کرمان رصد

آخرين مطالب

کارشناس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح صاف‌ و صیقلی بیشتر است/در شرایط جنگی قرار داریم علمي

ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح صاف‌ و صیقلی بیشتر است/در شرایط جنگی قرار داریم
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان کارشناس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: هر چه سطوح صاف‌تر و صیقلی‌تر باشد میزان ماندگاری ویروس بیشتر است و تجربه نشان داده است که ویروس کرونا روی سطوح زبر کمتر ماندگاری دارد اما در مجموع این ویروس بر روی سطوح استیل تا 10 روز، بر روی سطح آینه ای تا یک هفته، بر روی پارچه تا 2 روز، بر روی سطوح سکه و ظروف آشپرخانه تا یک روز، بر روی کاغذ، روزنامه، اسکناس، طلا، جواهرات و سرامیک تا 5 روز، بر روی مقوا تا یک روز و بر روی سطوح پلاستیکی مثل بطری‌ها 2 تا 3 روز باقی خواهد ماند.

دکتر "سعید صحبتی" در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کرمان گفت: متاسفانه کماکان استان کرمان در وضعیت قرمز کرونایی است ضمن آنکه باید به این موضوع نیز توجه داشت که کل کشور هم اکنون در وضعیت قرمز به سر می برند.
وی با اشاره به فصل سرما و همزمانی ویروس آنفلوآنزا و کرونا اظهار کرد: با شروع فصل پاییز و آغاز سرما و همچنین بسته شدن پنجره‌ها، شرایط قطعا بحرانی‌تر خواهد شد و می توان عنوان کرد که تقریبا در شرایط جنگی قرار داریم و متاسفانه روزانه شاهد جان باختن تعدادی از هم استانی‌هایمان در اثر ابتلا به ویروس کرونا هستیم و هم اکنون نیز حدود 180 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های شهر کرمان بستری هستند.
کارشناس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان به موضوع نحوه انتقال بیماری کووید 19 اشاره و بیان کرد: اصول انتقال بیماری در شرایط کنونی با اصولی که در ابتدای شیوع بیماری اعلام شده بود تغییری پیدا نکرده است. بیماری کووید 19 یک بیماری تنفسی است و از طریق ریز قطرات تنفسی و همچنین در تماس‌های نزدیک و طولانی مدت افراد با یکدیگر در فضاهای کوچک و بسته مانند اتومبیل و از طریق هوا منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه ویروس کرونا قابلیت ماندگاری در هوا به مدت یک ساعت در فضاهای بسته و کوچک را دارد تصریح کرد: در اماکن عمومی و بزرگ از طریق لمس سطوح آلوده و ترشحات مستقیم به داخل مخاط بینی و دهان احتمال انتقال ویروس و بیماری وجود دارد بنابراین علاوه بر استفاده از ماسک باید شست و شوی مرتب دست ها و رعایت فاصله گذاری فیزیکی را باید در نظر گرفت.
این پزشک اظهار کرد: ماسک فقط از دهان و بینی محافظت می‌کند ولی در برخی اوقات ویروس از طریق دست‌هایی که در تماس با سطوح آلوده بوده و فردی ممکن است این دست‌های آلوده را به چشم، دهان و یا بینی بزند، منتقل می‌شود بنابرانی ماسک به تنهای نمی‌تواند ما را از بیماری کووید 19 مصون کند.
صحبتی از میزان ماندگاری ویروس کرونا سخن به میان آورد و ماندگاری ویروس را به دما و مدت زمان در معرض این ویروس وابسته دانست و بیان کرد: هر چه دما پایین‌تر باشد زمان ماندگاری ویروس نیز بیشتر خواهد بود.
وی با بیان این مطلب که به‌صورت عموم باید همه سطوح را آلوده فرض کنیم، اظهار کرد: در صورتی که به سطوحی دست زدیم باید بلافاصله دست ها را با آب و صابون یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده تمیز کرده و تا زمان تمیز نکردن دست‌ها به هیچ وجه دست ها را به چشم، بینی و دهانمان نزنید.
کارشناس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: هر چه سطوح صاف‌تر و صیقلی‌تر باشد میزان ماندگاری ویروس بیشتر است و تجربه نشان داده است که ویروس کرونا روی سطوح زبر کمتر ماندگاری دارد به ‌طوری‌ که در سطوح استیل تا 10 روز، روی سطح آینه تا یک هفته، پارچه تا 2 روز، روی سطوح سکه و ظروف آشپرخانه تا یک روز، کاغذ، روزنامه، اسکناس، طلا، جواهرات و سرامیک تا 5 روز، بر روی مقواها یک روز و روی سطوح پلاستیکی مثل بطری‌ها این ویروس 2 تا 3 روز باقی خواهد ماند.
وی با تاکید برآنکه یکسری سطوح را به‌عنوان سطوح آلود همواره در نظر بگیرید، تصریح کرد: دستگیره درب‌های مشترک، دکمه‌های آسانسور، گوشی تلفن، عابربانک‌ها، کیبورد کامپیوتر و ... سطوح بالقوه آلوده به ویروس کرونا هستند که باید همواره پس از تماس با این سطوح دست ها را ضدعفونی کرد.
صحبتی ضد عفونی کردن را با گندزدایی کردن متفاوت دانست و اظهار کرد: محلول‌های ضدعفونی‌کننده پایه الکلی دارند و برای سطوح جاندار استفاده می‌شوند اما محلول‌های گندزدایی پایه کلر داشته و برای پاک کردن ویروس از سطوح بی‌جان استفاده می‌شوند.
کارشناس ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: توصیه اکید می شود حتی‌الامکان در خریدها از سکه، اسکناس و پول نقد استفاده نکرده و پرداخت‌ها را از روش‌های الکترونیکی انجام دهید ضمن آنکه تاکید می شود در موراد استثنایی مانند زمان پرداخت کرایه تاکسی‌، هم رانندگان و هم مسافرین بعد از دریافت پول بلافاصله دست های خود را ضدعفونی کنند.
وی با بیان اینکه قرار دادن پول در زیر نور خورشید به‌صورت مستقیم به مدت حداقل نیم ساعت ویروس را تا حد زیادی از بین خواهد برد خاطر نشان کرد: متاسفانه در شرایط قرمز کرونایی قرار داریم و موارد بیماری رو به افزایش است بنابراین رعایت اصول ساده بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شستشوی مکرر دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی سه اصل مهم کنترل بیماری است ضمن آنکه باید به این نکته نیز توجه داشت که باید حداقل 75 درصد افراد جامعه از ماسک استفاده کنند تا بتوانیم تاثیر آن را در جامعه ببینیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/152959/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان

بارش‌ها در کرمان تداوم دارد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی

افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهای فافق

5 صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

تلاش راهداران برای بازگشایی راه روستایی جهربه پشوئیه شهداد

5 صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد

5 صفحه مجازی هنجارشکن در زرند مسدود شد

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

سرمربی مس رفسنجان: بازی سنگینی مقابل پیکان داریم

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم

دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران

تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور

ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است

مس کرمان یک گام تا قهرمانی درلیگ برتر هندبال

ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ

بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای بافت‌های فرسوده پیگیری شود

تداوم بارش ها در کرمان

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟