کرمان رصد

آخرين مطالب

به بهانه 17 مرداد؛

رنج خبرنگاران از درد مردم/ دغدغه حضور خبرنگارنماها و بی اعتنائی مسئولان نسبت به حل این مشکل فرهنگي

رنج خبرنگاران از درد مردم/ دغدغه حضور خبرنگارنماها و بی اعتنائی مسئولان نسبت به حل این مشکل
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان 17 مرداد به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده و شاید فرصت بسیار محدودی برای پرداختن به مسائل و خواسته های فعالان این عرصه باشد. هرچند برخی مسائل بارها تکرار شده اما همچنان اقدام موثری برای حل آنها صورت نگرفته است.

یکی از دغدغه های همکاران رسانه ای در استان کرمان حضور افراد غیرحرفه ای و بی استعداد در این عرصه است که اعتبار این حرفه را زیر سئوال برده و آبروی خبرنگاران واقعی را خدشه دار کرده اند؛ مسئله ای که متاسفانه متولیان امر نیز چاره ای برای آن نمی اندیشند و گویا نسبت به آن بی تفاوت هستند.
در 17 مرداد سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید و به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
خبرنگار کسی است که با اتکاء به ذوق و استعداد شخصی، پس از گذرانیدن دوره آموزش تخصصی و همچنین با توجه به مسئولیت اجتماعی که این حرفه بر عهده او می‌گذارد، وظیف کسب، تهیه، جمع‌آوری و تنظیم اخبار و انتقال آنها را از طریق وسایل ارتباط جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری) به مخاطبان بر عهده دارد.
حرفه خبرنگاری سختی ها و فراز و نشیب های زیادی به همراه دارد که اگر با عشق در آغاز وارد این مسیر نشده باشیم، در ادامه راه دوام نمی آوریم.
"مهسا حقانیت" یکی از خبرنگاران باسابقه و فعال استان کرمان است که از دوران دانش آموزی کارش را با نشریه دانش آموزی آغاز کرده و اکنون بیست و یکمین سال فعالیت خود در حوزه رسانه استان را می گذراند.

کرمان رصد


وی در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این سئوال که اگر بار دیگر قرار بود شغلی را انتخاب کند، آیا باز هم به سراغ حرفه خبرنگاری می رفت؟ اظهار کرد: شک ندارم که اگر هزاران بار هم به عقب برگردم باز هم خبرنگار می شوم زیرا تنها شغلیست که می تواند من را از همه نظر اقناع کند و خبرنگاری را با هیچ شغلی عوض نمی کنم.
خبرنگار خبرگزاری فارس در استان کرمان درباره اتفاقات تکان دهنده دوران کاری اش بیان کرد: مشاهده مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... درد و رنج مردم در زیر پوست شهر و از سوی دیگر مشاهده پول های بادآورده در جیب نوکیسه های ثروتمند و ایجاد شکاف طبقاتی بسیار زیاد در جامعه همیشه برایم تکان دهنده بوده و هست.
حقانیت تصریح کرد: هیچ کاری به غیر از نوشتن گزارش های موردی از خانواده های گرفتار و جمع آوری کمک از دستم بر نمی آید.
وی درباره نظر خانواده درباره حرفه اش بیان کرد: وقتی که مجرد بودم خبرنگار شدم و خانواده ام همیشه از من برای ادامه این شغل حمایت کردند زیرا خبرنگاری هیچ ساعت مشخصی ندارد و گاهی پیش آمده که در شب هنگام برای تهیه خبر و گزارش اقدام کردم و هیچ مخالفتی نبود. بعد از ازدواج هم خبرنگاری را با حمایت های همسرم ادامه می دهم.
این فعال رسانه ای درباره خودسانسوری در حرفه خبرنگاری اظهار کرد: خودسانسوری در خبر یکی از ارکان غیرقابل انکار خبرنگاری شده زیرا خبرنگاران خط قرمزها را می دانند و مجبور به سانسور برخی موارد هستند و بارها پیش آمده که بخواهند جلوی انتشار برخی اخبار را بگیرند و متاسفانه معمولا موفق هم می شوند.
وی درباره وضعیت خبرنگاری در ایران اظهار کرد: خبرنگاری در ایران همیشه خوب بوده و عملکرد خبرنگاران در شکل گیری انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی غیرقابل انکار است و امروز شاید از نظر تئوری پیشرفت کرده باشیم اما در عمل متاسفانه پیشرفت چندانی نداشته ایم.
حقانیت تصریح کرد: حتما فضای رسانه در سال های آینده بازتر می شود همان طور که خیلی از مسائل دیگر در حال بهتر شدن است.
امنیت شغلی نداریم
وی با اشاره به اینکه موضوعات بسیاری خبرنگاران را آزار می دهد، عنوان کرد: متاسفانه امنیت شغلی نداریم و شاهد حضور افراد بی استعداد، غیرحرفه ای، چاپلوس و کاسبی هستیم که نام مقدس خبرنگار را آلوده می کنند و هر روز هم در حال افزایش هستند.
خبرنگار خبرگزاری فارس در استان کرمان با اشاره به اینکه کم شدن درد و رنج مردم خوشحال مان می کند، گفت: تجربه 21 ساله خبرنگاری به من این را یاد داده که مردم کوچه و بازار بیش از همه حرف حق را به زبان می آورند زیرا ترس از دست دادن میز را ندارند و به طور معمول خیلی کم پیش می آید که یک مدیر دید رسانه ای داشته باشد و معمولا مدیران رغبت چندانی برای مصاحبه ندارند.
وی در ادامه اظهار کرد: حقوق خبرنگاران نسبت به کاری که انجام می دهند بسیار بسیار ناچیز است و اینکه یک خبرنگار به خبرنگاری ادامه می دهد بیشتر به خاطر عشق و علاقه خودش است و شاید کنارگذاشتن کار خبرنگاری توسط تعداد زیادی از خبرنگاران خوب ما و حضور آنها در ادارات و سازمان ها به علت همین درآمد ناچیز خبرنگاری است.
حقانیت در پاسخ به این سئوال که آیا فکر کرده اید که میرزابنویس روابط عمومی ها شده اید؟ بیان کرد: هیچ گاه احساس میرزابنویسی را نداشته ام زیرا تمرکز اصلی ام را بر تولید گزارش، مصاحبه ها و خبرهای تولیدی و موثر می گذارم و آنهایی که میرزابنویس هستند همان خبرنگارنماهایی هستند که حرمت و عزت خبرنگاری را خدشه دار کرده اند.
وی درباره روحیات خبرنگاران پیشکسوت کرمان اظهار کرد: خبرنگار کهنسالی که از وی شناخت داشتم، روانشاد محمد دانشور بود که با اینکه سنشان زیاد بود اما همچنان با شرف در نشریات کرمان قلم می زد و آبروی خبرنگاران کرمان بود زیرا علاوه بر قلم شیوا و شیرینی که داشت، انسان بسیار شریف و نجیبی هم بود، روحش شاد.
این فعال رسانه ای در ادامه درباره وضعیت حرفه خبرنگاری در کشورهای دیگر گفت: در کشورهای دیگر تا جایی که من اطلاع دارم به طور معمول خبرنگاران ارشد از شرایط بهتری نسبت به بقیه برخوردار هستند. همین که در کشورهای پیشرفته هر فرد بی استعداد، غیرحرفه ای و خبرنگارنمایی نمی تواند خودش را به عنوان خبرنگار جا بزند، از نظر بنده بهترین حمایت از فعالان این حرفه است.
وی درباره خواسته خبرنگاران از دولت ها افزود: خبرنگاران از دولت می خواهند به سووالاتشان پاسخ دهد و راه را برای خبرنگاران در راستای رفع مشکلات مردم باز کنند.
حقانیت درباره نظر مردم نسبت به حرفه خبرنگاری بیان کرد: مردم همیشه با احترام و علاقه درباره خبرنگار بودنم صحبت کرده اند و به نظر من یک فرد با عملکرد خوب خودش در هر کاری می تواند به آن شغل اعتبار دهد و این آدم ها هستند که به شغل ها عزت و آبرو می دهند نه شغل ها به آدم ها.
بیان واقعیت سم مهلکی برای صاحبان زر و زور است
وی در پاسخ به این سئوال که مسئولان کشورهای دیگر چه برخوردی با اهالی رسانه دارند؟ تصریح کرد: متاسفانه خبرهایی که از گوشه و کنار دنیا به گوش می رسد حاکی از آن است که خبرنگاران برای مسوولان "خواستنی" نیستند و این طبیعی است زیرا خبرنگاران به دنبال واقعیت ها هستند و بیان واقعیت یک سم مهلک برای صاحبان زر و زور است.
خبرنگار خبرگزاری فارس در کرمان درباره شیرین ترین خاطره کاری اش گفت: هر زمان با قلمم گره ای گشوده شده است، شیرین ترین خاطره برایم شکل گرفته و تلخ ترین خاطراتم هم مربوط به تعداد انگشت شماری مسوول می شود که برای کرمان کار کرده اند اما با سیاسی کاری آنها را کنار گذاشته اند و هیچ وقت مردم را در این تغییرات ندیده اند.
وی در پاسخ به اینکه آیا با فراغت استراحت می کند؟ عنوان کرد: وقتی خبرنگار می شوی، خواسته و ناخواسته اطلاعاتی به تو می رسد که دیگر آسایش و آرامش نداری زیرا آدم هایی که بیشتر می دانند و می فهمند، بیشتر هم درد می کشند.
"نجمه حسنی" خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان کرمان است که 15 سال از عمر خود را به فعالیت عرصه رسانه سپری کرده، در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه اگر بار دیگر قرار باشد انتخاب کند آیا به سراغ حرفه خبرنگاری می رود؟ گفت: با توجه به مشکلات فرا روی حرفه خطیر خبرنگاری بارها و بارها با خودم به این سوال اندیشیده ام و هر بار تصور اینکه دل مشغولی غیر از خبرنگاری داشته باشم تنم را می لرزاند.

کرمان رصد


وی افزود: گرچه مصائب و مشکلات فراوانی پیش روی فعالان این عرصه قرار دارد و مسولان نیز جز در روز خبرنگار آن هم به صورت سوری در هیچ زمان دیگری به آنها نمی پردازند چه به رسد برای رفع آنها تلاش کنند، اما انتخاب حرفه ای دیگر برای من که جان و دلم را به آن ارزانی کرده ام، دشوار است.
حسنی درباره تکان دهنده ترین اتفاق دوران کاری اش بیان کرد: حوادث و وقایع زیادی در طول مدت خدمت مرا تحت تاثیر قرار داده اما یکی از خبرهایی که سال گذشته داشتیم شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود که هر لحظه اطلاع رسانی مراسم ایشان با درد و اشک و آه همراه بود.
این فعال رسانه ای تصریح کرد: بحمدالله سوژه های زیادی بوده که با اطلاع رسانی و پیگیری بعد از آن، منجر به رفع مشکل آن فرد شده است؛ به عنوان مثال سال گذشته با پیگیری و انتشار گزارشی در خبرگزاری، سفر درمانی یک دختر جوان به ترکیه محقق شد.
وی درباره حمایت خانواده از حرفه اش گفت: خوشبختانه خانواده بنده از جمله همسرم با بنده همراه هستند و از طرح و کارهایی که انجام ‌می دهم استقبال می کنند.
حسنی درباره خودسانسوری در خبرنگاری بیان کرد: گاهی مواردی را که مشخص است انتشارش دردی از جامعه دوا نکرده و حتی بستر مشکلات را فراهم می کند، نیازی به انتشارش نمی بینیم.
به حرفه خبرنگاری بهاء داده نشده است
وی درباره تغییرات حوزه خبرنگاری در ایران اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اینکه به این حرفه بهاء داده نشده و به عنوان یک حرفه تاثیر گذار به آن نگاه نشده، از نظر بنده تغییر رو به رشد زیادی نداشته است.
خبرنگار خبرگزاری ایرنا در استان کرمان گفت: وجود افراد غیر حرفه ای و مدعی در این عرصه بسیار مرا می رنجاند اما مسئولان هیچ گاه برای این معضل که گریبان همه را می گیرد فکری نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه زمانی که حداقل خودم احساس کنم حرفه ای می نویسم و قلمم تاثیرگذار و کارگشاست دلم را آرام می کند، افزود: به نظر می رسد تعداد معدودی از مدیران از پاسخ به سوالات خبرنگاران شانه خالی می کنند.
حسنی درباره وضعیت خبرنگاران پیشکسوت بیان کرد: حال همکار پیشکسوتمان خوب نیست و هیچ کس دیگر از آن هم تکاپو و تاثیرگذاری اش حرف نمی زند و از حالش خبر نمی گیرند.
وی با بیان اینکه باید محکم باشی تا در حرفه خبرنگاری ادامه کار بدهی، درباره نظر مردم نسبت به این حرفه گفت: اکثر مردم حرفه خبرنگاری را شغلی مهیج می دانند و برای خبرنگاران احترام خاصی قائل هستند.
این فعال رسانه ای در پاسخ به اینکه آیا با فراغت استراحت می کند؟ اظهار کرد: معمولا هیچ زمانی را صرفا برای خودم ندارم که بخواهم راحت استراحت کنم و بیشتر زمان ما با کار می گذرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/144266/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید

اجرای حکم یک روزنامه‌نگار

70 درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد

نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان

نجات جان دو کودک گرفتار درسیلاب ورودی دادگستری زرند

هشدار شدید باران در 21 استان

آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر

هشدار باران شدید در 21 استان

نجات جان دو کودک در سیلاب ورودی دادگستری زرند

پیش‌بینی بارندگی شدید در رفسنجان

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

بارش شدید باران در روستاهای انار

بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و 837 هکتار است

انهدام باند سارقان مسلح در شهرستان منوجان

صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت

جاعلان مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان

مهم‌ترین دلیل توفیق سپاه، بافت مردمی آن است

رفع تصرف 15 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

باران رگباری ، تگرگ ،صاعقه و تندبادهای لحظه ای در کرمان

انهدام باند سرقت مسلحانه در منوجان

باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست

راه‌اندازی واحد احیا فولاد بافت با نانوکاتالیست‌‌های ایرانی

مقابله با زمین خواری 20 هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان

نازنین بیاتی و نگار فروزنده در یک قاب صمیمی

انتقال مادر باردار از ارتفاعات جیرفت با بالگردبه بیمارستان

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

تلاش برای تخلیه سیلاب از منازل زرند/تخریب شبکه آب شرب ٨ روستا