کرمان رصد

آخرين مطالب

مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان:

زمان پاسخ دهی تست پی‌سی‌آر در کرمان کمتر از یک روز است علمي

زمان پاسخ دهی تست پی‌سی‌آر در کرمان کمتر از یک روز است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان گفت: زمان پاسخ دهی تست پی سی آر در کرمان کمتر از 24 ساعت و حتی گاهی کمتر از 12 ساعت است.

به گزارش خبرنگار مهر ، احمد انجم شعاع پیش از ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران به تشریح جزئیاتی در خصوص آزمایشات تشخیص کرونا پرداخت و اظهار کرد: تست‌های تشخیصی کرونا به دو دسته تقسیم می‌شوند.
وی تست‌های گروه اول را مربوط به وجود یا عدم وجود ویروس با استفاده از تشخیص ژنوم ویروس ذکر و عنوان کرد: این تست‌ها به «پی‌سی‌آر» معروف هستند و در واقع قطعی‌ترین و استانداردترین تست برای تشخیص ویروس کرونا همین نوع تست است.
انجم شعاع بیان کرد: بعد از ورود تست‌های پی‌سی‌آر به بازار، تست‌های سرولوژیک باب شد، در این دسته از تست‌ها میزان آنتی بادی ضد ویروس کرونا در خون فرد مشکوک به کرونا سنجیده می‌شود.
مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان در خصوص روش‌های انجام تست‌های گفته شده گفت: در روش پی‌سی‌آر با استفاده از سوآب از راه بینی یا انتهای حلق نمونه مخاطی گرفته شده و بعد از انجام مراحل خاصی در آزمایشگاه مثبت یا منفی بودن نتیجه تست مشخص می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در تست‌های سرولوژیک نمونه گیری خون انجام می‌شود، افزود: با توجه به محدودیت‌ها و ماهیت این نوع تست، به هیچ وجه از تست‌های سرولوژیک برای تشخیص موارد جدید بیماری استفاده نکرده و انجام این نوع تست را توصیه نمی‌کنیم.
انجم شعاع بیان کرد: به عبارت دیگر براساس نتیجه تست آنتی بادی فرد مشکوک به کرونا نمی‌توان در خصوص مبتلا بودن یا نبود آن فرد اظهار نظر کرد.
محدود شدن دامنه انجام تست کرونا
وی همچنین در خصوص اینکه آیا تست تشخیص کرونا برای هر فرد متقاضی انجام می‌شود؟ بیان کرد: ما کاملاً تابع پروتکل‌های ابلاغی از سوی وزارتخانه هستیم در حال حاضر «پی‌سی‌آر» یک تست کاملاً تخصصی است و در هر جایی انجام نمی‌شود.
وی ادامه داد: دانشگاه کرمان یکی از اولین مراکزی بود که بلافاصله بعد از شیوع کرونا وارد زنجیره آزمایشگاه‌های تشخیص این ویروس شد؛ با توجه به وجود زیرساخت‌های تشخیص مولکولی آنفلوانزا در کرمان موفق شدیم به سرعت وارد چرخه شویم.
مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان بیان کرد: تست پی‌سی‌آر تخصصی، زمان بر و زمینه بر است ضمن اینکه امکانات آن در همه جا موجود نیست. امکان انجام تست پی‌سی‌آر برای همه افراد فراهم نیست اما بر اساس پروتکل‌ها برای موارد خاص مانند افراد بالای 65 سال علامت دار قابل انجام است.
انجم شعاع اظهار کرد: پروتکل‌ها از زمان شیوع بیماری مرتب در حال تغییر است؛ به عنوان مثال در ابتدای بیماری همه افرادی که در ارتباط نزدیک با فرد مبتلا بودند را تست می‌کردیم، بعد از یک مدت به دلایل خاص دامنه انجام تست برای افراد محدود تر شد.
فقط 3 مرکز دولتی در کرمان تست پی‌سی‌آر انجام می‌دهند
وی ادامه داد: در حال حاضر انجام این تست به افرادی بالای 65 سال سن محدود شده است البته در کرمان مرکز خصوصی انجام دهنده تست پی‌سی‌آر نداریم.
انجم شعاع گفت: در کرمان سه مرکز دولتی تست پی‌سی‌آر را انجام می‌دهند که کاملاً متعهد به انجام پروتکل‌های وزارت بهداشت هستند.
زمان پاسخ دهی تست پی سی آر در کرمان کمتر از 24 ساعت است و حتی می‌توان گفت کمتر از 12 ساعت است
مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان در خصوص مدت زمان اعلام نتیجه تست پی‌سی‌آر اظهار کرد: نمونه‌ها معمولاً روز قبل یا صبح هر روز به آزمایشگاه می‌رسد و پس از انجام کارهای پذیرش و سایر کارهای روتین آزمایشگاهی، جواب بیش از 90 درصد موارد تا عصر همان روز مشخص می‌شود.
وی از ارسال نتایج آزمایش بیماران بستری به بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: نتیجه آزمایش بیماران سرپایی هم بر اساس ساز و کار تعریف شده به آنها اعلام می‌شود.
انجم شعاع بیان کرد: زمان پاسخ دهی تست پی سی آر در کرمان کمتر از 24 ساعت است و حتی می‌توان گفت کمتر از 12 ساعت است.
وجود موارد منفی کاذب در نتایج تست پی‌سی‌آر
وی بیان کرد: علیرغم اینکه پی‌سی‌آر تست استاندارد ویروس کروناست اما یکسری موارد مثبت یا منفی کاذب هم دارد؛ منفی کاذب به این معناست که ممکن است فرد مبتلا باشد اما تشخیص داده نشود.
مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان با اشاره به اهمیت میزان اختصاصی بودن و حساسیت هر تست، افزود: تست پی‌سی‌آر علیرغم اینکه توانمندی‌های خوبی دارد و آماری که هر روزه اعلام می‌شود بر اساس این نوع تست است، اما با مواردی از منفی کاذب همراه است.
انجم شعاع توصیه کرد: باید بیماران علامت داری که نتیجه تست آنها منفی می‌شود را به عنوان فرد با ریسک بالا در نظر بگیریم تا باعث اطمینان کاذب در افراد نشود چرا که می‌تواند منجر به انجام حرکات خطرساز و شیوع دوباره بیماری شود.
وی در خصوص نتیجه تست پی‌سی‌آر برای افرادی که مجدداً به کرونا مبتلا شده‌اند، بیان کرد: مبنای این تست وجود ویروس کروناست در صورت ابتلای دوم و وجود ویروس در انتهای حلق و مشاهده آن در نمونه گیری، نتیجه تست مثبت می‌شود.
تست آنتی بادی به هیچ وجه راه تشخیص کرونا نیست
انجم شعاع در خصوص سرعت انجام تست‌های آنتی بادی هم گفت: این تست‌ها برای تشخیص موارد جدید بیماری استفاده نمی‌شود و این تست به هیچ وجه راه تشخیص نیست. یکی از دلایل این گفته این است که برای بالا رفتن میزان آنتی بادی در سطح خون و طرح مساله ابتلاء به کرونا نیاز به گذشت 10 روز از زمان ورود ویروس به بدن است.
وی گفت: در بازه زمانی 10 روزه تست آنتی بادی حتی با وجود ابتلای فرد به کرونا نمی‌تواند جواب بدهد و اینکه با وجود ابتلای فرد به کرونا، آنتی بادی او طی دوره 10 روزه ابتدایی منفی است می‌تواند مشکل ساز و باعث ایجاد بیماری در سایر افراد شود.
مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان بیان کرد: تست آنتی بادی راحت و با استفاده تکنیک قدمی انجام می‌شود و جواب آن در همان روز مشخص می‌شود اما مهم است که این تست توسط فرد متخصص انجام شود. مهم‌ترین کاربرد تست‌های سرلوژیک در مورد کرونا مطالعات جمعیتی است.
مراکز انجام تست پی‌سی‌آر در کرمان دولتی هستند که در این مراکز طبق پروتکل‌ها هزینه‌ای دریافت نمی‌شود وی در خصوص هزینه‌های تست‌های کرونا گفت: مراکز انجام تست پی‌سی‌آر در کرمان دولتی هستند که در این مراکز طبق پروتکل‌ها هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.
انجم شعاع هزینه تست‌های آنتی بادی به صورت آزاد را حدود 70 هزار تومان ذکر کرد و گفت: انتظار داریم آزمایشگاه‌های خصوصی بیش از این تعرفه هزینه‌ای را دریافت نکنند و مردم می‌تواند در صورت مشاهده چنین مواردی، به دانشگاه علوم پزشکی گزارش دهند.
انجم شعاع با هشدار در خصوص جدی بودن بیماری کووید 19 اظهار کرد: رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین کاری است که مردم می‌توانند انجام دهند.
وی در پایان با تبریک روز پزشک، از کادر بهداشت و درمان استان کرمان به دلیل خدماتشان به ویژه در دوران شیوع کرونا تشکر کرد و گفت: کادر درمان حداکثر تلاش خود را برای کاهش میزان شیوع انجام می‌دهند اما برای قطع زنجیره انتقال باید همه افراد جامعه همت کرده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/146029/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید

وضعیت تعطیلی مدارس فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران) / این شهرها تعطیل شدند

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

بازدید میدانی استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده شهرستان زرند

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد

دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

مدارس زرند فردا تعطیل است

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم

150آبکشی معابرشهری زرند در پی بارش شدید باران

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس

ستاد بحران: مدارس زرند فردا تعطیل است

دزد 40میلیاردی طلای منزل به دام افتاد

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

مدارس این شهر فردا تعطیل شد

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

تعطیلی مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه

مدارس زرند تعطیل شد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید