کرمان رصد

آخرين مطالب

اختصاصی ایرنا ؛

یک نویسنده: کرمان در حوزه ادبیات دفاع مقدس اثر شاخص ندارد سياسي

یک نویسنده: کرمان در حوزه ادبیات دفاع مقدس اثر شاخص ندارد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - نویسنده و پژوهشگر عرصه ادبیات دفاع مقدس با اشاره به نقش پر رنگ استان کرمان در دوران دفاع مقدس گفت: در حال حاضر کتاب یا اثری که در حوزه دفاع هشت ساله بتواند به عنوان شاخص چه به لحاظ محتوایی، نوشتاری و ادبیاتی در این استان با کتاب‌های سایر استان‌ها مقایسه شود،نداریم.

محمد حسینخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته طی 2 سال اخیر به همت دوستان در نشر شهید حاج‌ قاسم سلیمانی(مبشر سابق) حرکت‌هایی آغاز شده و ظاهرا کتبی در دست تدوین است و امید می رود که با انتشار این محصولات مقداری از کمبودهای این حوزه پوشش داده شود.
وی بیان کرد: استان کرمان یکی از استان‌های پیشتاز در بحث دفاع مقدس بوده و تاریخچه زرین رشادت‌های رزمندگان این استان و نقش آنان در عملیات‌های مختلف دوران دفاع مقدس به فرماندهی سردار سپهبد شهید حاج‌ قاسم سلیمانی و سایر فرماندهان شهید، مانند نگینی درخشان در اطلس دفاع مقدس خودنمایی می‌کند.
این نویسنده حوزه ادبیات دفاع مقدس تصریح کرد: برای کرمانی‌ها پایان دفاع مقدس خاتمه تکلیف نبوده و مشارکت بالای آنها در بحث امنیت پایدار مردمی و دفاع از حرم آل‌الله و تقدیم شهدای گرانقدر در این عرصه، کرمان را به عنوان پایتخت مقاومت معرفی نموده و نماد مقاومت سردار دلها، شهید سلیمانی تا لحظه واپسین عمر پر برکت شان در این عرصه خوش درخشید.
وی اظهار داشت: در بحث تکریم مقام شهیدان در استان کرمان به لطف حضور پربرکت فرمانده شهید حاج‌ قاسم سلیمانی 2 گنگره عظیم برگزار و الگویی برای سایر استان‌ها شد که در زمان و نوع خودش سبک جدیدی از تکریم شهدا و خانواده ایشان بود.
حسینخانی افزود: بعد از آن کنگره‌های باشکوه که به لحاظ فیزیکی منحصربه فرد بود، در بحث های فرهنگی و رسانه‌ای میسر نشد تا نسل جوان و جامعه ما با سیره شهیدان نامدار کرمانی آشنا و بیشتر از آن‌ها بدانند تا درس و سرمشق زندگی بگیرند.
وی با بیان اینکه فضای مجازی هم‌اکنون مورد اقبال نسل جوان و غالب جامعه است گفت: هر چند در این فضای جدید ضعف‌هایی وجود دارد، اما بعضی مسئولان فرهنگی مسنددار در این حوزه سنتی فکر می کنند و با فضای مجازی بیگانه و اعتقادی به این حوزه ندارند.
وی ادامه داد: زمانی که ما به رسانه‌ای که مورد استفاده عموم مردم است اعتقاد نداشته باشیم، مطمئنا کسانی هستند که با اسطوره ‌سازی نوع، گرایشات غربی خلا را پر نموده و نتیجه آن اقبال زیاد به سمت سلبریتی‌ها می رود.
نگاه اقتصادی و احساسی به ادبیات دفاع مقدس آسیب می زند
نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس تصریح کرد: در بحث ادبیات دفاع‌مقدس در کشور به واسطه حمایت نشدن لازم توسط نهادهای مسئول این ادبیات به حالت مردمی و اقتصادی و تجاری درآمده که این موضوع ضمن داشتن برخی محاسن، آسیب‌های خاص خودش دارد که می‌توان در خصوص آن هزاران مطلب نوشت.
وی تاکید کرد: مهمترین آسیب در این حوزه، نگاه اقتصادی به کتاب شهدا و نوشتن مطالب غیرواقعی و احساسی برای انتفاع مالی بیشتر و غافل‌شدن از سایر شهدا و تمرکز بر یک یا چند شهیدخاص در جامعه است.
حسینخانی اظهار داشت: مشکلات در حوزه ادبیات دفاع مقدس خصوصا تهیه و چاپ کتاب بسیار زیاد است و می‌توان گفت که در سال‌های اخیر با کمبود بودجه در ادارات فرهنگی مسئول، اولین چیزی که کم‌رنگ و حتی حذف شده حمایت از حوزه کتاب است و اگر کسانی باشند که خودشان با علاقه و تکلیف شخصی وارد این عرصه شوند در توزیع و عرضه کتاب هزاران مشکل دارند.
وی ادامه داد: بیماری کرونا و تعطیلی نمایشگاه های کتاب و یادواره‌ها این حوزه را دچار رکود و با به تعطیلی کشانده و در این وضعیت کمک و فکر مسئولان در حمایت از حوزه نشر و نویسندگی از هر زمان دیگر بیشتر نیاز است.
حسینخانی با اشاره به اینکه استان کرمان در بحث مکتوبات و به صورت خلاصه کتاب، رسانه، فیلم و غیرضعف دارد افزود: کرمان هم به واسطه دوری از مرکزیت و نبودن انتشارات این شکلی در این بازار سهم و وضعیت مناسبی ندارد.
وی تاکید کرد: شهدا راه خود را شناختند و از بالاترین دارایی خود که همان جان عزیزشان بود گذشتند؛ ما به عنوان وارثین آن‌ها و در مقابل تهاجم همه‌جانبه دشمن نیاز به سیره و راه شهدا داریم و اگر بتوانیم با مطالب واقعی و بیان به روز سیره و زندگی شهدا اسطوره‌های حقیقی خود را با آثار نوشتاری و تصویری معرفی کنیم مطمئنا در مقابل تهاجمات مصون خواهیم بود.
نویسنده کتاب من قاسم سلیمانی هستیم افزود: اگر کتاب های قوی و با کیفیتی در حوزه ادبی دفاع مقدس منتشر شود، مطالب خوبی برای فیلمنامه‌ها و تولید محتوی رادیو و تلویزیونی و فضای مجازی خواهیم داشت و صداوسیمای ما مجبور به پخش تکراری سریالهای خارجی ناهمگون با فرهنگ ما نخواهد بود.
وی با اشاره به مشکلات نشر و چاپ کتاب در سال های اخیر افزود: در حال حاضر بالارفتن قیمت دلار و کاغذ که بصورت مستقیم با قیمت دلار مرتبط است، تاثیر زیادی در چاپ کتاب داشته و به دلیل مشکلات معیشتی استقبال مردم از کتاب بسیار پایین آمده است، اما این دلیلی بر کم‌کاری و عدم فعالیت در این حوزه نیست و باید بتوانیم با به روزکردن قلم و کتاب‌های خود نسل جوان را به این سمت سوق دهیم.
حسینخانی ادامه داد: زمان به سرعت در حال گذر است و ما هر روز شاهد کوچ مادران، پدران، همرزمان و ایثارگران دوران دفاع مقدس هستیم و شهدا به عنوان گنجینه‌های خاطرات شهیدان هستیم و این‌ها دیگر تکرارشدنی نخواهد بود پس باید برای ثیت اتفاقات و خاطرات جنگ بیشتر تلاش کنیم.
محمد حسینخانی از نویسندگان و پژوهشگران عرصه ادبیات دفاع مقدس و کودک و نوجوان است که در سال های اخیر آثار زیادی به حوزه نشر انقلاب اسلامی عرضه کرده است.
کتاب من قاسم سلیمانی هستم، بابا کی می آید؟، می خواهم تکاور شوم، مرد لحظه ها، در جستجوی لاله ها، پای پیاده، مثل بابا قهرمان از جمله آثار این نویسنده کرمانی محسوب می شود که برخی از آنها بارها تجدید چاپ شده است.
برچسب‌ها
کرمان اختصاصی ایرنا هفته دفاع مقدس ادبیات
پروندهٔ خبری
چهلمین سال دفاع مقدس

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/150101/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

وضعیت آب و هوا امروز 7 اردیبهشت؛ نیمه شرقی کشور بارانی می‌شود

تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

سیلاب در شرق استان کرمان، بدون تلفات

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران