کرمان رصد

آخرين مطالب

خودکفایی،آرمان گندم‌کاران هفت‌گنج مقالات

خودکفایی،آرمان گندم‌کاران هفت‌گنج
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - طی هفت سال گذشته سطح زیر کشت گندم در جنوب کرمان با افزایش 50 درصدی همراه بوده و این اتفاق علاوه بر ایجاد ترافیکِ برداشت در گندم‌زارهای این دیار، حاکی از به ثمر نشستن سیاست‌های خودکفایی در تولید یک محصول مهم و استراتژیک است.

با مروری بر میزان تولید گندم در استان‌های مختلف درخواهیم یافت که با وجود کاهش سطح زیر کشت در برخی مناطق اما میزان تولید کاهش نیافته بلکه با افزایش نیز همراه بوده است و این، نتیجه سیاست‌های هوشمندانه در بحث خودکفایی یک کالای اساسی است و می‌طلبد بدانیم که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، همزمان با افزایش تحریم‌ها و فشارهای مالی، با اعمال سیاست‌های حمایتی از جمله افزایش نرخ خرید تضمینی، تولید و توزیع بذرهای اصلاح شده و توسعه سامانه‌های آبیاری، خودکفایی پایدار و مستمر در تولید محصول استراتژیک گندم تحقق یافته است.

کرمان رصد


مُشت، نشانه خروار
شایسته آن است که برای هر ادعا یک مصداق هم بیاوریم و در این خصوص می‌خواهیم مصداقی طلایی برایتان رو کنیم و از منطقه‌ای بگوییم که دهقان‌های فداکارش با تمامی مشکلاتی که داشتند توانستند طی چند سال اخیر میزان قابل توجهی به تولید گندم خود بیفزایند به گونه‌ای که امسال شاهد ترافیکِ برداشت در گندم‌زارهایشان بودیم و دیدیم علاوه بر « 33 کُمباین و صدها تراکتور بومی، 187 کُمباین مهاجر» از استان‌های دیگر به یاری‌شان آمد.
پس بیاییم با منطقه آن‌ها بیشتر آشنا شویم.
جنوب کرمان، با تمامی ظرفیت‌های خدادادی‌اش، هفت شهرستان دارد. این دیار را «هفت‌گنج» نیز می‌نامند، هفت‌گنجی‌ها همواره شکرگذار نعمت‌هایی هستند که خداوند به آن‌ها ارزانی کرده است، خاک حاصل‌خیز و اقلیم چهارفصل و آبِ گوارایی که در سه رودخانه هلیل و شور و مَلَنتی جاری است. همگی تجلی رحمت باری‌تعالی نسبت به اهالی این خطه پُرگهر بوده و اگر امروز مُهر محرومیت را بر پیشانی هفت‌گنج حَک کرده‌اند، مقصرش ما انسان‌ها هستیم.
این دیار، مجموعه‌ای از مواهب الهی بوده و علاوه بر ظرفیت‌های گوناگون، آن را به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی و تولید گندم نیز می‌شناسند، سیلوی جیرفت که حدود 37 سال قبل به بهره‌برداری رسیده است را می‌توان سندِ افتخار اهالی جنوب کرمان در بحث تولید این محصول استراتژیک دانست.
انگار سرنوشتِ این مردم را با کشاورزی گره زده‌اند و گواه این ادعا، موزه میراث فرهنگی جیرفت است چون در این موزه که آثاری هفت هزار ساله را میزبانی می‌کند چیزی جز ابزارآلات کشت و زرع نمی‌یابید و حتی گمان می‌کنم روی آن کتیبه‌ مشهوری که خط‌شناسان دنیا را درمانده کرده و هنوز نتوانسته‌اند خطش را رمزگشایی کنند هم، مطلبی در مورد کشاورزی حَک شده باشد!
شایسته است بدانید ظرفیت تولید گندم در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان به قدری است که پای دلال‌ها را هم به این بخش باز کرده و چند سالی است که شاهد شیطنت‌هایی در این زمینه خصوصا در شهرستان قلعه‌گنج هستیم. « جنوب کرمان را شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، فاریاب، قلعه‌گنج و رودبار با یک میلیون نفر جمعیت تشکیل داده است»
کمتر منطقه‌ای را دیده‌ام که در چهار فصل سال، کشت گندم در آنجا رواج داشته باشد، اینجا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و این نشان از ظرفیت بالای هفت‌گنج در تولید محصولات کشاورزی بوده و مسوولان نیز با درکی صحیح از این ظرفیت، تدابیری برای افزایش تولید گندم اتخاذ کرده‌اند تا شاهد افزایش تولید این محصول باشیم و از همه مهمتر، زمینه خودکفایی هم فراهم شود.
اینکه می‌گویند سطح زیر کشت گندم کاهش یافته مطلبی است که حداقل در این خطه اتفاق نیفتاده چراکه طی هفت سال گذشته سطح زیر کشت گندم در جنوب کرمان سه هزار 500 هکتار افزایش یافته است. بنا به اعلام مسوولان طی این مدت، تولید گندم در هفت‌گنج کرمان 50 هزار و 500 تُن افزایش یافته است. پس گزارشمان را از همینجا شروع می‌کنیم.
افزایش 50 درصدی سطح زیر کشت گندم طی هفت سال گذشته

کرمان رصد


رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت و گو با ایرنا از افزایش سه هزار و 500 هکتاری سطح زیر کشت گندم این منطقه طی هفت سال گذشته خبر داد و گفت: این افزایش سطح در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان با حمایت‌های دولت انجام شده است.
سعید برخوری میانگین سطح زیر کشت گندم، قبل از دولت یازدهم را سه هزار و 400 هکتار عنوان کرد و افزود: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا کنون سطح زیر کشت گندم در منطقه جنوب کرمان به هفت هزار و 500 هکتار رسیده است.
به گفته او، میانگین تولید گندم از 112 هزار تُن به 162 هزار و 500 تُن رسیده که رشد مطلوبی را نشان می‌دهد. خرید مازاد گندم نیز از 55 هزار تُن به 115 هزار تُن رسیده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به تولید بذر هم اشاره‌ای کرد و گفت: درمجموع دولت‌های نهم و دهم سه هزار و 300 تُن بذر گندم در این منطقه تولید شد اما طی هفت سال گذشته تا کنون بیش از هفت هزار و 300 تُن بذر گندم در این خطه تولید شده است. رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به تولید بذر هم اشاره‌ای کرد و گفت: درمجموع دولت‌های نهم و دهم سه هزار و 300 تُن بذر گندم در این منطقه تولید شد اما طی هفت سال گذشته تا کنون بیش از هفت هزار و 300 تُن بذر گندم در این خطه تولید شده است.

کرمان رصد


152 هزار تُن گندم از مزارع جنوب کرمان برداشت شد
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز از برداشت 152 هزار تُن گندم از مزارع هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد.
فرامرز رستگاری که مدرس رشته کشاورزی هم است در این خصوص اظهار داشت: این میزان سطح زیر کشت در راستای عملیات اجرایی و برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به منظور افزایش ضریب خوداتکایی و خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم برنامه‌ریزی شده است.

کرمان رصد


فعالیت 10 مرکز خرید گندم در جنوب کرمان
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان همچنین از فعالیت 10 مرکز خرید تضمینی گندم در این منطقه خبر داد و مراکزی همچون سیلوی شهید صدوقی جیرفت، کارخانه‌های آرد در جیرفت و کهنوج و هفت مرکز خرید در شهرستان‌های فاریاب، کهنوج، قلعه‌گنج و رودبار جنوب را از جمله مراکز خرید امسال گندم در منطقه جنوب کرمان اعلام کرد.
رستگاری با اشاره به اضافه شدن کارخانه‌های آرد به لیست مراکز خرید تضمینی، اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده و جلب نظر شرکت غله و بازرگانی استان کرمان به منظور تسهیل شرایط خرید و حمایت از تولیدکنندگان، زمینه حضور و مشارکت کارخانه‌های آرد به عنوان مراکز خرید تضمینی فراهم شد.
وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از گندم‌کاران این منطقه حمایت می‌کند، گفت: برای برداشت به هنگام محصول با هماهنگی کمباین‌داران استان فارس، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و پلیس راهور منطقه، تامین کمباین مورد نیاز برای برداشت به موقع گندم محقق شد.

کرمان رصد


تامین و توزیع هشت هزار و 500 تُن بذر استاندارد گندم
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هم از تامین و توزیع هشت هزار و 500 تُن انواع بذر استاندارد در این منطقه خبر داد و افزود: این بذرها شامل ارقام مهرگان، چمران 20، خلیل و برات بودند که بین گندم‌کاران هفت شهرستان جنوبی استان کرمان توزیع شد.
محمدرضا ساردوئی با اشاره به توجه دولت به افزایش کیفیت زراعت در جنوب کرمان افزود: با مشارکت چهار هزار و 500 نفر بهره‌بردار، برای ارتقای عملیات به‌زراعی تولید ازجمله کنترل علف‌های هرز، توسعه کشت‌های خطی، تغذیه گیاهی و بهبود روش‌های آبیاری (تجهیز بیش از پنج هزار هکتار از مزارع به شبکه آبیاری نوین) گام‌های موثری برداشته شده است.
او به بارش‌های امسال هم اشاره‌ای کرد و گفت: با وجود خسارت‌های باران به بخشی از مزارع شهرستان‌های جنوبی، ارزیابی‌های میدانی نشان می‌دهد که وضعیت کلی محصول گندم در منطقه، مطلوب است.

کرمان رصد


خرید یکهزار تُن گندم بذری از زارعان توسط شبکه تعاون روستایی
احمد مشایخی مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان نیز از خرید یکهزار تُن گندم بذری از کشاورزان این منطقه خبر داد.
وی با بیان اینکه اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی جنوب کرمان (هامون) یکی از مراکز سه‌گانه خرید، بوجاری (غربال) و بسته‌بندی بذر گندم در جنوب استان است، گفت: در راستای سیاست‌های ابلاغی دولت، تولید بذر استاندارد گندم را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم و در این راستا تولید زارعان افزایش چشمگیری داشته است.
وی از عملکرد این اتحادیه هم سخن به میان آورد و اظهار داشت: اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی جنوب کرمان با نظارت و تایید کارشناسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اقدام به خرید و ذخیره سازی یکهزار تُن گندم بذری از ارقام مهرگان، ستاره و خلیل در طبقات گواهی شده (مادری و پرورشی) در سایت روستای جهادآباد کرده است.
مدیر سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان بیان داشت: سیاست‌های ترسیمی شبکه تعاون روستایی در این منطقه موازی با سیاست‌های دولت در حمایت از جامعه کشاورزی است.
وی با بیان اینکه بذر، اساس تولید در کشاورزی و به عنوان نخستین نهاده مصرفی در انتقال صفات ژنتیکی گیاه نقش غیر قابل انکاری دارد، گفت: بدون استفاده از بذر خوب حتی با صرف انرژی فراوان نیز نمی‌توان به حداکثر تولید و عملکرد دست یافت.

کرمان رصد


92 هزار تُن گندم در جنوب کرمان خریداری شد
رییس اداره غله شهرستان جیرفت هم از خرید 92 هزار تُن گندم از کشاورزان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: این میزان گندم توسط سیلوی جیرفت و مراکز مجاز خریداری شده است.
یدالله نخعی خرید گندم کشاورزان را از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا کنون عنوان کرد و افزود: این گندم‌ها به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.
او در پاسخ به این سوال که تکلیف گندم‌های خریداری شده چه می‌شود، اظهار داشت: 60 درصد گندم خریداری شده به مرکز استان منتقل و مابقی بین کارخانه‌های آرد جنوب کرمان توزیع شد.
نخعی با بیان اینکه 2 کارخانه آرد در شهرستان‌های جیرفت و کهنوج فعال است، از احداث یک کارخانه جدید در شهرک صنعتی شماره 2 جیرفت خبر داد.
رییس اداره غله شهرستان جیرفت با بیان اینکه اجازه خرید گندم را به دلال‌ها نداده‌ایم، اظهار داشت: مراکز خرید به صورت شبانه روزی و بدون معطل کردن کامیون‌ها اقدام به خرید می‌کردند.

کرمان رصد


از پای سخن مسوولان برخاستیم و پای دردِ دل کشاورزان نشستیم. ناد نجفی که سال 96 به عنوان گندم‌کار نمونه کشور معرفی شده است در گفت و گویی صمیمانه اظهار داشت: قیمت نهاده‌های کشاورزی برای کشت گندم نسبت به سال گذشته سه تا چهار برابر افزایش یافته است و امسال بسیاری از کشاورزان به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها نتوانستند کشاورزی کنند.
نجفی قیمت خرید تضمینی گندم را بسیار اندک دانست و قیمت پیشنهادی خود را به ازای هر کیلوگرم پنج هزار تومان عنوان کرد. او گفت: با این قیمت، گندم‌کاران متحمل ضرر و زیان نمی‌شوند.
این گندم‌کار نمونه که زادگاهش فاریابِ جنوب کرمان است، افزایش قیمت سَم و نهاده‌های کشاورزی را معضلی برای گندم‌کاران عنوان کرد و افزود: امسال حتی شاهد افزایش قیمت کُمباین و تراکتور بودیم.
وی کمبود نوارتِیپ (لوله‌های یکبار مصرف آبیاری) را از دیگر مشکلات گندم‌کاران برشمرد و گفت: برای هر هکتار مزرعه 14 حلقه نوارتِیپ نیاز است که قیمت هر حلقه 190 هزار تومان بوده و امسال این کالا در بازار کمیاب بود.

کرمان رصد


کمبود کُمباین، آزار دهنده است
محمد طارم هم یکی از کشاورز با تجربه جنوب کرمان و در گندم‌کاری صاحب نام است. او کمبود کود اوره و دستگاه کُمابین را مهمترین مشکل گندم‌کاران جنوب کرمان طی فصل زراعی جاری عنوان کرد.
طارم که 15 سال به طور مداوم گندم کشت کرده است، افزود: متاسفانه امسال در فصل کشت با کمبود و توزیع نامناسب کود اوره مواجه بودیم لذا مجبور به خرید کود خارج از شبکه آن هم به صورت محدود شدیم.
او با بیان اینکه قیمت هر گونی کود اوره دولتی 45 هزار تومان است گفت: متاسفانه این کود را در بازار آزاد و به قیمت 150 هزار تومان خریدم و اگر حقیقت را بخواهید با این قیمت راضی بودم اما وضعیت به گونه‌ای بود که حتی کود قاچاق هم گیر نمی‌آمد.
این گندم‌کار جنوبی با بیان اینکه در فصل برداشت با مشکل کمبود کمباین مواجه شدم، تصریح کرد: کمبود کمباین در فصل برداشت برای کشاورزان، بسیار آزاردهنده است.
بنا به گفته مسوولان، نرخ خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم 2 هزار و 500 تومان بوده و این در حالی است که دلال‌ها تا سه هزار تومان و بیشتر بابت هر کیلوگرم گندم، پول به کشاورزان پیشنهاد می‌کنند.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که بیشتر کشاورزان این منطقه در زمین‌های اجاره‌ای اقدام به کشت گندم می‌کنند و قیمت‌های فعلی خرید تضمینی، جوابگوی هزینه‌های آن‌ها نیست. در گفت و گویی که با برخی از گندم‌کاران داشتیم عنوان کردند، نرخ‌های فعلی خرید تضمینی برای ما صرفه اقتصادی ندارد چون علاوه بر نهاده‌های کشاورزی، بهای اجاره زمین‌ها نیز افزایش یافته و درواقع همین موضوع باعث شده برخی از کشاورزان، محصول گندم خود را خارج از چرخه خرید تضمینی و به دلال‌ها بفروشند.
اما لازم می‌دانیم که این موضوع را هم یادآوری کنیم، بسیاری از گندم‌کاران این دیار با وجود اینکه سود چندانی عایدشان نمی‌شود بازهم تمایل دارند که محصول خود را به دولت بفروشند چون آن‌ها مصلحت کشور را درنظر می‌گیرند و با تمامی وجود درک کرده‌اند که گندم، یک محصول مهم و اساسی برای مردم میهنشان است و نباید آن را به بیگانه بفروشند. آن‌ها آرمان خودکفایی دارند و برای تحقق آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی گندم کرمان جیرفت

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/141636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل