کرمان رصد

آخرين مطالب

50درصد مردم ماسک نمی زنند

خبری از واکسن آنفلوانزا نیست/ مردم کرمان روی خط قرمز کرونا سياسي

خبری از واکسن آنفلوانزا نیست/ مردم کرمان روی خط قرمز کرونا
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – شیوع آنفلوانزا و کرونا در فصل پاییز وضعیت قرمز کرمان را تشدید کرده و این در حالیست که 50 درصد از مردم کرمان ماسک نمی‌زنند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: طی روزهای اخیر شیوع کرونا افزایش یافته است، هر چند 30 روز قبل تعداد ابتلاء در کرمان به تک رقمی شدن نزدیک می‌شد اما ناگهان گزارش‌های ابتلاء به کرونا روند صعودی به خود گرفت و در آخرین آمار در یک روز تعداد موارد بستری در استان به 57 نفر رسید و تعداد فوتی‌ها نیز در حال نزدیک شدن به عدد 10 است.
سفرها و بازگشایی مدارس و بی‌توجهی مردم در رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌ها دلیل اصلی سیر صعودی کرونا در استان کرمان است، در حالی که کرونا در کرمان جولان می‌دهد و هر روز بر وسعت بخش کرونایی قبرستان شهر کرمان افزوده می‌شود اما هنوز هم در برخی از ادارات برخی از مردم و مسئولان حتی در رده‌های مدیریتی اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند.
هنوز هم در برخی از ادارات برخی از مردم و مسئولان حتی در رده‌های مدیریتی اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند
از سوی دیگر کرمان که سابقه شدیدترین اپیدمی آنفلوانزا طی سال‌های اخیر در بین استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است خود را برای مقابله با این بیماری هم آماده نکرده و خبری از واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پر خطر نیست و این در حالیست که به گفته متخصصان برای ایجاد ایمنی این واکسن حداقل یک ماه قبل باید تزریق می شده و تزریق واکسن در حال حاضر کارایی مناسبی ندارد زیرا بالاترین سطح ایمنی یک ماه بعد از تزریق ایجاد می‌شود.
از اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اصناف کرمان نیز فقط چسباندن کاغذی پرینت گرفته شده روی شیشه مغازه‌ها رعایت می‌شود.
مسئولان و مردم با یکدیگر اجرای پروتکل‌ها را فراموش کرده‌اند و فقط دانشگاه علوم پزشکی است که دغدغه‌های خود را همچنان فریاد می‌زند اما گویی شنیدن این هشدارها هم برای مردم عادی شده است.
برای درک بهتر این مساله کافیست سری به بازار کرمان بزنیم، از قدمگاه وارد بازار می‌شویم، در بهترین حالت 50 درصد از رهگذران و افرادی که در مقابل حجره‌ها توقف کرده‌اند ماسک دارند و در خوشبینانه ترین حالت 10 درصد دستکش استفاده کرده‌اند.

کرمان رصد


خبری از رعایت فاصله گذاری نیست، اجناس و خوراکی‌ها هم بدون رو کش مقابل چشم همه قرار دارند و وقتی همه اینها را کنار هم بگذاریم یعنی پاییزی نگران کننده مقابل چشم مردم کرمان قرار گرفته است و چراغ قرمزی که سه ماه است در کرمان روشن شده قرمز تر از همیشه شده است.
مسئولان و مردم با یکدیگر اجرای پروتکل‌ها را فراموش کرده‌اند و فقط دانشگاه علوم پزشکی است که دغدغه‌های خود را همچنان فریاد می‌زند اما گویی شنیدن این هشدارها هم برای مردم عادی شده است
از هر رگذری که در خصوص دلیل عدم استفاده از ماسک سوال می‌کنم فقط با یک لبخند تلخ مواجه می‌شوم و جالب اینکه همگی هم می‌دانند که رفتار اجتماعی خطرناکی انجام داده‌اند.
نکته جالب‌تر اینکه اکثر صنوف هم هیچ اعتنایی به استفاده از ماسک ندارند و این در حالیست که طبق اعلام منابع پزشکی در صورت استفاده از ماسک احتمال ابتلاء به این بیماری مهلک 85 درصد کاهش می‌یابد و اگر دو نفر از ماسک استفاده کنند احتمال سرایت بیماری بین این دو نفر به 95 درصد کاهش می‌یابد و در یک کلام در صورت استفاده گسترده از ماسک شیوع بیماری متوقف خواهد شد.
اگر سری به داروخانه هم بزنید خبری از واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های در معرض خطر نیست و شایعه شده که استفاده از واکسن هندی آنفلوانزا هم با اما و اگر همراه است.
مراقب باشید در صف واکسن آنفلوانزا کرونا نگیرید
مریم رهنما فر متخصص بیماری‌های عفونی کرونا "> در گفتگو با مهر می‌گوید: تجربه‌ای از استفاده از واکسن هندی آنفلوانزا در ایران وجود ندارد و بهترین نوع این واکسن که ایمنی مناسبی به همراه دارد هلندی، فرانسوی و ایتالیایی است.
وی با اشاره به اینکه کرمان مستعد شیوع آنفلوانزا است گفت: این واکسن در بهترین شرایط باید یک ماه قبل تزریق می‌شد تا در ابتدای پاییز و فصل شیوع بیماری ایمنی ایجاد کند.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: از مردم می خوام برای تزریق این واکسن مقابل داروخانه‌های صف نبندند چون در صف واکسن آنفلوانزا به کرونا مبتلا می‌شوند که هیچ درمانی ندارد.
کمی آن سو تر در بهشت زهرای کرمان جایی که در ابتدای شیوع کرونا در میانه درختان جنگل به دفن اموات اختصاص یافت و محل مناقشه رسانه‌ها شد اما سکانس دیگری از نمایش کرونایی در کرمان در حال رقم خوردن است.
جایی که شش ماه قبل حتی یک قبر وجود نداشت در حال حاضر تعداد زیادی قبر حفر شده است و همیشه تعدادی از مردم سیاه پوش در حال عزاداری هستند
جایی که شش ماه قبل حتی یک قبر وجود نداشت در حال حاضر تعداد زیادی قبر حفر شده است و همیشه تعدادی از مردم سیاه پوش در حال عزاداری هستند. نکته عجیب اینکه در اینجا هم نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود و عزاداران افرادی که به دلیل کرونا فوت کرده‌اند به سادگی صندلی کرایه می‌کنند داخل قبرستان می‌چینند و مراسم یاد بود برگزار می‌کنند.
یک کارگر قبرستان: در برخی از شب‌ها در بخش کرونایی قبرستان چادر می‌زنند
با یکی از کارگران قبرستان به گفتگو می‌نشینم می‌گوید: برخی از شب‌ها حتی در اینجا چادر می‌زنند و برای شب اول قبر بالای سر متوفی جمع می‌شوند!
وی می‌گوید: اینکه روزی چند نفر دفن می‌شود حساب و کتاب ندارد، اما هر روز چند نفر را داریم، روزهای اول مردم رعایت می‌کردند و حداقل 10 تا 15 نفر در مراسم حضور می‌یافتند اما این روزها مثل اینکه هیچ خطری وجود ندارد و مردم به تعداد زیاد دور هم جمع می‌شوند و اصلاً توجه ندارند افرادی که زیر پایشان دفن هستند به دلیل کرونا فوت کرده‌اند. و بر تعداد دفن‌های روزانه هم افزوده شده است.
تصمیم می‌گیرم با یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به گفتگو بنشینیم از مسیر کمربندی کرمان و میدان پژوهش عبور می‌کنم در مسیر به بیمارستان افضلی پور می‌رسم.
چادر زدن همراهان بیماران پشت دیوارهای بیمارستان
اولین چیزی که در ای جا به چشم می‌خورد وجود چادرهایی است که اطراف دیوارهای بیمارستان برپا شده است از نگهبان ماجرای این چادرها را می پرسم .
می‌گوید که اینها اکثراً همراهان بیماران کرونایی هستند که از شهرستان‌ها و گاه از سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیمارشان را به کرمان آورده‌اند؛ به امید اینکه خدمات بهتری بگیرند و درمان شوند.
در ابتدای ورودی ساختمان می‌توان همراهانی را دید که برخی در حال گریه هستند و برخی نگران سرنوشت بیمارانشان دست به دعا برداشته‌اند در بین این افراد هم می‌توان کسانی را دید که ماسک نزده‌اند.
851 نفر در کرمان به دلیل کرونا فوت کردند
اینکه باید چه کرد که مردم استفاده از ماسک را جزو یکی از وظایف و رفتارهای معمول اجتماعی تلقی کنند جای سوال دارد.
با علی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی به گفتگو می‌نشینیم و می‌گوید که 851 نفر تا امروز در استان کرمان به دلیل شیوع کرونا فوت کرده‌اند.

کرمان رصد


وی می‌افزاید: امروز هم چهار نفر فوت کردند اما آمار افراد بستری روزانه در کرمان سیر صعودی دارد و وضعیت کرمان همچنان قرمز است و مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند در غیر این صورت با توجه به شیوع آنفلوانزا و کرونا در روزهای آینده وضعیت پیچیده‌تر می‌شود.
شفیعی گفت: ما فقط امیدواریم مردم رعایت کنند چون پیشگیری مهمترین عامل کنترل کرونا و آنفلوانزا است و در غیر این صورت باید منتظر روزهای نگران کننده پیش رو باشیم.
ما فقط امیدواریم مردم رعایت کنند چون پیشگیری مهمترین عامل کنترل کرونا و آنفلوانزا است و در غیر این صورت باید منتظر روزهای نگران کننده پیش رو باشیم
وی گفت: بعد از افزایش تعداد بستری روند آمار فوتی هم سیر صعودی می‌گیرد و مردم نباید در مقابل کرونا بی تفاوت شوند.
وی ادامه داد: همین که رعایت اجتماعی کم می‌شود بیماری به سرعت بر می‌گردد و تخت‌های بیمارستانی مملو از بیمار می‌شود و این درحالیست که پرستاران و پزشکان به شدت خسته شده‌اند و چند روز قبل نیز نخستین پزشک کرمانی به دلیل کرونا فوت کرد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سفرها، شرکت در تجمعات، رعایت نکردن توسط اصناف و کارمندان و ایجاد زنجیره انتقال بسیار تأثیر گذار است.
شفیعی ادامه داد: شش هزار و 723 نفر در کرمان به کرونا مبتلا شده‌اند و بخش قابل توجهی از آنها با تلاش کادر درمان بهبود یافته‌اند.
وی گفت: مشخصه کرونا در روزهای اخیر تغییر کرده است و کودکان و جوانان بیشتری در کنار سالمندان و افراد در معرض خطر به کرونا مبتلا می‌شوند و حتی فوت می‌کنند.
در آستانه فصل پاییز در کرمان که همیشه با شیوع آنفلوانزا همراه بوده و می‌تواند شرایط شیوع کرونا را هم سبب شود تنها عامل کنترل بیماری پیشگیری و استفاده از ماسک است که این روزها مردم کرمان آن را کمتر رعایت می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/151681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

بارش تگرگ در کرمان

رفع تصرف 10 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج دستگیر شدند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

مدیریت سیل در استان کرمان مانند شب عملیات در دفاع مقدس بود

تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان

سیرجان فاتح مسابقات فوتسال دانش آموزان پسر استان کرمان

کرمان قهرمان مسابقات والیبال دانش آموزان استان کرمان شد

فروش اقساطی جک J4 کرمان موتور در سال 1403 + شرایط و جزئیات دقیق

عملیات وعده صادق نمونه بی‌نظیری از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

4000 همت برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور نیاز است

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

هشدار سرمازدگی ؛لاله زار بردسیرسردترین نقطه کشور

شهید آوینی نگاه ما را نسبت به موضوعات تغییر داده است

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر در جریان سیل اخیر

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

هلال احمر به 1500 نفر در مناطق سیل زده کرمان امدادرسانی کرد

بازگشایی محور فاریاب - کهنوج

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)

وجود 33 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

بازگشایی محور فاریاب _کهنوج

تاثیر 50 درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری