کرمان رصد

آخرين مطالب

رونق کشاورزی کرمان روزنه‌ای رو به امید اقتصادي

رونق کشاورزی کرمان روزنه‌ای رو به امید
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - مقام نخست سطح زیر کشت پسته ، خرما ، گردو ، مقام اول تولید آرتیمیا و کرک و رتبه دوم به لحاظ کشت محصولات جالیزی و گلخانه ای کشور در دست کشاورزان کرمانی بیانگر تدبیر و امیدی است که در بخش کشاورزی کرمان به کار گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، استان زرخیر کرمان با دارا بودن افزون بر 11 درصد مساحت کل کشور حدود 25 درصد از باغات کشور در خود جای داده است.
300 هزار کشاورز سخت کوش این منطقه در شرایط مختلف آب و هوایی در استان کویری کرمان توانسته اند محصولاتی با ارزش افزون بر 14 هزار میلیارد تومان تولید کنند که جای تقدیر دارد. 
سهم بخش کشاورزی در اقتصاد این استان بیش از 2 برابر متوسط کشور است و کرمان در سال 97 حدود 70 هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داشته که با این اوصاف بخش کشاورزی کرمان سهم قابل ملاحظه ای در اشتغال و تولید نسبت به متوسط کشور دارد.
قابل توجه است که بخش کشاورزی کرمان طی هفت سال اخیر روند رو به رشدی را طی کرده است چنانچه در برخی پارامترها گوی سبقت را از سایر استان ها ربوده است. 

کرمان رصد


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز به رشد قابل توجه بخش کشاورزی در این استان اذعان دارد و به اقدامات شاخص بخش صنایع تبدیلی و غذایی در کرمان اشاره می کند و می گوید: تعداد پروانه های بهره برداری صادره کشاورزی در کرمان تا پایان سال 92 تعداد 323 فقره با سرمایه گذاری 72 هزار میلیارد ریال، اشتغالزایی سه هزار و 884 نفر و جذب مواد خام هزار و 40 هزار تن بوده و این مقدار در دولت تدبیر و امید 312 فقره با سرمایه گذاری 48 هزار میلیارد ریال، اشتغالزایی سه هزار و 269 نفر و جذب مواد خام 737 هزار تن است.
عباس سعیدی اظهار داشت: جواز تاسیس صادره در بخش کشاورزی تا پایان سال 92 در کرمان هزار و 115 فقره و در دولت تدبیر و امید 950 فقره بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه ظرفیت کارخانه های گلابگیری و عرقیات گیاهی تا پایان سال 92 به میزان 6 هزار تن بوده است تصریح کرد: این میزان در دولت تدبیر و امید سه هزار و 250 تن و مقدار مازاد بر تولید گل محمدی در استان کرمان هشت هزار تن است.
وی گفت: ظرفیت سردخانه های نگهداری محصولات کشاورزی در استان کرمان تا پایان سال 92 حدود 163 هزار و 700 تن و در دولت تدبیر و امید 163 هزار و 300 تن و در مجموع 327 هزار و هزار تن است که از این میزان حدود 290 هزار تن مربوط به سردخانه های نگهداری خرما است. 
سعیدی تاکید کرد: مقدار مازاد بر تولید سالانه خرمای استان کرمان حدود 160 هزار تن است.
وی همچنین به راه اندازی بزرگترین مرکز تولید و پرورش آرتمیا در کشور با ظرفیت سه تن سیست، توسعه مزارع پرورش ماهیان خاویاری با تولید 85 تن گوشت در حال حاضر و افزایش 210 درصدی تولید آبزیان از 970 تن در ابتدای دولت یازدهم به سه هزار تن در سال 1398 به عنوان اهم فعالیت های شاخص توسعه آبزی پروری در استان کرمان اشاره کرد.

کرمان رصد


سعیدی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در بخش زراعت استان کرمان در قالب هفت پروژه شامل توسعه کشت دانه های روغنی در دولت تدبیر و امید است اظهار داشت: سطح زیرکشت کلزا در سال 1392 شامل 200 هکتار بود که این مقدار در دولت تدبیر و امید به 2 هزار و 200 هکتار رسیده است.
وی به خوداتکایی در تولید بذور محصولات اساسی و استراتژیک در دولت تدبیر و امید اشاره و تصریح کرد: میانگین تولید بذور گندم و جو در سال 92 حدود چهار هزار و 200 تن و در دولت تدبیر و امید این مقدار هفت هزار تن است که افزایش 66 درصدی دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: تولید بذر هیبرید ذرت در سال 92 در کرمان 60 تن و در دولت تدبیر و امید این مقدار به 100 تن رسیده که رشد 66 درصدی دارد.
وی همچنین به ارتقا راندمان تولید در محصولات اساسی و استراتژیک کشاورزی کرمان به عنوان یکی از ظرفیت ها و البته اقدامات این استان اشاره و تصریح کرد: سطح زیر کشت و میزان تولید گندم در سال 91 حدود 55 هزار هکتار و معادل 165 هزار تن بوده که این مقدار در دولت تدبیر و امید به 34 هزار هکتار معادل 162 هزار تن رسیده است.
سعیدی گفت: افزایش میانگین تولید گندم از سه تن به 4.8 تن در هکتار، افزایش سطح زیرکشت سورگوم از 500 به هزار و 200 هکتار رسیده است.

کرمان رصد


وی به اجرای پروژه توسعه آبیاری میکروتیپ در مزارع استان کرمان اشاره کرد و گفت: افزایش بهره وری مصرف آب به میزان 40 درصد، تسهیل در مصرف کود و افزایش کارآیی مصرف کودها، افزایش کمی و کیفی محصول به دلیل عدم مواجهه با تنش آبی و تغذیه ای، امکان کاشت و آبیاری اول در زمان مناسب کاشت توصیه شده و در نتیجه کاهش ریسک مواجه شدن محصول با خطرات سرمازدگی در کشت تابستانه و گرمازدگی و بادزدگی در کشت های پاییزه غلات و کلزا و مدیریت فنی مزارع استان در سطح 2 هزار هکتار و در قالب طرح کوثر (تجمیع مزارع) انجام و تعداد 16 موتور پمپ در طول هفت سال گذشته به طور کامل تجهیز شده است.
وی به اجرای پروژه توسعه کشت نشایی در محصولات زراعی استان کرمان اشاره و تصریح کرد: سطح نشا و تولید نشا در سال 91 حدود 500 هکتار و در دولت تدبیر و امید هزار و 368 هکتار است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز با اشاره بهای اجرای پروژه مقایسه ارقام محصولات جدید کشاورزی و جایگزینی ارقام متوسط رس و پرتحمل در خشکی در کرمان اشاره کرد و گفت: مقایسه ارقام هیبرید جدید ذرت در شهرستان ارزوئیه شامل جایگزینی ارقام هیبرید متوسط رس با عملکرد و کارآیی مصرف آب بالا در ذرت، معرفی ارقام جدید زودرس برای اجتناب از خشکی در گندم و جو و معرفی ارقام جدید و زودرس در محصولات پنبه و کلزا است.
محمدرضا پورخاتون گفت: معرفی و توسعه کاشت ارقام جدید پنبه وارداتی مای از کشور ترکیه و ماکسا از یونان با عملکرد بیش از پنج تن وش در هکتار از جمله نتایج این طرح است.
وی به تدوین برنامه جهش تولید در سال 1399 اشاره و تاکید کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری به نام جهش تولید توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بلافاصله از طرف وزارت جهاد کشاورزی و استانداری کرمان موضوع ابلاغ و برنامه تدوین شد.
وی از افزایش سطح محصولات علوفه ای جدید مانند سورگوم - چغندر علوفه ای - ارزن علوفه ای و شبدر برسیم (مصری) به میزان هزار هکتار نسبت به سطح موجود، افزایش سطح دانه های روغنی شامل کلزا - گلرنگ و کنجد به میزان هزار هکتار نسبت به سطوح قبلی و برنامه بهبود مدیریت زراعی از جمله تغذیه بهینه، مدیریت مزرعه شامل استفاده از بذور جدید، رعایت تاریخ و تراکم مناسب کاشت، کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری آب و خاک و سایر منابع تولید، کاهش ریسک تولید و خطرات ناشی از عوامل اقلیمی مانند سیل و سرما زدگی با تمهیدات فنی و مدیریتی مناسب و بموقع از جمله رئوس برنامه های جهش تولید در محصولات زراعی استان کرمان نام برد.

کرمان رصد


معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: احداث مزرعه آفتابگردان دومنظوره (آجیلی- روغنی) در شهرستان ارزوئیه و بافت و کاهش خسارت سرما زدگی در بیستم آبان سال 98 ارزوئیه با استفاده از کاشت ارقام متوسط و زودرس در کشت های تاخیری ذرت از جمله اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید است.
وی ادامه داد: سطح زیر کشت گندم شمال استان کرمان 34 هزار هکتار بوده که از این میزان هم اکنون حدود 13 هزار هکتار مربوط به گندم دروم (مناسب ماکارونی) مربوط است و سطح زیر کشت مزارع تکثیر بذری در شهرستان ارزوئیه بالغ بر 1350 هکتار است.
وی گفت: در سال زراعی جاری برای اولین بار در کشور گندم قراردادی کشت شده و صنایع ماکارونی کشور به منظور خرید گندم با توجه به کیفیت بالای گندم دوروم شمال کرمان، این استان انتخاب شد.
پورخاتون گفت: در این روش کشت، کارخانجات ماکارونی کشور اقدام به عقد قرارداد با کشاورزان گندمکار کرده و در قرارداد عنوان شده که خرید کارخانجات به صورت نقدی بوده و 10 درصد بیش از نرخ تضمینی دولت گندم را خریداری می کنند.
سعیدی اظهار داشت: در کشت قراردادی، صنایع ماکارونی متعهد شده که به میزان بیش از 50 هزار تن گندم دوروم کشاورزان را خریداری کند و با توجه به خرید با نرخ 10 درصد بیش از نرخ خرید تضمینی به لحاظ معیشتی می تواند ارزش افزوده ای بیش از 130 میلیارد ریال برای کشاورزان داشته باشد.
وی بیان کرد: اقدامات انجام شده در قالب هفت پروژه شامل توسعه کشت دانه های روغنی در دولت تدبیر و امید و سطح زیرکشت کلزا در سال 1392 شامل 200 هکتار است. 
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به ارتقا راندمان تولید در محصولات اساسی و استراتژیک کشاورزی استان کرمان اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت و میزان تولید گندم در سال 91 حدود 55 هزار هکتار معادل 165 هزار تن است و در دولت تدبیر و امید 34 هزار هکتار معادل 162 هزار تن است.
وی اظهار داشت: افزایش میانگین تولید گندم از سه تن به 4.8 تن در هکتار و افزایش سطح زیرکشت سورگوم از 500 به 1200 هکتار رسیده است.
پورخاتون به اجرای پروژه توسعه آبیاری میکرو تیپ در مزارع استان کرمان اشاره کرد و افزود: افزایش بهره وری مصرف آب به میزان 40 درصد، تسهیل در مصرف کود وافزایش کارآیی مصرف کودها، افزایش کمی وکیفی محصول بدلیل عدم مواجهه با تنش آبی و تغذیه ای و امکان کاشت وآبیاری اول در زمان مناسب کاشت توصیه شده ودر نتیجه کاهش ریسک مواجه شدن محصول با خطرات سرمازدگی در کشت تابستانه وگرمازدگی وبادزدگی در کشتهای پاییزه غلات وکلزا از جمله این طرح ها است.
برچسب‌ها
خبرگزاری جمهوری اسلامی وزارت جهاد کشاورزی کرمان

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/141602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان

آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند