کرمان رصد

آخرين مطالب

سرمایه‌گذاری خارجی در کرمان پل عبور از تحریم‌ها اقتصادي

سرمایه‌گذاری خارجی در کرمان پل عبور از تحریم‌ها
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان -   سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادی علاوه بر ارزآوری، اشتغالزایی، ورود تکنولوژی و دانش فنی روز دنیا و تعامل 2 جانبه با سایر کشورها در شرایط کنونی می‌تواند زمینه عبور از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و استان کرمان را فراهم کند.

استان کرمان ظرفیت های صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری بی‌شماری در اختیار دارد و وجود بازار بیش از سه میلیونی و وجود ظرفیت های بلقوه تولید محصولات صادراتی ازجمله پسته، خرما، فلزات، مس و فولاد، می‌تواند برای سرمایه گذاران خارجی جذابیتی ویژه داشته باشد و آنان را برای سرمایه‌گذاری به این منطقه جذب کند.
استان کرمان طی دولت تدبیر و امید با ارائه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها و تلاش بخش دولتی و خصوصی توانست یک میلیارد و 655 میلیون دلار تفاهم نامه جذب سرمایه‌گذاری خارجی منعقد کند و در این راستا نمایندگانی از کشورهای ارمنستان، هند، افغانستان و چین برای ادامه همکاری‌های اقتصادی به این استان سفر کردند که این امر می‌تواند در اهداف دولت برای جذب سرمایه‌گذاران، رفع مشکلات ارزی و مبادلات تجاری و جهش تولید حتی در شرایط تحریم‌ها کمک کند و زمینه رفع مشکلات اقتصادی بسیاری را فراهم آورد.
معرفی ظرفیت‌های گسترده کرمان برای سرمایه‌گذاران خارجی
استاندار کرمان بیان کرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند معرفی ظرفیت‌های استان کرمان است.
محمد جواد فدایی افزود: کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور 11 درصد از مساحت کشور را دارد به‌طوری که وسعت این استان بیشتر از برخی از کشورهای آسیایی و اروپایی است.
وی با اشاره به ظرفیت ها و امکانات استان کرمان گفت: پروژه‌های بسیاری در این استان وجود دارد که برخی از آنها در دست اجرا قرار دارد و می‌تواند فرصت خوبی برای همکاری کرمان با کشورهای خارجی باشد.
استاندار کرمان عنوان کرد: کرمان بهشت معادن ایران نام دارد و سنگ آهن، مس، روی و کرومیت مهمترین معادن استان کرمان هستند که سالانه حدود 90 میلیون تن از این معادن استخراج می‌شود.
وی ادامه داد: سالانه 27.5 میلیون تن کنسانتره آهن، 17.5 میلیون تن گندله، 2.4 میلیون تن شمش فولاد در استان کرمان تولید می‌شود و مهمترین معدن استان کرمان سنگ آهن است که زنجیره کامل تولید آهن در استان کرمان نیز وجود دارد، لذا امکان سرمایه‌گذاری در تولید سنگ آهن در استان کرمان وجود دارد.
فدایی با بیان اینکه مس یکی از ظرفیت‌های دیگرحوزه معدنی استان کرمان است، تصریح کرد: سالانه به‌طورمتوسط 340 هزار تن قطعه مس در استان کرمان تولید می‌شود و در فرآوری مس مخصوصا کنسانتره مس، ظرفیت های زیادی در پهناورترین استان کشور داریم و از سرمایه‌گذاران در این بخش‌ها استقبال می‌کنیم.
وی معادن ذغال‌سنگ را یکی دیگر از ظرفیت‌های استان کرمان برشمرد و عنوان کرد: در حال مدرن کردن استخراج زغال‌سنگ در استان کرمان هستیم و از افرادی که در این زمینه به ما کمک کنند، حمایت خواهیم کرد.
استاندار کرمان افزود: معدن روی بسیار خوبی نیز در استان کرمان وجود دارد که در دهه فجر امسال یک کارخانه تولید 50 تنی سرب و روی در روز، در استان کرمان کلنگ زنی شده است.
وی کشاورزی را از دیگر ظرفیت‌های خوب استان کرمان ذکر کرد و افزود: سالانه حدود 6.5 میلیون تن محصولات زراعی و باغی در استان کرمان تولید می‌شود و در برخی از اقلام کشاورزی مانند پسته و خرما، استان کرمان، رتبه اول تولید در کشور را به خود اختصاص داده است.
فدایی با اشاره به ظرفیت‌های جنوب استان کرمان گفت: در جنوب استان کرمان تنوع محصولات کشاورزی زیادی داریم به‌طوری که جنوب استان کرمان، هند ایران لقب گرفته است و برخی از محصولات تولیدی جنوب استان به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.
وی به ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان اشاره و تصریح کرد: جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی زیادی در استان کرمان وجود دارد که می‌تواند جاذبه خوبی برای سرمایه‌گذاری و همچنین گردشگری باشند.
استانداری کرمان از سرمایه‌گذاران خارجی حمایت می‌کند
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمان گفت: سیاست استان کرمان حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی است و در این زمینه استانداری کرمان از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند.
علیار اسکندری نسب افزود: زیرساخت های مورد نیاز و امکاناتی ازجمله آب، برق و زمین در اختیار سرمایه گذاران خارجی می گذارد و پیگیری طرح ها تا رسیدن به نتیجه و صدور مجوزها را دنبال می کند.
وی بیان داشت: صدور تفاهم نامه ها و قراردادها با همکاری اتاق بازرگانی کرمان، ستاد سرمایه گذاری و اداره کل اقتصاد و دارایی در این استان انجام می شود.
تصویب یک میلیارد و 655 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کرمان
معاون اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان گفت: سرمایه‌گذاران خارجی به 2 صورت سرمایه نقدی و انتقال تکنولوژی و دانش فنی سرمایه خود را به استان کرمان می آورند و 38 طرح با ارزش یک میلیارد و 655 میلیون دلار طی دولت تدبیر و امید(سال‌های 92 تا 98) مصوب و 282 میلیون دلار به این استان جذب شده که به مرور تا سرانجام رسیدن طرح‌ها، این سرمایه گذاری ادامه می‌یابد.
حمید شهسواری افزود: سرمایه گذاری‌های خارجی در استان کرمان بیشتر در حوزه طرح‌های صنعتی و انرژی‌های نو و خورشیدی به صورت عمده توسط کشورهای آسیای جنوب شرقی و کشورهای اروپایی انجام گرفته است.
وی تصریح کرد: اجرای طرح های سرمایه گذاری خارجی 2 نمونه ازجمله طرح‌های پوششی و غیر پوششی بوده که در این زمینه طرح های پوششی در قالب ماده 6 قانون سرمایه گذاری خارجی پس از دریافت مجوز طرح وارد استان می شوند.
معاون اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان گفت: همکاران ما پس از بازدید سه ماهه طرح‌های سرمایه‌گذاری پوششی خارجی، پیشرفت پروژه را بررسی و در قالب خاصی به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران مستقر در وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام می‌کنند.
وی اظهار داشت: در طرح های غیر پوششی نیز خود سرمایه گذار خارجی به صورت مستقیم با طرف ایرانی مشارکت و سرمایه گذاری می‌کند که از این قبیل طرح ها در استان کرمان نمونه های بسیاری وجود دارد و در این زمینه می توان به طرح های خودروسازی اشاره کرد و همچنین در این خصوص افرادی از کشور افغانستان در صنایع بسته بندی جیرفت سرمایه گذاری کرده‌اند که این طرح ها نیز به تهران اعلام شده است.
تحریم ها و اهداف دولت برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی
شهسواری با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی طی دولت تدبیر و امید در استان کرمان دوران برجام و پس از آن را شامل می شود افزود: بسیاری از سرمایه گذارهای خارجی و کشورهای اروپایی طرح هایی در استان کرمان در زمان برجام اجرا کردند و پس از آن فشار تحریم‌های ظالمانه تاثیراتی بر روند اجرای این طرح ها گذاشت.
وی عنوان کرد: راهکار بخش دولتی استان کرمان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، استفاده از ظرفیت ایرانیان و به خصوص کرمانی‌های مقیم خارج از کشور هدف‌گذاری شده که این سرمایه‌ها را جهت توسعه و آبادانی به استان کرمان جذب می‌کنیم.
معاون اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان گفت: تمامی افراد باید با همدلی و هم افزایی فضای کسب و کار استان کرمان که به میانگین کشوری نزدیک شده را بهبود بخشند که فضا را برای سرمایه گذاران داخلی محیا کنیم که با رغبت بیشتر و امن تری سرمایه گذاری کنند و متعاقب آن سرمایه گذار خارجی نیز به استان ورود می‌کند و پس از آن شاهد شکوفایی صنایع و معادن و انرژی های خورشیدی به علت واقع شدن در ذوزنقه طلایی کشور باشیم.
مکانیزم سرمایه‌گذاری خارجی تقویت شود
رییس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز گفت: در شرایط تحریم کشور نیاز مبرمی به ارز دارد که این امر می تواند با جذب سرمایه گذاران خارجی محقق شود.
علی نقوی با اشاره به اینکه ارزآوری ریشه برخورد مسالمت آمیز بانک مرکزی با صادرکنندگان در شرایط تحریم ها است افزود: مشکلات فروش نفت موجب کاهش ذخایر ارزی کشور شده در حالی که مصارف ارزی ما کاهش نیافته لذا باید با مکانیزم سرمایه گذاری خارجی را در راستای کمک به ورود ارز تقویت و سرمایه گذاران را تشویق به ورود به کشور و استان کرمان کرد.
موانع سرمایه‌گذاری خارجی در کرمان
نقوی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی هم اکنون در کشور وضعیت مطلوبی ندارد عنوان کرد: برخی سازمان ها با وظیفه ذاتی حمایت از سرمایه گذاری خارجی راه اندازی شده اند اما زمانی که سرمایه گذار به کشور وارد می شود در تمامی بخش ها گرفتاری بسیاری دارد که باید رفع شود.
این فعال اقتصادی و کارشناس سرمایه‌گذاری استان کرمان گفت: برخی از سرمایه گذاران خارجی هم اکنون در استان کرمان فعال هستند و با وجود اینکه همه افراد و مسئولان موافق آن هستند، قوانین ما و بدنه کارشناسی دستگاه ها به صورت حرفه ای نمی توانند با آنان برخورد کنند و مشکل آموزش در این حوزه وجود دارد.
وی یادآور شد: زیرساخت های ما برای سرمایه گذاری خارجی آماده نیست و پس از برجام که تحریم ها کاهش یافت استقبال قابل توجهی از شرکت های خارجی شد و سرمایه گذاران بسیاری به کشور آمدند اما زیرساخت‌های استان آمادگی لازم را نداشت.
نقوی افزود: تمامی مشکلات مجوزها، زیرساخت ها و قوانین دست و پاگیر موجب می شود که سرمایه گذار خارجی به صورت مناسب به استان وارد نشوند و در این راستا نمی توان نسخه جامعی برای تمامی سرمایه گذاران پیچید و باید زیرساخت ها را فراهم و قوانین را در راستای حمایت از سرمایه گذاران اصلاح کرد.
وی تاکید کرد: راه اندازی پنجره واحد الکترونیکی با وجود تاکید مسئولان استان کرمان هنوز به درستی عملیاتی نشده و هدف از راه اندازی این پنجره تسهیل در استعلامات و مجوزهای سرمایه‌گذاری بوده اما همچنان مدت زیادی صرف صدور مجوز می‌شود.
همانگونه که گفته شد، با شناسایی نقاط ضعف و قوت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تلاش در جهت رفع موانع و معرفی ظرفیت ها و تقویت زیرساخت ها از هم اکنون می توان زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی استان پهناور کرمان را با جذب این سرمایه‌گذاری‌ها فراهم کرد.
برچسب‌ها
اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی کرمان کرمان سرمایه گذاری استانداری کرمان

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/143028/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احداث 2 مجموعه ورزشی در محلات هاشم آباد و کیانشهر

قتل پدر در پی درگیری لفظی خواهر و برادر

معاملات صنایع کرمان در سامانه ستاد

کارخانه احیاء استیل فولاد بافت شهرستان را از بن‌بست اشتغال خارج کرد

تاج: لیگ ایران پیر است و باید جوانگرایی شود

صنایع، معاملات خود را در سامانه ستاد انجام دهند

برداشت گل محمدی در راور

کارخانه احیای استیل فولاد بافت، شهرستان را از بن‌بست اشتغال خارج کرد

عاملان نزاع ودرگیری مسلحانه در شهر بم دستگیرشدند

مهار آتش‌سوزی در جایگاه سوخت خیابان شاه‌نعمت‌الله ولی

صنایع بزرگ معاملات خود را در سامانه ستاد انجام دهند/ لزوم حمایت مسئولین از صنایع کوچک

بی ثباتی مدیریت در مجموعه شرکت مس به توسعه ضربه می‌زند/ لزوم سرعت بخشیدن به طرح‌های توسعه‌ای

برگزاری جشن رهسپاری فرزندان بهزیستی کرمان

درگیری خواهر و برادر سیرجانی قتل پدر را رقم زد

هشدار سیل در کرمان

هشدار وقوع سیل دراستان کرمان

بهزیستی هیچگاه حمایت خود را از فرزندانش قطع نخواهد کرد

تخریب بافت‌ها و بنا‌های تاریخی غزه

آتش گرفتن خودروی قاچاقچی سوخت در پمپ بنزین کرمان

اهدای خون در 7 پایگاه قرارگاه جنوب‌شرق ارتش کرمان+تصویر

2 مجموعه ورزشی در محلات هاشم‌آباد و کیانشهر احداث می‌شود

هشدار سیل در کرمان؛ تداوم ناپایداری‌های جوی تا پایان هفته

8 مصدوم در برخورد سواری با بنز در کرمان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

تاسیس بنیاد مسکن نشات گرفته از افکار ربّانی امام راحل بود

گلزار شهدا

ناپایداری‌های جوی در کرمان

اختتامیه جشنواره ملی فیلم شهرنما رفسنجان

انتقام سعید واسعی از فولادی‌ها؛ گل سه امتیازی در خوزستان

هشدار سیل در کرمان/ تداوم ناپایداری‌های جوی کرمان تا پایان هفته

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

تشکیل پرونده قضایی برای 5 معدن شن وماسه غیراستاندارد زرند

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

رشد 36 درصدی مجازات‌های جایگزین حبس در کرمان

(ویدیو) وقوع آتش سوزی در پمپ بنزین کرمان

هشدار سطح زرد هواشناسی کرمان

جلوگیری از فعالیت ٥ معدن شن و ماسه در زرند به علت رعایت نکردن استاندار‌های قانونی

وقوع دومین آتش سوزی در جایگاه‌های سوخت شهر کرمان طی ده روز اخیر

اجرای قانون حدنگار اراضی کشاورزی در کرمان عقب‌ماندگی دارد

بهترین پاسور لیگ برتر تا هفته 24

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

سوخت قاچاق جایگاه سوخت کرمان را به اتش کشید.