مورد طرح‌های فرش نیشابور اضافه کرد: فرش‌های نیشابور بیشتر در طرح‌ها افشان و لچک ترنج بافته می‌شوند که مواد اولیه‌ای که برای بافت آن‌ها استفاده می‌شود بیشتر پشم و ابریشم است. یکی از تهدیدات علیه فرش نیشابور این است که متاسفانه برخی از تولیدکنندگان در این منطقه برای بافت فرش از الیاف مصنوعی استفاده می‌کنند و در چند روستای این شهرستان بی‌گره‌بافی رواج پیدا کرده است.
احراری بیان کرد: مساله بی‌گره‌بافی به شدت مسئولین این حوزه را درگیر کرده است. تولید کنندگان، صادرکنندگان فرش استان و همچنین اتحادیه بخش شهرستان پیگیر این قضیه هستند تا انشالله این بلا برای دیگر بافندگان فرش‌ها در مناطق دیگر توسعه پیدا نکند و در همان روستاها نیز این مشکل رفع شود.
وی در خصوص گره‌ای که بافندگان فرش در نیشابور از آن استفاده می‌کنند، تشریح کرد: می‌توان به نوعی گره فارسی یا نامتقارن اشاره کرد که برخی از فرش‌ها به صورت دو خفتی بافته می‌شود. شیرازه فرش‌های نیشابور از نوع منفصل است؛ به این معنی که پس از بافت فرش به آن دوخته می‌شود. برخی از فرش‌های نیشابور به صورت طبیعی رنگ می‌شود و برخی دیگر از تولیدکنندگان برای رنگ فرش‌ها از رنگ‌های شیمیایی در ترکیب با رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند.
این پژوهشگر فرش ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد تولیدکنندگان بزرگ فرش نیشابور صحبت کنیم، باید در راس آن‌ها از آقایان فخری، حاجی‌آبادی، علی‌آبادی و شرکت تعاونی فرش روستایی نام برد که همگی از تولیدکنندگان فرش‌های مرغوب و خوب هستند.
احراری ابراز کرد: عمده تولیدکنندگان فرش نیشابور در شهر مشهد مستقر هستند. به طور خاص آقای باقری و فکور در حوزه طراحی فرش‌های این منطقه بسیار تاثیرگذار بوده‌اند.
وی در خصوص تفاوت فرش نیشابور با فرش کاشمر تصریح کرد: تفاوتی که طراحی فرش در نیشابور با شهرستان کاشمر دارد به این شکل است که کار به صورت کارفرمایی انجام می‌شود و بافندگان تک‌باف در این شهر فعالیت بسیار کمی دارند. کار فرش‌بافی در نیشابور به این صورت است که کارفرما تمام مواد اولیه و نهادهای تولید را در اختیار بافندگان قرار می‌دهد و بافندگان پس از بافت فرش دستمزد خود را دریافت می‌کنند.
عضو انجمن علمی فرش ایران گفت: به عقیده من روش گفته شده برای بافنده، تولیدکننده و اقتصاد ملی کشور بهترین روش است و به این دلیل زمانی که کارفرما مواد اولیه و نقشه را تهیه می‌کند، حتما فکر فروش را کرده است و کانال فروش فرش را نیز در اختیار دارد.
احراری یادآور شد: شهر نیشابور از دسته شهرهایی است که دستمزد بافندگان آن نسبت به سایر مناطق استان بالاتر، رقابت بین کارفرمایان جدی‌تر بوده و کارفرمایان روی بافندگان خود حساس‌تر هستند. البته ناگفته نماند که بافندگان این شهرستان بسیار حرفه‌ای هستند و بافندگی از شغل‌های اصلی آن‌ها محسوب می‌شود.
وی افزود: نیشابور همچنین از جمله شهرهایی است که مجتمع‌های فرش‌بافی در آن از سابقه بالایی برخوردارند. برای مثال در روستای ریگی حدود 200 بافنده در تمام ایام سال به صورت حرفه‌ای برای مجتمع‌های فرش در حال فرش‌بافی هستند.
این پژوهشگر فرش ادامه داد: لازم به ذکر است که کار در مجتمع‌های فرش‌بافی به صورت متمرکز و هدایت شده انجام و به واسطه کار حرفه‌ای به طرح‌ها و نقشه‌هایی که برای بافت استفاده می‌شوند، کاملا اهمیت داده می‌شود. البته کار فرش‌بافی در نیشابور از ارزش افزوده بالایی برخوردار بوده و تولیدکنندگان و بافندگان همگی راضی هستند؛ مخصوصا در این ایام که بازار فرش کمی بهتر از زمان‌های دیگر است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/164445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان