کرمان رصد

آخرين مطالب

ادامه اُفت نگران‌ کننده شاخص کل بورس اقتصادي

ادامه اُفت نگران‌ کننده شاخص کل بورس
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - امروز شاخص کل بورس با اُفت 44هزار واحدی روی پله یک میلیون و 640هزار واحدی قرار گرفت
اُفت 44هزار واحدی بورس
ارزش سهام شرکت‌ها مانند تمامی بازارها متأثر از عوامل اقتصاد کلان و تورم است و اگر بنا بود حبابی در بازار سرمایه بترکد، این حباب باید سال‌ها زودتر از این در بازار مسکن یا سکه و خودرو ترکیده بود. بسیاری هم اعتقاد دارند که چشم‌انداز بازار سرمایه و اقتصاد ایران روشن نیست و انتخابات آمریکا در آبان‌ماه را اوج ریسک بازار سرمایه تصور کرده‌اند.
ارزش سهام شرکت‌ها مانند تمامی بازارها متأثر از عوامل اقتصاد کلان و تورم است و اگر بنا بود حبابی در بازار سرمایه بترکد، این حباب باید سال‌ها زودتر از این در بازار مسکن یا سکه و خودرو ترکیده بود. بسیاری هم اعتقاد دارند که چشم‌انداز بازار سرمایه و اقتصاد ایران روشن نیست و انتخابات آمریکا در آبان‌ماه را اوج ریسک بازار سرمایه تصور کرده‌اند.
یکی نوشته است که پراید مسافرکشی‌اش را فروخته و پولش را به بورس آورده است. آن یکی ١٠٠‌میلیون تومان پول رهن خانه‌اش را به بورس آورده و گمان کرده که سودها آن‌قدر خیره‌کننده است که ظرف دو‌سال بتواند آلونکی بخرد. یکی توییت کرده خانه‌اش را فروخته تا با جادوی بورس خانه بزرگ‌تری بخرد و دیگری می‌گوید که عطای کاسبی راکد فرش‌فروشی‌اش را به لقایش بخشیده و پول مغازه را به بورس آورده است. این وسط سهامدارانی خود را جوان‌های آس‌وپاس و بیکاری معرفی می‌کنند که پول‌شان آن‌قدر کم بوده که هیچ آپشنی به جز بورس برای سرمایه‌گذاری نداشته‌اند. لابه‌لای توییت و کامنت‌های سهامداران خرد، زنان خانه‌داری پیدا می‌شوند که طلاهایشان را فروخته‌اند و به بورس آمده‌اند.
بسیاری هم به شوخی یا جدی نوشته‌اند که کرونا جراحی‌های زیبایی را تعطیل کرد و پول عمل بینی‌شان را به بورس آوردند!حالا اما همه‌شان مدعی‌اند که مالباخته هستند. یکی از زیان ٤٠٠‌میلیون تومانی می‌گوید و یکی از به بادرفتن پراید فکسنی و پول رهن خانه‌اش. دیگری هم غصه طلاهایی را می‌خورد که با نرخ روز ارزشش چندبرابر شده اما بورس تبخیرش کرده است. بحث‌ها، درددل‌ها، خشم‌ها و ترس‌های بورسی این روزها بین کاربران ایرانی داغ است. بازار سرمایه، مردادماه هولناکی را پشت‌سر گذاشته و با رشد منفی ٨‌درصد از تمام بازارهای رقیب جا مانده است. تداوم ریزش بازار در شهریورماه دلهره بزرگ‌تری به جان سهامداران خرد انداخته است. سهامدارانی که همین مردم کوچه و خیابان هستند و تا دیروز کلمه‌ای از بورس بلد نبودند اما با سقوط ارزش پول و سودهای سه‌رقمی بازار سرمایه، دسته‌دسته وارد بورس شدند.
رکوردهای دلهره‌ آور بورس
بازار سرمایه دیروز هم بنای ناسازگاری گذاشت و شاخص کل از اول صبح قرمز شد. این اتفاق درست درشرایطی رخ داد که اصلاح کم‌جان شاخص در سه‌روز کاری، امید سهامداران را تقویت کرده بود و بسیاری از آنها پیش‌بینی می‌کردند که بورس با قدرت بیشتری متعادل شود. پیش‌بینی‌ها اما درست از آب درنیامد و شاخص کل با ریزش بیشتر از ٤٣‌هزار واحد به کانال یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار واحد برگشت.
شاخص بورس که تا نیمه مرداد عدد دو‌میلیون و ٧٠‌هزار واحد را هم فتح کرده بود، ناگهان عقبگرد کرد و تا کانال یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار واحد فرو ریخت. اصلاح‌های کم‌جان شاخص را تا یک‌میلیون و ٧٠٠‌هزار واحد هل داد اما دیروز دوباره تمام رشته‌ها پنبه شد و شاخص به کانال قبلی برگشت. این اتفاق ترس‌ها و تردیدهای سهامداران خرد را تقویت کرد، به‌ویژه اینکه بورس در هفته‌های اخیر رکوردهای عجیبی از خود به جای گذاشته بود. بورس در هفته‌های اخیر رکورد سومین ریزش تاریخی شاخص را در یک هفته به ثبت رسانده است.
اتفاقی که مشابه آن یک روز پس از شهادت سردار سلیمانی در بازار سرمایه رخ داده است. رکورد ماهانه بازار سرمایه هم تعریفی ندارد و در ماه مرداد این بازار از تمام رقبایش عقب افتاده است. در این ماه مسکن با ١٠,٥ و کالاهای بادوام مانند خودرو، لوازم خانگی و... با ٩.١‌درصد بیشترین سودآوری را داشته‌اند. پس از آن طلا با ٨درصد، دلار با ٦.٢‌درصد و سکه با ٣.٨‌درصد بیشترین بازدهی را ثبت کرده‌اند و دست‌آخر بورس با منفی ٨‌درصد نه‌تنها در این ماه سودی به سهامداران نرسانده است بلکه برایشان زیانبار بوده است.
کارشناسان بازار سرمایه اخبار ضدونقیض درباره عرضه دارا دوم و اوراق سلف نفتی، عرضه آبشاری ٣٠‌درصد دوم سهام عدالت، اختلال در هسته معاملات و درمجموع پاره‌ای از تصمیم‌گیری‌های نادرست دولت را در ریزش اخیر بازار سرمایه موثر می‌دانند.
حباب بورس ترکیده است؟
در این شرایط بعضی از سهامداران خرد فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند و سهام‌هایشان را با ضرر فروخته‌اند. آنها می‌گویند تصمیم گرفتند تا قبل از اینکه تمام دارایی‌شان را ببازند، از بازار خارج شوند. بعضی دیگر هم که زیان‌شان سنگین‌تر بوده، یا اصولا زمان بدی وارد بازار شده‌اند و سودی به جیب نزده‌اند، به امید سر‌به‌سرشدن سود و زیان‌شان نشسته‌اند تا اصل پول‌شان را با کمترین هزینه از بازار خارج کنند.
بیشتر آنها حباب بازار سرمایه را باور کرده‌اند. حبابی که دیر یا زود می‌ترکد و سهامداران را به خاک سیاه می‌نشاند. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، تفکر حبابیون را اشتباه می‌دانند اما این اصطلاح آن‌قدر بین مردم جا افتاده و رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی روی آن مانور داده‌اند، که اصلاح تفکر حبابیون سخت به نظر می‌رسد. محمدعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه که مخالف تفکر حبابیون است، به «شهروند» می‌گوید که ارزش سهام شرکت‌ها مانند تمامی بازارها متأثر از عوامل اقتصاد کلان و تورم است و اگر بنا بود حبابی در بازار سرمایه بترکد، این حباب باید سال‌ها زودتر از این در بازار مسکن یا سکه و خودرو ترکیده بود.
بسیاری هم اعتقاد دارند که چشم‌انداز بازار سرمایه و اقتصاد ایران روشن نیست و انتخابات آمریکا در آبان‌ماه را اوج ریسک بازار سرمایه تصور کرده‌اند. سهامداران تازه‌کار تصور می‌کنند که رأی‌نیاوردن ترامپ می‌تواند اوضاع تحریم ایران را تغییر دهد و با گشایش‌های اقتصادی ناشی از آن، دولت دست از حمایت بورس می‌کشد. این تصورات درشرایطی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند انتخابات آمریکا تغییر خاصی در وضع اقتصاد ایران ایجاد نمی‌کند و سهامداران بهتر است نگاه بلندمدت به بازار سرمایه داشته باشند.
محمد گرجی‌آرا، کارشناس بازار سرمایه به «شهروند» می‌گوید که سهامداران خرد نباید بدون دانش پول‌شان را به این بازار می‌آوردند. او تأکید می‌کند که اگر کسی بدون بررسی بنیادی و تحلیل تکنیکال در بازار درحال خریدوفروش است، شک نکند که با زیان سنگینی از بازار خارج می‌شود. به توصیه این کارشناس سهامداران خرد به جای استناد به تحلیل کانال‌های تلگرامی و سیگنال‌فروشی آنها، هرچه زودتر پول‌شان را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند تا آنها را از زیاندهی سنگین نجات دهند.
اُفت 44هزار واحدی شاخص کل بورس
امروز چهار شنبه (12 شهریور) شاخص کل بورس در آغاز معاملات با اُفت 44 هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و 640 هزار واحدی شد.
نماد‌های فارس، فولاد، شستا، فملی، شپنا، اخابر و وغدیر امروز بیشترین تاثیر را روی شاخص کل بورس داشته اند.
نمادهای تاثیر گذار در بورس

کرمان رصد

همچنین شاخص کل فرابورس با اُفت 327 واحدی وارد کانال 17 هزار و 460 واحدی شد.
نمادهای تاثیر گذار در فرابورس

کرمان رصد


منبع: yjc.ir

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/147771/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)

استاندار کرمان: سیل جنوب استان تلفات جانی نداشت

سرمربی گل‌گهر: برابر استقلال خوزستان باید پیروز شویم

100 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد

کشف میلیاردی کالای قاچاق در کرمان

رگبار باران و باد شدید در 9 استان / ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته آینده

نیروهای مسلح با اتحاد و آمادگی کامل مقابل دشمنان ایستادند

سیل راه ارتباطی 29 روستای عنبرآباد را مسدود کرد

لاله زار سردترین ایستگاه سرد کشور

شکایت دادستان سیرجان از افشین پیروانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

شکارچیان غیرمجاز در منطقه راور دستگیر شدند

تماشای سیل، جان پسربچه 8ساله کرمانی را گرفت!

جاده جیرفت ـ بلوک ـ فاریاب مسدود شد

دو دختر نوجوان مفقودشده در جنوب کرمان پیدا شدند

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

امدادرسانی هلال احمر به 250 نفر گرفتار در سیل استان کرمان

شکایت عجیب گل‌گهر از افشین پیروانی!

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

هشدار قرمز هواشناسی در جنوب کرمان بدون تلفات جانی/ سیل امسال خسارت کمتری داشته است

شکایت دادستان سیرجان از پیروانی به دلیل انتخاب یک رستوران!

راه اندازی هیئت صلح جانبازان

گلدان گیری و مقدمات تولید نهال در جنوب کرمان

ثبت یک شکایت عجیب از مدیر تیم پرسپولیس!

محموله‌های بسته غذایی بنیاد مستضعفان به مناطق سیل‌زده کرمان اعزام شد

واکنش معنادار تحلیلگر ترکیه‌ای ازنبوغ ایرانی مقابل هیاهوی اسرائیل

کشف بیش از 128 میلیارد کالای قاچاق در طرح 3 روزه پلیس کرمان

برنامه ریزی برای راه اندازی ساخت اتاق اتوبوس و تریلی در واگن سازی زرند

نجات کودک غرق شده در سیلاب

30 توزیع مشترک جهیزیه در کرمان توسط کمیته امداد و ارتش

نجات کلیه افراد مفقود شده در اثر سیلاب‌های جنوب کرمان

انهدام باند سرقت احشام با کشف 8 مورد سرقت

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

جیرفت بیشترین بارش استان کرمان را به خود اختصاص داد

وضع برخی از قوانین، موجب سنگ اندازی در تولید می‌شود

سیل در کمین 1200 روستا در سیستان و بلوچستان

شناسه دار شدن بیش از 3 هزار هنرمند زرندی در سامانه وزارت میراث فرهنگی

تخریب مزارع کشاورزی جیرفت توسط سیلاب

تخریب مزارع کشاورزی جیرفت بر اثر سیلاب

آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی جنوب استان کرمان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

آسیب سیلاب به دیوارحایل و کناره بندی رودخانه ملنتی جیرفت

باران راه ارتباطی 38 روستای جبالبارز وساردوئیه را مسدود کرده است

سیستم قضایی آماده شنیدن مشکلات واحدهای تولیدی است

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

انگشت‌های اتهامی که به سمت سعید آقاخانی، جواد عزتی و محسن تنابنده گرفته شد