کرمان رصد

آخرين مطالب

اپیدمیولوژیست شرکت داروسازی گیلید آمریکا در گفت‎‌وگو با ایسنا عنوان کرد

تاثیر «رمدسیویر» در ترخیص زودتر بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها علمي

تاثیر «رمدسیویر» در ترخیص زودتر بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان اپیدمیولوژیست شرکت داروسازی گیلید آمریکا گفت: رمدسیویر با کمک به ترخیص زودتر بیماران بستری در بیمارستان علاوه بر برگرداندن زودتر بیمار به آغوش خانواده و جامعه موجب کاهش بار کاری پرسنل درمانی و خالی شدن سریعتر تخت های بیمارستانی می شود.

دکتر "سودابه نواده" در گفت و گو با ایسنا درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری کووید 19 در دنیا گفت: بر اساس آمار منتشر شده سازمان جهانی بهداشت، تاکنون، بیش از 51 میلیون مورد تایید شده کووید 19 در کل دنیا شناسایی و ثبت شده که متاسفانه از این تعداد بیش از یک میلیون و دویست و هفتاد هزار مرگ ناشی از این بیماری اتفاق افتاده است که قاره امریکا با بیش از 22 میلیون مورد تایید شده در صدر جدول ابتلا به کووید 19 در دنیا قرار دارد.
وی به وضعیت همه گیری کرونا در ایران اشاره کرد و گفت: از نظر تعداد موارد مطلق فوتی ناشی از کووید 19، ایران با بیش از 39 هزار مورد مرگ، در جایگاه نهم بیشترین تعداد فوتی های ناشی از این بیماری در دنیا قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این رده بندی ها بر اساس آمارهای ارایه شده به سازمان جهانی بهداشت تهیه شده و بدون شک آمار تمامی کشورها با کم شماری همراه بوده که میزان کم شماری بر اساس شرایط و سیاست های سلامتی کشورها متفاوت می باشد.
کاهش متوسط سن افراد مبتلا به کووید 19
نواده در پاسخ به این پرسش که بیشتر مبتلایان و فوتی های کووید 19 در چه گروه سنی هستند؟ گفت: به طور کلی، افراد بالای 60 سال و افراد با بیماری های زمینه ای مانند مشکلات قلبی، ریوی، دیابت یا نقص ایمنی بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری کووید 19 قرار داشته و در صورت آلودگی به ویروس کرونا، احتمال بروز فرم شدید بیماری و متعاقب آن مرگ در این گروه ها بیشتر خواهد بود.
این دکترای اپیدمیولوژی مقیم آمریکا به عامل سن ابتلا به بیماری اشاره کرد و ادامه داد: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا در گزارش ماه اکتبر خود عنوان کرد که توزیع سنی بیماری کووید 19 در ماه‌های «می» تا «اوت» (اردیبهشت تا مرداد) تغییر کرده به طوری که در ابتدای پاندمی بیشترین میزان بروز بیماری در افراد مسن رخ داده است، اما در ماه‌های ذکر شده بیشترین میزان بروز در گروه سنی 20 تا 29 سال (با بیش از 20 درصد موارد تایید شده بیماری) اتفاق افتاد و متوسط سن افراد مبتلا به کووید 19 در آمریکا از 46 سال در اردیبهشت ماه به 37 سال در تیرماه کاهش پیدا کرده است.
این اپیدمیولوژیست شرکت داروسازی گیلید کالیفرنیای آمریکا در پاسخ به این سوال که " آیا اصولا رسیدن به ایمنی گله ای در این بیماری امکان پذیر است؟ و آیا کنترل این بیماری در گروی ایمنی گله ای است؟" به ایسنا گفت: ایمنی جمعی (که به نظر من عبارت مناسبتری نسبت به ایمنی گله ای می باشد) هیچ گاه به عنوان یک برنامه درمانی برای بیماری های اپیدمی استفاده نشده ست.
هیچگاه تصمیم گیرندگان عرصه سلامت به دنبال ایمنی جمعی نبوده و نخواهند بود
نواده با تاکید بر اینکه هیچگاه تصمیم گیرندگان عرصه سلامت با این امید که ایمنی جمعی به دنبال ابتلا همگانی یا درصد زیادی از بیماران حاصل شود، افراد را در معرض خطر قرار نداده و نخواهند داد تا بدین وسیله به یک بیماری پایان دهند افزود: ایمنی جمعی همیشه در مباحث پیشگیری از بیماری و واکسیناسیون کاربرد داشته و در واقع استفاده از این مفهوم به این نحو که هم اکنون در جامعه استفاده می شود نوعی خلط مبحث محسوب می‌گردد.
وی با اشاره به اینکه در بحث بیماری های عفونی، عامل بیماری‌زا برای انتشار نیاز به میزبان در معرض خطر دارد تصریح کرد: یعنی فردی که به واسطه ابتلا به بیماری یا دریافت واکسن مصون نشده باشد. زمانی که واکسیناسیون در ابعاد وسیع اتفاق می افتد یعنی درصد زیادی از افراد در معرض خطر واکسن دریافت می کنند، عامل بیماری زا تعداد میزبان‌های غیر ایمنی که می‌تواند پیدا کند کمتر و کمتر می شود و بدین ترتیب بیماری تحت کنترل قرار می گیرد هر چند که الزاما این کنترل شدن به معنای ریشه کن شدن و از بین رفتن کامل بیماری نبوده بلکه سرعت انتشار بیماری بسیار کند خواهد شد.
این اپیدمیولوژیست مقیم آمریکا تاکید کرد: با اینکه با ابتلای به بیماری نیز افراد مصونیت پیدا می‌کنند، اما مجددا تاکید دارم که هیچ گاه قرار دادن افراد در معرض ابتلا به بیماری برای رسیدن به ایمنی جمعی، برنامه مقابله و کنترل اپیدمی بیماری نمی باشد.
این اپیدمیولوژیست شرکت داروسازی گیلید آمریکا در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره آخرین وضعیت تولید واکسن کووید 19 در دنیا نیز گفت: شرکت ها و موسسات تحقیقاتی متعددی در زمینه تولید واکسن در دنیا فعال هستند که در آخرین مورد، در 18 آبانماه شرکت داروسازی «فایزر» که با شرکت BioNTech همکاری می کند، اثر بخشی مقدماتی بالای 90 درصد را برای واکسن تحت مطالعه خود اعلام کرد که بنا به پیش بینی شرکت فایزر، این شرکت قادر خواهد بود در دو هفته پیش رو اطلاعات اولیه مورد نیاز در خصوص ایمنی واکسن را منتشر کند که پس از انتشار این اطلاعات، می توان انتظار داشت که شرکت داروسازی فایزر برای اخذ تاییدیه سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) اقدام کند.
نواده با تاکید بر اینکه تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا صرفا به منزله مجوز استفاده از این محصول در امریکاست افزود: سایر کشورها برای تایید دارو یا واکسن جدید تابع دستورالعمل های سازمان های ذی ربط در کشور خودشان هستند و در ایران نیز سازمان غذا و دارو، مرجع ذیصلاح جهت بررسی و صدور مجوز برای دارو یا واکسن جدید است.
وی در پاسخ به این سوال که تولید این واکسن می تواند نقطه امیدبخشی برای تولید سایر واکسن ها در دنیا باشد؟ اظهار کرد: علی‌رغم انتشار اخبار امید بخش در ارتباط با موفقیت های اولیه واکسن های بالقوه، نمی‌توان انتظار داشت که فرایند تایید، صدور مجوز و توزیع واکسن در سایر کشورها از جمله ایران در آینده ای بسیار نزدیک اتفاق افتد.
نمی توان خیلی به واکسیناسیون همگانی علیه ویروس کرونا در کوتاه مدت امیدوار بود
این اپیدمیولوژیست شرکت داروسازی گیلید کالیفرنیای آمریکا ادامه داد: برای توضیح این موضوع اجازه بدهید به آمار شرکت فایزر برگردیم. طبق پیش بینی شرکت فایزر، 50 میلیون دوز واکسن تا انتهای سال جاری میلادی و 1.3 میلیارد دوز در سال 2021 تولید خواهد شد. با در نظر گرفتن این نکته که برای ایمنی زایی، هر فرد باید دو دوز واکسن دریافت کند، تعداد افرادی که تا پایان سال 2021 با واکسن تولید این شرکت واکسینه خواهند شد، چیزی در حدود 675 میلیون نفر خواهد بود.
نواده با یادآوری این نکته که علاوه بر شرکت «فایزر» شرکت های دیگر داروسازی مانند «آسترازنکا» و «جانسون اند جانسون» نیز به نتایج امیدبخشی در این زمینه رسیده اند که پیش بینی می شود که ظرفیت تولید واکسن بیش از ارقام فوق الذکر باشد تصریح کرد: با توجه به ماهیت بیماری، الگوی انتشار و با در نظر گرفتن عوامل متعدد موثر بر انتشار ویروس، نمی توان خیلی به واکسیناسیون همگانی علیه ویروس کرونا در کوتاه مدت امیدوار بود لذا همچنان به تمامی هموطنان توصیه می شود که تا حد امکان به کلیه اصول پیشگیرانه بیماری یعنی شستن مکرر دست ها، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از شرکت در اجتماعات (حتی مراسم ختم) و استفاده از ماسک پایبند باشند.
وی در بخش پایانی گفت و گوی خود با ایسنا درباره تاثیر داروی «رمدسیویر» گفت: رمدسیویر در حال حاضر تنها داروی ضدویروسی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان کووید 19 است که این دارو که توسط شرکت داروسازی گیلید ساخته شده و هم اکنون مجوز استفاده در حدود 50 کشور جهان را کسب کرده است.
رمدسیویر تنها به شکل تزریقی قابل استفاده است
این اپیدمیولوژیست شرکت داروسازی گیلید کالیفرنیای آمریکا با تاکید بر اینکه مطالعات بالینی انجام شده بر روی این دارو نشان دهنده اثر بخشی رمدسیویر در بیماران بستری در بیمارستان با کاهش طول مدت بستری است افزود: رمدسیویر با کمک به ترخیص زودتر بیماران بستری در بیمارستان علاوه بر برگرداندن زودتر بیمار به آغوش خانواده و جامعه موجب کاهش بار کاری پرسنل درمانی و خالی شدن سریعتر تخت های بیمارستانی می شود.
نواده با اشاره به اینکه رمدسیویر تنها به شکل تزریقی قابل استفاده است خاطر نشان کرد: این دارو که در بیماران بالای 12 سال و با وزن بیش از 40 کیلوگرم قابل تجویز است، 5 روزه یا 10 روزه، بر اساس شرایط بیمار، متفاوت خواهد بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/161744/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

رفع تصرف اراضی دولتی کرمان

برگزاری مسابقات ورزشی پیشکسوتان سپاه در بندرعباس

کلنگ زنی پروژه 100 واحدی فرهنگیان بروجن

پلمب 65 مشاور املاک و خودرو در کرمان

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

پلمب 65 واحد صنفی فاقد پروانه کسب مشاورین املاک و خودرو در کرمان

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

آخرین وضعیت ساختمان جدید اهدای خون مشتاق کرمان+تصویر

تاکید معاون استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی مرکز ملی داده‌های زیارت

مشکل خط انتقال آب زرند مرتفع شد

بارندگی سیل‌آسا چه بر سر شهر زرند آورد؟

بارندگی های شدید چه بر سر شهر زرند آورد؟+ فیلم

لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فروسوده در بویین زهرا

ماجرای مرگ دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه رفسنجان چه بود؟

لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فرسوده در بویین زهرا

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

تزریق 207 میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی در کرمان

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

ماجرای قتل دانشجوی دانشگاه دندانپزشکی رفسنجان

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ چهار شنبه 5 اردیبهشت ماه

تعطیلی مدارس شهرستان زرند به علت باران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

بارش باران با چاشنی رعدوبرق در کرمان

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

درخشش کاراته‌کاهای کرمانی با پنج مدال

آزادسازی اراضی دولتی به ارزش هزار و 200 میلیارد ریال در کرمان

دستگیری جاعلان مدراک در کرمان

عاملان جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه