کرمان رصد

آخرين مطالب

تست کرونای PCR معتبر است یا سرولوژی؟ گفتگو

تست کرونای PCR معتبر است یا سرولوژی؟
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان مدیر امور آزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی کرمان قطعی‌ترین آزمایش تشخیص کرونا را تست PCR دانست و بیان کرد: هرچند این تست خطاهایی دارد اما قطعی‌ترین راه تشخیصی کرونا در حال حاضر تست های مولکولی است.

دکتر "احمد انجم‌شعاع" در گفت و گو با ایسنا درباره انواع تست های تشخیصی کرونا گفت: تست های تشخیصی کرونا به دو دسته تست‌های مولکولی (PCR) و تست‌های آنتی بادی یا سرولوژی تقسیم می‌شوند.
وی قطعی‌ترین آزمایش تشخیص کرونا را تست PCR دانست و بیان کرد: هرچند این تست خطاهایی دارد اما قطعی‌ترین راه تشخیصی کرونا در حال حاضر تست های مولکولی است.
مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که تست سرلوژی، میزان آنتی بادی ویروس را در خون افراد می‌سنجد، اظهار کرد: در آزمایش PCR نمونه از مخاط حلق و بینی گرفته می‌شود و ماده ژنتیک این ویروس طی فرآیندی خارج می‌شود و با استفاده از نرم افزارهایی خاص پایش می‌شود.
وی از روش نمونه‌گیری تست سرلوژی سخن به میان آورد و عنوان کرد: در تست آنتی بادی نمونه مورد نظر از خون گرفته می شود اما در مجموع این روش را برای تشخیص موارد جدید بیماری توصیه نمی‌کنیم و برای افراد مشکوک به کرونا براساس نتایج این تست نمی‌توان عنوان کرد که فرد مبتلا است یا خیر، زیرا اولین آنتی بادی که در خون بالا می‌رود، بعد از 10 روز در خون خودش را نشان می‌دهد.
انجم‌شعاع بیان کرد: تست PCR بر اساس پروتکل‌های الحاقی از وزارتخانه انجام می‌شود و کرمان جزء اولین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود که وارد زنجیره تشخیصی کرونا در کشور شد گفتنی است که این تست، تخصصی، هزینه بر و زمان‌بر بوده و برای همه افراد انجام این تست فراهم نمی‌باشد.
وی افزود: در حال حاضر تست PCR از افراد بالای 65 سال و بیماران بستری و یا دارای بیماری های زمینه ای گرفته می‌شود شایان ذکر است که پروتکل‌های انجام تست از زمان شیوع مرتب تغییر پیدا کرده به طوری که در ابتدا از همه مشکوکین به این بیماری گرفته می‌شد ولی اکنون انجام این تست محدود شده است.
مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: در کرمان سه مرکز دولتی این تست را انجام می‌دهند و موظف بر رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت هستند ضمن انکه هیچ مرکز خصوصی انجام تست های مولکولی در کرمان نداریم.
وی از سرعت عمل متخصصین آزمایشگاهی کرمان در انجام تست کرونا سخن به میان آورد و بیان کرد: جواب آزمایش PCR در کمتر از یک روز داده می شود. نمونه‌ها روز قبل یا صبح هر روز به آزمایشگاه‌ها ارسال و در بیش از 90 درصد موارد تا عصر همان روز جواب آنها داده می‌شود و زمان پاسخ دهی در استان کرمان زیر 24 ساعت و حتی می‌توان گفت زیر 12 ساعت است.
انجم‌شعاع ادامه داد: علی‌رغم اینکه این تست استاندارد تشخیص کرونا است اما ممکن است در مواردی نیز دارای جواب منفی کاذب باشد به‌طوری که احتمال دارد فردی به کووید 19 مبتلا باشد اما تست آن را نشان ندهد بنابراین فرد را به عنوان فرد مبتلا در نظر گرفته می‌شود تا حرکات خطرساز در جامعه انجام ندهد.
وی در پاسخ به این سوال که اکر فردی دو بار به کرونا مبتلا شده باشد، آیا آزمایش آن برای بار دوم هم مثبت نشان داده می‌شود؟ اظهار کرد: در هر صورت مبنای این تست وجود ویروس و عدم ویروس است و هر چند بار فرد مبتلا شده باشد قطعا جواب PCR وی مثبت می‌شود.
انجم شعاع تاکید کرد: تست سرولوژی برای تشخیص مورد جدید بیماری محسوب نمی‌شوند و راه تشخیص کرونا آزمایش های سرولوژی نیست زیرا اولین آنتی بادی که در خون بالا می‌رود بعد از 10 روز در خون نشان می‌دهد. این تست یک آزمایش تست راحتی است و همان روز جواب آن به دست بیمار داده می‌شود اما باید این تست توسط افراد متخصص انجام شود اما مهمترین کاربرد تست‌های سرولوژی بحث های مطالعاتی است و برای مطالعات اپیدمیولوژی در راستای اینکه چند درصد افراد مبتلا بوده‌اند، انجام می‌شود.
وی با اشاره به هزینه‌های آزمایش تشخیصی کرونا گفت: باتوجه به اینکه آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا در کرمان همگی دولتی هستند، لذا هزینه‌ای از بیمار دریافت نمی‌کنیم و رایگان است اما آزمایش آنتی بادی به‌صورت آزاد حدود 70 هزار تومان است و خیلی از بیمه‌ها این تست را پوشش می‌دهند.
مدیر امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان خطاب به مردم گفت: مردم مساله کرونا را جدی تلقی کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا بهترین راه پیشگیری و کنترل این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط تک تک افراد جامعه است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/146010/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

جبهه پایداری معامله‌گر است

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

عزت نظام اسلامی مدیون ایثارگری‌های شهدا وخانواده‌های معظم آنان

نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است

هر میدانی که سپاه با پشتیبانی مردم به آن وارد شد منجر به پیروزی شد

تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان

جام حذفی فوتبال| دیدار مس و پیکان به وقت اضافه کشید

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

کرمان همچنان زیر چتربارش‌های بهاری

غبار روبی گلزار شهیدای آران و بیدگل

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تخریب 50 راه روستایی در گنبکی

سیلاب در ورودی شهر صفاییه رفسنجان مهار شد

سیلاب راه ارتباطی 6 روستای نرماشیر را مسدود کرد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی