کرمان رصد

آخرين مطالب

تدبیر کاهش نرخ کود اقتصادي

تدبیر کاهش نرخ کود
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - همانطور که در خبرها آمده، قیمت برخی کودهای کشاورزی در کشور با افزایش قابل توجهی همراه بوده و برخی، این افزایش ناگهانی قیمت را علت نگرانی کشاورزان مطرح کرده‌اند. حال آنکه دولت برای ساماندهی این وضعیت در تلاش است.

دقیقا همین الان که در حال خواندن گزارش هستید موقع کاشت غده‌های پیاز در جنوب استان کرمان فرا رسیده ( بسیاری هم کاشت خود را انجام داده‌اند) و این درحالی است که کشاورزان این خطه با افزایش چشمگیر نهاده‌های کشاورزی همچون کود و سم مواجه شده‌اند چرا که شرایط کرونایی و وضعیت نامعلوم صادرات، آینده مبهمی را برای فصل برداشتِ تولیدات خود ترسیم کرده‌اند.

کرمان رصد


فراموش نکنیم اواخر آذرماه سال 97 را که قیمت پیاز و سیب‌زمینی در کشور سر به فلک کشید و همه ما در انتظار برداشت و توزیع تولیدات کشاورزان جنوب کرمان بودیم، وضعیت به حدی رسیده بود که بسیاری از دوستان ما از تهران با ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند: پس این پیازها و سیب‌های زمینی جیرفت کی وارد بازار می‌شود؟ یادم است که حدود یک ماه همه مردم در انتظار رسیدن محصولات جنوب کرمان و هرمزگان به بازار بودند چون قیمت هرکیلوگرم پیاز در کشور به بیش از 30 هزار تومان رسیده بود و این موضوع شرایط را برای بسیاری از هموطنانمان سخت کرده بود.
حال اگر بحث تورم و افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی را هم درنظر بگیریم باید در زمستان امسال کاری کنیم که حداقل کشاورزانمان متحمل ضرر و زیان نشوند تا برای کاشت بیشتر و تنظیم بازار در زمستان‌های آینده از انگیزه لازم برخوردار باشند.

کرمان رصد


روز پنجشنبه به عنوان خبرنگار ایرنا در جنوب کرمان، به بسیاری از مراکز توزیع کود و مزارع کشاورزی جیرفت سرکشی کردم و مواردی اساسی توجهم را جلب کرد که بر خود لازم می‌دانم این موارد را به اطلاع مسوولان جهاد کشاورزی و سایر نهادهای تصمیم‌گیر برسانم تا قبل از وقوع چالش، چاره‌ای شود. البته برخی از این موضوعات را به صورت خلاصه و عصاره به استانداری کرمان اعلام کردیم. ازجمله اینکه هر کیسه 50 کیلوگرمی کود «سولفات پتاسیم» که سال گذشته 50 هزار تومان بود امسال به بیش از 500 هزار تومان افزایش یافته است. علت این افزایش قیمت را در سطور بعدی از کارشناسان و مسوولان جویا می‌شویم.
«تازه این‌ها قیمت‌های دولتی است که تصویر نرخ‌نامه آن را هم از توزیع کننده کود دریافت کردم» اگر کار به بازار سیاه بکشد خدا می‌داند چه بر سر کشاورزان خواهد آمد.
دیروز همچنین به مزرعه‌ای رفتم که آماده کشت پیاز بود و کشاورزش محمدصالح مشایخی نام داشت. به گفته خودش 2 هکتار زمین را تسطیح و آماده کشت کرده است. حتی نوارتیپ‌ها (لوله‌های آبیاری قطره‌ای) را هم کشیده بود، زمینش نِم و آماده کاشت غده‌های پیاز بود. اما نگرانی از ادامه کار را می‌توانستم در چهره‌اش نظاره کنم. چون جدای از افزایش ناگهانی قیمت کود، نگرانی‌های دیگری هم داشت. می‌گفت: پیش از این برای کاشت هر هکتار غده پیاز حدود سه میلیون و 500 هزار تومان هزینه می‌کردم و امسال این هزینه به 9 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. «مسلما در هنگام برداشت نیز همین مقدار هزینه را متحمل خواهد شد»

کرمان رصد


با وجود همه این تفاسیر باید عارض شویم، بسیاری از کشاورزان با توکل بر خدا و در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید» پای در عرصه تولید محصولاتی برداشته‌اند که می‌تواند کشور را در فصلی که شدیدا به پیاز و سیب‌زمینی نیاز داریم، بی‌نیاز کند و چه بسا صادرات خوبی هم به کشورهای دیگر داشته باشیم اما این مهم منوط به یک جهاد بزرگ برای جلوگیری از واردات پیاز و سیب‌زمینی به کشور توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب در دی‌ماه امسال است. چراکه یکی از تجار با تجربه منطقه مطلبی را برایم گفت که اگر شما هم بدانید بسیار متاثر خواهید شد. او که نخواست نامش در گزارش ما ذکر شود عنوان کرد: در فصل برداشت محصولات زمستانه جنوب، مسوولان قضایی باید به میدان بیاییند و همه مبادی را به طور جدی کنترل کنند چراکه دقیقا آن روزی که مردم جنوب کرمان و هرمزگان و خوزستان پیازهای خود را به خیابان‌ها می‌ریختند یا به قیمت ناچیزی می‌فروختند، عده‌ای سودجو در زیر بار کانتینرهای حامل برنج و کالاهای دیگر، پیاز به کشور وارد می‌کردند. «گوینده این موضوع، خود از تجار و تحلیل‌گران سرشناس کشاورزی است و از من خواست نامش را ذکر نکنم پس طبق رسالت خبرنگاری، ایفای امانت می‌کنم»

کرمان رصد


و اما، این روزها در حالی کشاورزان هفت شهرستان جنوبی کرمان به استقبال فصل کشت می‌روند که افزایش قیمت کودهای شیمیایی، دقیقا بر سرِ گردنه کِشت، آن‌ها را غافل‌گیر کرده است. زمانی که آن‌ها بیش از 50 درصد مسیر را طی کرده‌اند و راهِ پس و پیش ندارند و این موضوع موجب نگرانی و دلهره‌شان شده است از این رو بر آن شدیم تا گزارشی مستند و کامل تهیه کرده تا بتوانیم به عنوان سرباز کوچکی در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، صدای گویای کشاورزان میهنمان باشیم.
پس در مرحله نخست انتظار می‌رود مسوولان با درک شرایط موجود و موارد ذکر شده، نگاه‌شان را به این موضوع بسیار مهم، بیش از پیش ویژه کنند.
در چنین مواقعی می‌طلبد ابتدا به ساکن نظر یک متخصص کشاورزی را جویا شد و در این بین کسی را بهتر از دکتر ذبیح‌الله اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیافتیم. او از پیگیری‌های خود و همکارانش برای مشخص شدن دلیل افزایش قیمت کودهای شیمیایی پتاسه و فسفره در مجلس شورای اسلامی خبر داد. اعظمی هدف از این پیگیری‌ها را کاهش قیمت کودهای شیمیایی وارداتی پتاسه و فسفره اعلام کرد.

کرمان رصد


او که نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی هم است، به گلایه کشاورزان در زمینه افزایش قیمت کودهای شیمیایی وارداتی اشاره کرد و از رایزنی با وزیر جهاد کشاورزی برای برطرف شدن این مشکل خبر داد.
وی که ظاهرا از مدت‌ها قبل پیگیر کنترل قیمت این نهاده‌ها بوده اظهار داشت: از روزهای ابتدایی افزایش قیمت کودهای شیمیای پیگیر این موضوع بودیم و کشاورزان بدانند این پیگیری‌ها تا حصول نتیجه ادامه دارد.
این دکترای کشاورزی علت افزایش قیمت کودهای شیمیایی پتاسه و فسفره را «افزایش قیمت ارز و نبود تخصیص ارز ترجیحی برای واردات این کودها عنوان کرد»
وی از برگزاری نشست کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در زمینه افزایش قیمت کودهای شیمیایی وارداتی خبر داد و گفت: در این نشست مشکلات کشاورزان در زمینه تهیه کودهای شیمیایی به وزیر منتقل شد.
اعظمی که حمایت هیات دولت را در این بین موثر می‌داند ادامه داد: مقرر شد وزیر جهاد کشاورزی در هیات دولت این مشکل را مطرح و راه حلی برای موضوع ارائه کند تا شاهد کاهش قیمت کودهای شیمیایی باشیم.
او آغاز کشاورزی را در منطقه جنوب کرمان اواخر شهریورماه دانست و از ادامه این فعالیت در زمستان با توجه به شرایط اقلیمی منطقه خبر داد و کاهش قیمت کودهای شیمیایی را از خواسته‌های به حق کشاورزان دانست.
وی همچنین به آغاز کاشت گندم پاییزه اشاره‌ای کرد و گفت: کاهش قیمت کودهای شیمیایی وارداتی خواسته تمامی نمایندگان مناطق کشاورز خیز در خانه ملت بوده و به طور جدی در حال پیگیری است.
عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هر گونه افزایش قیمت در کودهای شیمیایی ازته را غیرقانونی دانست و گفت: با توجه به اینکه این کودهای شیمیایی در داخل کشور تولید می‌شوند، خوشبختانه هیچ افزایش قیمتی در زمینه کودهای اوره، سولفات آمونیوم و نیترات آمونیوم نداریم.
9 هزار تن کود ازته در جنوب کرمان توزیع شد

کرمان رصد


محمد شریفی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان نیز از توزیع 9 هزار تُن کود شیمیایی ازته با نرخ دولتی در هفت شهرستان جنوبی این استان خبر داد. شریفی توزیع این میزان کود را از ابتدای سال جاری تا کنون عنوان کرد و گفت: برای امسال یازده هزار و 120 تُن کود ازته تدارک دیده شد که از این میزان بیش از 9 هزار تن تا کنون توزیع شده و مابقی نیز آماده تحویل به متقاضیان است.
به گفته وی، تدارک کود ازته از طریق پتروشیمی استان فارس طبق برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان همچنان ادامه داشته و جای نگرانی در این بخش وجود ندارد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان رایج‌ترین انواع کودهای ازته را نیترات آمونیم، سولفات آمونیم و اوره دانست و گفت: کودهای ازته از پتروشیمی‌های داخلی تامین می‌شود.
وی قیمت کودهای ازته را به طور تقریبی 55 هزار تومان به ازای هر کیسه 50 کیلویی اعلام کرد و از توزیع این کودها توسط 48 کارگزار بخش خصوصی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد.
شریفی ادامه داد: کشاورزان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان در صورت مشاهده عرضه کود خارج از شبکه یا (بازار سیاه)، گرانفروشی و نارضایتی از توزیع، موضوع را به شماره 43316163 گزارش دهند تا در کمترین زمان ممکن به تخلفات رسیدگی شود.
وی در خصوص هزینه‌های مربوط به حمل کودها هم اظهار داشت: هزینه حمل، تخلیه و بارگیری کودهای یارانه‌ای از مبداء تا مقصد با دولت بوده لذا کودهای یارانه‌ای با قیمت مصوب دولتی به کشاورزان ارائه می‌شود.
او با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی در جنوب فعالیت می‌کند، گفت: این شرکت 48 کارگزار بخش خصوصی در هفت شهرستان جنوبی دارد که وظیفه توزیع کود بین کشاورزان منطقه را بر عهده دارند.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان کودهای فسفاته و پتاسه را از نوع وارداتی اعلام کرد و از توزیع 170 تُن کودهای فسفاته و 50 تُن کود پتاسه طی سال جاری خبر داد و گفت: توزیع این میزان کود نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش شدیدی داشته است.
وی کاهش توزیع کودهای فسفاته و پتاسه را طی سال جاری به علت دستور توقف توزیع کود توسط دولت برای تعیین نرخ های جدید دانست و افزود: این کودها توسط شرکت، تدارک و در انبارهای مرکزی موجود بوده و در حال حاضر که نرخ‌های جدید ابلاغ شده اقدامات لازم برای تدارک یکهزار تُن کود فسفانه و 700 تن پتاسه انجام شده است.
شریفی از آمادگی فروش کودهای فسفاته و پتاسه با نرخ جدید توسط کارگزاران بخش خصوصی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: کشاورزان برای تحویل سهمیه کود مورد نیاز خود اعم از فسفاته و پتاسه و ازته باید در سامانه پهنه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی ثبت نام کنند از این رو برای انجام این ثبت نام باید به مراکز خدمات جهادکشاورزی مراجعه کرده و از آن طریق به کارگزاران توزیع کود شرکت معرفی شوند.
شریفی اظهار داشت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان تمامی کودهای مورد نیاز منطقه برای کشت پاییزه را تدارک دیده و آماده تحویل این کودها به کشاورزان از طریق کارگزاری‌های شرکت در هفت شهرستان جنوبی کرمان است.
وی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هیچ‌گونه نقشی در افزایش قیمت کودها نداشته است، تصریح کرد: این نرخ‌ها با توجه به تبدیل ارز تخصیصی به واردات کودها از ارز دولتی به ارز نیمایی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور افزایش یافته است!
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: بر همین اساس نرخ‌های جدید توسط وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده محاسبه و از سوی دفتر ریاست محترم جمهوری به وزارت جهادکشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ شده است.
افزایش بین 40 درصدی هزینه‌های کشاورزی

کرمان رصد


کشاورز نمونه کشور نیز از افزایش 30 تا 40 درصدی هزینه‌های کشاورزی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
عباس محمدی از افزایش قیمت نهادهای کشاورزی گلایه کرد و خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر مسوولان به این مشکل شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته برداشت کشاورزان منطقه جنوب کرمان همزمان با شیوع ویروس کرونا بود، از ضرر و زیان کشاورزان طی سال گذشته خبر داد و گفت: امیدواریم مسوولان با توجه به زیان سال گذشته، نگاه ویژه‌ای به منطقه جنوب کرمان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور داشته باشند.
محمدی نیز همچون صدها کشاورز دیگر خواستار کاهش قیمت نهاده‌های کشاورزی و آزاد شدن صادرات محصولات کشاورزی شد و حمایت مسوولان از قشر زحمت‌کش کشاورز را چاره کار دانست.
تعاون روستایی چه می‌گوید؟
احمد مشایخی مدیر سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان نیز از توزیع یکهزار و 550 تُن کود شیمیایی بین کشاورزان این منطقه خبر داد. او کودهای توزیع شده را از نوع اوره اعلام کرد و از حمایت دولت برای توزیع این میزان کود خبر داد.
وی با بیان اینکه کود اوره همواره برای کشاورزان جزو پُرمصرف‌ترین کودها است، اظهار داشت: کودهای اوره بین کشاورزان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان توزیع شده است.
مدیر سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان به نام‌گذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بخش کشاورزی این منطقه، شبکه تعاون روستایی با تامین نیازهای ضروری کشاورزان به دنبال تحقق شعار "جهش تولید" است.
وی تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی باکیفیت را موجب بازدهی بیشتر مزارع و رضایت‌مندی قشر مولد عنوان کرد و تأمین مایحتاج کشاورزان را یکی از دغدغه‌های اصلی تعاون روستایی برای ایجاد شتاب در چرخه تولید دانست.
مشایخی اظهار داشت: ارائه این خدمات به اقتصاد روستائیان و کشاورزان کمک شایانی کرده و آن‌ها را از رفت و آمدهای پُرهزینه و زمان‌بَر به مرکز شهرها دور نگه می‌دارد. به گفته وی، سال گذشته نیز 2 هزار تُن کود شیمیایی توسط شبکه تعاون روستایی جنوب کرمان تأمین و توزیع شد.
افزون بر موارد ذکر شده باید این موضوع را هم بگوییم؛ کودهای معروف سوپر فسفاته و پتاسه از همین حالا تا فروردین‌ماه مورد نیاز کشاورزان است که به این کشت، طح استمرار یا «کشت خارج از فصل» هم می‌گویند.
کشت دیگر که به آن «میان طرح» می‌گویند در آبان‌ماه و کشت «طرح دوم» نیز در بهمن‌ماه انجام می‌شود. البته کودهای ذکر شده علاوه بر سیب‌زمینی و پیاز و گندم و کلزا برای درختان مرکبات و میوه از مهرماه مورد استفاده باغداران قرار خواهد گرفت.
درمجموع به گفته مسوولان، برای جنوب کرمان چهار هزار تُن کود فسفاته و سه هزار تُن پتاسه مورد نیاز است و کشاورزان در انتظار تدبیری هستند تا این حباب قیمتی شکسته شود تا بتوانند زراعت خود را با قوت قلب بیشتری ادامه دهند.
به امید روزی که این نوع کودها هم در کشور خودمان تولید شود تا کشاورزانمان علاوه بر رنج و مشقت زراعت، دغدغه خرید کودهای وارداتی را نداشته باشند.
جنوب کرمان با تولید بیش از چهار و نیم میلیون تن محصول کشاورزی، از هفت شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت تشکیل شده است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جیرفت

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/149549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

بارش تگرگ در کرمان

رفع تصرف 10 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج دستگیر شدند

منطقه زیبای پامنار خوزستان