کرمان رصد

آخرين مطالب

فزونی جایگاه‌های ناایمن CNG تهدیدی برای شهر کرمان سياسي

فزونی جایگاه‌های ناایمن CNG تهدیدی برای شهر کرمان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - افزایش روز افزون تعداد جایگاه‌های عرضه گاز CNG غیرایمن با احتمال بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی و انفجار در استان کرمان و همچنین از طرفی نیاز عمومی جامعه به این نوع سوخت پاک و ارزان، ضرورت انجام امور استانداردسازی، نظارت و کنترل دقیق این جایگاه‌ها را در راستای پیشگیری از حوادث احتمالی دوچندان می‌کند.

به گزارش ایرنا، گاز طبیعی با وجود منابع و ذخایر گسترده ایران و همچنین نقش این محصول در سلامت، سوخت پاک و سازگار با محیط زیست و هزینه مقرون به صرف آن، طی سالیان گذشته مورد توجه و اقبال عمومی جامعه قرار گرفته و بر ضرورت ایجاد جایگاه‌های متعدد به ویژه در سطح شهرها افزوده است.
استفاده از گاز طبیعی با وجود تمامی مزایای آن در بخشی وسیع از خودروهای داخل کشور استفاده می شود اما این نوع سوخت همواره خطراتی را به دنبال داشته که این خطرات با احتمال آتش سوزی، انفجار تخریبی گسترده را به دنبال دارد که احتمال مرگ را حتی تا فاصله 20 متری برای افراد نزدیک به جایگاه تا 100 درصد افزایش می‌دهد لذا همواره حوادث دلخراش اینچنینی مورد توجه تمامی مردم قرار دارد و همواره دلهره ای از سوخت گیری گاز در جایگاهی غیر استاندارد در دل‌های مردم جای دارد.
گاز متان نیز به عنوان گازی قابل اشتعال محسوب می شود که در صورت اشتعال طی لحظه ای محیط پیرامون خود را تخریب می کند لذا با این وجود نیاز به رعایت جدی معیارهای استانداردسازی در جایگاه‌های عرضه گاز امری ضروری و قطعی است، در این زمینه دولت شرایط ذخیره‌سازی، نگهداری و توزیع گاز را در زمره استانداردهای اجباری قرار داده و نظارت بر این حوزه را با توجه به احتمال وقوع حادثه و اثرات اقتصادی، روانی و جانی به صورت ویژه توسط سازمان‌های متولی پیگیری می‌کند.
با توجه به مواردی که گفته شد اقبال عمومی جامعه به سمت استفاده از سوخت پاک با مزایای بی شمار آن است اما از طرفی برخی از جایگاه های عرضه گاز CNG در استان کرمان از این شرایط به وجود آمده، به نفع خود استفاده کرده و با هدف سوددهی بیشتر، از انجام اقدامات کنترلی در راستای افزایش ایمنی و استانداردسازی دستگاه‌ها و محیط اطراف خود غفلت می‌کنند که در صورت جدی نگرفتن، همین امر می‌تواند موجب حوادث ناگوار بعدی و به خطر افتادن جان شهروندان بسیاری شود که نیاز به اطلاع‌رسانی و آگاه سازی عمومی دارد.

کرمان رصد


گستردگی جایگاه‌های غیرایمن CNG در کرمان
سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان با بیان اینکه تعداد جایگاه‌های بی‌خطر این استان به صفر مورد رسیده گفت: تعطیلی تمامی جایگاه‌ها با وجود قیمت بنزین جنبه اجتماعی و عواقب ناگواری به‌دنبال دارد.
حسین مهرابی افزود: باید تدبیری بیندیشیم که مالکان جایگاه ها از دلهره اجتماعی به نفع خود استفاده نکنند و برای تحلیل و واکاوی بهتر، وضعیت جایگاه‌های کشور نیز در قیاس با ما سنجیده شود.
وی با اشاره به ضرورت دادن اخطار جدی به جایگاه های غیر ایمن اظهار داشت: پیش از حاد شدن موضوع در استان کرمان باید ایمنی جایگاه‌های CNG رعایت شود.
سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: پیشنهاد می شود نشستی جداگانه با حضور یک کمیته فنی برگزار شود و علاوه بر علت یابی جایگاه‌هایی که به سراغ استاندارد نمی روند، برنامه اجرایی و اهرم عملیاتی برخورد با آنان مشخص شود و علت صفر بودن تعداد جایگاه های بی‌خطر استان را باید مشخص کرد.
وی با اشاره به عمده فعالیت های مناسب اداره کل استاندارد استان کرمان طی سال جاری گفت: اقدامات این اداره کل در شرایط کرونا در بسیاری حوزه‌ها بیش از برنامه و هدف گذاری بوده اما حوزه آموزشی و ترویجی به‌میزان نیمه گذشته از امسال کار نشده که در این زمینه مشکلات مالی مطرح شده و استاندارد در مکاتبه با تهران به این چالش رسیدگی کند.

کرمان رصد


اهرم فشار برای برخورد با متخلفان استانداردسازی وجود دارد
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان گفت: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان ابزار لازم و اهرم فشار برای برخورد با متخلفان استانداردسازی را در اختیار دارد اما نیاز به مصوبات و دستور اجرایی داریم.
سیدباقر نورالدینی افزود: جایگاه های گاز CNG با جان مردم سروکار دارند و درصورتی‌که موارد استاندارد و ایمنی را انجام ندهند، باید به شورای تامین ارجاع یابند که پیشگیری از حوادث بعدی شود.
وی با بیان اینکه استان کرمان در زمینه ایمن سازی از شرایط فعلی کشور بسیار عقب‌تر است تصریح کرد: تعداد 23 جایگاه گاز CNG این منطقه حتی استانداردهای اولیه را دریافت نکرده‌اند و 56 مورد پس از دریافت مرحله نخست، اقدامی نکرده‌اند.
مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه کرمان گفت: نشستی با حضور فرمانداران و شهرداران استان کرمان در راستای استانداردسازی جایگاه‌های گاز CNG تشکیل شد و با توجه به اینکه 44 جایگاه استان دولتی و 35 مورد خصوصی هستند، فرایند استانداردسازی به خوبی پیش نرفته است.
وی اظهار داشت: شرکت‌ها در دادن گواهینامه استاندارد سخت‌گیری می کردند لذا مقرر شد که استاندارد چک لیست اولیه شاخصی را برای رسیدگی به وضعیت جایگاه‌های گاز CNG تهیه و ارائه کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
نورالدینی افزود: سه جایگاه گاز CNG در سیرجان طی سال‌های گذشته تعطیل شده که باید پرونده آنان به شورای تامین ارجاع شود که اگر راه اندازی مجدد نمی شوند، امتیاز آنان به فردی دیگر واگذار شود.

کرمان رصد


جایگاه‌های پرخطر در کرمان تعطیل می‌شوند
مدیرکل استاندارد استان کرمان نیز تاکید کرد: در صورت مشاهده عاملی پرخطر در جایگاه‌های عرضه گاز CNG، به سرعت نسبت به تعطیلی آنان اقدام می‌شود و 79 جایگاه در سطح استان وجود دارد که هم اکنون 57 جایگاه مراحل استانداردسازی را می گذرانند.
اسماعیل عاقلی با اشاره به آغاز فعالیت استانداردسازی جایگاه‌های سوخت از سال 73 در استان کرمان گفت: استاندارد یکصد آیتم برای استانداردسازی جایگاه‌های عرضه در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه هر جایگاه CNG تقریبا 25 سیلندر گاز دارد که هر کدامشان حکم یک بمب دارد و بسیار خطرناک است بیان داشت: استانداردسازی ضریب ایمنی جایگاه را ارتقا می‌دهد و رعایت آن در استان کرمان بسیار ضروری است.
مدیرکل استاندارد استان کرمان افزود: تعداد سه جایگاه CNG در شهرستان کرمان، پنج جایگاه در سیرجان، چهار جایگاه رفسنجان، 2 جایگاه در شهرستان راور و یک جایگاه در شهرستان رابر اصلا گواهی معتبر استانداردسازی ندارند و بیشتر این جایگاه‌ها متعلق به شهرداری‌ها هستند.
هرچند غیر ایمن بودن جایگاه های گاز CNG همچون بیماری مسری به تمامی جایگاه های استان کرمان سرایت کرده اما تا وقوع حوادث جانی و اقتصادی انفجار و آتش سوزی جایگاه ها، همچنان زمانی طلایی باقی مانده است که مسئولان و متولیان در صورت جدی گرفتن فرایند استانداردسازی از هم اکنون می توانند از فاجعه ای بزرگ بیخ گوش مردم و رانندگان جلوگیری کنند و مسئولان با انجام امور تشویقی و اهرم فشار و همچنین استفاده از ظرفیت های قانونی یکبار برای همیشه احتماع وقوع اینگونه خطرات را در استان حادثه خیز کرمان به صفر برسانند.

کرمان رصد


برچسب‌ها
اداره کل استاندارد استان کرمان کرمان گاز استانداری کرمان

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/156358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل 9 استان

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند