کرمان رصد

آخرين مطالب

اما و اگرهای مسیر دوچرخه سواری کرمان

طرحی که ترافیک را سامان می‌دهد/ دوچرخه جایگزین طرح‌های میلیاردی سياسي

طرحی که ترافیک را سامان می‌دهد/ دوچرخه جایگزین طرح‌های میلیاردی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - هر چند اجرای بخشی از طرح مسیر دوچرخه سواری در کرمان باعث بروز برخی مخالفت‌ها و مشکلات شده اما ایده جایگزینی دوچرخه به جای خودرو می‌تواند مرهمی بر ترافیک سنگین شهر کرمان باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، اسمامحمودی : ترافیک شهری یکی از معضلاتی است که این روزها در شهر کرمان خودنمایی می‌کند و گاهی باعث می‌شود در مدت زیادی از زمان با ارزشمان را در ترافیک کلافه کننده از دست بدهیم. برای حل این مشکل که با زیاد شدن شمار خودروها روز به روز بیشتر هم می‌شود، طرح‌های متعددی از رو گذر و زیر گذر گرفته تا تغییر مسیرهای رفت و آمد اجرا شده اما در عمل تأثیر چندانی برای روان شدن و کاهش ترافیک مشاهده نشده است.
حالا شهردار کرمان صبحت از روش دیگری به میان می‌آورد که سال‌ها پیش در طرح جامع ترافیک شهر کرمان دیده شده است؛ سوق دادن حمل و نقل به رویکرد «انسان محور». تاکنون ترافیک شهر کرمان «خودرو محور» بوده و شهردار کرمان معتقد است با استفاده از دوچرخه دیگر نیازی به صرف هزینه‌های میلیاردی برای اجرای پل‌ها و… نیست.
شهرداری کرمان علیرغم مشکلات و مخالفت‌هایی که بر سر راه اجرای طرح ایجاد مسیر دوچرخه سواری در خیابان سپه وجود داشت، این طرح را آغاز کرده است، طرحی که با اجرای کامل باعث ایجاد یک شبکه سراسری دوچرخه سواری در شهر کرمان می‌شود، البته هدف از اجرای این طرح کمک به کاهش ترافیک و حمل و نقل است. به همین دلیل است که این طرح در یکی از خیابان‌های پرتردد و مرکز شهر و بر اساس طرح جامع ترافیک شهر کرمان اجرا شده است. طرحی که می‌خواهد با کاهش شمار خودروها و فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه بار ترافیکی را التیام بخشد .
اما در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی هم دغدغه‌هایی را دارد که باید از سوی شهرداری رفع شود، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرمان معتقد است؛ اجرای ناقص مسیر دوچرخه سواری می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود و این طرح یا باید به صورت کامل اجرا شود یا اینکه فعلاً جمع آوری شده و در زمان مناسبی به صورت کامل اجرا شود.
در حال حاضر مسیر دوچرخه سواری خیابان سپه که خیابانی کم عرض و پر رفت و آمد است به صورت موقت اجرا شده تا بعد از مدت زمانی با بررسی شرایط در این خصوص تصمیم گیری قطعی شود.
با کلیت ترویج فرهنگ دوچرخه سواری موافقیم
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان کرمان امروز در جمع خبرنگاران، خیابان سپه را محل مناسبی برای ایجاد خط ویژه دوچرخه سواری ندانست و گفت: پلیس با کلیت مساله ترویج فرهنگ دوچرخه سواری کاملاً موافق است و تمامی اعضای شورای ترافیک و شهروندان هم با حرکت به سمت حمل و نقل پاک و توجه بیشتر به تردد دوچرخه سواران و عابران پیاده موافق هستند.
سرهنگ یوسف نجفی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته چندان به این مساله توجه نشده و اولویت با تردد وسایل نقلیه بوده است، افزود: در ضرورت و اهمیت این قضیه شک و ابهامی وجود ندارد، اما نکته حائز اهمیت محل اجرای این طرح است.
وی با تاکید بر اینکه پلیس محل اجرای این طرح را نامناسب می‌داند، بیان کرد: شهرداری معتقد است که این خط ویژه دوچرخه سواری بر اساس طرح جامع ترافیک شهر کرمان (که سال‌ها پیش تهیه شده) اجرا شده که فقط بخشی از مسیر دوچرخه سواری در نظر گرفته شده برای شهر کرمان است.
محل مناسبی برای اجرای طرح دوچرخه سواری انتخاب نشده است
سرهنگ یوسفی با اشاره به اینکه در حال حاضر این مسیر دوچرخه سواری در یکی از مناطق شهرداری و به صورت جداگانه اجرا شده و کامل نبوده و دارای نواقصی است، افزود: تمامی اعضای شورای ترافیک با شروع طرح از خیابان سپه مخالف بودند.
وی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی هم معتقد است محل مناسبی برای اجرای طرح انتخاب نشده و دارای اشکالات فنی است که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه تردد وسایل نقلیه و دسترسی مردم به بیمارستان و مغازه‌های این منطقه شود.
سرهنگ نجفی خیابان سپه را یکی از مسیرهای شلوغ شهر کرمان در ساعات پیک دانست و افزود: در صورت بازگشایی مدارس مشکلات بیشتر هم می‌شود، ما تمامی این موارد را اعلام کرده‌ایم اما در نهایت در کمیته فنی شورای ترافیک استان بنا بر این شد که طرح گفته شده به صورت آزمایشی اجرا شود.
لزوم اجرای کامل مسیر دوچرخه سواری در شهر کرمان
وی با تاکید بر لزوم به روز رسانی طرح جامع ترافیک شهر کرمان گفت: بهتر بود شهرداری منطقه سه این طرح را قبل از اجرا در شورای ترافیک و کمیته فنی مطرح می‌کرد تا به نحو بهتری اجرا شود.
نجفی با اشاره به اینکه پلیس مخالفت خود در خصوص اجرای این طرح را اعلام کرده است، بیان کرد: بر اساس تصمیم کمیته فنی شورای ترافیک تصمیم بر این شد طرح به صورت آزمایشی اجرا شود و صورت تکمیل باقی بماند در غیر این صورت و بروز مشکلات جمع آوری شود.
وی گفت: مسیر دوچرخه سواری در نظر گرفته شده در طرح جامع ترافیک شهر کرمان به صورت یک شبکه است که اگر به صورت کامل اجرا می‌شد شاید این اشکلات به وجود نمی‌آمد.
نجفی بیان کرد: باید این طرح به صورت کامل اجرا و این مسیر تکمیل شود تا بتواند به حمل و نقل درون شهری، استفاده کمتر از وسایل نقلیه و افزایش رضایت مندی مردم کمک کند.
وی با اشاره به ایرادات فنی و ایمنی فعلی این مسیر گفت: در طول مسیر چند تقاطع وجود دارد (ورودی پارکینگ و ساختمان‌ها) که می‌تواند زمینه برخورد وسایل نقلیه و دوچرخه سواران را ایجاد کند، بنابراین این طرح باید یا به صورت کامل و با رفع تمامی نواقص اجرا شود یا جمع آوری شده و در زمان مناسب به صورت کامل اجرا شود تا به بهبود حمل و نقل مناسب در شهر کرمان کمک کند.
با هماهنگی پلیس و بر اساس طرح جامع ترافیک مسیر دوچرخه سواری ایجاد شده است
شهردار کرمان هم در این خصوص گفت: ابتدا باید مشخص شود که آیا به این اصل که حمل و نقل شهری باید به سمت استفاده از دوچرخه و پیاده راه برود، اعتقاد داریم یا خیر و باید در نظر داشت که این رویه‌ای است که در دنیا وجود دارد.
سید مهران عالم زاده با بیان اینکه اگر به این اصل رسیدیم باید به طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهری رجوع کنیم، افزود: البته طرح جامع نیاز به بازنگری دارد، اما در حال حاضر طرح قبلی قابلیت اجرا را دارد و نمی‌توان شهر را معطل بازنگری گذاشت.
وی با اشاره به اینکه شهرداری منطقه سه کرمان با هماهنگی پلیس شهرستان کرمان و بر اساس طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهری بخشی از محور دوچرخه سواری شهر کرمان را آغاز کرده است، افزود: این طرح در چهار منطقه دیگر شهر کرمان هم اجرا می‌شود و در مجموع مسیر دوچرخه سواری باید حداقل به طول 60 کیلومتر در 17 مسیر شهر کرمان ایجاد شود.
فضای خودروها کم و دوچرخه‌ها زیاد می‌شود
عالم زاده با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح اظهار کرد: برای اجرای این طرح بر اساس طرح جامع در محدوده مرکزی شهر کرمان باید از فضای خودرو کم کرده و به دوچرخه اختصاص دهیم که برای ترافیک تبعاتی دارد، مهم این است که ببینیم می‌خواهیم این رویکرد را بپذیریم یا رد کنیم.
وی در خصوص اینکه آیا امکان انتخاب محل مناسب‌تری برای اجرای این طرح وجود نداشت؟ گفت: در این زمینه دو بحث استفاده از دوچرخه در جهت حمل و نقل عمومی و یا به منظور تفریح مطرح می‌شود، محل‌هایی مانند جنگل قائم، بلوار جمهوری و بزرگراه 22 بهمن برای جنبه تفریحی دوچرخه سواری مناسب است اما کمک شایانی به حوزه حمل و نقل عمومی نمی‌کند افراد باید به جای ماشین از دوچرخه استفاده کنند.
شهردار کرمان ادامه داد: خیابان سپه فاقد فضای مسکونی بوده و دارای یک پارکینگ بزرگ است؛ ضمن اینکه برای ایجاد مسیر دوچرخه سواری از فضایی در این خیابان استفاده شده که قبلاً مردم بر خلاف قوانین خودروها را پارک می‌کردند.
عالم زاده نکته حائز اهمیت را اجرای این طرح بر اساس طرح جامع ترافیک شهر کرمان دانست و با تاکید بر اینکه شبکه دوچرخه سواری در شهر کرمان باید اجرا شود، گفت: آمادگی داریم که شورای ترافیک پنج محور که پنج منطقه شهر کرمان را به یکدیگر متصل می‌کند به ما اعلام کند، البته این مسیرها باید با در نظر گرفتن جنبه استفاده حمل و نقل باشد و نه تفریحی.
شهرداری به دنبال مخالفت با بقیه نیست
عالم زاده به بیان اینکه این کار برای ما غیر از هزینه و درد سر چیزی دیگری ندارد، گفت: ما هم می‌توانیم مانند مابقی جاها بی تفاوت باشیم، اما اگر ترافیک «اتومبیل محور» به «انسان محور» تبدیل شود و این مساله مورد توجه قرار گیرد دیگر شهر کرمان نیاز به پل، روگذر و زیرگذر و صرف هزینه‌های میلیاردی ندارد.
شهرداری کرمان از ارسال نامه‌ای به معاون عمرانی استاندار کرمان خبر داد و گفت: در این نامه مسیرهای دوچرخه سواری که می‌خواهیم اجرا کنیم را اعلام کرده‌ایم تا آنها هم اولویت‌هایشان را اعلام کنند.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری به دنبال مخالفت با بقیه نیست، گفت: باید یک همدلی بین دست اندرکاران حوزه حمل و نقل وجود داشته باشد، همه فعالان این حوزه دغدغه شهر را دارند و می‌خواهند برای مردم و آینده شهر کرمان شرایط بهتری ایجاد شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/144216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارائه تخفیف 40 درصدی برای اجرای طرح کلید به کلید

آماده باش 350 نفر نیروی راهداری درجنوب کرمان

هواشناسی 28 فروردین 1403/ هشدار باران شدید و سیل در استان های جنوبی

استامینوفن ممکن است برای سلامت قلب ایمن نباشد

گل حساس تقدیم به سرمربی آزرده‌دل (عکس)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

استقرار دستگاه‌ها و ادوات برای مقابله با سیل احتمالی در جنوب کرمان

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

22 مصدوم در سوانح رانندگی کرمان

هافبک 17 ساله علیه ادعای میثاقی

مهار حریق یک دستگاه خودرو و دکه در زرند

انحراف اتوبوس از جاده در کرمان 35 حادثه‌دیده برجای گذاشت

گاز برخی مناطق 3 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

مدارس هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و فارس تعطیل شدند

افتتاح سالن بانوان زرند به زودی

اولین انصرافی تیم ملی والیبال مشخص شد

بازدید استاندار کرمان از مناطق درخطر سیل جنوب کرمان

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

مردم در حفاظت آثار تاریخی نقش مهمی دارند

بانک مسکن اولین شعبه بانکی در منطقه کیانشهر اهواز را افتتاح کرد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

هشدار قرمز هواشناسی کرمان درباره سیلاب

پیام اداره کل فرهنگ کرمان به تهیه کننده "نون خ"

بازماندن مس کرمان از صعود به نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال

برگزاری اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری لرستان

واگذاری 3355 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد کرمان

روباه‌ها در تمرین مس تشکیل خانواده‌ دادند!(عکس)

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

تشدید بارش‌ها در 6 استان کشور تا پایان هفته

قطعی گاز مناطقی از خمام، رودبار و رودسر

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

طرح ملی سفیران بصیرت در کرمان

برترینهای مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در کرمان

پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی با ابتکار پژوهشگران کرمانی

دیدار مقامات قضائی استان با خانواده شهدا

رصد 7 هزار راس دام سنگین علیه بیماری سل در کرمان

عملیات وعده صادق، صدق گفتار مسئولین جمهوری اسلامی ایران را ثابت کرد

واگذاری 3هزارو 355 واحد مسکن به مددجویان کمیته امداد استان کرمان

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

دام ها در فهرج به مناطق امن جابجا می شوند

دستگاه قضایی، حامی دانش آموزان در معرض آسیب است

چگونه از میلگرد بستر در ساخت دیوار‌ها استفاده کنیم؟

جایگزینی تاکسی‌های فرسوده تهران با تاکسی‌های برقی کرمان موتور

اجباری بودن سنجش برای نوآموزان پایه اول دبستان

رونق ساخت و ساز در محلات با بافت فرسوده و ناپایدار تهران

بازگرداندن 85 هزار افغانستانی غیر مجاز به کشورشان

لزوم راه اندازی مرکز شوق زندگی در کرمان/ انسجام بخشی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان

لغو تمامی مرخصی های دست اندرکاران آموزش و پرورش