کرمان رصد

آخرين مطالب

توقف تولید کارخانه های خودرو سازی کرمان به دنبال کاهش چشمگیر واردات قطعات اقتصادي

توقف تولید کارخانه های خودرو سازی کرمان به دنبال کاهش چشمگیر واردات قطعات
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - سید مهدی طبیب زاده گفت: کاهش در میزان واردات قطعات اولیه خودرو آن هم به میزان بسیار زیادی نشان می دهد که کارخانه های خودروسازی استان یا تولیدی ندارند و یا اینکه تولید آن ها کاهش یافته است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در ارتباط با وضعیت صادرات و واردات استان کرمان در یک سال گذشته به خبرنگار راه آرمان گفت: در 7 ماه ابتدایی سال گذشته حدود 346 میلیون دلار صادرت در استان کرمان انجام شده در حالیکه واردات ما حدود 497 میلیون دلار بوده است.
وی افزود: در این بازه زمانی تراز تجاری استان حدود 150 میلیون دلار منفی بود، در 7 ماهه اول سال 99 شرایط کمی بهبود یافت به گونه ای که در این مدت زمان 439 میلیون دلار مربوط به صادرات و واردات ما 179 میلیون دلار بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان توضیح داد: در این زمان تراز تجاری استان 260 میلیون دلار مثبت بود و حدود 27 درصد رشد در صادرات و 64 درصد کاهش در واردات وجود داشت.
کاهش واردات و تراز کاذب مثبت به معنی کاهش تولید واحدهای صنعتی است
طبیب زاده مطرح کرد: البته این تراز تجاری مثبت به معنی شرایط مساعد تجاری و رضایتمندی از آن نیست چرا که این کاهش واردات مربوط به قطعات صنعتی است و کاهش واردات به معنی کاهش قطعات لازم برای تولید در واحدهای صنعتی است.
وی یادآور شد: بیشترین صادرات استان کرمان مربوط به پسته و مغز پسته است که حدود 57 هزار تن به ارزش 396 میلیون دلار بوده و بیشترین صادرات هم در در ماه های خرداد و تیر انجام شده است.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار کرد: در این 2 ماه یک گشایش جزئی در میزان تهاتر ار حاصل از صادرات پسته همراه با سایر محصولات صادراتی ایجاد شد و با پیگیری هایی که در بانک مرکزی انجام شد این فرصت به وجود آمد.
طبیب زاده تصریح کرد: به واسطه این پیگیری ها حدود 50 هزار تن پسته در همان بازه زمانی صادر شد که سبب افزایش صادرات استان شد، اما بار دیگر با اعلام سیاست های جدید بانک مرکزی و محدودیت انتقال ارز این مقدار کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در صورت ادامه شرایط در پایان سال میزان صادرات ما نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود، تاکنون حدود 30 کالا از پایانه های استان صادر شده و در راس آن ها پسته قرار دارد.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان تاکید کرد: در حال حاضر پسته، خرما، مصنوعات مسی، کاشی و سرامیک بیشترین میزان صادرات استان را به خود اختصاص داده که از گمرک استان کرمان صادر شده اند، البته برخی از کالاهای دیگر استان از گمرک سایر استان ها صادر شده که دو برابر این مقدار است.
توقف تولید کارخانه های خودرو سازی کرمان به دنبال کاهش چشمگیر واردات قطعات
طبیب زاده ابراز کرد: مشکل اساسی صادرات استان کرمان همچنان به قوت خود باقی است، کالاهای صادراتی استان کالاهایی با ارزش افزوده بالا نیستند و هر کیلو محصول صادراتی حدود 2 دلار است.
وی افزود: محصولات صادراتی ما مبتنی بر محصولات کشاورزی و یا مواد صنعتی اولیه است و به دنبال آن بازارها و صادرکنندگان ما محدود هستند.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان عنوان کرد: در 7 ماهه ابتدایی سال 99 از جمع گمرکات استان کالاهای وارداتی به ارزش 179 میلیون دلار وارد شده که بیشتر شامل قطعات خودرو بوده است.
طبیب زاده بیان کرد: کاهش در میزان واردات قطعات اولیه خودرو آن هم به میزان بسیار زیادی نشان می دهد که کارخانه های خودروسازی استان یا تولیدی ندارند و یا اینکه تولید آن ها کاهش یافته است و در نهایت این کاهش تولید منجر به تعدیل نیرو می شود.
وی یادآور شد: گمرک بم در 7 ماهه ابتدایی سال 99 حدود 142 تن قطعه خودرو سازی وارد کرده در حالیکه این میزان در سال گذشته حدود 420 تن تولید داشته که نشان دهنده کاهش ظرفیت تولید خودروسازی های استان بوده است.
بانک مرکزی سیاست های اقتصادی روشنی برای تشویق تجار ندارد
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در ارتباط با انعقاد پیمان تجاری با چند کشور آسیایی در راستای ایجاد توسعه تجاری در استان اذعان کرد: پیدا کردن بازار صادرات در طولانی مدت صورت می گیرد و اتاق بازرگانی استان این اقدام را در کشورهای افغانستان، پاکستان، کشورهای آفریقایی، همسایگان شمالی ایران، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس آغاز کرده است.
طبیب زاده توضیح داد: در این راستا اتاق بازرگانی به صورت هفتگی رایزنی های اقتصادی با فعالان اقتصادی ایران در کشورهای مذکور و مقامات اقتصادی سفارتخانه ها در ارتباط است.
وی ادامه داد: با این حال در این شرایط پیدا کردن شرکای اقتصادی، بازارهای جدید و انتقال ارز به دلیل وجود تحریم ها مشکل است علاوه بر آن سیاست های اقتصادی روشنی در بانک مرکزی برای تشویق تجار وجود ندارد.
تعدیل سیاست های ارزی راهکار وزارت صمت برای بهبود شرایط اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان مطرح کرد: این فعالیت ها به عنوان ایجاد زیر ساخت های لازم برای برقراری ارتباط لازم است و آماده می شود، بلافاصله پس از فراهم شدن شرایط این ارتباط برقرار می شود.
طبیب زده اظهار کرد: تعدیل سیاست های ارزی به سمت حمایت از صادرات و فعالیت های وزارت صمت می تواند مبادلات بازرگانی که بستر آن ها در حال آماده سازی است، تسهیل بخشد.
وی در خصوص کاهش واردات مواد اولیه صنایع در استان توضیح داد: شرایط تحریم خرید این مواد اولیه را با مشکل مواجه کرده است، فروشندگان تمایلی برای مبادله نشان نمی دهند و از سوی دیگر انتقال ارز سخت است.
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: از سوی دیگر با افزایش قیمت دلار و نیاز بیشتر به ریال را به وجود آورده است، همین تولیدکنندگان را در تامین مواد اولیه عاجز کرده است.
طبیب زاده در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه سیستم بانکی هم این نیاز را تامین نمی کند، چرا که میزان نقدینگی بسیار زیاد و تامین آن را مشکل کرده و نه تنها از توان بانک ها خارج شده بلکه ضمانت لازم برای دریافت تسهیلات را هم مشکل کرده است.
انتهای پیام/ 
منبع: دانا

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/163758/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عامل تحریم

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

داستان ابوشجاع

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تجهیز 20 بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان

آبگرفتگی شدید خیابان های شهر راین کرمان

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

بازگشایی 45 کیلومتر از راه‌های مسدود شده در سیل ساردوئیه

مس کرمان یک قدم به قهرمانی نزدیک‌تر شد

خدمت رسانی به مراکز آزمون کنکور دراستان کرمان

دیدار معوقه هفته دوازدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ مس به قهرمانی نزدیکتر شد

آسیب سیل به پل ورودی شهر راور

ده نمکی در دو اپیزود

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

اجرای نزدیک به 3هزار عنوان برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مراجعه بیش از 18 هزار دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جنوب کرمان

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان

آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا

رقابت 12 هزار و 778 دانش‌آموز کرمانی در ماراتُن کنکور

عبورسیلاب از ورودی شهر راور

گفتگو با فرماندار راور درباره خسارات سیل به این شهرستان

آسیب سیلاب به پل ورودی شهر راور

تصادف والدین و دختری خردسال در انتظار پدر و مادر

آماده‌باش کامل شهرداری کرمان در شرایط جوی ناپایدار

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

در باکو جایی برای شیعیان نیست

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها

از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان

مدیران به مسائل شرعی و اخلاقی در دستگاه خود توجه داشته باشند

محرومیت و جریمه نقدی کمیته انضباطی برای رحمان احمدی

جزییات دستگیری اعضای باند جعل مدرک تحصیلی در ٣ شهرستان کرمان

جلوی ورود سیلاب به شهر راور گرفته شد

دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند

نظر و رضایت مردم در انجام ماموریت مسئولان مهم است

پلمب 65 واحدصنفی املاک و خودرو در کرمان

اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند

حرکت سیلاب به سمت شهر راور

اعلام رای دیدار تیم‌های فوتبال مس رفسنجان و پیکان تهران

حضور مهمانان جبهه مقاومت در اجلاس پیرغلامان حسینی کرمان

ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی

افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان

فرمانداران استان کرمان آماده هرگونه حادثه احتمالی باشند

دستگیری سارق، نوجوانان کرمانی را خوشحال کرد